Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:59

www.dvhn.nl

Het dier valt veel mensen op, het paard dat op het oog eenzaam en zielig langs de spoorlijn bij de Naarderstraat staat. Menigeen vraagt zich af of er wel goed voor het paard wordt gezorgd. Die indruk hebben ze niet. Maar schijn bedriegt.

Het lot van de merrie, die om de paar minuten een trein voorbij hoort/ziet komen, houdt in elk geval de overburen bezig. Mevrouw Van Elteren van de Noorderweg zegt al 'ns een halve aanvaring met de eigenaar van het paard te hebben gehad omdat haar dochter iets van het paard had geroepen vanuit het bovenraam. Het is zielig, vindt ze, zoals het er soms in weer en wind bij staat. Dat vinden ook treinreizigers die er elke dag tussen Hilversum NOS en CS langs komen.
,,U bent de zoveelste,'' zegt Peter Versteeg (58) wanneer hij open heeft gedaan. Versteeg woont op Naarderstraat 28B, met de achterplaats tegen het spoor aan. ,,Om de zoveel tijd komt er iemand vragen naar dat zielige paard. De dierenbescherming hebben we ook al in huis gehad. Alles in orde natuurlijk.'' Ook Liliane Snel (38) wil haar verhaal doen, hij is háár paard per slot van rekening. En dochter Charley (12) wil ook commentaar geven, want zij rijdt erop. Over één ding zijn ze het eens: Jackie is helemaal niet zielig.

Jackie is een door Liliane zelf gefokt westernpaard. ,,Bijna acht jaar geleden werd ze geboren in een weiland in het Corversbos,'' vertelt Liliane. De eerste dagen bracht het veulen met de moeder door op de boerderij van Janmaat, direct in de buurt. ,,Daarna heb ik Jackie in de opfok gedaan aan de Emmaweg in 's-Graveland. Lekker buiten.'' Vervolgens verbleef ze naar een weiland-met-inloopstal, nabij het vliegveld, alvorens weer in de wei bij het Corversbos te worden gestald.
In deze wintermaanden staat Jackie - ,,ze is een heel lief meisje,'' zegt Liliane - achter het huis aan de Naarderstraat. Ze kan kiezen: óf in de geïsoleerde stal tussen het stro naar radiomuziek luisteren, óf naar buiten en het hellinkje af richting hek. Daar heeft ze een loop van een metertje of dertig.

P_Tries

Re: Zorgen om paard onterecht: "onze Jackie is niet zielig!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:02

Ik zie ook vaak genoeg het paard staan..
En toch, ik ben er niet over uit of ik dit wel helemaal de juiste oplossing vind..
Er zijn vast ook in de winter genoeg plaatsen waar je dit paard kunt stallen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:06

jackie is niet zielig....maar staat wel alleen..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:07

staat hij helemaal alleen?

das een eenzaam bestaan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:08

Staat dit dier alleen? Dat vind ik idd ook niet zo'n super oplossing voor een kuddedier...

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:08

Voor zo ver je kunt zien vanaf de trein staat ie alleen ja, een paar herdershonden die hem een kunnen kijken, en dat was het.

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:09

ik snap niet helemaal wat het probleem is. het alleen staan of het staan langs een spoorweg.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:09

Niet zielig??,.....

Sorry, ik vind van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:10

Voor zover ik kan altijd zie staat hij toch echt alleen.. da's best sneu. Maar aan de andere kant zal hij niet het enige paard zijn dat alleen staat, en hij heeft wel 24/7 de keuze tussen buiten of binnen. Niet dat kwaad met kwader vergelijken goed is, maar ergens is het wel krom om met z'n alleen over dit paard te struikelen.. neemt niet weg dat het gewoon zielig is, een kuddedier alleen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:11

Cayenne schreef:
http://www.dvhn.nl

Het dier valt veel mensen op, het paard dat op het oog eenzaam en zielig langs de spoorlijn bij de Naarderstraat staat. Menigeen vraagt zich af of er wel goed voor het paard wordt gezorgd. Die indruk hebben ze niet. Maar schijn bedriegt.

