Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:09

www.agriholland.nl

Er zijn signalen dat, ondanks de grote interesse voor de paardenhouderij-opleidingen en paardensportopleidingen, er in Nederland een tekort is aan personeel in de paardensector. Leerlingen hebben geen goed beeld van het werken in de sector. Dat blijkt uit een onderzoek van Aequor, kennis- en communicatiecentrum voedsel en leefomgeving, in opdracht van de Federatie voor Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS).

Bedrijfsadviseurs van Aequor interviewden in het laatste kwartaal van 2008 ondernemers van 42 bedrijven in de paardensport. Zeker de helft van hen gaf aan over geschikt en goed opgeleid personeel te beschikken. Het probleem voor de toekomst vormt ook niet de beschikbaarheid, maar de geschiktheid van het personeel. Oorzaak is met name dat het beeld dat leerlingen hebben van werken in de paardensector niet overeenkomt met de werkelijkheid. Maar ook lage lonen en onregelmatige werktijden zijn redenen dat toekomstige, geschikte werknemers afhaken.

Scholen moeten realistisch beeld geven
Bij het vinden van een oplossing zien de ondernemers ondermeer een taak voor de scholen weggelegd: geef een realistisch beeld van het werk, het loon en de toekomstverwachtingen. Ook de FNRS kan hier een positieve bijdrage aan leveren. Oplossingen die bedrijven zelf kunnen bieden: zorgen dat je een goede werkgever bent en daarmee het bedrijf en de sector een goed imago geven.

Uitgebreid onderzoek in 2009
Voor een beter inzicht in de arbeidssituatie van de totale paardensector is een grootschaliger onderzoek noodzakelijk. Aequor doet in 2009 een uitgebreid vacatureonderzoek naar onder andere het aantal (verwachte) vacatures, het aantal arbeidsplaatsen, het niveau van de (bestaande) functies en de termijn waarop vacatures worden vervuld.

Verwant artikel:

[ON] Vrees voor personeelstekort in paardensector

Yinari

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:12

Denk dat het wel klopt ja, als ik zie hoe vaak stagières afhaken omdat het werk te zwaar of niet leuk genoeg is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:15

Het is gewoon keihard werken voor een hongerloontje.....

je moet wel een passie voor paarden hebben, anders kun je het gewoon niet aan :n

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:16

Dit klopt zeker, veel te veel mensen hebben en té idealistisch beeld van het werken in de paardensector en zijn ook niet gemotiveerd genoeg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:18

AOC doet zeker mee aan het vertekenen van het beeld in die sector. Hoe vaak ze daar wel niet over rozengeur en maneschijn (bwv) hebben en dat het dan zwaar tegenvalt in de praktijk.

Daarnaast zijn er er ook veel bedrijven waar stagiaires niet echt opgeleid worden (ook in de dierhouderij). Imo hoort een bedrijf de leerling ook echt op te leiden zo ver dat mogelijk is.

Maar dat is mijn mening :) Want tot van de 5 stages tot nu toe heb ik daadwerkelijk maar 2 bedrijven gehad waar ik écht heel veel heb geleerd (ik toon veel initiatief maar er moet wel wat tegen over staan).

(Mijn laatste stukje ging over zowel paard als dierhouderij waar ik stage had gelopen)

[edit] Doordat je juist veel leert over zo'n bedrijf weet je ook wat het bedrijfsleven daadwerkelijk is IMO.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-03-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:19

werktijden die heel erg verschillen en het werk is geen probleem, maar voor mij waren de lage lonen toch wel reden om de paarden er als "uitgelopen hobby" er bij te houden i.p.v. werk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:19

Goede zaak dat ze het aan willen pakken, ik de paardensector werken is echt geen droom maar keihard bikkellen, ik ben blij dat ik destijds de keuze heb gemaakt dat paarden mijn hobby blijven en ik er niet mijn werk van gemaakt heb...!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:20

De paardenhouderijstudenten hebben ook veel te weinig stages om een reëel beeld te kunnen krijgen van de sector. Stuur die leerlingen in het eerste jaar een halfjaar lang op stage om een beeld te krijgen van het werken in de paarden. Nu lopen ze af en toe ergens 2 weken stage en soms 1 dag per week, maar daar leer je vrijwel niets van. Pas als ze langere periodes intern op een bedrijf doorbrengen en vanaf het begin tot en met het eind meewerken plus de weekenden dan krijgen ze pas een idee wat het vak nou inhoudt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:22

Maar de andere kant is wel dat er hele leuke banen zijn in de paarden waar je ook goed verdient. Toch zijn er maar weinig mensen die het tientallen jaren volhouden.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:24

Het probleem ligt ook aan het feit dat veel leerlingen van hun hobby hun beroep willen maken.
En met paarden werken lijkt natuurlijk het einde; en dat is het wel, . . . maar werknemers in de paardenbranche stuiten op veel uren maken en weinig verdienen.
Daar tegenover heb je zoveel 'vrijheid', zoals buiten werken, verantwoordelijkheid dragen voor de dieren en je moet een goed inzicht hebben in het wezen van het paard. En in dat opzicht raak je nooit uitgeleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:25

helemaal mee eens!! Heb zelf ook paardenhouderij gedaan.
Er zijn zoveel mensen die het werk te zwaar vinden, en ja, 30 stallen op een dag doen is ook niet niks!!!
Ik heb ook gewerkt waar ik alleen maar hoefde te trainen maar ook dan ben je fiks moe s'avonds!

