Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hilden1971 schreef:Als ik de paardenmarkten bekijk in Nederland, niet dat ik er vaak kom maar eens per jaar zie je een overdaad aan mini shetjes en friese veulens zonder papier. Ik begrijp niet waarom men daar mee doorgaat. Wij fokken ook en natuurlijk moet er ook verkocht worden, maar we fokken bewust niet meer dan 2 veulens. Persoonlijk vind ik dat vooral hengstenhouders die meer dan 15 veulens fokken een beperking moeten krijgen vanuit het stamboek waar zij bij aangesloten zijn dat roep ik al jaren. De kleine man wordt juist die passie door de grotere ontnomen. Ik denk dat wanneer de stamboeken hier het initiatief voor nemen, zij met het oog op de toekomst een nog beter Nederlands fokproduct kunnen leveren, meer bloedspreiding omdat ook die onbekende merrielijn een kans moet krijgen. Kijk naar de laatste hengstenkeuring, mooie hengsten die vanwege de onbeknde moederlijn eruit gaan. Vroeger nam men zo`n lijn juist om bloedspreiding te krijgen en om te kijken wat voor kwaliteit dit opleverde. Laat oude tijden herleven maar wel met mate.
Goed beleid is kwantiteit.
Lante schreef:Die grote fokkers zorgen niet voor die papierloze veulens en shetjes op de markt hoor, die grote fokkers die fokken binnen het stamboek fokken vaak de betere paarden.
De kleine man moet investeren in één goeie merrie en daar mee fokken als je serieus wilt fokken tenminste, dat kan prima. Die mensen met papierloze paarden of paarden die gewoon op papier en qua exterieur niet of nog maar net aan de eisen van het stamboek voldoen, die moeten juist stoppen met fokken Het is onzin natuurlijk dat je met onbekende bloedlijnen (die dus nog nooit wat gepresteerd hebben, anders waren ze wel bekend) meer kwaliteit krijgt, integendeel. En bloedspreiding is bij sommige stamboeken nodig, maar ik fok zelf KWPN en ik vind bloedspreiding binnen deze fokkerij nog lang geen issue en dat wordt het ook niet als je ook eens een uitsapje naar een buitenlandse hengst maakt met goeie, buitenlandse bloedlijnen of een KWPN hengst die gefokt is uit buitenlandse (duitse) lijnen bijvoorbeeld.
ElCid schreef:Er lopen ook hier in Nederland de meeste vreemde kruisingen rond, tussen 2 rassen, maar ook kruisingen binnen een ras waar gefokt wordt met inferieure dieren.
Juliette86 schreef:Maar mensen die een Belg met Arabier kruisen kan ik niet begrijpen. Kruisen is in mijn ogen gerechtvaardigd wanneer het eindproduct iets kan bieden wat in geen ander stamboek gevonden kan worden en commercieel interessant is.
ElCid schreef:@ Juliette: Ik ben wel benieuwd naar je kruising, ik ken een hele leuke Mangalarga hengst ( Quelindo). Leuke dieren!
Weet je wel vrij zeker dat je vlekjes gaat krijgen, zeker de kleurfokkerij is lastig en soms moeilijk voorspelbaar! Veel hangt toch af van de genetische kleur van merrie en hengst. Maar ik neem aan dat je je daar in verdiept hebt, anders is dit wel een aardige leiddraad : http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp , maar misschien ken je hem al