Actieplan voor de Afrikaanse paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Actieplan voor de Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 11:08

www.horses.nl

Tijdens het National Equine Forum, op 31 maart in Londen, werd het risico van de Afrikaanse paardenpest in Noord-Europa besproken. De werkgroep die zich bezighoudt met de Afrikaanse paardenpest boekt veel vooruitgang in de voorbereidingen van de ziekte.

De werkgroep is gevormd door liefdadigheidsorganisatie The Horse Trust. Die bestaat uit de Britse overheid, wetenschappers en mensen uit de paardenwereld. De werkgroep is in het leven geroepen om te werken aan een actieplan om te voorkomen dat de Afrikaanse paardenpest Noord-Europa bereikt.
Om de Afrikaanse paardenpest te bestrijden, wil de werkgroep folders uitdelen met informatie over de symptomen van Afrikaanse paardenpest en hoe de insecten die het virus verspreiden te controleren zijn. Ook komt er een gedetailleerd document over hoe een uitbraak van paardenpest gecontroleerd kan worden.

Door druk uit te oefenen beschikt de Europese Unie over een voorraad van 100.000 vaccinaties. Het huidige vaccin heeft nog nadelen, maar er wordt een nieuw vaccin ontwikkeld. Dit nieuwe vaccin wordt binnen twee jaar op de markt verwacht.

,,Ik ben blij dat er zoveel progressie is gemaakt door de werkgroep”, zegt Paul Jepson, veterinair directeur van The Horse Trust. ,,De reservevoorraad van het vaccin is een stap vooruit. Zo kan er bij een eventuele uitbraak snel gereageerd worden.”

Urko

Re: Actieplan voor de Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:10

kijk op zo'n neiuws zit ik nu te wachten :D Ik moet er niet aan denken dat na mkz, vogelgriep enz enz nu de paarden aan de buurt zijn. Nu die enting nog en dan alles per direkt enten!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:15

Urko,
Je hebt gelijk, maar doet de nederlandse overheid ook mee aan dit project of zien ze een eventuele uitbraak als"mooie" gelegenheid het paarden en ponybestand in Nederland drastisch uit te dunnen? Hopelijk krijgen we hier ook zo spoedig mogelijk entstoffen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:35

dat zou inderdaad wel echt iets voor de nederlandse regering zijn ja... was geloof ik met de koeien niet anders he? Die mochten toen toch ook niet geent worden?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:46

Vóór de Afrikaanse paardenpest??? Mag toch hopen dat het tegen de Afrikaanse paardenpest is.... even flauw op 1 april... ;)

Wel mooi dat er in GB een speciale werkgroep mee bezig is. Mooi voorbeeld voor NL met alle splintergroepjes die vooral voor hun eigen belang gaan...

Gsussis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:33

Als ik het goed heb is in Nederland de Sectorraad paarden al bezig met allerlei dingen rondom deze opkomende ziekte. Niet met een vaccin, maar hoe te controleren bij een uitbraak etc.

Hopelijk komt het niet al te snel naar Europa, en hebben we optijd alles gevaccineerd

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:28

Ìn Amerika bestaan verschillende vaccins tegen de ziekte, zouden die hier niet gebruikt kunnen worden of zitten daar de genoemde nadelen aan. Lijkt me zo zonde als ze hier het wiel weer opnieuw gaan uitvinden; maar dat schijnt soms een typisch Europese/ Nederlandse mentalitiet te zijn.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:25

De overbekende paardenpest in Spanje een aantal jaren geleden begon in een Safaripark op 8 km van mijn huis. De haard was een zebra, welke via Portugal was geïmporteerd uit Afrika. Dit dier is niet in quarantaine geweest. De paardenpest is daarna zéér snel verspreid in de omgeving en de rest van Spanje. Tegenwoordig is de import van dieren uit bepaalde gebieden, mede door dit incident, sterk gereguleerd. Ik hoop dus dat het allemaal wel mee zal vallen met de paardenpest.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:32

Als de paardenpest toch uitbreekt: bij het eerste gerucht de paarden binnen zetten en ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houden. Ik heb eigenaren gesproken, waarvan alleen de paarden die binnen stonden niet geïnfecteerd zijn geraakt en het overleefd hebben.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:59

al moet ik het dan in het buitenland halen, enten zal ik mn pony, als de overheid dit tegen wilt houden. Dan haal ik het zelf wel ergens vandaan, no way dat ik mn pony wil verliezen door de overheid die niet wilt enten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:17

Adalberti : en hoe lanh moet je die dieren dan ophokken voordat ze weer naar buiten kunnen ? Zal al snel minimaal een paar maanden zijn denk ik....?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:23

Er bestaat in Nederland inderdaad al een draaiboek voor de Afrikaanse paardenpest. Daarin wordt ook vaccinatie vermeldt..