Ik kon er niet van rondkomen en daarom zit ik nu op kantoor en heb ik van de paarden weer een hobby gemaakt (ookal verkopen we wel wat en daar wil ik ook liefst wel mee doorgaan) . maar owww wat mis ik dat harde lichamelijke werk en lange dagen maken.. stom he.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:26

Wij hebben dat ook al zo vaak aangegeven bij scholen die mensen opleiden voor de paardenhouderij, maar daar geven ze aan dat ze subsidie krijgen voor het aantal leerlingen die op zo'n school zitten en niet voor het aantal geschikte leerlingen... echt absurd dat dat zo werkt..

Als ik zie hoeveel stagiaires hier de afgelopen tijd huilend zijn weggegaan omdat ze moesten helpen met vegen en voeren en niet de hele dag paarden mochten aaien en poetsen! :n

Laatst zei zo'n begleidster dat het voor een stagiaire genoeg was om alleen maar de hele dag mee te lopen en kijken wat ik aan het doen ben, nou dan heb je er helemaal niks aan, mogen ze wel voor betalen dan!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:28

Vudress schreef:
De paardenhouderijstudenten hebben ook veel te weinig stages om een reëel beeld te kunnen krijgen van de sector. Stuur die leerlingen in het eerste jaar een halfjaar lang op stage om een beeld te krijgen van het werken in de paarden. Nu lopen ze af en toe ergens 2 weken stage en soms 1 dag per week, maar daar leer je vrijwel niets van. Pas als ze langere periodes intern op een bedrijf doorbrengen en vanaf het begin tot en met het eind meewerken plus de weekenden dan krijgen ze pas een idee wat het vak nou inhoudt.

Dit is niet waar!
In het eerste jaar liep ik 1 dag in de week stage en dat 3/4 van het schooljaar lang. Het laatste kwart van het eerste jaar was fulltime stage.
In totaal heb ik van de 4 jarige opleiding zeker een jaar stage gelopen.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je zelfs als je de opleiding hebt gedaan je bij veel bedrijven alsnog helemaal onderaan moet beginnen.
Daarnaast is het gewoon erg lastig om een leuke baan in de paardenhouderij te vinden!
Ik zou best met paarden willen werken, heb niet voor niets die opleiding gedaan en vind hard werken niet erg.
Maar het moet wel HAALBAAR zijn om van het minimum loon rond te kunnen komen.

Daarnaast kregen wij een zeer strenge screening waarbij zeker werd gekeken naar je " Penny-gehalte ".
Ook moesten wij vooraf gaande aan de opleiding al een aantal weken fulltime bij een paardenbedrijf werken om zo te zien dat het hard werken is.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 24-03-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:30

Misschien dat als er een personeelstekort gaat komen dat de omstandigheden voor de werknemers aantrekkelijker gemaakt worden, bijv. dat het loon wat verhoogd wordt.
Ik hoor van veel mensen in mijn omgeving dat je keihard moet werken voor niet eens het minimumloon..
Dus vanuit dat opzicht zou het niet erg zijn als er een tekort is, dan zouden de werkgevers misschien inzien dat er meer betaald moet worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:30

Babel schreef:
Dit is niet waar!
In het eerste jaar liep ik 1 dag in de week stage en dat 3/4 van het schooljaar lang. Het laatste kwart van het eerste jaar was fulltime stage.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je zelfs als je de opleiding hebt gedaan je bij veel bedrijven alsnog helemaal onderaan moet beginnen.
Daarnaast is het gewoon erg lastig om een leuke baan in de paardenhouderij te vinden!
Ik zou best met paarden willen werken, heb niet voor niets die opleiding gedaan en vind hard werken niet erg.
Maar het moet wel HAALBAAR zijn om van het minimum loon rond te kunnen komen.

wauw! 1 dag in de week?

