Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:43

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Afbeelding
Een Tennessee Walking Horse in actie
Foto door DanDee shots.

Een dierenwelzijnsorganisatie uit de Verenigde Staten heeft onlangs een video vrijgegeven welke laat zien wat voor praktijken er worden uitgevoerd met gangenpaarden om hen aan te moedigen te benen nog hoger op te tillen. Dit zou gebeuren door de paarden pijn te doen zodat ze de voeten automatisch nog hoger op trekken.

Dit wordt voornamelijk gedaan in de wereld van de Tennessee Walking Horse. In Amerika wordt deze praktijk "soring" genoemd. Bij deze trainingstechniek worden chemicalien (zoals bijvoorbeeld kerosine) en ijzeren kettingen gebruikt om de kenmerkende gang van de Tennessee Walking Horse nog beter te doen uitkomen. Dit (en andere gerelateerde rassen) staan wereldwijd bekend om hun extra gang en gemoedelijke karakter. Vanwege die reden worden deze paarden dan ook vaak het slachtoffer van mishandeling, aldus de welzijnsorganisaties.

Soring werd in 1970 officieel verboden en sinds dat jaar heerst er een strenge controle op paardenshows, veilingen en festivals. Maar volgens de organisaties worden deze praktijken echter nog steeds uitgevoerd omdat politieke insiders deze methodes nog steeds toe blijven staan.

"Deze nieuwe video moet duidelijk maken aan het publiek, de media en leden van onze organisatie, dat dit ronduit dierenmishandeling is en dat mensen die deze methode nog steeds hanteren zouden moeten worden opgepakt wegens dierenmishandeling."

Op dit moment worden er diverse extra technieken ingezet om gebruikers van deze methode op te sporen. Dit wordt onder andere gedaan door het gebruik van thermography, rontgenfoto's en meetapparaten die pijn kunnen localiseren bij paarden.

Klik hier voor een rontgenfoto van een van de methodes.

Klik hier voor het filmpje.

hilden1971

Re: Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:49

Zolang er mensen bestaan zal dit blijven gebeuren.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:52

hilden1971 schreef:
Zolang er mensen bestaan zal dit blijven gebeuren.

natuurlijk niet!
als het goed wordt aangepakt , en dan bedoel ik ook intensief en met grote consequenties, zal het wel ophouden.

ik vind het trouwens echt vreselijk , als paardenmens doe je zoiets niet. :n

SummerLess

Niet te geloven dat dat gebeurt
als je dat doet heb je geen liefde voor paarden vind ik..

Arielle_

Natuurlijk heel erg, maar springpaarden worden ook tegen hun benen aangeslagen en dressuurpaarden blijven ze ook net zolang tegen hun benen slaan tot ze hun benen hoger op gaan tillen voor de piaffe.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:53

Zo lang er mensen bestaan die het zo willen zien wel. Ik vind het afschuwelijk om paarden zo te zien lopen, is weinig natuurlijks meer aan. Zowiezo lijkt het me ontzettend rot zitten, maar het ziet er ook gewoon niet uit. En het is gewoon niet normaal voor paarden om zo te lopen. Hopelijk kan er een keer wat aan gedaan worden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:54

Afschuwelijk. Als ze maar winnen.
Hoop dat ze dit hard gaan aanpakken,

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:54

echt ziekelijk!! arme paarden, en dat voor een stomme show!
ziet er nog niet eens mooi uit, zo overdreven hoog optillen van de hoeven. en de ruiters zitten ook nog op het zwakste gedeelte van de rug! triest hoor!!! :(

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:55

Arielle_ schreef:
Natuurlijk heel erg, maar springpaarden worden ook tegen hun benen aangeslagen en dressuurpaarden blijven ze ook net zolang tegen hun benen slaan tot ze hun benen hoger op gaan tillen voor de piaffe.

