Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:42

Nieuwsredactie


Afbeelding
Renesse trapt af met de eerste straô van het jaar
Afgelopen zaterdag 14 februari is de eerste van in totaal zes straô's weer gereden. Traditiegetrouw is Renesse het eerste dorp waar het straôfeest wordt gehouden gevolgd door Burgh-Haamstede (21-02), Noordwelle (28-02), Scharendijke (07-03), Ellemeet (14-03) en als hekkensluiter Serooskerke (21-03).

Het straôrieen, dat strandrijden betekent, is ontstaan halverwege de negentiende eeuw als lentevoorfeest. Op acht dorpen op Schouwen werden de paarden in aanloop naar pasen van stal gehaald om de voeten te wassen in het zoute water op het strand. De gedachte hier achter was dat de dagen weer langer werden, de paarden konden dus weer van stal om het land te bewerken en daarom werd met het genezende zoute water de 'kwade geesten' (mok, rasp en andere beenaandoeningen) verjaagd en er werd tevens om een goed zaaiseizoen verzocht.

Voorheen waren het voornamelijk de boerenjonkers die met de Zeeuwse werkpaarden naar het strand gingen. Hiervoor werden de paarden gevlochten en versiert met een vroege lentebloem. Vanaf de jaren dertig van de twintigste eeuw droegen de mannen een witte broek, hoge zwarte schoenen, een zwarte jas en een zwarte pet of hoed. Vrouwen mochten in het begin nog niet meedoen en er werd zonder zadel gereden. Voorop reden de ervaren mannen en achteraan de nieuwelingen. Oorspronkelijk werd het straôfeest in alle dorpen gehouden op de maandag voor het vasten, vrijwel het hele dorp had op deze dag vrij. Voorheen hadden ook de dorpen Elkerzee, Brouwershaven, Dreischor en Moriaanshoofd een straôfeest. Toen de tractoren in opmars kwamen, werden de werkpaarden verruild en stierf het folklorefeest haast uit. Op haar diepste punt waren er slecht vijf paarden die meededen. Enkele liefhebbers hebben er toen alles aangedaan om het feest weer op de kaart te krijgen. Zo is onder andere het feest van een maandag naar een zaterdag verschoven. Ver buiten Schouwen is het feest nu bekend en doen er vanuit alle omstreken paarden mee. Jaarlijks lopen er tot wel 150 paarden per stoet mee. De werkpaarden zijn vervangen door een mengelmoes van koudbloedpony's en warmbloeden. Wie een glimp op wil vangen van hoe het vroeger was, komt in Noordwelle het meest aan zijn trekken. Dit kleine dorp heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als dorp waaraan de meeste werkpaarden en koudbloedpony's meedoen, waarbij ook de tradionele kleding nog wordt gewaardeerd.

Afbeelding
Joy van Bokker amj is versierd en klaar voor vertrek
De laatste jaren ontwikkelen zich per dorp verschillende 'nieuwe' tradities. Renesse heeft sinds vorig jaar twee routes, een korte en een lange. En alweer enkele jaren gaat de dominee te voet voorop het strand op om zijn eigen voeten wassen. Burgh-Haamstede wordt al zeker tien jaar begeleid door de Bereden Politie. De rit gaat door bos en strand en eindigt bij de ring. In tegenstelling tot bij de andere straô's mag er op het strand, vanwege de grote groep paarden, alleen gestapt worden. Aan het eind van de ruim drie uur durende rit kunnen diegene die willen op het terrein van Slot Moermond om het hardst galopperen.
Wat in bijna elk dorp wel hetzelfde is zijn de stroosels (een soort kruidenkoek) die gekocht kunnen worden en de warme chocomel die aan de ruiters wordt verstrekt. Vrijwel elke stoet wordt binnengehaald met de lokale muziekvereniging, die de stoet begeleidt naar de ring.
Na het straôrieen is er in de meeste dorpen, behalve in Burgh-Haamstede, ook het tradiotionele ringsteken.

Na dit alles is het feest nog niet voorbij. Nadat de paarden goed verzorgd weer op stal staan, is er veelal live muziek in één van de lokale café's en wordt bekend gemaakt wiens paard het mooist versierd was en wie de beste ringsteker was.

Zoals al vermeld, is Renesse het eerste dorp waar het straôfeest is gehouden. Vanaf manege Grol vertrok de stoet, onder een warm winterzonnetje, van ruim 50 paarden omstreeks 11.00 uur. Om 11.15 uur waren zij bij de strandovergang bij de Jan van Renesseweg. Aldaar hadden ruim honderd belangstellenden zich verzameld om de dominee en de paarden het water in te zien gaan. Het mooist versierde paard was de Fries Baukje van Marjon Kocks. De winnares bij het ringrijden 's middags werd Betty Steur.



