Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:26

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Per 1 juli is de chip in de hals het enige geldige identificatie- en registratiemiddel voor paarden. De Europese Unie staat een alternatieve I&R toe, maar die moet dan worden bevestigd door een uiterlijk kenmerk en dat staat minister Verburg niet toe. Tegenstanders van het chippen, verzameld in Groep Nijhof, zijn teleurgesteld over het besluit van Verburg.

Annemieke Bos namens Groep Nijhof: ,,We hebben ons jaren met hand en tand verzet. Het is helaas niet gelukt”, vertelt Annemieke Bos. Ze legt uit waarom ze tegen chippen als enige I&R-mogelijkheid zijn ,,De chips kunnen eenvoudig worden gemanipuleerd. Het systeem is beslist niet fraudebestendig.” Een ander nadeel van de chip ten opzichte van DNA-identificatie is de kans dat de chip technisch faalt en geen signaal meer uitzendt. Volgens Groep Nijhof gebeurt dat regelmatig. ,,De EU heeft in 1998 onderzoek gedaan naar het chippen van dieren. Daaruit bleek dat bij de slacht nog maar 80% van de chips een signaal afgaf. 20% was niet te traceren en 52% was niet goed af te lezen.” Groep Nijhof denkt bovendien dat chippen in sommige gevallen schadelijk is voor paarden. ,,Het is te gek voor woorden dat we worden verplicht onze paarden te beschadigen.”

Volgens holistisch dierenarts Erik Laarakker is nooit aangetoond dat de chip niet schadelijk is. ,,Er is iets nieuws op de markt gebracht, waarvan de gevolgen niet zijn onderzocht. Onderzoeken in het buitenland waarbij schade wel degelijk is aangetoond, worden hier genegeerd.” Hij kent in zijn praktijk gevallen waarbij problemen herleid konden worden naar de chip. Ook bij honden zijn problemen met de chip bekend. ,,Er zijn dieren met twee of drie chips in hun lichaam omdat eerder ingebrachte chips aan de wandel waren gegaan en met de scanner niet meer te vinden waren”, aldus Laarakker.

Ieder veulen dat na 1 juli in Nederland wordt geboren, moet worden voorzien van een chip ter identificatie. Voor paarden die nu ontheffing hebben, blijft de ontheffing wel geldig.

Verwant artikel:

[VN] Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

TICKELS

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:32

Ik ben ook niet blij met het besluit van minister Verburg...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:34

denk dat alleen verburg en de chipfabrikant blij zijn met dit besluit ...

redenen zijn iig allemaal drog redenen

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:19

Als ik paarden had zou ik ze echt niet chippen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:26

I_Love_Welsh schreef:
Als ik paarden had zou ik ze echt niet chippen

mja dat zei ik ook altijd, maar zo simpel is het niet hoor...toch niet als je nog ergens wilt kunnen komen met je knol, al dan niet op wedstrijd, want om hem te vervoeren, moet hij ook in orde zijn

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:29

wat zou de straf zijn van niet chippen? op geen wedstrijden mogen starten na dan? wie gaat er controleren of elk paard in nederland een chip heeft? wat een onzin.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:44

Onze hond is wel gechipt, maar die raak je sneller kwijt dan een paard :P (als ie weg mocht lopen).
Ik vind het aan de ene kant jammer dat er gechipt moet worden, misschien wisselt een paard alleen maar van fokker naar zijn nieuwe eigenaar (gebeurt zelden, ok..) en dan zou het alsnog gechipt moeten worden terwijl er dus geen zekerheid is of het op de lange termijn schade toebrengt. Ben wel benieuwd aan wat voor schade je dan moet denken, want heb nog nooit iets bij een gechipt paard opgemerkt.
Aan de andere kant wordt het toch weer íets moeilijker gemaakt voor de handel in gestolen paarden, het kan alsnog zó omzeilt worden (nieuwe chip erin) maar elk beetje tegengas is mooi meegenomen.
Verder zie ik niet de toevoegende waarde voor bv. wedstrijdpaarden. Worden ze echt voor elke wedstrijd gecontroleerd? Wat is dan het nut, dat er gecontroleerd wordt of de eigenaar het goede papier bij het juiste paard heeft? ...

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:49

Sas_Mon schreef:
wat zou de straf zijn van niet chippen? op geen wedstrijden mogen starten na dan? wie gaat er controleren of elk paard in nederland een chip heeft? wat een onzin.

