Statistisch gezien is 500 waarschijnlijk wel voldoende om de resultaten met 95% betrouwbaarheid te interpreteren (op een aantal van meer dan 2000 actieve sportcombinaties)
Ik neem aan dat deze onderzoekers hebben de minimale steekproefomvang hebben onderzocht... Indien er uitsplitsing in de resultaten naar discipline is neem ik aan dat ze hebben gekeken naar het totaal aantal actieve combinaties per discipline zodat ze voldoende combinaties benaderen om algemene uitspraken per discipline te doen...
malloesje schreef:Lijkt me een zeer informatief onderzoek, maar verwacht dat het een compleet onderzoek meerdere jaren in beslag gaat nemen.
.
Volgens mij hoeft zo'n onderzoek geen jaren te duren hoor... Ze kunnen binnen enkele maanden volgens mij al met resultaten komen over de huidige stand van zaken. Om trends te kunnen signaleren zullen ze alleen het onderzoek periodiek moeten herhalen.
Wat ik alleen wel een aandachtspuntje vindt: nu worden alleen dus alleen sportpaarden onderzocht (logisch, want die zijn geregistreerd bij de KNHS en dus zijn gegevens van paarden en eigenaren makkelijk te achterhalen) Echter: zolang er GEEN onderzoek gedaan wordt naar blessures onder NIET-sportpaarden (dus paarden die NIET aangemeld zijn bij de KNHS en uitkomen in een sportdiscipline. Denk daarbij aan recreatiepaarden, manegepaarden, NH/knuffel/koetelpaarden etc) kan er dus GEEN vergelijking worden gemaakt.
Stel dat het onderzoek onder sportpaarden het resultaat oplevert: 20% van de sportpaarden wordt door blessures voor het 10e levensjaar afgeschreven, dan zegt dat nog niets over of sport slechter voor een paard is dan recreatie. Dit, zolang er dus geen inzicht is in/onderzoek gedaan is naar blessures onder recreatiepaarden.
(even ter info voor degene die zicht wellicht verheugen op de resultaten om sport met paarden eens flink onderuit te halen ten opzichte van NH/recreatie/lol met je knol)