Dan proef je hooguit de sfeer, maar niet het echte werk... :n

En dan zit je op het einde van je eerste jaar en merk je tijdens de full-time stage dat het niks is...Weg jaar...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:31

De stagières bij ons lopen altijd 2 dagen in de week mee. Op zich vind ik dat dat voor hun wel een goed beeld geeft. Kijk, je kunt ze ook niet direct fulltime inzetten want ze moeten ook nog naar school...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:32

Hoe kun je dat vanaf daar oordelen dan?
Tijdens die eerste stage leer je juist veel van de kut klussen doen. Omdat je niet continu aanwezig bent krijg je niet veel meer verantwoording dan uitmesten en wat longeren.
Daarnaast ( dat had ik denk ik ge edit voor je reageerde ) moesten wij dus ook als verplichting voor we aangenomen werden een aantal weken fulltime op een paardenbedrijf hebben gewerkt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Je krijgt pas een beeld als je zeker een dag of 4 o zijn minst mee gaat lopen. Ook weekenden en avonden erbij. Want je hebt geen vrij in die sector.
Gewoon mesten en vegen, ook als het om veel stallen gaat. En daar niet over miepen. Want dat is nu eenmaal de grootste taak in de paardenhouderij betreffende de verzorging.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:36

Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom mensen in de paarden willen werken: of je rijdt de hele dag levensgevaarlijke jonge paarden in, of je loopt de hele dag te vegen en uit te mesten, of je loopt de hele dag met onopgevoede jonge hengsten te prutsen..Het is keihard en vies werk en je verdiend minimumloon..

Geef mij dan maar mijn eigen beest waar ik gedoseerd een keer een stal uitmest en keertje moet vegen en af en toe een aanvaring heb, maar de rest van de tijd mag tutten en rijden wat ik wil! De hele dag ben ik echt geen type voor en voor minimumloon kom ik echt mijn bed allang niet meer uit! }>

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:41

Tja vanitymay, niet iedereen is het zelfde :D En das maar goed ook.. Ook ik heb een opleiding paardenhouderij gedaan, simpel weg omdat ik niks anders leuk vind..
Ja ik zou een kantoorbaan kunnen nemen, van 9 tot 5, met goed loon, en mezelf een depressie in werken (even kort door de bocht he), of ik kan in de paarden werken, voor iets minder geld,maar met veel plezier..Dan is de keuze voor mij makkelijk..

En Inderdaad vele leerlingen hebben verkeerd beeld over het werken in de paarden.
op mijn opleiding hadden we wel veel stagen (Ong half jaar van het schooljaar), nu is het weer veranderd na 7 week schoolm 7 week stage..
Scholen moeten leerlingen meer gaan begeleiden in het zoeken naar een stage plek.
Ik heb met mijn stages ontzettend veel mazzel gehad, overal bekende en kennissen. Misschien was ik niet streng genoeg voor mezelf, maar achteraf denk ik van joh, zoek eens wat verder weg, heel nieuw bedrijf.

Het heeft denk ik ook zeker te maken met je achtergrond, wat ken je al? wat kun je al? Wat heb je allemaal al geleerd. Ja een stage is om te leren, maar mag toch aannemen dat als je stage gaat lopen, dat je een paard kan op en afzadelen en een bezem vast kan houden.
Laatst bijgewerkt door Joto op 24-03-09 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:42

SparklingApp schreef:
Als ik zie hoeveel stagiaires hier de afgelopen tijd huilend zijn weggegaan omdat ze moesten helpen met vegen en voeren en niet de hele dag paarden mochten aaien en poetsen! :n

Laatst zei zo'n begleidster dat het voor een stagiaire genoeg was om alleen maar de hele dag mee te lopen en kijken wat ik aan het doen ben, nou dan heb je er helemaal niks aan, mogen ze wel voor betalen dan!

Ja inderdaad. En als ze dan een keer een ochtendje paarden moeten opzadelen hebben ze een half uur per paard nodig. }:0
En bij het opstrooien en hooi voeren elk paard aaien, vegen met de franse slag of op een vreselijk traag tempo en dat ook niet willen verbeteren. Onder "de paarden moeten er netjes bijstaan" verstaan: elk paard een 20 min. poetsen en tutten ipv gewoon snel de hoeven schrobben en een borstel eroverheen.
Lange gezichten als er eens iets is waardoor de dag voor half 8 begint of na 18 uur eindigt.

Moet wel zeggen dat we vorige maand hier een topper hadden! Kwam 2 weken stage lopen en had echt een goede instelling en handen aan dr lijf. Die mocht toen ook op haar laatste dag mee naar les van een bekende ruiter, kind keek dr ogen uit :D, en daar hebben we ook echt de tijd voor genomen om die dingen bij te brengen. Scheren, toiletteren, longeren.
En wat bleek, die had thuis nog 13 stallen dus als ze bij ons klaar was en om 18 uur thuiskwam kon ze die nog allemaal staan mesten.
Het zal dus wel iets van opvoeding zijn ook, of je gewoon bent te werken of denkt dat je het ook wel red met 50% inzet.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:42

Is er niet een CAO?

