Dressuursport verkeert in een spagaat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dressuursport verkeert in een spagaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:48

www.dehoefslag.nl

Driemaal op rij imponeerden Adelinde Cornelissen en Parzival met overwinningen in de wereldbeker dressuur en uitgerekend voor eigen publiek tijdens Jumping Amsterdam zat het tegen. In de Grand Prix voorafgaande aan de Kür besloot Adelinde haar proef te staken nadat Parzival ergens van was geschrokken en zich niet meer op zijn gemak liet stellen. Het is niet de eerste keer dat een toppaard zich niet op zijn gemak voelt in de imponerende entourage van een grote wedstrijd, waardoor de dressuurproef mislukt.

De dressuursport verkeert in een spagaat. Enerzijds wordt alles gedaan om de sport aantrekkelijk te maken voor een groot publiek, want men wil meer sponsoring, prijzengeld en publiciteit. Anderzijds kun je er niet omheen dat dressuur een concentratiesport is, die eigenlijk niet thuishoort in de onrustige entourage van een groot publieksevenement.

Ondertussen fokken we dressuurpaarden met alsmaar meer uitstraling in houding en beweging. Ze staan al zo hoog in het bloed dat ze nauwelijks meer te rijden zijn. Dressuur in het decor van de kermis is niet goed voor het welzijn van deze ‘lastige’ paarden. Bovendien is niet zonder risico voor ruiter en amazone.

De Hoefslag is benieuwd naar jullie mening. Daarom kun je ook reageren via uwmening@bcm.nl

Yolien

Re: Dressuursport verkeert in een spagaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:57

Ik wil hier wel even reageren, voel me niet geroepen om naar de Hoefslag te mailen.
Tja, ontspanning in zo'n entourage, blijft moeilijk al heb ik soms wel het idee dat de spanning (en misschien ook angst) van de ruiter/amazone grotendeels met de spanning/angst van het paard te maken heeft.
Het doorfokken van dressuurpaarden zul je toch altijd houden. Eerlijk is eerlijk een mooi model paard ligt al veel beter in het oog dan een standaard model.
De laatste zin van dit stuk, dat het niet zonder risico voor ruiter en amazone is, vindt ik erg jammer, dan moet je op dammen gaan (met alle respect) je werkt met levende wezens, of je dat nu in een entourage van een grote wedstrijd doet of thuis in de bak, het zal altijd een risico blijven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:25

Yolien schreef:
Tja, ontspanning in zo'n entourage, blijft moeilijk al heb ik soms wel het idee dat de spanning (en misschien ook angst) van de ruiter/amazone grotendeels met de spanning/angst van het paard te maken heeft.

Ik verwacht van topruiters die in de wereldbeker uitkomen dat zij toch echt wel in staat zijn met spanning van hun paard om te gaan hoor. Als je zag hoe PB van Anky reageerde na afloop van de proef op het publiek en de omgeving??? In de proef was daar niets van te zien, dus was Anky kennelijk toch echt in staat de concentratie van haar paard bij haar te houden...

Die paarden verkeren toch vaak op het randje van expressief/explosief. Dat het in het geval van Adelinde niet lukte vind ik echt geen schande hoor. Zeker niet in zo'n entourage...

Yolien schreef:
De laatste zin van dit stuk, dat het niet zonder risico voor ruiter en amazone is, vindt ik erg jammer, dan moet je op dammen gaan (met alle respect) je werkt met levende wezens, of je dat nu in een entourage van een grote wedstrijd doet of thuis in de bak, het zal altijd een risico blijven.

Paardrijden is zowiezo risicovol. Toch kun je op grote wedstrijden het risico best een beetje indammen en rekening houden met de natuur van een paard (dus een vluchtdier). Maar ik denk dat dat niet eenvoudig is daar een goede balans in te vinden. Het ene paard is het andere niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:56

Tsjah, dat is nu TOPsport. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:09

Op ieder potje past een dekseltje.
Als het dekseltje nu maar weet op welk potje het past.

Het probleem zit hem niet in het feit dat er te veel hete paarden worden gefokt. Het zit hem volgens mij meer in de zelfkennis van de ruiters.
Ook al rij ik zelf al meer dan 30 jaar weet ik toch mijn beperkingen. Bepaalde afstamimngen en/of types/karakter paarden laat ik dus staan omdat ik weet dat ik vehoogd risico loop om te verongelukken.
Naar mate ik ouder wordt merk ik ook dat een jong paard ook buiten de verstandige opties komt te liggen of om grotere investeringen op het africhtingsgebied vraagt.