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:26

pmarena schreef:
Adalberti : en hoe lanh moet je die dieren dan ophokken voordat ze weer naar buiten kunnen ? Zal al snel minimaal een paar maanden zijn denk ik....?

Tot bevestigd wordt dat er geen risico meer is. Hoe lang dat duurt zal afhankelijk zijn van de tijd die nodig is om alle besmettingshaarden uit te doven lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:10

Lijkt me ook , maar hoelang dat gaat duren...?

Ik weet wel dat ik mijn paard in ieder geval niet luchtdicht af ga sluiten een paar maanden lang , of zelfs langer...dus dat is niet echt een optie dan :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:23

Voor degene die het interresant vinden. Ik ben vorige week maandag naar een lezing geweest over de APP (afrikaanse paarden pest)

De Afrikaanse paardenpest wordt overgebracht van een mug naar een paard. Het beestje dat het virus overbrengt heet: Culicoides imicola. Van alle hoevigachtige dieren is het paard het gevoeligst voor de APP. 95% van alle paarden zal hieraan sterven.

Van de APP zijn 4 vormen bekend:
1. Koortsvorm
2. Dunkop, longvorm
3. Dikkop, hartvorm
4. Gemengde vorm

De symptomen:
1. Koortsvorm
- Koorts
- Algehele malaise
- Dikke benen (lichtste vorm)

2.Dunkop
- Peracuut, dit wil zeggen dat je 's morgens op stal bent geweest en 's middags je paard dood in de stal aantreft.
- Ondanks dat ze heel ziek zijn blijven de paarden eten.
- Zweten, koorts, hoesten, extreme benauwdheid, schuimachtige vocht uit de neus. Bij deze vorm is 95% binnen 4 uur tot 4 dagen dood.

3. Dik kop
- Subacuut
- Blijven eten
- Koorts
- Zwelling van hoofd, nek, borstkas en schouders
- Zwelling en roodheid van de oogslijm vliezen
50% binnen 1 week dood.

4. Gemengde vorm
- Acuut
- Combinatie van de symptomen
- Meest voorkomende vorm
- 70% binnen 3 dagen dood.

Wat te doen bij een uitbraak:
1. Het vroegtijdig kunnen herkennen van de APP en het melden. Ook al is dat niet leuk, je wilt immers niet dat jouw paard de "schuldige" is.
2. Er komt meteen een transport verbod.
3. Alle paarden in de buurt opstallen en vaccineren.
4. Euthaniseren en vernietigen van verdachte en geinfecteerde paarden. (het is niet anders)

Vaccineren:
- Dat is wel een probleem, het enigste vaccin dat beschikbaar is, is alleen in Afrika gerigistreed. De bijwerkingen van dat vaccin zijn geen pretje. De paarden krijgen nml deze symptomen allemaal, ze gaan er alleen niet dood van.
- Het vaccin moet elk jaar herhaald worden en er zit dan een transport verbod tussen de 6 en 8 weken op vanwege alle bijwerkingen.
- Verder is het ook geen markervaccin. Dit is een vaccin waar ze een labeltje aanhangen zodat je in het bloed kunt zien dat het dier gevaccineerd is.

Je kunt er vrij weinig tegen doen. Het enigste wat je kan is hopen dat jouw paard het niet krijgt. Mocht je paard het toch krijgen laat het dier dan niet lijden.

Mocht het uitbreken dan wordt er gevacineerd met het Afrikaanse vaccin. De wetenschappers denken/hopen dat het nog een jaar of 8 à 10 gaat duren voor het uitbreekt. Helaas zijn dat ook mensen, het kan dus dat ze er ook naast zitten. Immers de ziekte is er al, alleen de mug is hier nog niet.

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik zelf vind dit heel interresant. Ben namelijk zelf analist :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:37

Is dit nou eigenlijk hetzelfde als de West Nile virus? Of is dat weer iets anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:56

+:)+ Lucifertje.

Hoe komen ze aan die tijd , is dat uitgaande van de opwarming v/d aarde o.i.d. ? :)

En als die mug er dan eenmaal is , dan zal hij / de dreiging vast ook niet meer zomaar weggaan ?

Dan heeft het dus ook weinig zin om je paarden op te gaan hokken denk ik , want op het moment dat het dier
dan toch even een uurtje buiten komt zul je net zien dat zo'n mug erop gaat zitten...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:36

@ElCid: Nee het West Nile Virus is weer wat anders. Minder dodelijk.