Het lot van de merrie, die om de paar minuten een trein voorbij hoort/ziet komen, houdt in elk geval de overburen bezig. Mevrouw Van Elteren van de Noorderweg zegt al 'ns een halve aanvaring met de eigenaar van het paard te hebben gehad omdat haar dochter iets van het paard had geroepen vanuit het bovenraam. Het is zielig, vindt ze, zoals het er soms in weer en wind bij staat. Dat vinden ook treinreizigers die er elke dag tussen Hilversum NOS en CS langs komen.
,,U bent de zoveelste,'' zegt Peter Versteeg (58) wanneer hij open heeft gedaan. Versteeg woont op Naarderstraat 28B, met de achterplaats tegen het spoor aan. ,,Om de zoveel tijd komt er iemand vragen naar dat zielige paard. De dierenbescherming hebben we ook al in huis gehad. Alles in orde natuurlijk.'' Ook Liliane Snel (38) wil haar verhaal doen, hij is háár paard per slot van rekening. En dochter Charley (12) wil ook commentaar geven, want zij rijdt erop. Over één ding zijn ze het eens: Jackie is helemaal niet zielig.

Jackie is een door Liliane zelf gefokt westernpaard. ,,Bijna acht jaar geleden werd ze geboren in een weiland in het Corversbos,'' vertelt Liliane. De eerste dagen bracht het veulen met de moeder door op de boerderij van Janmaat, direct in de buurt. ,,Daarna heb ik Jackie in de opfok gedaan aan de Emmaweg in 's-Graveland. Lekker buiten.'' Vervolgens verbleef ze naar een weiland-met-inloopstal, nabij het vliegveld, alvorens weer in de wei bij het Corversbos te worden gestald.
In deze wintermaanden staat Jackie - ,,ze is een heel lief meisje,'' zegt Liliane - achter het huis aan de Naarderstraat. Ze kan kiezen: óf in de geïsoleerde stal tussen het stro naar radiomuziek luisteren, óf naar buiten en het hellinkje af richting hek. Daar heeft ze een loop van een metertje of dertig.

De eerste DAGEN?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:12

Tuurlijk is het niet ideaal. Maar een paard wat gewoon aandacht en verzorging krijgt. En wat ook nog wat te kijken heeft overdag is een stuk minder zielig als een groepje paarden wat ergens achteraf tot de kogels in de modder staat zonder beschutting.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:15

dat is ook het eerste wat mij opviel,,
de eerste dagen en daarna naar de opfok?
mag aannemen dat het paard gewoon tot minimaal een maand of 5 bij moeders heb mogen lopen, anders is het alleen staan diep triest

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:16

het alleen staan vindt ik geen groot probleem als het paard voldoende aandacht krijgt.
hij staat heerlijk in het land en kan schuilen wanneer het nodig is. volgens mij wordt er nu gewoon veel meer heisa om gemaakt ivm de reclame van de dierenbescherming.
een hond die de hele dag in een benchmoet zitten omdat de baasjes aan het werk zijn. das pas zielig.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:16

Luf_Midnight schreef:
dat is ook het eerste wat mij opviel,,
de eerste dagen en daarna naar de opfok?
mag aannemen dat het paard gewoon tot minimaal een maand of 5 bij moeders heb mogen lopen, anders is het alleen staan diep triest

Reken maar dat het verhaal door een verslaggever geschreven is. Dus misschien had die het verkeerd begrepen of geschreven.

Een paardje van een paar dagen oud overleefd het niet in de opfok tussen de jaarlingen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:19

De dierenbescherming???!! En voor ernstige gevallen rukken ze niet uit ... dit paard staat welliswaar alleen, maar zo zijn er zovelen die alleen staan én geen eten of schuil mogelijkheid hebben. Dit paard heeft dat wel. Waar maken mensen zich soms druk om...