Bokker amj en Buitenzorg reden mee in de straô van Renesse en zij hebben voor jullie onderstaand verslag geschreven.

Afbeelding
Bokkers Buitenzorg en amj op de ring in Burgh-Haamstede
"Eindelijk, het was zaterdag. Na een hele week elke dag twee keer het weerbericht te hebben gecheckt, beloofde het een prachtige dag te worden.
Dit was de dag dat wij (Buitenzorg (Esther) en amj (Emmely)) de straô in Renesse zouden gaan rijden. De straô is een oude traditie op Schouwen-Duiveland, een van de Zeeuwse eilanden. Na een lange winter op stal te hebben gestaan, moesten de benen van de werkpaarden worden 'gewassen' in de zee. Er zijn zes dorpen die een eigen straô-rit hebben. Acht weken voor pasen bijt Renesse het spits af. En in 2009 was dat dus 14 februari.

Voor Emmely de zevende keer dat ze de straô in Renesse mee zou rijden, echter de eerste keer op en met haar eigen pony Joy en voor Esther was het meedoen helemaal de eerste keer. Gelukkig had Emmely van al die jaren straô rijden de pompoenen bewaard, zodoende kon Esther ook Nick versieren zonder zelf pompoenen hoeven te maken!

Aangekomen in Renesse hebben we de paarden versierd en opgezadeld. Tegen 11 uur vertrokken we richting het strand voor het schoonwassen van de voeten, voorgegaan door de dominee. In totaal reden er ongeveer 60 combinaties mee.

Toen de dominee zijn voeten had gewassen was het de buurt aan de paarden. Alle paarden liepen vervolgens het water in. Het was, mede dankzij het goede weer, ontzettend druk op het strand. Er waren veel bekenden en familie van de strao-rie'ers aanwezig en er waren ook veel toeristen.
Daarna gingen we verder in draf naar de volgende strandovergang. Daar splitste de groep zich op. Degenen die kozen voor de korte route (zonder galop) verlieten het strand en de anderen gingen verder. Toen het sein werd gegeven dat er gegaloppeerd mocht worden, kozen wij er ook voor om een galopje te proberen. En dat was geweldig om te doen. De paardjes gedroegen zich voorbeeldig en na een lekker galopje verzamelde de groep zich weer bij elkaar.

We zijn de strandop(af-)gang bij Burgh Haamstede afgegaan, om vervolgens iets verderop even te pauzeren met warme chocolademelk met of zonder rum.. :9
Via de polders en het dorp naar Burgh Haamstede waar we op de ring nogmaals een pauze hadden.


Afbeelding
Bokker Buitenzorg met Nick tijdens het ringsteken
Na een kwartier pauze zijn we weer terug gegaan naar Renesse.
Daar aangekomen kwam van de andere kant de fanfare aangelopen, met daarachter een flink aantal boerenkarren volgeladen met kinders. De bedoeling was om met zijn allen naar het verzamelpunt te gaan en vanaf daar eerst de fanfare, dan de wagens en dan onze stoet Renesse weer binnen te trekken. Was heel imposant om te zien! En nog meer om mee te maken!

Nadat de hele stoet zichzelf aan Renesse had laten zien, verzamelden we bij de kerk alwaar het ringsteken zou aanvangen!

Per beurt heb je bij het ringsteken vier keer een kans om de ring te steken. Iedere deelnemer heeft twee beurten.
Na Esther even een snelle uitleg over de regels te hebben gegeven, was het al snel de beurt aan Emmely met Joy. Het ging boven verwachting goed, Joy vond het niet eng, en er werden drie van de vier ringen gestoken. Daarna was het de beurt aan Esther met Nick en ook Nick was nergens bang voor. Esther stak één ring. Bij de volgende beurt had Emmely er twee en Esther er ook twee. Helaas dus geen prijs voor ons.

Daarna was het alweer voorbij. Weer aangekomen op de manege de paardjes weer op de trailer gezet en na nog wat gedronken te hebben, was het alweer tijd om naar huis te gaan.
Het was een superleuke maar ook een vermoeiende dag! Het leuke aan de strao: de sfeer, de versieringen, de vele soorten paarden, de knollen... Op naar 2010!"


Je kunt hier een filmpje bekijken.

Doe jij mee met één van de andere straô's en lijkt het je leuk om een verslag te schrijven?
Neem dan contact op met de Nieuwsredactie.

ilovehorsesx

Berichten: 228
Geregistreerd: 28-01-09
Woonplaats: België

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:49

ERg leuk ! :D

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:53

Ziet er erg leuk en gezellig uit :j
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 16-02-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:56

Whoeha, zie ik onszelf op t filmpje ook nog terug! Het was echt super om mee te doen. Eerst even wennen in een grote groep, maar al met al was ik aan het einde van de dag zo brak, maar voldaan, dat ik volgend jaar weer meerij!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:02

lijkt mij echt leuk om in zo'n rit mee t rijden..

