Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:19

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie


Afbeelding
IJzers worden verhit in de oven van een hoefsmid
foto: http://www.sjoert.com

Tijdens het grote Amerikaanse paardencongres "American Association of Equine Practitioners" werd een groot debat gehouden tussen verschillende dierenartsen, welke voorstanders waren van natuurlijk bekappen, en artsen welke voorstanders zijn van het traditioneel beslaan.
Het publiek was in grote getalen aanwezig. Het doel van deze sessie was om duidelijk te krijgen wat de voordelen zijn van beide methodes van hoefverzorging. Een groot aantal paardenartsen was aanwezig omdat zij vaak vragen van paardeneigenaren krijgen over deze manieren van omgaan met de paardenhoef. Eigenaren lezen vaak over natuurlijk bekappen en wordt vaak verteld dat deze methode superieur is vergeleken met het beslaan. Ook wordt hen vaak verteld dat natuurlijk bekappen de enige acceptabele methode is voor hoefverzorging.

Het natuurlijk bekappen is vooral gebaseerd op wilde en half wilde paarden. De researchers van het natuurlijk bekappen hebben zich dus vooral geconcentreerd op de levenswijze, genen en type hoef van het wilde paard. Dit wordt echter sterk beinvloed door de beweging, omgeving en het terrein waarop de paarden zich bevinden. Wanneer de wilde paarden uit hun natuurlijke omgeving worden gehaald, zal het paard dan ook onmiddellijk een andere ondergrond onder de voeten voelen en dus anders gaan bewegen, wat de natuurlijke stand teniet doet.

Veel hoefsmeden waren tijdens het debat van mening dat paarden beslagen kunnen worden op een dergelijke manier dat de voet hier helemaal niet onder te lijden heeft. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de talenten van de behandelende hoefsmid.

Om de paardenhoef in de hedendaagse omgeving op diverse ondergronden te beschermen is bescherming het grootste probleem. Wanneer een paard veel op de weg komt en de hoef deze snelheid qua groeien en vernieuwen niet bij kan houden, is het nodig om bescherming aan te meten. Hiervoor kunnen onder andere ijzers, maar ook hoefschoenen voor worden gebruikt.
Een ander argument om hoefijzers te gebruiken is om invloed te hebben op de beweging van het paard (en/of deze te wijzigen) en vanwege therapeutische redenen, zoals het verlichten of verhelpen van kreupelheden of ziekten aan de hoef.

Veel liefhebbers van het natuurlijk bekappen zijn van mening dat de ijzers van alle beslagen paarden verwijderd zouden moeten worden zodat de paarden voortaan ijzerloos door het leven gaan. Er moet echter met veel meer factoren rekening worden gehouden, zoals de genetische achtergrond van het dier.
Veel Engelse volbloeds hebben relatief steile hoeven en hierdoor raken de hoeven snel beschadigd tijdens de race-training. Daardoor kunnen de paarden weinig atletisch werk verrichten zonder hoefijzers.
Hoe lang een paard op ijzers heeft gestaan en wat voor type hoefsmid het paard heeft beslagen kan vaak een indicatie geven of het paard ook zonder ijzers kan lopen. Een paard kan dan ook absoluut niet zomaar zonder ijzers worden gezet. Er is een overgangsperiode nodig zodat de hoeven de tijd krijgen om zich aan te passen en sterk genoeg te worden zodat het paard blootvoets kan lopen. Dit proces kan enkele maanden duren.
Als laatste moet de hoefsmid de hoefverzorging qua stijl aanpassen van de hoef bekappen naar de hoef vormen. Dit zorgt ervoor dat het paard genoeg hoefmassa krijgt aan de onderkant van de hoef ter bescherming.

Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.
Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:26

Waar houden ze zich toch mee bezig. Die wat ijzerloos willen zijn, zijn ijzerloos, die wat hun paarden willen beslaan, beslaan hun paarden... Leef langs elkaar door.. en hou op met discussies, paarden worden al véle eeuwen beslaan, en het gaat hun goed af .... waarom mensen onnodige discussies vormen die nog juist nog fout bestempeld kunnen worden... zinloos

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:30

Eigenlijk vind ik het heel goed te zien dat deze twee groepen bij elkaar komen. Om van elkaar te leren en te bepalen wanneer welke methode gebruikt kan worden. Alleen al het feit dat er communicatie is, ongeacht de uitkomst, vind ik heel positief. Dit zie je namelijk niet veel in paardenland...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:35

