Zeer succesvolle draverhengst Diamond Way overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeer succesvolle draverhengst Diamond Way overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:33

http://www.ndr.nl

De meest succesvolle dekhengst uit de historie van de Duitse drafsport, is overleden. Op 27-jarige leeftijd werd Diamond Way deze week levenloos in zijn box op het complex van de oud-Olympische kampioen Alwin Schockemöhle in Mühlen Oldenburg aangetroffen. Zaterdag zijn er op de baan van Wolvega nog zo’n tien kinderen van hem actief, daarnaast komen er in Friesland nog talloze kleinkinderen in de baan. Onder meer nakomelingen van zijn zonen Pink Diamond, Kaliman (zelf helaas ook al overleden) en Freiherr As.

Hommage aan tophengst [] Als actief koerspaard was Diamond Way zelf ook al een grootheid. Als driejarige won hij zo’n 600.000 euro. Opgeteld draafden zijn ongeveer 2500 kinderen reeds zestig miljoen euro bijeen! Vermoedelijk is hartfalen de oorzaak van de dood van de hengst, die al enige tijd slechts kunstmatig bevruchtte. Door de voorraad ingevroren sperma kan de hengst na zijn overlijden nog zo’n twee jaar voor dekdiensten worden ingezet.

Als tweejarige werd Diamond Way door de oud-kampioen Heinz Wevering reeds verkocht aan de ondernemer Heinz Hagemeister. Iets later werd Alwin Schockemöhle, die inmiddels van de springsport de overstap had gemaakt naar de draverfokkerij, mede-eigenaar van de latere dekhengst. Al als driejarige werd hij, in 1985, met een winsom van bijna 1,2 miljoen Mark de meest winnende Duitse draver ooit. Hij won de Derby, de GP Orsi Mangelli en het Europees Kampioenschap der Driejarigen.

In de fokkerij zou hij echter vooral onsterfelijk worden, met nakomelingen over de gehele wereld. Zijn successen zorgden ervoor dat zijn dekgeld tijdelijk opliep tot zo’n 6000 euro. Onder zijn kinderen bevinden zich meerdere Derbywinnaars, waarvan enkele in eigen land, maar ook in Italië. Van 1992 tot 2008 was hij zeventien maal het leidende vaderpaard in Duitsland, mondiaal gezien een unieke prestatie. Er waren jaren dat hij zo’n driehonderd merries per jaar dekte.

Ook in ons land boekten kinderen van hem klassiek succes. Paarden als Kaliman, Ohio Limburgia en Campo Express vinden we terug op de erelijsten. Een lijst waarop, gezien zijn enorme productie, ongetwijfeld ook diverse kleinkinderen in de toekomst nog een plek krijgen. Het zou best kunnen dat zaterdag meer dan de helft van de negen koersen wordt gewonnen door een draver met de naam van Diamond Way in zijn of haar pedigree. Het zou een mooie hommage zijn aan een paard dat van grote betekenis is geweest voor de drafsport.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:13

AfbeeldingAfbeelding
Zijn naam zal nog heel erg lang nagalmen in de fokkerij en op vele draversbanen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:19

Een paard gestorven, een legende geboren...

R.I.P.

NB Kaliman ook al gestorven, dat wist ik niet... Die stond destijds bij Leo Kokkes in training. Heb Kaliman veelvuldig meegemaakt, zien winnen, geknuffeld.... |(

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:23

Kaliman overleed aan koliek, al weer een poosje terug ik kan geen exacte datum noemen maar denk al een jaar terug, misschien wel langer ook.

[edit]
aan het spitten gweest, Kaliman overleed al in 2006
Laatst bijgewerkt door Woogy op 07-02-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:23

Ahh zonde, zie zn naam idd wel veel voorbij komen.
schitterend dier!

Woogy

Re: Zeer succesvolle draverhengst Diamond Way overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:27

En toch is 27 jaar oud worden, en gewoon rustig in je slaap wegzakken geen hele vreselijke dood voor een paard, vooral niet als het bij je hele eigen thuis is.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:11

Jammer dat hij is gestorven, hebben paar jaar geleden ook nog een nakomeling van hem gedan.
27 jaar is een mooie leeftijd, en zoals hier al werd vermelt in zijn eigen boxje heel rustig heengegaan, zonder al te veel pijn..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:25

zonde zeg, maar wel een mooie leeftijd

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:48

Harstikke zonde, maar wel een mooie leeftijd...

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:24

Zonde, ik heb ook een zoon van hem verzorgt en gereden onder het zadel...Mister Diamond, ook een hele goeie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:35

Ben er sinds net een paar dagen achter dat ik ook een zoon van hem heb.
Erg jammer. Hij heeft een mooie leeftijd bereikt.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:59

zonde,zonde. nu is het aan zijn nakomelingen zijn superbloed te verspreiden. ik heb zat nakomelingen van hem gekent en allemaal zeer beste beestjes die stuk voor stuk bloedmooi waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:47

Jammer dat hij is overleden! Is overigens ook de opa van mijn dravertje :j

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:58

Ik heb een dochter van hem(Janou de Bloomerd). Mooie leeftijd idd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:13

overginds schijnen zij kinderen en kleinkinderen het ook erg goed te doen in de endurance dus niet alleen in de Drafsport !

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:14

Mijn merrie is een super tölter! :D Ze heeft 4 merrieveulens gehad(3 uit draver hengst en worden er ook voor opgeleid) en een uit een Rocky Mountain Horse hengst. Veulen is geregistreerd als Kentucky Mountain Saddle Horse. Dit jaar wordt ze weer gedekt door Rocky Mountain Horse hengst, ze fokt super mooie veulens.

foto`s op mijn site en blog in onderschrift :)