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:06

Het was weer een super dag, hopen dat we de komende 5 weken ook zo mooi weer hebben. :D

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:07

Gaaf, ik heb hem ook 2x gereden, zo super leuk.

jammer dat we nu in het noorden wonen had hem graag nog eens gereden maar wie weet met overnachting volgend jaar.

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:08

Ziet er gaaf uit!
Ook een hoop belgen zeg! Helaas veel zonder staart :( Maar vooralsnog leuk om te zien xD!

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:11

Daar heb ik mijn strandrit gereden :)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:28

Mando schreef:
Gaaf, ik heb hem ook 2x gereden, zo super leuk.

jammer dat we nu in het noorden wonen had hem graag nog eens gereden maar wie weet met overnachting volgend jaar.


U is welkom Es! :P

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:05


Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:09

Wat moet dat een gezellig weekend geweest zijn :) Ik had er nog niet eerder van gehoord, leuk om ook het verslag van de Bokkers te lezen :)
Deze zomer ga ik ook weer naar Renesse en hopelijk ook i.c.m. een strandrit nu, hopen op net zulk mooi weer (misschien wat warmer) als dat jullie hebben gehad!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:10

Leuk verslag en leuke foto´s +:)+ !
Gaaf is dat hè, aan zo´n rit mee te doen :j !

Bij ons zijn er wel-is-waar geen (strand)rit(ten) met ringsteken :+ , maar wel een aantal ritten per jaar waar alle paarden uit de wijde omgeving zich op een bepaald punt verzamelen, om vervolgens een route af te leggen waarna de paarden door de dominee/pastoor worden gezegend.
Het is altijd erg spektakulair om al die paarden te zien lopen en dat kan ik me bij jullie ook goed voorstellen, vooral omdat bij jullie de paarden ook helemaal versierd worden :) .

apincy

Berichten: 338
Geregistreerd: 26-12-07
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:17

ziet er erg gezellig uit jammer dat mijn paard niet zo bom proef is :+

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:01

Gaaf verslag!
en mooie foto's natuurlijk van nick en joy! :+:

volgend jaar doe ik ook mee :))

Uprica

Berichten: 1042
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:03

Het was weer een geslaagde dag en zeer zeker mooi weer gehad! Wat er al wordt gezegt op naar 2010 ( ik zal in ieder geval weer van de partij zijn ) wie weet dit keer met me eigen poownie!

MeAndManuel

Berichten: 634
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Deurne

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:07

Super leuk..!
Ik heb vorig jaar ook meegereden.!
Ik vond het heel leuk.. als die versieringen.!
Alleen met de pony die ik nu heb gaat dat (nog) niet..
Ik hoop volgend jaar :)

cojolly

Berichten: 1537
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:12

Leuk humor :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:57

Erg leuk verslag en heel leuke foto's! Wat hebben jullie geboft met het weer!
En ik kan me helemaal voorstellen dat jullie volgend jaar weer gaan!

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:58

Wat gaaf om dit weer eens te zien. Voel helemaal het sfeertje terug komen van toen ik een aantal jaar geleden meedeed in Burgh-Haamstede. Was toen ook op Valentijnsdag.
Vind het echt een prachtige traditie!

Lipizz_AH
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:49

Wauw,

Dat had good-old Mari Geleijnse uit Haamstede nog moeten meemaken.... Die man (van Manege De Maire, wie kent hem nog?) heeft zich in de jaren '70-90 zóóó ingezet om strao in leven te houden..... ;)

Super!!

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:04

Buitenzorg schreef:
Mando schreef:
Gaaf, ik heb hem ook 2x gereden, zo super leuk.

jammer dat we nu in het noorden wonen had hem graag nog eens gereden maar wie weet met overnachting volgend jaar.


U is welkom Es! :P


Kan ik doos dan bij jou kwijt voor een nachtje of 2......? :D
Anders is hij zo moe op terugweg dat hij halverwege in slaap valt }:0

Judie

Berichten: 720
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:54

Stroa is echt super leuk!Jammer dat ik er niet bij kon zijn!
Leuke foto's

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Straôrieën van Renesse in een mooie winterzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:46

Lijkt me echt zo leuk hé om Straô te rijden:D

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:45

Het was weer een werelddag en wat een schitterend weer! :D
op onze site staan nog een heleboel foto's voor de mensen die nog wat van de sfeer willen proeven:

http://www.horsecapture.nl