Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vudress schreef:De paardenhouderijstudenten hebben ook veel te weinig stages om een reëel beeld te kunnen krijgen van de sector. Stuur die leerlingen in het eerste jaar een halfjaar lang op stage om een beeld te krijgen van het werken in de paarden. Nu lopen ze af en toe ergens 2 weken stage en soms 1 dag per week, maar daar leer je vrijwel niets van. Pas als ze langere periodes intern op een bedrijf doorbrengen en vanaf het begin tot en met het eind meewerken plus de weekenden dan krijgen ze pas een idee wat het vak nou inhoudt.
Babel schreef:Dit is niet waar!
In het eerste jaar liep ik 1 dag in de week stage en dat 3/4 van het schooljaar lang. Het laatste kwart van het eerste jaar was fulltime stage.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je zelfs als je de opleiding hebt gedaan je bij veel bedrijven alsnog helemaal onderaan moet beginnen.
Daarnaast is het gewoon erg lastig om een leuke baan in de paardenhouderij te vinden!
Ik zou best met paarden willen werken, heb niet voor niets die opleiding gedaan en vind hard werken niet erg.
Maar het moet wel HAALBAAR zijn om van het minimum loon rond te kunnen komen.
SparklingApp schreef:Als ik zie hoeveel stagiaires hier de afgelopen tijd huilend zijn weggegaan omdat ze moesten helpen met vegen en voeren en niet de hele dag paarden mochten aaien en poetsen!
Laatst zei zo'n begleidster dat het voor een stagiaire genoeg was om alleen maar de hele dag mee te lopen en kijken wat ik aan het doen ben, nou dan heb je er helemaal niks aan, mogen ze wel voor betalen dan!
kazary schreef:Je krijgt pas een beeld als je zeker een dag of 4 o zijn minst mee gaat lopen. Ook weekenden en avonden erbij. Want je hebt geen vrij in die sector.
Gewoon mesten en vegen, ook als het om veel stallen gaat. En daar niet over miepen. Want dat is nu eenmaal de grootste taak in de paardenhouderij betreffende de verzorging.
vanitymay schreef:Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom mensen in de paarden willen werken: of je rijdt de hele dag levensgevaarlijke jonge paarden in, of je loopt de hele dag te vegen en uit te mesten, of je loopt de hele dag met onopgevoede jonge hengsten te prutsen..Het is keihard en vies werk en je verdiend minimumloon..
Geef mij dan maar mijn eigen beest waar ik gedoseerd een keer een stal uitmest en keertje moet vegen en af en toe een aanvaring heb, maar de rest van de tijd mag tutten en rijden wat ik wil! De hele dag ben ik echt geen type voor en voor minimumloon kom ik echt mijn bed allang niet meer uit!
Rytm schreef:SparklingApp schreef:Als ik zie hoeveel stagiaires hier de afgelopen tijd huilend zijn weggegaan omdat ze moesten helpen met vegen en voeren en niet de hele dag paarden mochten aaien en poetsen!
Laatst zei zo'n begleidster dat het voor een stagiaire genoeg was om alleen maar de hele dag mee te lopen en kijken wat ik aan het doen ben, nou dan heb je er helemaal niks aan, mogen ze wel voor betalen dan!
Ja inderdaad. En als ze dan een keer een ochtendje paarden moeten opzadelen hebben ze een half uur per paard nodig.![]()
En bij het opstrooien en hooi voeren elk paard aaien, vegen met de franse slag of op een vreselijk traag tempo en dat ook niet willen verbeteren. Onder "de paarden moeten er netjes bijstaan" verstaan: elk paard een 20 min. poetsen en tutten ipv gewoon snel de hoeven schrobben en een borstel eroverheen.
Lange gezichten als er eens iets is waardoor de dag voor half 8 begint of na 18 uur eindigt.
Moet wel zeggen dat we vorige maand hier een topper hadden! Kwam 2 weken stage lopen en had echt een goede instelling en handen aan dr lijf. Die mocht toen ook op haar laatste dag mee naar les van een bekende ruiter, kind keek dr ogen uit, en daar hebben we ook echt de tijd voor genomen om die dingen bij te brengen. Scheren, toiletteren, longeren.
En wat bleek, die had thuis nog 13 stallen dus als ze bij ons klaar was en om 18 uur thuiskwam kon ze die nog allemaal staan mesten.
Het zal dus wel iets van opvoeding zijn ook, of je gewoon bent te werken of denkt dat je het ook wel red met 50% inzet.