Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Adalberti : en hoe lanh moet je die dieren dan ophokken voordat ze weer naar buiten kunnen ? Zal al snel minimaal een paar maanden zijn denk ik....?
lucifertje schreef:Voor degene die het interresant vinden. Ik ben vorige week maandag naar een lezing geweest over de APP (afrikaanse paarden pest)
De Afrikaanse paardenpest wordt overgebracht van een mug naar een paard. Het beestje dat het virus overbrengt heet: Culicoides imicola. Van alle hoevigachtige dieren is het paard het gevoeligst voor de APP. 95% van alle paarden zal hieraan sterven.
Van de APP zijn 4 vormen bekend:
1. Koortsvorm
2. Dunkop, longvorm
3. Dikkop, hartvorm
4. Gemengde vorm
De symptomen:
1. Koortsvorm
- Koorts
- Algehele malaise
- Dikke benen (lichtste vorm)
2.Dunkop
- Peracuut, dit wil zeggen dat je 's morgens op stal bent geweest en 's middags je paard dood in de stal aantreft.
- Ondanks dat ze heel ziek zijn blijven de paarden eten.
- Zweten, koorts, hoesten, extreme benauwdheid, schuimachtige vocht uit de neus. Bij deze vorm is 95% binnen 4 uur tot 4 dagen dood.
3. Dik kop
- Subacuut
- Blijven eten
- Koorts
- Zwelling van hoofd, nek, borstkas en schouders
- Zwelling en roodheid van de oogslijm vliezen
50% binnen 1 week dood.
4. Gemengde vorm
- Acuut
- Combinatie van de symptomen
- Meest voorkomende vorm
- 70% binnen 3 dagen dood.
Wat te doen bij een uitbraak:
1. Het vroegtijdig kunnen herkennen van de APP en het melden. Ook al is dat niet leuk, je wilt immers niet dat jouw paard de "schuldige" is.
2. Er komt meteen een transport verbod.
3. Alle paarden in de buurt opstallen en vaccineren.
4. Euthaniseren en vernietigen van verdachte en geinfecteerde paarden. (het is niet anders)
Vaccineren:
- Dat is wel een probleem, het enigste vaccin dat beschikbaar is, is alleen in Afrika gerigistreed. De bijwerkingen van dat vaccin zijn geen pretje. De paarden krijgen nml deze symptomen allemaal, ze gaan er alleen niet dood van.
- Het vaccin moet elk jaar herhaald worden en er zit dan een transport verbod tussen de 6 en 8 weken op vanwege alle bijwerkingen.
- Verder is het ook geen markervaccin. Dit is een vaccin waar ze een labeltje aanhangen zodat je in het bloed kunt zien dat het dier gevaccineerd is.
Je kunt er vrij weinig tegen doen. Het enigste wat je kan is hopen dat jouw paard het niet krijgt. Mocht je paard het toch krijgen laat het dier dan niet lijden.
Mocht het uitbreken dan wordt er gevacineerd met het Afrikaanse vaccin. De wetenschappers denken/hopen dat het nog een jaar of 8 à 10 gaat duren voor het uitbreekt. Helaas zijn dat ook mensen, het kan dus dat ze er ook naast zitten. Immers de ziekte is er al, alleen de mug is hier nog niet.
Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik zelf vind dit heel interresant. Ben namelijk zelf analist