Dat is ook niet de bedoeling dat dat gebeurd, dus zeker geen excuus om dit zo maar te laten. Ik vind dit gewoon nooit door de beugel kunnen.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:55

sommige mensen :( 8)7
die mensen moeten ze martelen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:56

Ik vind het echt walgelijk! :n :r

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:57

Vreselijk wat erg :( Die paarden lopen niet eens normaal en laat staan dat dit goed voor hun is....Arme paarden :(:)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:57

echt walgelijk. En ik snap ook werkelijk niet wat mensen er mooi aan vinden want het ziet er gigantisch knullig uit!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:58

ingetarita schreef:
sommige mensen :( 8)7
die mensen moeten ze martelen

Wat martelen is zo goed?! Precies terug doen wat mensen hun paarden aandoen?! Dan doe je het zelf toch ook fout.

Ik vind dit altijd zulke stomme opmerkingen

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:58

Izzy19 schreef:
Arielle_ schreef:

Dat is ook niet de bedoeling dat dat gebeurd, dus zeker geen excuus om dit zo maar te laten. Ik vind dit gewoon nooit door de beugel kunnen.

Ik wil daar ook niet mee zeggen dat het zomaar door de beugel moet kunnen, want ik vind het echt verschrikkelijk, maar ik denk dat dit altijd wel zal blijven gebeuren, je kunt het nooit helemaal tegengaan. Die mensen hebben gewoon niet in de gaten hoeveel pijn ze een paard kunnen doen maar denken gewoon echt alleen aan winnen. Die mensen zijn er helaas ook..

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:59

hebben ze nou enorme hoeven voor of hebben ze er nog wat omheen? (of kijk ik verkeerd?)
echt sneu dit
Laatst bijgewerkt door Mnonn op 25-03-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

vreselijk!
maar meende dat dit soort filmpjes neit meer mochten omdat eht schokkend is?? op links mag het niet, hier dan wel?

bah bah :n dat dit nog gebeurt!

Xena_

Arme paarden :(:) Bah, ik vind het afschuwelijk hoe die paarden lopen er die ruiters dan die zitten ook zo beroert erop. Sommige mensen.. :n

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:00

ik vind dit er zo zielig uit zien, bij de meeste paarden zie je ook gewoon dat ze het totaal niks vinden.. dat vind ik nog het rottigste beeld! :\

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:04

Walgelijk maar de realiteit! Hoe denk je dat dressuurpaarden in versneld tempo opgeleid worden voor de piaffe? Waarom springen springpaarden soms 1m hoog terwijl de balk op een halve meter ligt? Angst! Zo worden paarden tegenwoordig proffessioneel getraind, er is geen tijd meer om een paard zich langzaam te laten ontwikkelen tot het spontaan klaar is voor deze oefeningen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:05

Gewoonweg misselijkmakend!!! %) |o

(net als alle andere vormen van mishandeling die de sportprestaties moeten verbeteren..)

<roept vriend nog maar even te wachten met koken>
Laatst bijgewerkt door LoesjeVis op 25-03-09 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikala13

Echt erg.
Bij die Tennessee Walking horse doen ze ook andere dingen.
Of dat is een ander ras dat erop lijkt...,
maar alleen voor de show en dat ze de staart nog hoger op tillen snijden ze de staartspier door en allemaal van dat soort verschrikkelijke fratsen. :(

manutjuh

Dan mag je als ruiter wel trots zijn op jezelf zeg! Bah...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:08

Verschrikkelijk...Hoe kun je dan nog met jezelf leven als je dit dag in dag uit doet...Gewetensloos....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:10

Ziet er afschuwelijk uit. snap niet dat je echt plezier beleeft aan een ritje op zo'n paard. zou eigelijk verboden moeten worden. maarja. op dezelfde site als het filmpje staan dan nog eens een leuk artikel over de slachtpaarden. raken hun paarden daar aan de straatstenen niet kwijt. staan ook een paar afschuwelijk foto's op.

Moderatoropmerking:
Filmpje kan als schokkend worden ervaren

http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/03/118.shtml
Laatst bijgewerkt door Winged op 25-03-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: waarschuwing toegevoegd