En als iedereen dit nu beter inschat dan reguliert de marktwerking vanzelf de fokkers/handelaren etc. Een soort/type/afstamming dat slecht verkoopt wordt vanzelf minder gefokt.

Edit, wanneer is er in de topsport dressuur voor het laatst een echt ongeluk gebeurd?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:13

Het is toch wel door de goede rijkunst en kennis van het paard van de ruiters/amazones dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd. Er zijn zoveel mensen die tijdens een examen geen geluid of muziek kunnen velen omdat ze dan afgeleid worden en zich niet concentreren. Maar van een dier, zoals dus het paard. wordt verwacht dat hij bombproof is op zijn omgeving, en daar bij ook nog op de bij voorkeur onzichtbare hulpen van de ruiter reageerd. Dat is voor de sensibele paarden in de topsport soms teveel gevraagd. Daarbij krijg je ook een ongelijke strijd. Degene met het paard dat het koelst in het hoofd is heeft dan het meeste voordeel. En dat zou niet zo mogen zijn. Je moet de combinaties de kans geven zich te kunnen concentreren tijdens hun proef.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:50

Ik wil hier als fokker wel even op reageren.
Toen het KWPN begon met de specialicatie, stond ik niet van blijdschap te springen.
We moeten er toch voor zorgen dat je een zo'n compleet mogelijk paard fokt, dus die én kan springen én 3 goede gangen heeft.
Daarbij komt ook dat de dressuurgefokte paarden zo sensibel zijn dat jan met de pet er dus bijna niet mee om kan gaan.
Ik wil niet fokken met een hengst die een 9 heeft voor springen maar een onvoldoende voor zijn draf. En andersom geldt dat net zo.

Het is natuurlijk wel zo dat het publiek liever tegen een perfect plaatje aankijkt dan naar een paard die iets minder mooi van model is.
Maar we moeten niet vergeten dat niet iedereen een super ruiter/paard gevoel heeft en dat we dus geen paarden moeten gaan fokken die voor het minste of geringste al uit hun plaat gaan.
In de hogere dressuursport is de entourage natuurlijk altijd prachtig aangekleed. Ik vind dat ook niet meer dan logisch. Er rijden daar dan ook mensen die hun paarden, naar mijn idee, heel goed kennen en ook goed met hun paarden om kunnen gaan.

Het is tekenend dat er steeds vaker een dergelijk iets voorkomt. Houden we straks dressuurpaarden over die prachtig van model zijn maar nagenoeg niet meer te rijden zijn en al helemaal niet op een andere plek dan hun trainingsbaan??

Wel wil ik opmerken dat Adelinde Cornelissen er, naar mijn mening, er goed aangedaan heeft om te stoppen.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:53

Wat vinden jullie er van dat er na de kur van Anky niet voor haar geklapt mocht worden, en alleen gezwaaid.... ivm de gevoeligheid van haar paard PB? Waar ligt de grens als de omgeving voor de ruiters individueel aangepast moet worden? Straks wil er een met gedimd licht rijden en een ander alleen als het publiek omgekeerd naar de ring zit ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:34

Hoort het niet gewoon bij de training om een paard te laten presteren in zo een entourage?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:38

fransje23 schreef:
Hoort het niet gewoon bij de training om een paard te laten presteren in zo een entourage?

Uiteraard, maar die training lijkt me ook geen waterdichte garantie voor wat er op een wedstrijd kan gebeuren.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:53

Ik (wij) heb ook last van een paard dat schrikt. Ik moet ook veel wedstrijden rijden om haar er aan te laten wennen. Het blijven levende wezens, ook al zijn ze veel meer waard geworden en zit er een bekende amazone of ruiter op. Een voetballer of een schaatser maakt ook fouten en wij zijn gewoon met z'n tweeën in de proef. Een extra uitdaging toch?
Dat maakt de sport ook wel mooi om naar te kijken.

Al vind ik wel dat sommige mensen rondom de ring best rekening mogen houden met de levende wezens.;-)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:28

Sancerre schreef:
Ik (wij) heb ook last van een paard dat schrikt. Ik moet ook veel wedstrijden rijden om haar er aan te laten wennen. Het blijven levende wezens, ook al zijn ze veel meer waard geworden en zit er een bekende amazone of ruiter op. Een voetballer of een schaatser maakt ook fouten en wij zijn gewoon met z'n tweeën in de proef. Een extra uitdaging toch?
Dat maakt de sport ook wel mooi om naar te kijken.