Moorke

Het enige is dat het paard alleen is, dat is niet helemaal goed. Maar ik vind hem niet zielig. Hij kon net zo goed de hele dag op stal staan. Dan had niemand hem gezien. Nu staat hij buiten, wat beter voor hem is en is hij ineens zielig..

Coconut

Die campagne over alleen staan kom op zeg....Een vriendin van mij heeft de dierenbescherming ook al op de stoep gehad. Dit omdat het paard alleen stond in de paddock, omdat het moest vasten i.v.m. onderzoek naar de darmen in de dierenkliniek. Echt belachelijk vind ik dat ze dan heel hooghartig gaan doen dat het paard zielig alleen staat zonder eten :n! Ze had hun vriendelijk de reden verteld, maar die wilden ze eerst niet geloven totdat ze haar dierenarts belde die de dierenbescherming bevestiging gaf...

Ze was ook ( in mijn ogen heel terecht ) boos geworden op de dierenbescherming. Ze kunnen ook té ver gaan hoor!

Alleenstaande paarden zielig? Ligt eraan om wat voor reden ze alleen staan vind ik. En als ze genoeg aandacht krijgen is er niks mis mee.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:26

Ik snap ook niet waar mensen zich druk om maken. Die trein wennen ze snel genoeg aan en misschien kan dat paard helemaal niet met andere paarden om een bepaalde reden. Een paard redt zich makkelijk alleen. En hij zal natuurlijk ook genoeg aandacht krijgen van de eigenaren. Hij wordt ook gereden, dus dit paard is alles behalve zielig. ;)

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:29

Moorke schreef:
Het enige is dat het paard alleen is, dat is niet helemaal goed. Maar ik vind hem niet zielig. Hij kon net zo goed de hele dag op stal staan. Dan had niemand hem gezien. Nu staat hij buiten, wat beter voor hem is en is hij ineens zielig..

Pardon??? Al die paarden die de hele dag binnen staan die men niet ziet, zijn ook zielig! Dit paard heeft het geluk dát hij gezien wordt! Gezelschap van soortgenoten, samen met frisse lucht, voedsel en beweging, dát zijn de eerste levensbehoeften van een paard!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:32

De zieligste dieren zie je niet vanuit de trein; Degene die 24/7 opgesloten zitten in een donkere stal.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:33

Vroeger zag ik het paard ook altijd staan, heb er nu niet echt meer op gelet. Als de eigenaar zelf zegt dat ie het goed heeft zal het wel zo zijn, maar een vriendje zou misschien wel leuk zijn. ;) Wel irritant dat ze steeds iedereen te woord moeten staan erover..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:38

Ik heb hem ook wel eens gezien en ik vind het zielig :)
Daarnaast staat het dier alleen, dus dan vind ik het dubbel zo zielig.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:47

en paard in topconditie of niet, alleen hoort niet! Paarden zijn groepsdieren en isolatie is mishandeling! Hoe zeer je ook zelf voor je beest zorgt hij hoort contact te hebben met soortgenoten. Je sluit jezelf toch ook niet op een onbewoond eiland op, (uitzonderingen daargelaten,maar dan kies je er zelf voor). Het paard heeft geen keuze

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:54

Nouw nouw nouw... Dat die alleen staat oke dat is minder... maar ga eens even kijken naar de sportstallen.. daar staan ze de hele dag op 3 bij 3 meter en komen als het al kan en mag(stel je voor dat ze blessures krijgen joh..) 1 of 2 uurtjes buiten in een paddock zonder een ander paard erbij. Daar zouden die mensen eens even langs moeten gaan... Dat ze dan gewoon zeggen: zet er toch een shetje bij of iets dergelijks.. maar dit vind ik wel veel en veelste ver gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:57

Mishandeling hoeft het niet te zijn, dat vind ik weer zwaar overdreven. Ik heb een van mijn paarden een jaar lang alleen gehad, hij kon niet met andere paarden overweg en verder werd hij elke dag getraind, is hem niks van overkomen, hoor.