Ze discussieren maar een eind weg ..... ik ben blij dat ik mijn paard zelf kan onderhouden en mijn paard daardoor zo lang mogelijk ijzervrij kan houden ondanks dat ik mij ook op de verharde weg bevind 8-)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:39

Volgens mij is traditioneel bekappen nog altijd de natuurlijkste vorm van bekappen. Daar wordt genoeg naar elk paard apart bekeken en besloten wat voor dàt paard de beste vorm van bekappen is en willen ze niet bij elk paard de vorm van wilde mustangvoetjes forceren.
Ik werk met sportpaarden en die gaan op ijzers, vanwege de meerwaarde die dat ze geeft. Ze beginnen blootvoets, maar met zadelmak maken hebben ze soms al een voorijzertje nodig. Als ik mijn paard alleen recreatief zou rijden zou ik blote voeten (traditioneel bekapt) overwegen, omdat dat nu eenmaal goedkoper is.

lovelyme
Berichten: 211
Geregistreerd: 17-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:40

Ik vind het super dat er een congres is geweest. Zo krijgt het aandacht en kunnen mensen die eventueel twijfelen en niet weten wat het beste is, toch beter beslissen (wellicht in samenspraak met hoefsmid of arts) Ik zelf ben van mening dat als je outdoor concours rijdt en veel op de weg loopt in de meeste gevallen beslaan de juiste optie is, maar goed, ieder zijn mening.

Moorke

Berichten: 651
Geregistreerd: 14-07-07

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:45

Ik hou het mooi bij mn ijzers. Als ik nu overging op natuurlijk bekappen kon ik het eerste half jaar niet meer op de weg rijden, anders word mn paard zeker kreupel met zn langzaam groeiende hoefjes. Die misschien na dat half jaar wel sneller gaan groeien, maar als ze dat nu eens niet doen..?

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:46

Tja...verbaasd me niets eigenlijk dat de NB mensen niet met wetenschappelijke bewijzen kunnen komen en dat er geen eenduidige werkwijze beschreven kan worden......Wordt altijd een hoop geroepen en geschreeuwd vanuit die hoek, maar iets wetenschappelijks onderbouwen blijft vaak achterwege.....
Of mag ik dat weer niet zeggen?
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 19-05-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:47

ik moest toch wel even gniffelen hier en daar :D

wel fijn dat er nu enige communicatie plaats vind :)

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:49

Esther28 schreef:
Tja...verbaasd me niets eigenlijk dat de NB mensen niet met wetenschappelijke bewijzen kunnen komen en dat er geen eenduidige werkwijze beschreven kan worden......Wordt altijd een hoop geroepen en geschreeuwd vanuit die hoek, maar iets wetenschappelijks onderbouwen blijft vaak achterwege.....
Of mag ik dat weer niet zeggen?

Jawel hoor, als je dat ook maar van de andere kant roept... want daar ontbreekt het net zo goed aan onderzoek en wetenschappelijke onderbouwing.
Wat dat betreft ontloopt het elkaar allemaal maar bar weinig :D

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:49

Vreemde discussie eigenlijk tussen 2 uitersten.
Het is echt niet dat alle smeden alles standaard op ijzers zetten, dan zouden ze dat ook met jaarlingen en twenters en fokmerries doen. Paarden gaan pas op ijzers als daar een reden voor is en anders worden ze gewoon bijgekapt. En er zijn zat eigenaren die er zelf even met een vijl en rennet langsgaan tussendoor.
Alleen dat gaat allemaal niet onder de noemer natuurlijk.

Rana

Berichten: 1847
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:53

Citaat:
Tijdens het debat werd duidelijk dat alle voordelen van het natuurlijk bekappen door de liefhebbers van deze methode niet goed konden worden gestaafd. Het bleef slechts bij anekdotes, maar bewijs bleef echter uit.
Het was misschien handig geweest om een paard ter plekke op deze wijze te laten bekappen zodat de voordelen misschien bewezen hadden kunnen worden, maar de bekappers wilden deze confrontatie niet aan gaan.
Een ander interessant feit is toch wel dat er geen duidelijke regels zijn voor het natuurlijk bekapen.
Veel mensen uit het publiek stelden de vraag hoe je deze methode van natuurlijk bekappen kunt uitvoeren, maar niemand wist echter een logisch antwoord te geven.
Verder leken de natuurlijk bekappers allemaal een andere manier van natuurlijk bekappen te hebben, waardoor duidelijk werd dat er geen maatstaven aan deze methode zijn gekoppeld.


duidelijk verhaal.....

