Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:44

http://www.telegraaf.nl


De 21 polopony’s die zondag in Wellington (Florida) om het leven kwamen, zijn waarschijnlijk het slachtoffer van vergiftiging. ,,Doordat de paarden tegelijkertijd ziek werden en snel stierven, denken we dat er sprake is van een fatale reactie op medicinatie of van vergiftiging", aldus een verklaring van de Amerikaanse ministerie van Landbouw.

Voor aanvang van de wedstrijd vertoonden de pony’s al tekenen van benauwdheid, ze ademden zwaar en leken gedesoriënteerd. De teamspelers besloten toch naar het wedstrijdterrein te gaan. Op het terrein kregen de pony’s stuiptrekkingen en zakten de dieren in elkaar. Veertien paarden kwamen vrijwel onmiddellijk om het leven. In de uren daarna stievern nog zeven dieren. ,,Op dit moment bestaan er geen vermoedens dat het gaat om een infectie of een virus", aldus het Amerikaanse ministerie.

Verwant artikel:

[VN] Veertien polo pony's overlijden vlak voor wedstrijd *Update*

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:46

Bah! Het is maar eens spelletje....

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:47

Ik vermoedde al zoiets....
Nu er nog achter komen om welk middel het precies gaat.....en wie het toegediend heeft..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:49

Spelletje? Wel een duur spelletje..
Ben benieuwd wat ze gaan vinden. Arme paarden!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:15

lijkt mij nogal logisch, dat er iets serieus mis is. 21 ponies na mekaar, dat bestaat gewoon niet dat dat toeval is.

Als ze ooit vinden wie dat op z'n geweten heeft, die mogen ze een heel aantal jaartjes op water en brood zetten.

Rana

Berichten: 1847
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:16

dit had ik al verwacht wat een ziek gedoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:16

het waren er nu toch al 24 geworden? Weet het niet zeker hoor maar echt heel erg zeg!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:18

dat van die 24 klopte niet, dacht ik ?

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:18

En toch maar richting veld gaan?????????????????

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:24

Het zijn er officieel 21 en geen 24.

Anoniem

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:25

Ok dacht echt 24, heel erg dit

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:28

Ik vraag me ook heel erg af waarom ze nog naar het wedstrijdterein zijn vertrokken. Op zo'n moment neem je ze mee naar de kliniek niet de wedstrijd getver. Degene die ze dan waarschijnlijk heeft vergiftigd mag op brood en water maar volgens mij mag degene die heeft besloten dat ze de wedstrijd nog wel gingen rijden ook wel flink op zijn donder krijgen.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:31

Arme paarden! Ik ben wel erg benieuwd wat er nu gebeurd is, verkeerde doping of dat iemand anders ze iets toegediend heeft?

En ik snap inderdaad ook niet dat ze de paarden alsnog mee naar wedstrijd hebben genomen!

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:22

Vreselijk. :n Hopelijk vinden ze de dader en staat die inderdaad een aantal jaar op water en brood...

Enne... hoor je het ze daar al zeggen: "Oh, de paarden lijken wel erg ziek. Nouja, de wedstrijd is natuurlijk belangrijker dan de gezondheid van de paarden, dus laten we ze maar gewoon meenemen naar het wedstrijdterrein. :D"
Vind dat er weer erg kortaf en bevooroordeeld gereageerd wordt over dit laatste. Als er vermoed werd dat het heel misschien wel om iets ernstigs kon gaan, zouden ze héus meteen naar een dierenarts gestuurd worden, de dieren zijn allemaal flink wat waard en ze zullen er gerust wel 'zuinig' mee omgaan. Dus ja, het is makkelijk om er achteraf negatief over te praten dat ze toch meegenomen zijn, maar dat is in mijn ogen vrij onterecht, vind niet dat je daar zo over kan oordelen. :n

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:25

Verschrikkelijk zeg! Hoe ver kan je gaan voor je sport. :\
Het was natuurlijk te verwachten, 14 pony's, die tegelijk overlijden en daarna nog 7....

Natuurlijk mag je niemand zomaar beschuldigen, maar het lijkt mij een daad van een verloren team (of familielid?). Ziek dat mensen zo ver gaan... Gelukkig kan ik daar met mijn hoofd niet bij...

