'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-09 08:42

www.telegraaf.nl


De stichting Zinloos Geweld tegen Dieren heeft een klacht ingediend bij minister Verburg (Landbouw) dat in beslag genomen dieren soms niet goed worden verzorgd.

De in beslag genomen paarden van een stalhoudster uit het Twentse Harbinkhoek vertonen bij terugkeer bij de eigenares duidelijk verse verwondingen. De dieren waren door inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbescherming in beslag genomen, nadat een veearts had geconstateerd dat ze ernstig zouden zijn verwaarloosd.

Bij deze landelijke stichting zijn recent veel meldingen binnengekomen van eigenaren van honden, katten en paarden van wie het dier bij terugkeer verwondingen bleek te hebben opgelopen. "Voor de goede orde, ik wil geen waardeoordeel vellen of een dier terecht of onterecht in beslag is genomen. Het enige waar het me om gaat, is het welzijn van het dier", aldus voorzitter Henk ten Napel.

Ten Napel luidt nu de noodklok nadat hij werd geconfronteerd met paarden van een stalhoudster uit het Twentse Harbrinkhoek. "Deze dieren hadden bij terugkeer overduidelijk verse verwondingen."

De paarden waren door inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst van de Dierenbescherming (LID) in beslag genomen nadat een veearts had geconstateerd dat ze ernstig zouden zijn verwaarloosd. De stalhoudster ging tegen de inbeslagname in beroep, waarna de rechtbank oordeelde dat de paarden terug moesten naar de eigenaar.

De eigenares claimt nu dat haar paarden letsel hebben opgelopen. "We krijgen jaarlijks meerdere van dergelijke meldingen. Alleen al bij vogelopvang gaat het om circa tien gevallen per jaar", aldus Ten Napel.

Een woordvoerster van de Dienst Regelingen, het onderdeel van het ministerie van Landbouw dat gaat over in beslag genomen dieren, laat weten dat daar slechts incidenteel een klacht binnenkomt. "Die worden behandeld door speciale klachtencoördinatoren. Momenteel zijn we overigens bezig de toch al strenge kwaliteitseisen voor de beheerders van de opvanghuizen aan te scherpen." Bij klachten volgt royement. "In het verleden is dat wel eens voorgekomen."

Ten Napel wil nu via parlementariërs Ormel (CDA) en Waalkens (PvdA) het probleem op de politieke agenda krijgen: "Ik heb deze Kamerleden over mijn klachtenbrief aan Verburg geïnformeerd. Nu is het nog zo dat dieren worden ondergebracht bij bijvoorbeeld asielen, waarvan de eigenaar vervolgens een leuke vergoeding ontvangt. Kamerlid Waalkens heeft al eens het idee geopperd dat er vier regionale, zogenoemde schutstallen, eigendom van de overheid, zouden moeten komen. Dat lijkt me de beste oplossing."

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:55

:n :n :n ikheb hier geen woorden voor. waardeloze dierenbescherming, als je ze nodig hebt zijnz e er niet en is er niets aan de hand staan ze op de stoep...

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:16

Hoezo is de dierenbescherming nu weer waardeloos :roll: Net of ze helemaal niets goeds doen ofzo... Zoals gezegt er wordt een onderzoek ingesteld. Voordat je ergens over kunt oordelen moet je hoe dan ook twee kanten van het verhaal gehoord hebben.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:21

och ja, waren vast paarden zonder goede papieren....die komen bij handelaren te staan.....de "besten" komen op een andere (vermogend) adres......
is voor mij al lang niets nieuws meer !!!
Alléén de manier waarop ze opgehaald worden laat al zien bij wat voor categorie ze horen......

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:23

Amai, dat is wel héél extreem :s Dacht eigelijk dat ze er wel prima mee omgingen?

Heb eigelijk nog nooit gezien dat er paarden worden opgehalen dus weet niet hoe het er aan toe gaat...

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:24

Ik heb ook mijn twijfels over de DB. Maar als het de stalhoudster betreft die ik vermoed. Dan gaan de paarden alleen maar verder achteruit.

Vraag me ook sterk af door wie en wanneer die verwondingen geconstateerd zijn.