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:54

TB heeft zich al genoeg bewezen, kan wetenschappelijk worden onderbouwd en heeft duidelijke vastgestelde werkwijze en een gedegen meerjarige opleiding. Dit alles mis ik bij NB, en er staat toch overduidelijk in het stuk dat het van de NB kant stil blijft vwb het staven van hun theorie.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 19-05-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:55

elk beesje een ander hoefje...en het ligt er gewoon maar net aan wat past.....hier staat er 2 ijzerloos onder de noemer NB en de rest gaat gewoon weer een ijzertje onder omdat de omstandigheden daar naar vragen..het 1 sluit het ander niet uit..

alleen als het zonder kan zou ik het zeker doen, waarom niet??...waarom onnodig die dingen eronder knallen terwijl het nog flink wat geld kost

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:56

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Rana en Kiwiko :)

Verder goed dat er discussie is, alleen maar moddergooien tussen de groepen is iets te makkelijk..

Wetenschappelijk vind ik trouwens een stomme term, niet alles hoeft wetenschappelijk bewezen te worden, is niet eens te bewijzen en toch is het er :j Kijk maar bv naar de zgn. strijkers, niet wetenschappelijk toch hebben veel mensen/paarden/dieren er baat bij..

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:59

Hey wat goed zeg maar wat jammer dat er niet van beide kanten van tevoren al over een soort agenda is nagedacht. Ook jammer dat er geen ‘standaarden’ bestaan want ik vind de mensen van de natuurlijke kant zo niet echt geloofwaardig overkomen (het blijft bij anekdotes), wat heel jammer is!

Ik ben geen aanhanger van natuurlijk bekappen maar zeer zeker zie ik wel het nut in van ijzerloos wanneer dat kan bij een paard.

Daarom mogen ze wat mij betreft vaker bijeen komen en hopelijk komt er in de toekomst een heel nuttige conclusie uit!!!

De stelregel: wanneer het paard 3 wordt, gaat er een ijzer onder (niet persoonlijk gericht aan iemand) vind ik echt te gek en in mijn ogen getuigt het niet bepaald van enige kennis maar meer van koppigheid, gewenning en niet logisch nadenken…

Grote_Beer
Berichten: 1305
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:08

Het kan aan mij liggen en ik ben natuurlijk niet zelf bij dit congres geweest, maar ik krijg de indruk dat de schrijver van dit stukje een beetje subjectief te werk gaat.
Ik bedoel, ik heb me in beide vormen van hoefverzorging verdiept en ook gezien de discussies hier op bokt, heb ik nooit de indruk gekregen dat NB-ers maar een dotje doen. Ze zijn over het algemeen prima in staat om hun theorie te onderbouwen. Of je het met die theorie eens bent moet ieder voor zich weten, maar het lijkt me sterk dat op een dergelijk congres de NB-ers steeds min of meer met de mond vol tanden hebben gestaan, zoals je bijna zou gaan denken als je dit verslagje leest.
Krijg een beetje het gevoel dat de schrijver zelf voorstander is van TB en de inbreng van de NB-ers niet de moeite waard vond om op te schrijven en dus maar af heeft gedaan als 'niet wetenschappelijk'. Beetje jammer.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:18

Wendy schreef:
Jawel hoor, als je dat ook maar van de andere kant roept... want daar ontbreekt het net zo goed aan onderzoek en wetenschappelijke onderbouwing.
Wat dat betreft ontloopt het elkaar allemaal maar bar weinig :D

:? je wilt niet weten hoeveel daarover is gekend... :D

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:19

Mijn paarden blijven gewoon ijzerloos zo lang dat kan. Ik heb stiekem in mijn achterhoofd dat ik met mijn jaarling later zou willengaan mennen (gewoon recreatief, met de kar over de kleine wegen), en als die ijzers nodig zou hebben, zou ik daar geen 2 over te hoeven denken.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:21

CaPrIoLe`79 schreef:
Vreemde discussie eigenlijk tussen 2 uitersten.
Het is echt niet dat alle smeden alles standaard op ijzers zetten, dan zouden ze dat ook met jaarlingen en twenters en fokmerries doen. Paarden gaan pas op ijzers als daar een reden voor is en anders worden ze gewoon bijgekapt. En er zijn zat eigenaren die er zelf even met een vijl en rennet langsgaan tussendoor.
Alleen dat gaat allemaal niet onder de noemer natuurlijk.

