Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esther28 schreef:Tja...verbaasd me niets eigenlijk dat de NB mensen niet met wetenschappelijke bewijzen kunnen komen en dat er geen eenduidige werkwijze beschreven kan worden......Wordt altijd een hoop geroepen en geschreeuwd vanuit die hoek, maar iets wetenschappelijks onderbouwen blijft vaak achterwege.....
Of mag ik dat weer niet zeggen?
Citaat:Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.
Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.
CaPrIoLe`79 schreef:Vreemde discussie eigenlijk tussen 2 uitersten.
Het is echt niet dat alle smeden alles standaard op ijzers zetten, dan zouden ze dat ook met jaarlingen en twenters en fokmerries doen. Paarden gaan pas op ijzers als daar een reden voor is en anders worden ze gewoon bijgekapt. En er zijn zat eigenaren die er zelf even met een vijl en rennet langsgaan tussendoor.
Alleen dat gaat allemaal niet onder de noemer natuurlijk.
Oprtalj schreef:Het kan aan mij liggen en ik ben natuurlijk niet zelf bij dit congres geweest, maar ik krijg de indruk dat de schrijver van dit stukje een beetje subjectief te werk gaat.
Ik bedoel, ik heb me in beide vormen van hoefverzorging verdiept en ook gezien de discussies hier op bokt, heb ik nooit de indruk gekregen dat NB-ers maar een dotje doen. Ze zijn over het algemeen prima in staat om hun theorie te onderbouwen. Of je het met die theorie eens bent moet ieder voor zich weten, maar het lijkt me sterk dat op een dergelijk congres de NB-ers steeds min of meer met de mond vol tanden hebben gestaan, zoals je bijna zou gaan denken als je dit verslagje leest.
Krijg een beetje het gevoel dat de schrijver zelf voorstander is van TB en de inbreng van de NB-ers niet de moeite waard vond om op te schrijven en dus maar af heeft gedaan als 'niet wetenschappelijk'. Beetje jammer.
manishdra schreef:En daar ben ik ook niet mee eens. Omdat het een sportpaard kan hij niet op blote voeten. Ik ben er mee eens dat een paard wat altijd op ijzer gelopen heeft niet in 1x zonder ijers kan lopen. Maar je kunt wel bij jonge paarden eerstmaar aankijken hoe het gaat zonder ijzers ipv dat je er gelijk het ijzer eronder knalt omdat ze het nodig hebben....