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:28

van de dierenbescherming kun je tog wel op zijn minst verwachten dat ze goed met die dieren omgaan.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:29

Zeer bijzonder dat de rechter ze terugwees naar de eigenaar; een kind kan zien dat de dieren ernstig verminkt zijn. Verder ben ik er benieuwd naar de oorzaak van de verwondingen op foto 1.
Hopelijk wordt er met dit punt in de politieke agenda iets gedaan. :(:)

Verder denk ik dat je op moet passen met ongegrond conclusies trekken; op vermoedens kun je niet varen, Slimmerik, wijzen is altijd erg makkelijk. ;)

I have pms & a gun.
Any questions

SabM
Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-07-06

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:33

die verwondingen zijn toch nadat ze terug kwamen van de dierenbescherming? tenminste zo dacht ik te lezen in het artikel.

't is vreselijk!!!!! de dierenbescherming die ze ipv beschermd nog meer verwaarloosd!!! SCHANDE!!!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:36

SabM schreef:
die verwondingen zijn toch nadat ze terug kwamen van de dierenbescherming? tenminste zo dacht ik te lezen in het artikel.

't is vreselijk!!!!! de dierenbescherming die ze ipv beschermd nog meer verwaarloosd!!! SCHANDE!!!



SabM, van dat laatste snap ik ook geen bal; vraag me af wat er achter xit. heb de DB wel eens anders op zien treden, misschien missen we een paar essentiele links hier.. :\

I have pms & a gun.
Any questions

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:37

Ik ken de stal niet, dus het weghalen kan heus wel op gegronde redenen berusten, maar dat neemt niet weg dat de opvang daarna niet altijd in de haak is.....vergeet niet hoelang touwtrekwerk er volgt ( een jaar is dan niks hoor met die papierkraam bij het gerecht )
Heb meegemaakt dat er zelfs paarden naar de slacht zijn gebracht, terwijl ze na 1 1/2 jaar terug moesten i.v.m. vrijspraak ! Of spoorloos, de eigenaar had zelf de paspoorten gehouden.....rara hoe kan het......
De opvang is géén betaalde opvang hoor, ze moeten het zelf bekostigen....hoelang doe je dat voor een paard die weer weg gaat waarschijnlijk ?
Met een eigenbelang (handel of fokken) weet je waar je het voor doet !

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:39

Zo, dat is wel heftig zeg. Vooral die foto,s op de vroege morgen, ;( . Ben wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

arabianfan

Berichten: 466
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: westerhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:40

zo'n 3 jaar geleden heeft de aid ook bij ons een kijkje genomen, ik vond ze zeker niet diervriendelijk ,ze wouden in de stal van mijn arabische hengst kijken en mijn paard keek over de deur naar buiten maar hij kreeg wel een beste klap tegen zijn hoofd om aan de kant te gaan waardoor hij vanaf dat moment erg schrikkerig werd

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:41

detour schreef:
SabM schreef:
die verwondingen zijn toch nadat ze terug kwamen van de dierenbescherming? tenminste zo dacht ik te lezen in het artikel.

't is vreselijk!!!!! de dierenbescherming die ze ipv beschermd nog meer verwaarloosd!!! SCHANDE!!!



SabM, van dat laatste snap ik ook geen bal; vraag me af wat er achter xit. heb de DB wel eens anders op zien treden, misschien missen we een paar essentiele links hier.. :\



detour schreef:
Zeer bijzonder dat de rechter ze terugwees naar de eigenaar; een kind kan zien dat de dieren ernstig verminkt zijn. Verder ben ik er benieuwd naar de oorzaak van de verwondingen op foto 1.
Hopelijk wordt er met dit punt in de politieke agenda iets gedaan. :(:)

Verder denk ik dat je op moet passen met ongegrond conclusies trekken; op vermoedens kun je niet varen, Slimmerik, wijzen is altijd erg makkelijk. ;)


Ik trek geen conclusie hoor ik vroeg het me alleen af.....

[VN] Verwaarloosde paarden in beslag genomen

[PP] [GZ]hulp voor de geredde friese paarden

Verder is het misschien handig te zoeken op de term Duin en Daal op bokt ;)

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:43

Als je de dame in kwestie denkt te kennen, zou je dan misschien zelf iets in werking kunnen stellen?

Ik denk trouwens dat de DB wel heel veel wil, maar niet alles mag en kan, pokkeregels in NL..

Arabianfan, wat zul jij kwaad geweest zijn, toevallig wilde iemand middels een klpa voor de kop mijn paard ooit corrigeren. Ik heb haar gewaarschuwd.

