Regeling standstill AI-gevoelige dieren 4-4-03

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:41

Het geld ook voor koeien enz

En officieel had die clinnic met vreemde paarden bij jullie niet door mogen gaan.

Wel als het om paarden had gegaan die bij jullie op stal staan en niet het erf af gaan.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:54

Net nog naar stal gebeld. Echt, niemand wist bij ons van deze regeling af. Sterker nog, twee hebben gestart op een manege waar kippen rondliepen. Die wisten er ook niet van af en lieten de wedstrijd doorgaan.

Ik denk dat vele mensen dit niet wisten. Ik las het ook pas net op bokt en had het dus niet van het nieuws begrepen. Momenteel wordt er op stal overlegd wat er gaat gebeuren. Wel is duidelijk dat de informatie verstrekking van het ministerie niet duidelijk is, anders was dit nooit gebeurt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:00

Bij ons zitten ook een paar kippies en haantjes op stal, dat betekend dus dat ik niet 10 meter over de weg naar de bak mag......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:00

helemaal mee eens Eleonoor

Ik ben gister dus ook thuis gebleven
Maar hoeveel mensen ik heb gezien op concours waarvan ik weet dat ze kippen hebben.

Sommige die ik aansprak wisten dus echt van niets.
idd doordat er te weinig duidelijk info word gegeven.
Vele dachten ook dat het alleen maar van toepassing was in de 2 toezicht gebieden.
Maar de regel is dus voor heel NL

van andere kreeg ik het vermoeden dat ze er lak aan hadden,
als ze zelf hun pleziertje maar hadden. Lips are sealed

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:16

Sterker nog, ik bedenk me net dat ik dus ook in overtreding was. Ik heb gisteren nog een leuke spannende buitenrit gemaakt in het Bergschenbos.... oei.... En als ik het wist zou ik echt niet zijn gegaan...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:18

Als ik me strikt aan de regels hou mag Omar niet eens de wei in en ik kan niet rijden (bak en wei is aan de overkant van de weg).... Of hij moet dag en nacht het land in gaan....

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:32

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:50

van de site http://www.minlnv.nl/vogelpest/

De minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft een aantal maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat de kans dat het vogelpestvirus zich verspreidt binnen Nederland zo klein mogelijk is en blijft. Alle houders van AI-gevoelige dieren zijn wettelijk verplicht deze maatregelen na te leven, dus ook de particuliere houders van deze dieren. Op deze pagina treft u informatie aan over de geldende maatregelen. Ook wordt aangegeven waarom deze maatregelen zijn ingesteld.
----------------------------------------------------------------

Eenhoevigen
Eenhoevigen mogen niet worden vervoerd vanaf bedrijven waar AI-gevoelige dieren (kippen enz) aanwezig zijn.

Eenhoevigen zijn paarden, pony’s e.d.. Voor het overige vervoer van eenhoevigen gelden geen bijzondere voorwaarden


Bovenstaande geld voor heel NL
Dus nee, je mag niet het erf af als je kippen hebt.
Ook niet als je 1 kip, eend of zoiets hebt.

ps
Bij overig vervoer word bedoeld, als je van een plaats zonder kippen komt.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:26

Ik heb vandaag het nummer gebeld. Ik heb verteld dat ik een hobby-houder ben, en paarden heb, en er is mij toegezegd dat ik WEL een paard mag vervoeren, en buiten mag rijden, al wordt het wel aangeraden het tot een minimum te beperken.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:39

Er was een complete stand-still afgekondigd voor 72 uur, deze is vandaag nog voor onbepaalde tijd verlengd. Als je een ai-gevoelig dier hebt, ook al is het er maar 1, mag je NIET met je paard van je erf af. Dit geldt voor heel Nederland. Op dit moment mogen wij zelfs geen voer voor onze kippen aanvoeren. Vanmorgen waren onze silo's leeg, misschien dat het met een speciale ontheffing gaat lukken. We wachten in grote spanning af wat er nog meer gaat komen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:51

Toen ik vanmorgen belde mocht het wel...???!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:53

Waar heb je heen gebeld?
En ik vraag me toch echt af wat voor oetl*l je aan de telefoon hebt gehad Lips are sealed

Maar goed, daar kun jij ook niets aan doen. Lachen

Maar echt, al heb je maar 1 kip, mag je niet met je paard, koe, varken, schaap het erf af.

Aangezien er in Nederweet helaas een 3e geval bij is gekomen vandaag, zal het nog wel langer zo blijven.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:25

Ik heb gewoon naar dat nummer gebeld, 0800-nogwat, dat op teletekst stond.. En duidelijk vermeld dat ik met een paard (wegens verkoop) de weg op wou.
Hmm, ik zal morgen dan maar voor de zekerheid weer bellen, wil niet onderweg aangehouden worden!

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:17

[**]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:31

jeddah schreef:
Ik heb gewoon naar dat nummer gebeld, 0800-nogwat, dat op teletekst stond.. En duidelijk vermeld dat ik met een paard (wegens verkoop) de weg op wou.


Dus als ik het goed begrijp ga je een paard wegbrengen dat verkocht is??
Dan mag het weer wel. zolang je dat paard niet naar een stal brengt waar kippen of zo staan.
wij hebben hier ook voor de hobby kippen. we mogen wel van het terrein af om bijv. verkochte dieren weg te brengen, zolang die niet naar een plek gaan waar kippen of zo zijn, mogen niet buitenrijden want dan kan je de ziekte verder verspreiden of mee naar huis nemen. de paarden mogen we wel naar de wei brengen, maar niet terug. dus als we ze in de wei zetten, mogen ze niet meer terug naar stal.
Dit slaat gewoon helemaal nergens op Frusty .

