"Eigenaar horrorboerderij had paarden verkeerd ontwormd"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Eigenaar horrorboerderij had paarden verkeerd ontwormd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:40

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Volgens een zeer gerespecteerde Britse veearts heeft James Gray, eigenaar van de horrorboerderij, zijn paarden niet met opzet mishandeld.

John Parker, de voormalige voorzitter van het Koninklijke college van veterinaire chirurgen, vertelde de rechtbank dat hij denkt dat Gray's dieren niet uitgehongerd werden, maar dat ze last hadden van bloedwormen.

De rechtzaak ging gisteren verder, en nadat Parker de foto's van de 111 paarden, pony's en ezels had bekeken welke van de boerderij verwijderd waren, kwam hij tot deze conclusie.

Volgens de veterinair had hij gehoord dat Gray zijn paarden iedere tien weken ontwormde, maar dit steeds met hetzelfde middel heeft gedaan.

"Van wat ik begrepen heb heeft hij steeds hetzelfde ontwormingsmiddel gebruikt, en dat helpt niet tegen resistente larven. Daarom denk ik dat hij het probleem niet begrijpt."

De veterinair beschreef het probleem van resistente larven als "complex" en verklaarde dat zelfde de beste veterinairen het zelfs nog niet helemaal begrijpen.

"Er waren ook dieren op die boerderij die wel in goede conditie waren. Ik geloof niet dat Gray sommige dieren liet sterven terwijl andere paarden in goede conditie bleven. Als hij de paarden daadwerkelijk aan het uithongeren was, dan zouden ze allemaal zo uitgemergeld moeten zijn," aldus Parker.

De veearts verdedigde ook de zaak van de getuigen die Gray een paard een trailer in zagen trekken terwijl hij het dier had vastgebonden aan de staart en de nek.

"Ik heb deze techniek zovaak gebruikt wanneer ik paarden uit het water moest halen. Het werkt. Je kunt ze niet bij de benen vastbinden of je krijgt een flinke dreun van de dieren."

De rechtzaak gaat volgende week weer verder.

Verwante artikelen:

[VN] RSPCA ontdekt 32 dode paarden op 'horrorboerderij'
[VN] Geredde paarden van de horrorboerderij maken het goed
[VN] Eigenaren horrorboerderij officieel aangeklaagd
[VN] Eigenaar van Britse Horrorboerderij krijgt paarden terug
[VN] Horrorboerderij krijgt paarden voorlopig toch niet terug
[VN] Eigenaar horrorboerderij had berg paardenschedels in weiland
[VN] Opnieuw dood veulen aangetroffen op "Horrorboerderij"
[VN] "Het is heel normaal dat paarden zomaar dood neervallen"

Juangi

Re: "Eigenaar horrorboerderij had paarden verkeerd ontwormd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:44

Tja, zo kan ik ook wel elke moordenaar de gevangenis uithalen. H

Mitchall

Zucht, als je dít zelfs niet weet.. waarom neem je dan paarden/pony's/ezels ? :n
Ik blijf het vreselijk vinden voor de dieren, omdat hij er geen verstand van had moesten zij dit noodlot ervaren ;(

geerke

waar of niet....het lijkt mij dat als je paard terug valt om wat voor duistere reden dan ook ,je de dierenarts belt....het feit dat hij dit niet gedaan heeft is hij gewoon strafbaar...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:50

je zou toch denken als er wat met een aantal dieren gebeurt er bij de eigenaar een lampje gaat branden maar ja...
deze is kennelijk niet zo slim om de dierenarts te bellen.
dat met de nek en de staart klinkt eigenlijk wel zielig maar als je het zelf niet hebt gezien vind ik dat je eigenlijk niet zo heel goed kan oordelen.
ook zouden inderdaad alle dieren uitgemergeld moeten zijn en dit was ook niet zo(misschien hield hij teveel van de dieren die niet uitgemergeld waren, maar daar kun je ook niet over oordelen), dus zou hij het inderdaad niet zo goed weten en als je jezelf in die situatie zou verplaatsen en je zou het niet weten wat zou jij dan doen?
ik had de dierenarts wel gebeld maar zoals ik al zei is hij waarschijnlijk niet zo slim om dat te doen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:54

Dit kan natuurlijk waar zijn... Maar der waren ook gewoon beesies die er heel slecht aan toe waren, dus ik vindt niet dat hij er zonder straf van afkomt hij moet maar eerst een goede uitleg geven over de rest van de beestjes.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:55

Juangi schreef:
Tja, zo kan ik ook wel elke moordenaar de gevangenis uithalen. H

Waar staat dat hij niet schuldig is dan? Er staat slechts dat het niet met OPZET gedaan is. Mishandeling is het sowieso en daar word hij ook echt wel voor veroordeeld. Ik vind het nogal uitmaken of hij ze met opzet heeft verwaarloosd/mishandeld of dat het gewoon een gevalletje van erge onkunde is. Beide zijn erg maar de een toch wel erger dan de ander (ook al maakt het voor het dier natuurlijk geen snars uit)
Schuldig is ie sowieso, hij had allang een DA moeten inschakelen natuurlijk. Ongelovelijk hoeveel mensen een giga bord voor hun kop hebben! Alhoewel deze ook wel erg groot is...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:07

als je geen dierenarts bij je paard haalt is dt volgens mij ook een soort van mishandeling.

en dat heeft hij dus niet gedaan.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:15

Als je ziet dat je paarden mager worden ga je toch op zoek naar de oorzaak?