Klopt, hier ook, en de traditionele smid is niet voor NB. Toch gaat er geen ijzer onder. Gewoon rondvijlen en ze staat perfect.
NB is me veeel te eng, en bovendien ver weg van de hedendaagse activiteiten (ik heb geen mustang, en ze heeft ook die genen niet...)

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:23

Oprtalj schreef:
Het kan aan mij liggen en ik ben natuurlijk niet zelf bij dit congres geweest, maar ik krijg de indruk dat de schrijver van dit stukje een beetje subjectief te werk gaat.
Ik bedoel, ik heb me in beide vormen van hoefverzorging verdiept en ook gezien de discussies hier op bokt, heb ik nooit de indruk gekregen dat NB-ers maar een dotje doen. Ze zijn over het algemeen prima in staat om hun theorie te onderbouwen. Of je het met die theorie eens bent moet ieder voor zich weten, maar het lijkt me sterk dat op een dergelijk congres de NB-ers steeds min of meer met de mond vol tanden hebben gestaan, zoals je bijna zou gaan denken als je dit verslagje leest.
Krijg een beetje het gevoel dat de schrijver zelf voorstander is van TB en de inbreng van de NB-ers niet de moeite waard vond om op te schrijven en dus maar af heeft gedaan als 'niet wetenschappelijk'. Beetje jammer.


ik kreeg dit idee ook!
jammer hoor

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:30

Ehm... dit stukje is alles behalve subjectief.

Tja, de mijne staan ook zonder ijzers en als het even kan gooi ik ze er ook niet onder.

Je moet niet koste wat kost zonder ijzers willen lopen. Uiteindelijk hebben ze die niet uitgevonden omdat ze ijzer over hadden. Maar wel werd er op gegeven momente overal ijzers onder gegooit.

En daar ben ik ook niet mee eens. Omdat het een sportpaard kan hij niet op blote voeten. Ik ben er mee eens dat een paard wat altijd op ijzer gelopen heeft niet in 1x zonder ijers kan lopen. Maar je kunt wel bij jonge paarden eerstmaar aankijken hoe het gaat zonder ijzers ipv dat je er gelijk het ijzer eronder knalt omdat ze het nodig hebben....

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:33

Of er is gewoon niet meer inbreng geweest door de NB-ers, dat kan natuurlijk ook! ;-) Waarom zou dit artikel niet objectief zijn? Dan kun je altijd wel zeggen dat iets niet objectief is omdat het iets anders weergeeft dan je zou willen lezen.
Ik ga nog altijd voor een hoefsmid die er voor heeft geleerd en dan bedoel ik een gedegen opleiding, geen dagcursus bij een gezellige hobbyist. Er wordt mbt ijzers altijd zo in hokjes gedacht. Kijk naar de behoefte van je paard en pas daarop de verzorging aan. Eén van mijn paardjes staat op corrigerend beslag en daar doet onze oude dame het al jaren prima op, mijn andere paard staat op blote hoefjes.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:37

manishdra schreef:
En daar ben ik ook niet mee eens. Omdat het een sportpaard kan hij niet op blote voeten. Ik ben er mee eens dat een paard wat altijd op ijzer gelopen heeft niet in 1x zonder ijers kan lopen. Maar je kunt wel bij jonge paarden eerstmaar aankijken hoe het gaat zonder ijzers ipv dat je er gelijk het ijzer eronder knalt omdat ze het nodig hebben....

Ligt eraan wat voor sport. In de basissport zie je er wel zonder ijzers en als dat prima gaat geen probleem. Maar ik zag ook eens een paard zonder ijzers parcours springen op nat gras en die gleed alle kanten op, levensgevaarlijk. De afzet en landing was ook steeds eng om te zien en ze gleden zelfs een keer dwars door een hindernis heen. Mijn vorige paard heb ik ook een tijd zonder ijzers wedstrijd moeten starten, ik koos wel voor zand, maar dat was nu niet bepaald ideaal. Maar daar reed ik toch maar laag mee.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:45

Wat ik begrijp uit het stukje is dat het een congres is tussen dierenartsen, en dat er verder smeden en bekappers aanwezig waren. Dat er uberhaupt communicatie is tussen die partijen is al heel erg super, dat brengt mensen tot elkaar. Verder jammer dat de NB tak zich niet beter had voorbereid, ik weet zeker dat mijn bekapper acuut aan het bekappen was geslagen om te laten zien hoe en wat.

Het stukje dat elke voet via NB naar een mustang wordt gevormd vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht, dat is bij een goede NBér dus niet, net zomin als een smid zonder meer onder elke voet een ijzer timmert.

Afijn, volgende congres nog beter voorbereiden dus.