Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:31

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Meeste peesbeschermers en bandages doen juist het tegenovergestelde.

Veel paarden dragen beenbescherming tijdens de training of wanneer ze op de wei staan. Sommige paardeneigenaren gebruiken voornamelijk peesbeschermers, welke worden gebruikt om de pezen en ligamenten in het onderbeen te beschermen. Onderzoeker David Marlin is echter van mening dat sommige beschermers het paardenbeen bijna niet beschermen en het juist eerder schade toe zullen brengen.

Marlin is een paarden onderzoekersconsultant uit Engeland en was ook medepresentator van een seminair georganiseerd door Equilibrium, een Britse producent van peesbeschermers en andere paardenbenodigdheden. Equilibrium heeft al verschillende malen het onderzoek naar peesbeschermers gesponsord en volgens een persbericht van het bedrijf waren de resultaten van dit onderzoek zo extreem dat men nu bezorgd is om het welzijn van het paard.

Tijdens het onderzoek werden klappen tegen een hindernis, overstrekken van het paard en in aanraking komen met scherpe objecten gesimuleerd. Volgens Marlin gaven de meeste peesbeschermers en bandages juist helemaal geen bescherming maar maakte zij de schade juist erger.

"Sommige materialen bieden bescherming tegen kneuzingen, maar zijn niet effectief wanneer er penetratie plaats vind door een scherp object. Andere materialen hadden juist weer het omgekeerde probleem; zij bieden bescherming tegen penetratie (het binnendringen van scherpe objecten in de peesbeschermer) , maar boden geen veiligheid tegen kneuzingen.
Het is bijna onmogelijk om te voorspellen welke beschermer goed functioneert, tenzij je deze test en/of een mes pakt en de beschermer open maakt.

Volgens Marlin maakte de soms hoge prijs van de peesbeschermers ook geen verschil. "We hebben verschillende beschermers getest die duur waren en er goed uitzagen, en toch waren we ontzettend verrast toen ze zeer slecht uit de test kwamen."

Je kunt dit ook nog vanuit een natuurkundig standpunt benaderen. Een peesbeschermer of bandages zorgt ervoor dat er extra gewicht op het onderbeen komt te staan. Daardoor heeft het paard meer energie nodig om dit been te bewegen en te laten stoppen. Wanneer je hier maar genoeg gewicht aan toevoegt kun je de beweging van je paard drastisch beinvloeden.

Een stijve beschermer kan de natuurlijke gangen van het paard echter ook beperken en zelfs doen verslechteren. Dit gaat soms ten koste van het bewegingsgestel van het paard. Sommige peesbeschermers kunnen hun eigen gewicht in zweet en water absorberen, waardoor het voor het paard in kwestie nog moeilijk wordt om zich voort te bewegen.

en dan is er nog de discussie over temperatuur.
"Sommige materialen en designs zorgen er voor dat de warmte binnen in de beschermer blijft, waardoor de benen en pezen zeer warm worden," aldus Marlin. "De hoge temperaturen kunnen zorgen voor peesontstekingen en zelfs voor afstervende cellen."

Marlin en zijn collega's zijn nu van plan om een standaard test te ontwikkelen om beschermers te kunnen identificeren als "light", "medium" of "zware" bescherming tegen kneuzingen en penetratie. Producenten van deze beschermers eveneens moeten meewerken en hun beschermers voorzien van gewicht- en hitte metingen, zodat de klant kan zien wat hij of zij aanschaft voor het dier.

Tot dit systeem in gebruik kan worden genomen, is het volgens Marlin het beste om een beschermer te kiezen die door de producent zelf aan een serie tests is onderworpen.

Klik hier voor een foto uit het onderzoek.
Links zie je thermografische beelden van een koude peesbeschermer op een warm been, wat laat zien dat de hitte van het been niet wordt afgevoerd.
Rechts zie je een warme peesbeschermer op een koud been dat de hitte wel laat afvoeren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:35

ik zou het heel goed vinden dat er zo'n onderzoek zou komen!
moet trouwens wel zeggen dat ik twee keer moest lezen toen ik het woord penetratie zag...
maar ben er ondertussen via wikipedia achter dat ze ook "gewoon" binnendringen of indringen kunnen bedoelen :o
had er weer hele andere beelden bij }>

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:37

en hoe weet je zeker of de beschermers door de producent zelf aan een serie tests is onderworpen ?

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:38

siskeh schreef:
ik zou het heel goed vinden dat er zo'n onderzoek zou komen!
moet trouwens wel zeggen dat ik twee keer moest lezen toen ik het woord penetratie zag...
maar ben er ondertussen via wikipedia achter dat ze ook "gewoon" binnendringen of indringen kunnen bedoelen :o
had er weer hele andere beelden bij }>

haha ja mijn gedachte gingen ook even de andere richting uit :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:39

_Fleur schreef:
en hoe weet je zeker of de beschermers door de producent zelf aan een serie tests is onderworpen ?

als het goed is moet dat op de website of op de verpakking staan.

en ja, penetratie kan nog meer betekenen dan iets seksueels :P
Maar graag ontopic blijven dames! :D

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:41

Het zou inderdaad goed zijn als er duidelijke informatie kwam over het werkelijke nut van peesbeschermers/bandages of dat het juist schadelijk is door de hoge temperatuur vorming onder de peesbeschermers/bandages. Dit omdat iedereen ze gebruikt om "goed" te doen voor je paard, maar misschien is het in werkelijk helemaal niet zo goed. Ik zou het graag willen weten!