Wat een zotte situatie. laat ze echte paardenmensen sturen..

I have pms & a gun.
Any questions

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:47

detour schreef:
Als je de dame in kwestie denkt te kennen, zou je dan misschien zelf iets in werking kunnen stellen?

Ik denk trouwens dat de DB wel heel veel wil, maar niet alles mag en kan, pokkeregels in NL..


De DB mist imo de broodnodige kennis en know how wat dieren betreft. Berust voor 90% op vrijwilligers die er de ballen verstand van hebben. Vraag me altijd af waar al die miljoenen blijven die jaarlijks naar hen toegaan. Paar inhalige commissarissen aan het hoofd vermoed ik. :(

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:52

Slimmerik, ik ben dolblij dat die vrijwilligers er zijn, Heb zelf bij de DB gewerkt en kreeg theorie van wetenschappers aldaar. Wle werkte ik met honden, geen idee wat de paardenwereld daar et bieden heeft. Wel denk ik dat als de DB zijn gang maar mocht gaan, ze al veel meer hadden willen doen dan dit.

dat bedoel ik met wijzen; we kunnen vanaf ons comfortabele p-c'tje makkelijk oordelen maar we weten niet de ins & outs mbt deze problematiek.

verder zouden ze imo deze dieren zsm mogelijk moeten opknappen en mag de eigenaresse van deze dieren imo voorgoed achter slot en grendel. In die zin pas ik niet in dit rechtsysteem..

I have pms & a gun.
Any questions

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:58


Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:59

arabianfan schreef:
zo'n 3 jaar geleden heeft de aid ook bij ons een kijkje genomen, ik vond ze zeker niet diervriendelijk ,ze wouden in de stal van mijn arabische hengst kijken en mijn paard keek over de deur naar buiten maar hij kreeg wel een beste klap tegen zijn hoofd om aan de kant te gaan waardoor hij vanaf dat moment erg schrikkerig werd


Herkenbaar verhaal, wij zijn een keer door de AID van de weg gehaald toen we onze pony's op de trailer hadden staan.
Even paspoort/chip controle.
Die kerel liep de trailer in en zwaait ineens die chip-lezer voor het hoofd van de pony's langs. Direct paniek natuurlijk, gelukkig stonden ze in de trailer en konden ze geen kant op. Maar je merkte aan alles dat dit absoluut geen paardenmensen waren.
Wij hebben altijd de boel netjes voor elkaar en het paspoort mee, dus er was niks aan de hand, maar ze zijn absoluut onhandig met paarden!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:00

tsja, zo zijn de meningen verdeeld. laten we hopen dat deze dieren zsm geholpen worden en de dame in kwestie wordt opgepakt. Verder kunnen wij als bokkers weinig in deze kwestie vrees ik.. ;)

I have pms & a gun.
Any questions

tommie6600
Berichten: 276
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:11

wat er niet bij staat is hoelang de dieren in de opvang hebben gestaan. Ze waren niet voor niks in beslag genomen.
Wonden kunnen altijd ontstaan en er staat nergens bij hoe dit is gebeurt en hoelang de wonden er al zijn

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:17

Hoe is dat eigenlijk geregeld bij de DB.
Ik neem aan dat de inbeslag genomen dieren naar opvang adressen gaan. Worden deze adressen niet eerst gescreent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:27

timokyana schreef:
Hoe is dat eigenlijk geregeld bij de DB.
Ik neem aan dat de inbeslag genomen dieren naar opvang adressen gaan. Worden deze adressen niet eerst gescreent?


Even voor de duidelijkheid, de DB mag geen dieren in beslag nemen!!!! Dit mag uitsluitend worden uitgevoerd door de AID. De DB heeft geen opsporingsbevoegdheid. Zodra de DB verwaarlozing of mishandeling constateerd tippen zij de AID die vervolgens juridische stappen kan en mag ondernemen. De DB is niets meer dan een voorportaal.

Lijkt me een goede zaak dat er centrale opvangadressen komen die onder de verantwoording van de staat vallen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:32

nah, das niet mis zeg!

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: 'Door LID in beslag genomen paarden worden verwaarloosd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:37

Die wonden zijn echt ongelooflijk.Wat er ook met de dieren aan de hand is, hoelang ze ook opgevangen moeten worden. Dit is toch wel heel ernstig om te zien. Ik vraag me toch ook af hoe dat zo ver kan komen.