Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-09 10:18

http://www.leeuwardercourant.nl


Paardrijders en hondenuitlaters hoeven op Schiermonnikoog niet direct de poep van hun dier op te ruimen. Van de gemeente krijgen ze de kans om later naar de vervuilde plaats terug te komen en het alsnog te doen.

De soepele opstelling is vooral om ruiters tegemoet te komen. De gemeente wilde eerst verplicht stellen dat de poep van zowel honden als paarden direct opgeruimd moest worden. Dit leek de plaatselijke ruiters geen goed idee. Volgens hen is het niet altijd mogelijk om van het paard af te stappen en kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.

Bovendien zou het niet praktisch zijn om altijd een opruimmiddel mee te nemen op het paard. De gemeente realiseert zich dat het ingewikkeld wordt om de terugkeerregel te handhaven.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Paardenmest met op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:22

MAG even blijven liggen? ;)

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat iedereen netjes naar de plaats terug gaat achteraf om het alsnog op te ruimen... Maar afstappen is idd niet altijd een optie :)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:56

Ik rij later wel terug om op te ruimen. Als het tenminste op een onhandige plaats ligt. Niet op een groot bospad oi.d.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:59

Tja, ik stap midden in de wijk altijd even af om het weg te halen of op zijn minst aan de kant in de bosjes/berm te schoppen. Maar aan de hoeveelheid mest die er verspreid ligt door heel zoetermeer kan ik aardig aannemen dat lang niet iedereen dit doet :n

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:05

Afstappen is voor mij geen optie. Mijn jongste paard is 1.80. Ik kom er dan door fysieke beperkingen niet meer op ;)

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:06

nou ze beginnen wel in te zien dat t ERG lastig is om af te stappen en op teruimen, of iets mee te nemen om op te ruimen op een paard.
maar ja hoeveel mensen er daadwerkelijk terug gaan is natuurlijk vrij weinig

~*Vital Equine*~
The essence of the horse is movement, horses that have freedom of movement in their bodies will feel beter and perform their best

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:07

Anya schreef:
Afstappen is voor mij geen optie. Mijn jongste paard is 1.80. Ik kom er dan door fysieke beperkingen niet meer op ;)


hoef je geen fysieke beperkingen voor te hebben, dat lukt zo al moeilijk.
jong paard , op een straat, beetje zenuwachtig, groot en dan opstappen... wordt lastig haha

~*Vital Equine*~
The essence of the horse is movement, horses that have freedom of movement in their bodies will feel beter and perform their best

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:09

Oh dat is dan weer geen probleem voor mij.
heb hem van jongs af aan geleerd stil te staan (ik moet met een opstapje opstappen) en vanaf veulen is hij al mee geweest naar buiten naast zijn moeder aan een touw.

maar ik kan me voorstellen dat dat ook tot erg gevaarlijke situaties kan leiden met een jong dier.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:24

op een vervelende plek laat ik het echt niet liggen, maar buiten de bebouwde kom of in een berm, gun ik het de vogeltjes van harte.

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:28

Ik vind het wel goed dat men hier over spreekt. Er is de laatste tijd natuurlijk veel veranderd in de paardenbranche. Er zijn meer mensen met paarden die ook meer poep op straat laten slingeren. Maar tussen mest van een paard of van een hond is nogal een verschil hoor. Okee paarden leggen gemiddeld iets meer neer maar, geen producten van die vleeseters. Ik sta liever in een paarden vijg met blote voet dan een hondendrol onder de schoen. :9

Morgen is toekomst, gisteren is geschiedenis. Leef vandaag voor je het weet is het einde daar.

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:55

Afstappen is bij die van mij nog wel te doen, maar waar laat je het dan... Ja in de bosjes, maar echt meenemen is niet echt makkelijk.

En er zijn ook niet overal bosjes. Gelukkig heeft die van mij de gewoonte altijd zo ver mogelijk in de bosjes/berm/zijkant van de weg te mesten (doet hij ook in de wei en stal, lekker aan de randen).

Het is inderdaad ook zo dat ik vind dat paardenmest een stuk minder overlast oplevert dan hondenpoep.

Joris :+: en Billy :+:

Marianne'90

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: in 't zadel

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:04

Lijkt mij inderdaad ook moeilijk te hanteren, maar goed het is inderdaad zo dat je niet altijd de mogelijkheid hebt even af te stappen.

Paarden mesten buiten vaak als ze wat opgewonden / gespannen zijn, inderdaad niet het juiste moment om af te stappen. Maar goed als je paard even ontspannen staat te mesten is het natuurlijk wel even netjes als je de hoop aan de kant veegt oid.

Een dag zonder paard, is een dag niet geleefd!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Paardenmest mag op Schiermonnikoog even blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:59

Ik neem ook aan dat het in de bossen ed. magblijven liggen :)
Maar erg handig want ga je vanaf de manege daar naar het strand moet je grotendeels over een verharde weg, dat stuk is niet heel groot dus is makkelijk later weer op te ruimen. En in het dorp is het ook wel zo netjes :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

previr

Berichten: 1245
Geregistreerd: 06-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:31

Anya schreef:
Oh dat is dan weer geen probleem voor mij.
heb hem van jongs af aan geleerd stil te staan (ik moet met een opstapje opstappen) en vanaf veulen is hij al mee geweest naar buiten naast zijn moeder aan een touw.

maar ik kan me voorstellen dat dat ook tot erg gevaarlijke situaties kan leiden met een jong dier.


geen probleem, bind jij dat je opstapje op de rug van je paard mee hihi :p

maar ik stap niet snel af, heb alleen maar jonge paarden en om dat langs de weg te gaan af en weer op stappen no way. automobiliste houden toch al geen rekening met je als je op t paard zit dus laat staan ernaast

~*Vital Equine*~
The essence of the horse is movement, horses that have freedom of movement in their bodies will feel beter and perform their best

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:00

Ik begrijp heus wel dat het niet handig is om gelijk van je paard af te gaan stappen om het op te ruimen, maar hoe willen ze dat controleren? Niet te doen lijkt mij, dus denk dat de meeste toch gewoon de poep laten liggen.
Voor hondebezitters zit dat anders, die kunnen makkelijk de poep van hun hond opruimen denk ik dan...

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

Aangezien wij vrij veel door wijken en steden rijden, hangen er altijd poepzakjes aan het zadel.
Vaak stappen we dan af en ruimen het op (de ene keer deponeren we het in de bosjes excl zakje en de andere keer gooien we het hele spul in de prullebak.
Kleine moeite!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:23

Denk niet dat iemand ook maar terugkeert om het op te ruimen ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amiigo, Annash, AnnickT, Anoukjuuuhh, Buffelduke, Earth, goesju, koend, laetitia98, Linde_C, Margot1001, Petra_O, Pikeur, Polarize, san4nie, Selima, SentiBot, Vagabondo, wisja en 58 bezoekers