Cayenne

Re: Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:44

Ik heb even een interessante link toegevoegd onderaan de beginpost met thermografische beelden :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:46

Als ze dit toch gaan onderzoeken, laten ze dan ook gelijk transportbeschermers meenemen in de tests...

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:46

Heel intressant, ben benieuwd

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:47

Afbeelding
Het is nogal een verschil zeg! :wow:
(links een peesbeschermer die de hitte niet weg kan voeren, en rechts een die dit wel doet).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

Dat zou een super aanvulling zijn! Het wordt hoog tijd dat deze zogenaamde ""bescherming" onder de loep genomen wordt. Als de test goed worden uitgevoerd, is dit een hele verbetering :j

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

zou heel erg goed zijn als ze dit gaan testen. ben dan ook heel erg benieuwd naar de eventuele resultaten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:50

vind dit wel interessant,..
zoek al heel lang peesbeschermers die geschikt zijn voor hele dagen in de wei....
mn paard is nogal gek dan en heeft al heel wat blessures opgelopen (allemaal in de wei) nu loopt ie op dierenartsadvies rondom in beschermers en springschoenen voor.

daarbij vraag ik me af of bijvoorbeeld de Dalmar beschermers voor de cross ook goed gebruikt kunnen worden in het normale springen,.. ze hebben meer luchtdoorlating oid...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:51

ben wel benieuwd, ik hoor zoveel tegenstrijdigheden over peesbeschermers en bandages, ik zou wel eens willen weten hoe het nou uiteindelijk zit.
Ik heb zelf peesjes om, om de pezen te beschermen, maarja, die zijn misschien ook niet goed voor de benen. :P

en is het niet rechts die de warmte niet kwijt kan? of ben ik nou heel blond opeens?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:52

Dat dacht ik eerst ook, maar volgens het artikel moet het toch echt de rechter zijn die wel af kan voeren.
Ik denk dat de linker juist zo'n "blauw" beeld geeft omdat de warmte eronder blijft zitten, terwijl de rechter het aan het afvoeren is?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:52

ben nu wel benieuwd welke peesbeschermer zo lekker koel blijft!
heb net nieuwe gekocht :Y)

vind het echt hartstikke interessant, sinds ik echt helemaal van de bescherming van benen zit :P moet bij mij echt zo goed mogelijk beschermd zijn :P

soms heb je inderdaad van die plastic beschermers van die gaten erin, maar dat leek me weer zo hard. Mijn pony heeft nl weer heel snel wondjes. Zou dus niet weten hoe ik het echt heel goed kan doen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:53

Ik snap de afbeelding denk ik niet helemaal.

Links zie ik namelijk dat de kogel eronder gewoon ‘koel’ blijft en rechts zie ik een verhitte kogel. Dus het stukje huid onder de peesbeschermer bedoel ik daarmee.
Verder vind ik het jammer dat er niet ook een afbeelding eronder staat met daarop dan de warmtescan van het been op dat moment onder de peesbeschermer.
Ik kan nu namelijk helemaal niet zien hoeveel warmte er in het been zelf zit???

Snap ik het nou niet of is het gewoon eigenlijk een afbeelding die verder weinig laat zien???
Ik zou dus graag dan iets zien waarbij ook de warmte van het been zelf wordt weergegeven…

Verder wel een super goed initiatief natuurlijk!!!

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:53

Kan iemand mij de bijgevoegde plaatsjes uitleggen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:54

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:54

ik dacht idd ook dat het de rechter was...;p
Ik vind het heel goed dat er nu eens duidelijkheid over komt...

HocusTivoli

Re: Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:57

Interessant onderzoek! Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:59

Ik zou het toch wel heel fijn vinden om te weten welke beter zijn en welke je moet vermijden.
En door de producent zelf getest , tja, ben ik nu zo wantrouwend maar volgens mij roept iedereen altijd dat zijn product wel goed is.
En waar moet je dan nog op letten?
Mooi dat er gewerkt wordt aan een systeem maar ik zou al blij zijn als er nu wat meer duidelijkheid verschaft zou worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:00

Interessant. Ik ben benieuwd.

Zelf gebruik ik die dingen gelukkig amper, nadat ik merkte dat de onderbenen steeds bezweet waren na gebruik bij mijn vorige verzorgpaard. Leek mij nergens voor nodig en dus ook te warm worden.

AnnaGerda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:00

Handig.
Nooit geweten. Ging er altijd maar vanuit dat het beter was :o

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:02

Die extra warmte heb je bijvoorbeeld ook onder je zadeldekje.
De vraag is natuurlijk is dat schadelijk, of gewoon warm.
Trekken wij zelf een laars uit, zal het daar ook anders zijn dan de been met laars. :)

Voor de werking, persoonlijk gebruik ik ze niet voor het indringen van iets, maar alleen maar voor de klap van het achterbeen op het voorbeen, op de pees. Daar waar de naam peesbeschermer ook vandaan komt.
Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat een beschermer is om stekende dingen tegen te gaan (weet ook niet zo snel waar je dat tegen komt) en hij is ook niet voor het beschermen tegen de balk.