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:34

Ja maar 111 dieren is ook wel een beetje veel. Ze had er veel beter voor moeten zorgen, of anders niet zo veel moeten nemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:51

Dus blijkbaar moeten we het volkomen begrijpelijk vinden dat als je je dieren maar ontwormd, je gewoon toekijkt hoe ze vermageren en uiteindelijk doodgaan.. %)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:55

ik vind t ook super erg hoor, maar t kan wel waar zijn, wij hadden nl een veulen wat heel goed ontwormd was (en wel met verschillende middelen) maar wat ineens heel mager werd, hij kreeg medicijnen en werkte niet waardoor hij binnen een week nog zooo erg vermagerd was dat hij bijna dood was! uiteindelijk waren het wormen, en bacteriele infecties en salmonella en ik kan je vertellen, het kan heeeel snel gaan!!
maar ja het verschil is dat ik er wel meteen een dierenarts bij heb gehaald ;)

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:58

Conclusie's uit foto's trekken lijkt mij niet voldoende bewijs dat hij de dieren verkeerd heeft ontwormd hoe kan je dat van een foto zien?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:59

Het feit alleen al dat hij de andere paarden over de lijken liet lopen zegt genoeg. Verkeerd ontwormen of niet, bij iemand die zoiets doet scheelt er iets in het kopje. En zijn vorige uitspraak ('het is normaal dat paarden zomaar doodvallen') lijkt me dat alleen maar te bevestigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:17

Inderdaad zegt die uitspraak al heel veel. En sommige dieren hadden serieus te lange hoeven, daar heeft dat ontwormen niets mee te maken. Hij heeft gewoon niet goed voor de dieren gezorgd, kan niemand aan tornen. Niemand kan in zijn eentje de verzorging van 111 paarden aan niet als er nog gemest moet worden ed!

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:12

ja, dat wilde ik ook net zeggen, over die te lange hoeven en hoe ze er verder bij stonden. Oke, misschien heeft ie onbewust een verkeerd wormenmiddel gegeven. Maar dat maakt nog niets goed..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:14

geerke schreef:
waar of niet....het lijkt mij dat als je paard terug valt om wat voor duistere reden dan ook ,je de dierenarts belt....het feit dat hij dit niet gedaan heeft is hij gewoon strafbaar...

Dat vind ik nog wel het beste argument uit de commentaren van pagina 1. Ben het er ook helemaal mee eens. Hopelijk wordt hem verboden ooit nog eens paarden (of dieren in het algemeen) te houden. Óf er moet een goede begeleiding komen en hij moet duidelijke uitleg krijgen voordat hij andere dieren aanschaft. Dit mag niet meer gebeuren.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:37

|o
Waarom neem je dan paarden...en indd als je het al niet weet en je ziet dat een dier ziek is bel dan de DA :roll:
Arme dieren..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:06

En dan wordt meteen alles goed gepraat, ook tegen bloedworm is iets te doen.
Dus wel opzet.
Daarbij liegen de vele kadavers er toch ook niet om, als hij dit niet met opzet deed zou hij in ieder geval sectie laten verrichten op de dode paarden en ze op laten halen of opruimen.
Je laat ze dan niet zo liggen want ook dat is weer een gevaar voor de nog levende dieren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:01

Als hij verkeerd ontwormt, oke, ja, niet goed natuurlijk, maar als hij dat nou gewoon echt niet weet. ;) Maar vervolgens kijk ik foto's van een oud topic hier over & daar zie ik ook ongelovelijk lange, gescheurde hoeven? Dat heeft toch niks te maken met dat de paarden zo dun zijn? Of zie ik dat nou verkeerd? }:0 En als ze ineens mager worden, of 'ineens' dood neervallen, dan kan je zelf toch ook wel bedenken dat er iets niet helemaal goed gaat? :\

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:16

Die paarden liepen gewoon over de karkassen van andere paarden heen!! Dat valt toch niet goed te praten? Idioot.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:59

Als ik dit verhaaltje zo lees dan krijg ik de indruk dat die man toch degelijk wel wat voor zijn dieren over had. Maar dat de paarden gewoon slachtoffer van onwetendheid zijn geworden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:08

Dan nog kun je toch wel de dode dieren weghalen/weg laten halen en de smid laten komen? En als hij roept dat het normaal is dat de paarden dood in het land neervallen, dan vraag ik me af: hoe lang is dit dan al gaande? In een eerder topic werd aangegeven dat hij een berg met paardenschedels in de wei had liggen.
Waar kwamen die dan vandaan?

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:17

Je ziet (bijna) altijd dat mensen van verwaarloosde dieren het zelf niet door hebben. Ze leggen blijkbaar sommige linken niet. Mensen die (zwerf)dieren onder hun hoede nemen maar ze vervolgens niet verzorgen denken dat ze juist erg goed bezig zijn.. Ze hebben het vaak echt niet door.
Wil het absoluut niet goed praten, maar opzet is vaak niet in het spel in de zin dat de eigenaren er op kicken om de dieren te laten lijden.
Enige oplossing is om ze te verbieden dieren te houden, maar dan ook geregeld blijven controleren, omdat het gewoon weg niet aan hun duidelijk te maken is wat ze de dieren aandoen.

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:02

heel stom dat dit kan gebeuren :S