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:40

Ook ik heb gisteren kontakt gehad met het 0800 nummer en daar vertelde ze dat ik (buiten het toezichtsgebied met 4 kippen bij de paarden) omdat we hobbymatig kippen hebben gewoon mijn paard mag vervoeren voor een les of wedstrijd op b.v. een manege maar omdat een manege onder de landbouwbedrijven valt mogen ze daar geen kippen hebben. Moet wel kunnen aantonen dat er in de trailer geen kippen vervoerd zijn (hoe dat wisten zij ook niet). Mag ook met de paarden naar buiten. Ik heb doorgegeven dat het zo wel erg verwarrend wordt, een stand-still voor heel Nederland met een vervoersverbod etc. en als je belt blijkt het toch anders te zijn, ik heb nog gevraagd of ik dit ergens zwart of wit kon vinden op het internet maar dat konden ze me niet vertellen. Het lijkt me het verstandigste om ze min mogelijk te vervoeren en momenteel eigenlijk alleen als het nodig is. Mocht er vandaag nog iemand bellen over hoe het nu zit laat het me dan even weten, ben benieuwd of het antwoord gelijk blijft...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:19

Klopt Beppies, dat had ik zaterdag ook gezegd na de les. Overigens is Raimaer weer thuis!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:03

Nou, ik zou aanstaande zondag rijden naar Belgie met paddy voor een vijf dagen training bij Antoine de bodt. MAar ik zie het niet meer gebeuren. Het ergste wat ik kan bedenken is dat ik daar eenmaal ben, de week erop naar huis wil en vervolgens paddy daar achter moet laten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:16

Naar huis mag je altijd Desiree, zolang AdB maar geen kippen heeft en op jou stal geen kippen beroepsmatig worden gehouden.

De regeling is inderdaad vaag. Wij hebben gisteren ook gebeld. Er staan 5 kippen bij het huis van de staleigenaar waar de klanten niet in de buurt komen. Wij mogen dus WEL de straat op en naar wedstrijden! Echt, gezegt door de voorlichter van het ministerie.

Zou me geen zorgen maken Desiree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:52

Dus ik had zondag wel op concours gemogen Verward

Maar zo staat het toch helemaal niet op de site van miniserie van landbouw ?!?!

Weten ze zelf eigenlijk nog wel wat ze L*llen?
Nu kan ik er geen touw meer aan vast knopen. Verward

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:22

Net heb ik uitgebreid aan de telefoon gehangen met het ministerie en wij mogen omdat we geen bedrijf zijn maar hobbymatig kippen houden gewoon naar buiten met de paarden. Ik mag zelfs bij mijn vriendin gaan rijden die ook hobbykippen heeft en dat allemaal in het toezichtsgebied van Nederweert. Ik mag alleen de weg binnendoor niet meer nemen want die is afgesloten.
Volgens hen staat duidelijk op de site dat het alleen voor bedrijven geldt.

Ik vind het werkelijk een regelgeving van niets, hoe bedoel je onzinnige maatregelen Verward

Er lopen hier in de buurt zelfs nog een paar kippen te scharrelen die plotsklaps van niemand zijn, rara Haha!
Maar die laten ze dus ook gewoon lopen terwijl hier de tankwagens met gifgas de afgelopen dagen en nachten aan de lopende band af en aanreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:59

De minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft een aantal maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat de kans dat het vogelpestvirus zich verspreidt binnen Nederland zo klein mogelijk is en blijft. Alle houders van AI-gevoelige dieren zijn wettelijk verplicht deze maatregelen na te leven, dus ook de particuliere houders van deze dieren. Op deze pagina treft u informatie aan over de geldende maatregelen. Ook wordt aangegeven waarom deze maatregelen zijn ingesteld

Wat stom, en dit stukje op hun site dan

nou lekker verwarend Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:09

Dat had ik ook gelezen, en ik heb ook weeeer gebeld vandaag... Particulieren mogen geen paarden transporteren naar een bedrijf met AI gevoelige dieren, en geen paarden ophalen van een bedrijf met AI gevoelige dieren.
En dat geldt voor alle bedrijven, of het een autohandelaar is, met wat kippen en paarden achter de schuur, of dat het een manege of pensionstal is.
Maar we mogen wel van en naar particulieren toe vervoeren, ook al hebben die AI gevoelige dieren, en buitenrijden, zolang we particulier zijn, en niet naar een bedrijf met AI gevoelige dieren rijden...

Ik snap ook niet waarom ze het niet wat duidelijker op teletekst en internet kunnen ztten, volgens mij worden ze overspoeld met telefoontjes van mensen, zoals ik, die er niet wijs uit worden!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:23

Ik begrijp van deze maatregelen echt helemaal niks. Ze willen voorkomen dat het virus zich verder verspreidt, maar verspreiden gaat toch ook via hobbykippen??

Bovendien vliegen er door heel nederland wilde vogels die dat virus kunnen verspreiden. Vraag me dus ook af of je verspreiding met deze maatregelen uberhaupt kunt voorkomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:35

Dus, jeddah

Waar Kawa staat is een een handelsstal/pensionstal, dus waar voor de kost paarden worden gehouden.
Dus een bedrijf, en ik mag dus niet weg?

Pfffff, ik dacht dat ik het snapte, maar nu dus niet meer

En ik ga verder helemaal met jou mee Mieke
Wat hebben die regelingen op deze manier voor nut Verward