De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:51

nieuwsredactie
door Angela

Europa is een stamboek rijker. Vanaf begin 2009 is de Barock Pinto (Bonte Fries) een erkend ras. De registratie van de paarden, uitgifte van stamboekpapieren en EU paspoorten wordt geregeld door het Dansk Pinto Studbook uit Denemarken. De vereniging is bezig om de registratie en uitgifte van stamboekpapieren en paspoorten al dit jaar in Nederland te regelen.

Sinds de dertiger jaren werd er in Nederland veel gekruist met Gelderlandse en Friese paarden. De meest bekende bonte hengst van die tijd was de in 1957 geboren Bonte Nico van Friesland. Er is altijd veel liefhebberij voor bonte paarden en bonte Friezen geweest. Helaas is er vaak alleen op kleur gefokt, zonder op kwaliteit te letten. Door het vele kruisen van Friese paarden konden de nakomelingen niet meer geregistreerd worden en waren de afstammingen niet meer te controleren. Voor bonte Friezen zonder papieren en alleen een paspoort werd meestal al meer betaald dan een Fries met officiële papieren. Op dit moment zijn er van de meeste bonte (Friese) paarden geen afstammingen bekend. Bij het nieuwe stamboek is het mogelijk tot en met 2015 een merrie waarvan de afstamming niet bekend is te registreren in het “Voorboek” om zo weer met het registratie van toekomstige nakomelingen te beginnen. Enkele jaren geleden zijn diverse fokkers wel begonnen met de registratie van deze kruisingsproducten. Deze nakomelingen werden dan meestal bij andere erkende stamboeken geregistreerd. Met deze paarden kon men echter niet deelnemen aan keuringen en zo ontstond de behoefte aan een eigen stamboek. Met de oprichting van dit stamboek hoopt het stamboek dit ras kwalitatief inhoud te geven en zo te behouden voor de toekomst.

Het huidige Barock Pinto (BP) paard moet minimaal 25% Fries bloed bevatten en (gewenst) maximaal 87.50%. Om dit doel te bereiken wordt gebruik gemaakt van geregistreerde platenbonte warmbloeden en Friezen. Het BP stamboek zal proberen zoveel mogelijk paarden te registreren en het DNA van deze paarden vast te leggen om op deze wijze een zo goed mogelijk gecontroleerd fokbeleid te kunnen uitzetten.

Het Barock Pinto stamboek heeft als fokdoel een functioneel en harmonisch gebouwd show-/gebruikspaard in bezit van de Barocke raskenmerken, welke gezond en vitaal is en aanleg heeft om in de sport op het hoogste niveau te presteren. Doordat voor het fokdoel veelal Friese merries gebruikt worden, lijkt de Barock Pinto ook veel op een Fries paard. Het fokdoel streeft echter naar iets grotere paarden. Ook tracht het stamboek door de inbreng van een scheutje bloed (meestal Engels volbloed) de bewegingen, long inhoud en de natuurlijke sportaanleg in de positieve zin sneller te verbeteren. Het Barock Pinto paard moet wel over veel behang/manen en sokken beschikken, maar ook veel kwaliteit in het beenwerk. Kortom, een groot imponerend luxe Fries type zwart platenbont paard met veel behang en rasuitstraling. Door het scheutje warmbloed en het toch koele karakter van een Fries is het BP paard ook zeer geschikt voor de sport. Zoals de dressuur-/mensport, maar ook voor endurance en shows. De ervaring leert dat door het op deze manier kruisen, nakomelingen van kwalitatief mindere Friese merries sterk verbeteren. Op dit moment zijn er al veel 75% Fries geregistreerde zwart platenbont nakomelingen. Als deze paarden in de toekomst met elkaar gekruist worden is er een grote kans op homozygote nakomelingen. Als deze paarden voor de fokkerij worden ingezet zullen zij altijd platenbonte nakomelingen geven. De eventuele zwarte nakomelingen zijn zelfs op dit moment al zeer gevraagd voor de mensport maar ook zeer geschikt als dressuurpaard. Als een fokproduct (merrie) zwart geboren wordt kan deze in de toekomst gewoon deelnemen aan de keuringen en voor de fokkerij worden ingezet aangezien zij voldoet aan het percentage bloed.

In Nederland is “Bonte Willem” de bekendste bonte fries. Door zijn goedkeuring bij het AES kon er een begin gemaakt worden met het opzetten van het stamboek in Nederland. Willem van Nassau, zoals hij officieel heet is een afstammeling van Clavecimbel en Adel. Willem is in Oktober 2007 in Denemarken bekeken tijdens de keuring door afgevaardigden van het Danish Pinto stamboek en landbouwschap. Willem past goed in wat het stamboek voor ogen heeft. In mei 2009 wordt verwacht de eerste keuring in Nederland te houden.