@pmarena: De mug is er al in afrika en in Spanje in (1966, 1987, 1990)
De wetenschappers denken eerder dat er bv met een boot een mug gezellig meelift. Om 5 km te vliegen is wel erg veel. Maar het mag ook niet kouder zijn dan 12.5°C anders gaat de mug dood.

Ik denk ook niet dat het heel veel zin heeft om op te hokken. Er is maar 5% kans dat je paard het overleeft en dat is nie zoheel veel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:04

Dat vaccin klinkt ook niet zo heel lekker trouwens , wat gebeurt er dan precies met een paard als je dat erin spuit...?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:33

Dan zou je toch denken dat zo'n mug in de meer Noordelijke landen minder overlevingskans heeft. We hebben nu een behoorlijk lange, koude, periode achter de rug. Volgens mij is het de afgelopen 6 maanden niet/ nauwelijks boven de 10 graden geweest.
Dus nu maar hopen dat het niet zo'n vaart loopt met die opwarming, dan zitten we goed.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:59

lucifertje schreef:
Voor degene die het interresant vinden. Ik ben vorige week maandag naar een lezing geweest over de APP (afrikaanse paarden pest)

De Afrikaanse paardenpest wordt overgebracht van een mug naar een paard. Het beestje dat het virus overbrengt heet: Culicoides imicola. Van alle hoevigachtige dieren is het paard het gevoeligst voor de APP. 95% van alle paarden zal hieraan sterven.

Van de APP zijn 4 vormen bekend:
1. Koortsvorm
2. Dunkop, longvorm
3. Dikkop, hartvorm
4. Gemengde vorm

De symptomen:
1. Koortsvorm
- Koorts
- Algehele malaise
- Dikke benen (lichtste vorm)

2.Dunkop
- Peracuut, dit wil zeggen dat je 's morgens op stal bent geweest en 's middags je paard dood in de stal aantreft.
- Ondanks dat ze heel ziek zijn blijven de paarden eten.
- Zweten, koorts, hoesten, extreme benauwdheid, schuimachtige vocht uit de neus. Bij deze vorm is 95% binnen 4 uur tot 4 dagen dood.

3. Dik kop
- Subacuut
- Blijven eten
- Koorts
- Zwelling van hoofd, nek, borstkas en schouders
- Zwelling en roodheid van de oogslijm vliezen
50% binnen 1 week dood.

4. Gemengde vorm
- Acuut
- Combinatie van de symptomen
- Meest voorkomende vorm
- 70% binnen 3 dagen dood.

Wat te doen bij een uitbraak:
1. Het vroegtijdig kunnen herkennen van de APP en het melden. Ook al is dat niet leuk, je wilt immers niet dat jouw paard de "schuldige" is.
2. Er komt meteen een transport verbod.
3. Alle paarden in de buurt opstallen en vaccineren.
4. Euthaniseren en vernietigen van verdachte en geinfecteerde paarden. (het is niet anders)

Vaccineren:
- Dat is wel een probleem, het enigste vaccin dat beschikbaar is, is alleen in Afrika gerigistreed. De bijwerkingen van dat vaccin zijn geen pretje. De paarden krijgen nml deze symptomen allemaal, ze gaan er alleen niet dood van.
- Het vaccin moet elk jaar herhaald worden en er zit dan een transport verbod tussen de 6 en 8 weken op vanwege alle bijwerkingen.
- Verder is het ook geen markervaccin. Dit is een vaccin waar ze een labeltje aanhangen zodat je in het bloed kunt zien dat het dier gevaccineerd is.

Je kunt er vrij weinig tegen doen. Het enigste wat je kan is hopen dat jouw paard het niet krijgt. Mocht je paard het toch krijgen laat het dier dan niet lijden.

Mocht het uitbreken dan wordt er gevacineerd met het Afrikaanse vaccin. De wetenschappers denken/hopen dat het nog een jaar of 8 à 10 gaat duren voor het uitbreekt. Helaas zijn dat ook mensen, het kan dus dat ze er ook naast zitten. Immers de ziekte is er al, alleen de mug is hier nog niet.

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar ik zelf vind dit heel interresant. Ben namelijk zelf analist :)

De mug is hier al wel, alleen draagt de mug hier nog niet het AHS virus. De mug gaat ook niet dood bij een temperatuur lager dan 12.5°C. De mug wordt verspreid door de wind en vervoer (meeliften).

Het Westnile virus is misschien minder dodelijk voor paarden, maar is wel overdraagbaar op mensen die hieraan kunnen overlijden.