Ik weet dat mensen een giga boete hebben gekregen omdat hun paard niet gechipt was. Deze is overleden in de wei, het paard moest worden afgevoerd maar omdat het niet gechipt was kon dat niet zomaar.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:01

Worden ze door Rendac van te voren nog gescand dan? Kan me haast niet voorstellen... Denk eerder dat het dan gaat of je wel je weiland hebt geregistreerd als 'ophaalplek'?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:04

ze chippen toch in de manekam?
tenminste dat doen ze hier in frankrijk....hier is het ook zo dat ze het dier niet ophalen als hij niet ge-chipt is....kuil graven dus...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:23

die kuil graven mag hier niet

rendac en checken op chip nog nooit gezien gehoord of meegemaakt

gestolen paard ondanks zo goed vlaams )belgisch systeem'
binnen 48 uur 6 eigenaren gehad ..

genoeg ellende ook gezien an die rot chip

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:44

Ik vind eigenlijk dat iedereen dit gewoon voor zichzelf hadden moeten kunnen beslissen (rare zin,maar jullie snappen me wel :)) )

Kijk,mijn paarden zijn altijd gechipt,dit ivm wedstrijden.
Maar als iemand dit nu niet wil,en het op een alternatieve manier wil doen...ik snap niet dat dat nu niet meer mag :n

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:27

geerke schreef:
ze chippen toch in de manekam?
tenminste dat doen ze hier in frankrijk....hier is het ook zo dat ze het dier niet ophalen als hij niet ge-chipt is....kuil graven dus...

Chippen gebeurt in de hals.
Hier waar ik zit in Frankrijk wordt dat dus niet gecontroleerd.....

Ik vind dus ook dat iedereen het voor zichzelf moet kunnen beslissen.
Vriendlief heeft hier op een drafcours laatst een paard gescand, bleek het paard niet bij het papier te horen :+
Mensen wisten echt van niks, beide waren dus bruin zonder aftekeningen, en zijn door de eerdere eigenaar verwisseld.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:33

Steefjevos schreef:
Worden ze door Rendac van te voren nog gescand dan? Kan me haast niet voorstellen... Denk eerder dat het dan gaat of je wel je weiland hebt geregistreerd als 'ophaalplek'?

Rendac wel.. haha :Z :7

Jammer van het besluit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:46

cile205 schreef:
Steefjevos schreef:

Rendac wel.. haha :Z :7

Jammer van het besluit.

sorrie begrijp je reactie niet .. leg eens uit

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:56

Ik zie het niet voor me dat rendac ieder kadavar gaan scannen .. denk jij van wel?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:00

nee heb het nog nooit meegemaakt of gezien of van gehoord

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:04

er is nogal een verschil tussen het inbrengen van een chip bij een hond als bij een paard... bij een hond gebeurt dit onderhuids en kan ie makkelijker zwerven, bij een paard in een spier waar de chip zich inkapseld mijn paard heeft m nu 9 jaar en hij werkt nog prima.... ik zie het probleem niet zo....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:07

ach ik had een paard waar uiteindelijk minimaal 5 chips ingegaan zijn ... zie het probleem van NIET chippen ook niet zo :o

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:14

nickyu schreef:
ach ik had een paard waar uiteindelijk minimaal 5 chips ingegaan zijn ... zie het probleem van NIET chippen ook niet zo :o

en waar zijn die eerste vier gebleven.............
kan me voorstellen dat die ergens in het lichaam schade veroorzaken......
Wie vraagt zich ergens diep af waarom zijn/haar paard al sinds enige tijd en steeds meer in verzet komt tegen bepaalde buigingen/oefeningen. En dan vooral die éne kant op wel en de andere kant op niet..

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:17

StableEnable schreef:
nickyu schreef:

en waar zijn die eerste vier gebleven.............
kan me voorstellen dat die ergens in het lichaam schade veroorzaken......
Wie vraagt zich ergens diep af waarom zijn/haar paard al sinds enige tijd en steeds meer in verzet komt tegen bepaalde buigingen/oefeningen. En dan vooral die éne kant op wel en de andere kant op niet..

En denk dan even niet aan dat minescule chipje ergens, maar het weefsel waarin het zich uiteindelijk eens gaat nestelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:25

ach mijn andere paard , altijd lastig moeite op rechts met buigen , al jaaaaaaaren en kale plek in manen kam

maar nee zou geen chip in zitten
uiteindelijk bleek er wel een chip te ziten , rechts dus ..
is opnieuw gechipt ivm lang verhaal oa om diefstal tegen te gaan
heeft niet geholpen werd als nog verduisterd ..maar okee
gevolg nu dus links ook chip
is nu helemaal plank in de nek .. loopt iig altijd recht ..

en dan vraagt men nog of ik ponny van zoon ga chippen ??
dacht het niet .//ga daar geen risico mee lopen ding moet nog 30 jr mee , en gezien de in nl weggewuifde negatieve
test resultaten raporten .. neh dacht het niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:36

Ik heb mijn paarden niet gechipt en dat gaat na 1 Juli niet gebeuren ook.
Mocht er na 1 Juli ooit nog een keer een niet gechipt paardje komen, dan gaat ook daar geen chip in. Dan maar burgerlijk ongehoorzaam en niet conform de wet, maar zolang ik leef, geen chip in mijn paarden!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:39

We zijn dus nog niet klaar met deze wet...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:57

die chips moeten ook beter hoor, fraude is te simpel sterke magneet langs de chip en hij is kapot hup nieuwe en voor je staat een ander paard....

mijn paard is wel gechipt aangezien dat moest voor de verzekering die ik toen wilde voor hem... hij heeft gelukkig nooit ergens last van gehad!