Vaccin tegen het West Nijl Virus goedgekeurd voor Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vaccin tegen het West Nijl Virus goedgekeurd voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:48

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Een vaccin dat de verspreiding van het West Nijl virus onder controle zou kunnen houding is officieel goedgekeurd voor gebruik in Europa.

Het vaccin werd geproduceerd door het Fort Dodge gezondheidscentrum voor dieren. Het vaccin heeft Duvaxyn WNV en is het eerste inentingsmiddel tegen het West Nijl Virus dat in Europa is goedgekeurd.

Fort Dodge hoopt dat dit de paardeneigenaren wat gerust zal stellen nadat afgelopen September door een uitbraak van dit gevreesde virus in Noord-Italie vijf paarden en een mens om het leven kwamen.

Helen Barnes van het Fort Dodge centrum verklaarde: "Naar aanleiding van de uitbraak in Italie is men nu ontzettend op de hoede. Dit bewijst dat het West Nijl Virus een serieuze bedreiging kan worden voor de paardensector in Europa. Wanneer het virus in Europa rond gaat waren zullen de consequenties van een grote uitbraak echt ontzettend naar zijn."

Het vaccin is in Amerika bekend als de West Nile-Innovator en wordt daar al een aantal jaar gebruikt. Het was het enige vaccin tegen dit virus tijdens de uitbraak in 2002 waarbij meer dan 15.000 ziek werden. Volgens het Amerikaanse Ministerie van Landbouw is het vaccin buitengewoon effectief geweest.

Helen Barnes: "Onze ervaringen met het West Nijl Virus in Amerika heeft ons veel inzicht gegeven in deze ziekte en het belang van tijdig vaccineren. We willen nu graag samenwerken met de Europese regering, de EU en de veterinaire community om een algehele database op te bouwen over en tegen deze ziekte."

Volgens wetenschappers zijn reizende paarden die internationaal presteren in samenwerking met de opwarming van de aarde waardoor er steeds meer muggen zijn, de redenen waarom er steeds meer uitbraken van het West Nijl Virus voorkomen.

Sinds de identificatie van het virus in 1999 is de ziekte verantwoordelijk geweest voor duizenden sterfgevallen onder paarden en pony's.

"Het is van groot belang dat Europa goed voorbereid is. Het is goed dat dit vaccin nu in ieder geval goedgekeurd is."

Het West Nijl Virus wordt overgedragen door muggen en kan neurologische beschadigingen toebrengen bij paarden en mensen. Er bestaat geen medicijn maar paarden kunnen soms overleven dankzij zware therapie, alhoewel de dieren wel vaak permanente hersenbeschadigingen oplopen.

De incubatie periode voor het virus ligt tussen de 3 en 15 dagen en het overlevingspercentage van paarden met de symptomen van het West Nijl Virus ligt rond de 40 procent.

Verwante artikelen:

[VN] Lichtgekleurde paarden bezwijken eerder aan West Nijl Virus
[VN] Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa
[VN] Mogelijk vaccin tegen West-Nijl virus

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:15

Betekent dit nu ook dat wij nu in Nederland onze paarden preventief kunnen laten enten tegen het West Nile Virus?

MiniLoe

Re: Vaccin tegen het West Nijl Virus goedgekeurd voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:59

ja dat maak ik er ook niet helemaal op uit....

is dit een enting die je b.v. bij de jaarlijkse entingen erbij gaat geven, dus herhaalt word of word dit pas gegeven als er een uitbraak is...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:30

marieminime schreef:
ja dat maak ik er ook niet helemaal op uit....

is dit een enting die je b.v. bij de jaarlijkse entingen erbij gaat geven, dus herhaalt word of word dit pas gegeven als er een uitbraak is...

ja dit vraag ik me eigenlijk ook af. ik denk dat het beter is om het voor te zijn dan dat ze er bij een uitbraak pas mee komen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:16

jup lijkt me ook.... ook om tegen te gaan dat het spul dan op raakt als er bij een uitbraak massaal geent gaat worden. ben benieuwd....

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:11

Vraag ik me ook af. Ik zou het toch wel een prettig idee dat mijn paard ingeënt is. Mócht het uitbreken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:23

Volgens de dierenarts is het geen vraag óf het in Nederland uitbreekt, maar wanneer.. ;( Zeer waarschijnlijk binnen ons leven nog.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:37

Ook andere bedrijven werken aan een WN-vaccin, zelf in NL :P Tekorten zijn dus niet echt te vrezen aangezien de productie van vaccins met duizenden liters tegelijk gaat.

Zou het uitbreken, dan is er altijd de mogelijkheid om een vaccin sneller op de markt te brengen dan normaal zou gebeuren. Dit is met het vaccin tegen blauwtong gebeurd dus iets dergelijks zou ook mogelijk kunnen zijn bij een ernstige WN-uitbraak.

Dus paniek is niet nodig ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:45

Wat mij dan niet duidelijk wordt, is of je dit preventief dan moet gaan doen, en dan blijven herhalen, of is het voldoende om het bij een uitbraak te doen? En in hoeverre werkt dat vaccin? zijn ze dan immuun, ofkrijgen ze het in mindere mate?

Aha, even zoeken werkt! voor de antwoorden, klik het laatste topic aan in het bericht!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:15

@manonutjuh: Ik heb het gelezen! Dus hij moet gewoon bij de jaarlijkse enting erbij en dan zijn ze 1 jaar beschermd tegen het virus. Toch maar even de dierenarts bellen dus.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:34

mooi ga ik dat ook meteen bij zijn jaarlijkse enting laten geven,
moet ie toch in mei weer hebben, ben het liever voor dan telaat, zoiets moet ook inwerken lijkt mij, aangezien mn pony is een paardrijke omgeving staat wil ik geen risico lopen