Het KNHS buitenseizoen 2009 is pas vijf dagen oud maar de eerste kampioenen zijn al bekend. In Etten Leur werd vandaag op de traditionele sgw ook het kampioenschap eventing van de regio Noord-Brabant verreden. Opnieuw bleek de cross een behoorlijke scherprechter; met name De Vallei, een combinatie van een steilsprong en een diepe greppel met direct erna een scherpe wending gevolgd door een smalle sprong was voor alle klassen een hindernis waar veel fouten werden gemaakt.
De klasse L mocht het spits afbijten, er kwamen maar liefst zo'n 100 combinaties aan de start in vier ringen. De overwinningen gingen hier naar Nienke Otjens, Kelly Hermans, Anton Nooren en Kees van der Geest. Het Brabants kampioenschap klasse L ging naar de ervaren Nienke Otjens met haar paard Uncle Jo; door haar indrukwekkende dressuurscore van 218 punten had ze voldoende voorsprong om ondanks vier strafpunten met springen de rubriek met zeven strafpunten verschil op haar naam te schrijven. Met een paar seconden verschil klopte ze de andere Brabantse kanshebbers, waardoor ze haar titel van vorig jaar met Onassis wist te prolongeren.
Helaas wist bokker Marloeske haar eerste plaats na de dressuur en het springen niet vast te houden, ze eindigde uiteindelijk op de 7e plaats met TTR's Anne. Toch was haar dag zeer geslaagd, met Graaf Z maakte ze haar debuut in de klasse Z en wist foutloos en binnen de tijd te crossen.
In de klasse M werden beide rubrieken gewonnen door Brabantse combinaties; zij voegden geen enkele strafpunt meer aan hun dressuurscore toe zodat de gereden tijd in de cross de doorslag gaf. Met een rit die maar drie seconden onder de optimale tijd bleef, werd bokker Mirjam met haar schimmel Olivier uiteindelijk met één seconde voorsprong kampioen, voor Willemien Hendriks met Spring Rose. Mirjam's opmerking na de prijsuitreiking: "En Ollie staat al gewoon weer lekker pikzwart van het rollen in de wei, heerlijk toch!".
Als laatste waren de Z combinaties aan de beurt, ook voor hen was er een uitdagende cross gebouwd, die dan ook voor behoorlijk wat verschuivingen in het klassement zorgde. De uiteindelijke overwinning ging naar Roxana Graman met Renske K, die na haar overwinning in Chaam ook in Etten-Leur de sterkste bleek; zij verstevigde hiermee haar koppositie in de KNHS Eventing competitie. Het Brabants kampioenschap was ook hier weer voor een amazone, Simone Willems met Catwood Toy Toy, die als tweede was geëindigd. Ook zij behield hiermee haar titel van 2008. Bokker Florence1986 kende een zeer geslaagd debuut in het Z, zij eindigde in deze zwaar bezette rubriek op de zesde plaats met haar Metall-nakomeling So Special.
Op Tweede Paasdag vindt het tweede deel van deze wedstrijd plaats, dan komen de pony's en de paarden in de klasse B aan de start.
Echt hardstikke gaaf voor Mir dat ze haar come-back zo super heeft gereden. Nogmaals van harte gefeliciteerd Mir; het is je van harte gegund na al je pech van de laatste maanden!
Miriam
Geplaatst: 06-04-09 12:06
En dan sta je ineens op de voorpagina....
Leuk stukje! Het was een super mooie dag en een super organisatie waar voor ons alle stukjes op z'n plaats vielen.
raket
Geplaatst: 06-04-09 12:18
Ik dacht nog dat paard ken ik.... Gefeliciteerd Mirjam (nogmaals) en ook voor die opdringerige schimmel; van je. Leuke foto, was die nou van de fotograaf die in dat slootje lag?????
Neroo
Geplaatst: 06-04-09 12:20
Mijn neefje is 5e geworden in het Z zag ik op de uitslagen!
Well done
Lielle
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-09 12:21
raket schreef:
Ik dacht nog dat paard ken ik.... Gefeliciteerd Mirjam (nogmaals) en ook voor die opdringerige schimmel; van je. Leuke foto, was die nou van de fotograaf die in dat slootje lag?????
yes (en dat is mijn echtgenoot )
TeZzz
Geplaatst: 06-04-09 12:24
Wat een leuk stukje en een gave foto!
Mirjam: nogmaals gefeliciteerd! Ik vind het echt super knap van jou en Ollie Ik ben trots op jullie!
En de anderen natuurlijk ook van harte gefeliciteerd met de goede resultaten! Het was een mooie wedstrijd gister!