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:57

kom op zeg, wat hebben die beestjes iemand ooit gedaan! het is maar spel...

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:59

Dat de dieren dan moeten boeten voor zoiets? Het zijn geen gebruiksvoorwerpen, maar levende dieren.
Lekker ziekjes weer eens!

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:59

Was het Venezolaanse team wel gedoemd te verliezen of zou het juist sabotage van een andere kant zijn?

Vio

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-10-07

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:00

OMG, dit is toch echt weer niet te geloven......

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:13

Heb gehoord dat het om een cocktail van spierversterkers en een of anders schoonmaakmiddel ging.

Vind het zo sneu voor die beestjes, en dat ze zo ziek als ze waren ook nog eens een lange rit in de wagen moesten maken.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Eenentwintig overleden polo pony's vermoedelijk vergiftigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:27

chann... er staat toch duidelijk dat de dieren benauwd waren en gedesorienteerd... daarop is besloten toch naar het veld te gaan met die dieren....

de reacties over dat dit dom is begrijp ik volledig, als jarenlange paardenfanaat en pony eigenaar zou ik geen seconden hebben gewacht en direct een d.a hebben ingelicht. benauwd en desorientatie is niet iets waarop ik zou reageren van ach... we gaan gewoon door.

dus ik vind het logisch dat hier negatief op word gereageerd...

ik vind het echt erg wat daar gebeurd is, en hoop zeker dat de evventuele dader gepakt en bestraft word. afwachten dus op officieel rapport

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:34

marieminime schreef:
chann... er staat toch duidelijk dat de dieren benauwd waren en gedesorienteerd... daarop is besloten toch naar het veld te gaan met die dieren....

de reacties over dat dit dom is begrijp ik volledig, als jarenlange paardenfanaat en pony eigenaar zou ik geen seconden hebben gewacht en direct een d.a hebben ingelicht. benauwd en desorientatie is niet iets waarop ik zou reageren van ach... we gaan gewoon door.

dus ik vind het logisch dat hier negatief op word gereageerd...

ik vind het echt erg wat daar gebeurd is, en hoop zeker dat de evventuele dader gepakt en bestraft word. afwachten dus op officieel rapport


Je haalt me de woorden uit de mond :)

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:42

Deze pony's zijn een ton per stuk waard las ik ergens. Daar neem je geen risico's mee lijkt me, we gaan hier af op hoe er iets geschreven is. Misschien besloten de teamspelers wel om naar het wedstrijdterrein te gaan met de dieren omdat daar de dierenarts was!?

EDIT, even het originele artikel gelezen, dat geeft meer info en nuance die in het vertalen een beetje kwijt geraakt is.

Citaat:
It is understood the horses began showing early signs of distress - heavy breathing and clumsiness - before leaving the Lechuza equestrian base and heading for the polo club.

Er was geen enkele reden om aan te nemen dat de beesten zo ontzettend ziek zouden worden. Ze ademde zwaarder en deden onhandig. Mss dacht men dat de pony's om de een of andere reden nerveuzer waren dan anders. De paarden stonden niet gestald op het wedstrijdterrein van de club maar stonden op een stuk vlak bij de club. Ik kan me voorstellen dat ze de pony's, omdat ze slechts lichte verschijnselen vertoonden, wel naar de club gebracht hebben om te zien hoe het daar ging met de dieren. Je kunt ze dan alsnog terugtrekken als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 21-04-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:09

lijkt me sterk dat je met een benauwd en gedesorienteerd paard naar de dierenarts gaat... in zo een geval zou de dierenarts toch zeker zelf moeten komen om het dier niet te belasten met inspanning dus mogelijk nog meer benauwd...en alle gevolgen van dien door desorientatie. het zal niet de eerste keer zijn dat er in het belang van geld en wedstrijden word doorgereden en welzijn van het dier niet op de eerste plaats komt, miljoenen paard of niet.

ben het ermee eens dat de meningen worden gevormt naar aanleiding van hoe er staat beschreven. maar dat is logisch als er zoiets staat.
maar het lijkt me niet een verzonnen iets... als we zo gaan denken dan kan je ook denken is dit verhaal wel waar, zijn het wel zoveel ponies, daar gaan we nu ook vanuit dat het waar is omdat het er staat
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 21-04-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:14