Meer informatie over dit nieuwe ras is hier te vinden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:56

Dat ziet er echt waanzínnig mooi uit, vooral dat paard op de foto. Als ze allemaal zo moeten worden... :~ :~
Héél mooi ras.... alleen is het geen regelbreuk dat er geen bonte friezen mogen zijn?

Suus__

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:58

Gaaf ras!! :~

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:02

wat een gaaf ras, lijkt een beetje op een tinker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:07

Mooie doelstellingen. Ik ben benieuwd hoeveel animo hiervoor is in Nederland. Het zou wel mooi zijn om een aantal van dit soort paarden gericht te fokken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:10

Cool. Ik hoop dat ze hun doelstellingen kunnen behouden, en dat het 'ras' voldoende bloedspreiding krijgt.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:13

Ziet er echt heel mooi uit!!!

Nou had ik me laten vertellen dat een tinker ook een bonte fries is..maar dat is dus helemaal niet waar???

haleyjames

wat een superbeest zeg
prachtig :D

HorseChica

ziet er zeker wel mooi uit...alleen blijven er zo wel ras zuivere friesen over....?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:14

Ze zijn ook gaaf! Ontzettend koel in de kop, maar ontzettend werkwillig, Over het algemeen fijne paarden om mee te werken.

Hypofocus, er is veel animo voor dit soort paarden, zoals de tekst ook zeg, word er soms meer voor gegeven, voor een bonte zonder papier, dan een fries met papier.

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:14

Bijzonder! Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:26

Mooi initiatief. Er is vraag genoeg naar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:27

Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet denken... Er moet Fries inzitten, maar het moet ook bont zijn.... Ze zijn heel erg mooi, zeker weten, maar het doel ontgaat me een beetje aangezien dat met Friezen ook behaald wordt, dat zijn ook sport en gebruikspaarden. Ben misschien een iets te veel Friezen liefhebber om nu al "om" te zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:28

Ziet er geweldig uit! Ik vond het altijd zo spijtig dat friezen alleen zwart waren... Twee jaar geleden hadden wij een bonte fries bij ons op de wei staan en vond het een geweldig dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:29

Joto schreef:
Hypofocus, er is veel animo voor dit soort paarden, zoals de tekst ook zeg, word er soms meer voor gegeven, voor een bonte zonder papier, dan een fries met papier.

Dat weet ik.
Maar er is toch helaas altijd een verschil tussen wat 1 paard op de markt opbrengt, en de vraag of fokkers serieuse interesse hebben om met een nieuw ras aan de slag te gaan. Dus de marktwaarde van een paard en de ambities om zo'n paard te fokken, zijn niet altijd gelijk.
Het kost 'n hoop tijd én geld om een nieuw ras goed op te zetten en een sterke lijn te fokken.

Dus wat ik met mijn opmerking wilde zeggen, is dat ik hoop dat er genoeg fokkers zich met dit nieuwe ras willen gaan bezig houden. ;)

manisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:30

Echt een gaaf paard.... Willem kan ook echt super lopen..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:36

Toen ik het paard zag, dacht ik wauw, dat is het!!!
Mijn vriend die niet echt een paardenliefhebber is zei altijd, ik vind Friezen erg mooi, alleen jammer dat ze niet bond zijn, anders zou ik er zo één wel willen hebben. Ik heb hem gelijk dit toppic laten zien.
Hij zei, ga jij maar eens op zoek naar een mooie Fries die we kunnen laten dekken door deze heer, want dit is precies wat ik bedoelde!!!!
Dus iedereen die een Fries heeft en graag een keer een veulentje wilt, maar zelf er het geld niet voor heeft, meld je aan!!!

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:39

eindelijk hoop voor mijn dochter :D :D ze houd van bont en van frieze paarden!super deze combi!
vlg jr zijn we aan een andere toe-dus wie weet-zeker iets om naar uit te kijken!!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:40

Wát een paard, ik ben verliefd.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:41

Heel mooi paard zeg

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:41

Oke ik snap je ja.

Er zullen zeker fokkersmensen zijn die het niks vinden, maar ze worden dan ook niet verplicht om er mee te fokken toch?
Voor andere geld dat ze hun droompaard hebben gevonden of gaan vinden.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:44

ziet er geweldig uit :P

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:49

er is zeker vraag voor deze bonte paarden. ik ben een keer op een hengstenkeuring geweest waar de geweldige Bonte Willem werd geshowed en waar het hele publiek los ging! en hoe graag ze die gratis dekking van Willem niet wilden winnen, ongelovelijk xD

ik ben verliefd op Willem van Nassau :o

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:50

met andere woorden....een grote luxe tinker!!als dat maar goed gaat bij de stamboeken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:51

Ik vind het zonde, koop dan gewoon een Tinker als je een bonte met veel beharing wilt hebben.

Friezen horen zwarte parels te zijn :)