Ik ben een keer naar een open dag geweest op een school en toen vertelde ze mij dat ik de eerste paar jaar geen paard zou zien maar alleen de stallen....
Ik begrijp dat mesten er ook bij hoort en daar heb ik ook geen problemen mee, maar als ik een opleiding ga volgen van 4 jaar wil ook wel daadwerkelijk iets leren over het paard. Dan dat ik 75% van de hele opleiding naar de mesthoop heen en weer moet lopen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:43

kazary schreef:
Je krijgt pas een beeld als je zeker een dag of 4 o zijn minst mee gaat lopen. Ook weekenden en avonden erbij. Want je hebt geen vrij in die sector.
Gewoon mesten en vegen, ook als het om veel stallen gaat. En daar niet over miepen. Want dat is nu eenmaal de grootste taak in de paardenhouderij betreffende de verzorging.

En daarom ook mijn opmerking dat je met 1 dag in de week hooguit de sfeer proeft...! Ben het met je eens, Kazary!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:47

vanitymay schreef:
Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom mensen in de paarden willen werken: of je rijdt de hele dag levensgevaarlijke jonge paarden in, of je loopt de hele dag te vegen en uit te mesten, of je loopt de hele dag met onopgevoede jonge hengsten te prutsen..Het is keihard en vies werk en je verdiend minimumloon..

Geef mij dan maar mijn eigen beest waar ik gedoseerd een keer een stal uitmest en keertje moet vegen en af en toe een aanvaring heb, maar de rest van de tijd mag tutten en rijden wat ik wil! De hele dag ben ik echt geen type voor en voor minimumloon kom ik echt mijn bed allang niet meer uit! }>

Ik rijd geen levensgevaarlijke jonge paarden, wel hele leuke jonge paarden, hele leuke wat oudere paarden en zit af en toe op een lichte tour paard om dingen te leren voelen. Hele dag vegen en mesten doet niemand hier, moet nog veel meer gebeuren namelijk. Onopgevoede jonge hengsten zijn binnen een week opgevoed en dan zijn het leuke jonge hengsten.
Met mijn eigen paard heb ik 2/3 keer in de week les en met de paarden van m'n werk ook regelmatig dus leer gigantisch veel bij.
En dat minimumloon valt ook wel mee.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:47

Rytm schreef:
SparklingApp schreef:

Ja inderdaad. En als ze dan een keer een ochtendje paarden moeten opzadelen hebben ze een half uur per paard nodig. }:0
En bij het opstrooien en hooi voeren elk paard aaien, vegen met de franse slag of op een vreselijk traag tempo en dat ook niet willen verbeteren. Onder "de paarden moeten er netjes bijstaan" verstaan: elk paard een 20 min. poetsen en tutten ipv gewoon snel de hoeven schrobben en een borstel eroverheen.
Lange gezichten als er eens iets is waardoor de dag voor half 8 begint of na 18 uur eindigt.

Moet wel zeggen dat we vorige maand hier een topper hadden! Kwam 2 weken stage lopen en had echt een goede instelling en handen aan dr lijf. Die mocht toen ook op haar laatste dag mee naar les van een bekende ruiter, kind keek dr ogen uit :D, en daar hebben we ook echt de tijd voor genomen om die dingen bij te brengen. Scheren, toiletteren, longeren.
En wat bleek, die had thuis nog 13 stallen dus als ze bij ons klaar was en om 18 uur thuiskwam kon ze die nog allemaal staan mesten.
Het zal dus wel iets van opvoeding zijn ook, of je gewoon bent te werken of denkt dat je het ook wel red met 50% inzet.

en dat zijn nu dingen die een stagaire moet LEREN.....

wat dat betreft heb ik veel geluk gehad. Ik ben van een verschrikkelijk bedrijf naar een heel leuk bedrijf gegaan, die 1e dacht echt dat ze heel wat was...... terwijl die 2e een veel groter bedrijf hadden met veel paarden in het Z, bijna alleen maar sportpaarden enz.

Die hebben zoveel geduld met mij gehad! Ik was 16 toen ik daar kwam werken. Ineens met grote paarden e.d, en dingen die ik niet kende.
Ze hebben mij alles super geleerd met veel geduld. Toen ik daar mocht stagelopen zeiden ze: je mag alleen binnen/buitenzetten en voeren e.d
Maar omdat zij zoveel geduld hadden met mij vond ik dat helemaal niet erg!
En dan krijgen mensen vertrouwen in je en toen ging ik regelmatig longeren, mocht steeds vaker rijden. heb zoveel geleerd daar!
Later ben daar gaan werken en daarna op een andere stal waar ik paarden ging trainen die gecorrigeerd moesten worden en heb alle ervaring meegenomen.

Staigaires moet je geduld mee hebben en anders moet je geen stage bedrijf worden.