Al vind ik wel dat sommige mensen rondom de ring best rekening mogen houden met de levende wezens.;-)

Je hoeft inderdaad niet met spandoeken en een trom langs de ring te staan :+

En verder ben ik het met je eens, alleen moeten we er voor zorgen dat we in de toekomst niet alleen maar paarden hebben die nergens meer tegen kunnen.
En paarden veel laten zien..heel belangrijk..ook voor veel ruiters..sommigen flippen al bij het minste of geringste..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:57

oxers schreef:
Wat vinden jullie er van dat er na de kur van Anky niet voor haar geklapt mocht worden, en alleen gezwaaid.... ivm de gevoeligheid van haar paard PB? Waar ligt de grens als de omgeving voor de ruiters individueel aangepast moet worden? Straks wil er een met gedimd licht rijden en een ander alleen als het publiek omgekeerd naar de ring zit ;)

Vond dat toch wel erg jammer. Eigenlijk raar dat dat nodig was. Een applaus zou je dan thuis moeten oefenen en op de wedstrijden zeker moeten toestaan. Anky moet erop trainen, maar gaat het mis, dan mag het publiek wel een beetje dimmen. Dat er ongelukken gebeuren, daar heeft niemand wat aan. Wel ergerde ik me aan de soms knoerharde muziek met een opzwepend basritme bij de KWPN-keuring. Vooral bij de prijsuitreiking bij Florencio (niet in beeld, maar er ging duidelijk iets mis buiten beeld). Daar hoeft een paard van mij niet tegen te kunnen. Dan heb je een koel paard nodig, en inderdaad, een goed dressuurpaard mag best iets gevoelig zijn, en hoeft niet helemaal overal koud onder te blijven. Of te wel, alles met mate. De dressuurruiters moeten blijven oefenen aan ontspanning. Dan maar ten koste van de hectiek die nu hedendaags erg gewaardeerd lijkt door de juryleden en ik vind dat dus onterecht. Veel Duitse ruiters kunnen wel halthouden bij het binnenkomen en toch een energieke proef laten zien met genoeg impuls (de piaffe vaak daargelaten). Dan denk ik, hoe komt het dat veel Nederlandse paarden zo energiek piafferen. Geven die dat echt allemaal vanzelf aan en de Duitse paarden niet, of worden de Nederlandse zo op het randje hectisch gemaakt dat ze wel moeten ontploffen bij het minste of geringste. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 03:54

Citaat:
Ze staan al zo hoog in het bloed dat ze nauwelijks meer te rijden zijn.

Geeft toch te denken.

Maar sensibiliteit en kijkerigheid zijn twee totaal verschillende dingen. Een sensibel paard is juist gewenst en kijkerigheid lijkt me juist altijd ongewenst, zowel in dressuur als springen. En die kijkerigheid zit hem voor een groot deel in opvoeding en training.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:51

vur schreef:
Vond dat toch wel erg jammer. Eigenlijk raar dat dat nodig was. Een applaus zou je dan thuis moeten oefenen en op de wedstrijden zeker moeten toestaan. Anky moet erop trainen, maar gaat het mis, dan mag het publiek wel een beetje dimmen.

Ik vind dat wel een beetje een flauwe opmerking 'dat ze er maar op moet trainen'.... Ik vind dar erg gemakkelijk om te zeggen. Vrijwel iedereen hier heeft geen flauw idee wat het inhoudt op dat niveau in zo'n entourage te rijden.

Ik denk zomaar dat iemand als zij niets aan het toeval overlaat en haar paarden juist zo goed mogelijk overal op voorbereid. Hoeveel prijsuitreikingen zou PB inmiddels al niet hebben meegemaakt? En clinics waar hij aan publiek en entourage wordt blootgesteld? En als hij dan toch nog schrikt van applaus... Moet ze dan maar thuisblijven? (wat de concurrentie wellicht graag zou zien). Ze zette een hele goede proef neer en als het publiek dan vriendelijk wordt gevraagd even te dimmen zie ik daar echt geen probleem in. Overigens werd dit niet vooraf gevraagd. PB schrok van het applaus en daarna werd het publiek gevraagd even te dimmen.

Overigens was Anky niet de enige ruiter waarbij het publiek gevraagd werd even te dimmen. Verder werd het publiek ook meerdere keren gevraagd geen foto's te maken met flits (waar niet altijd even goed naar geluisterd werd). En het publiek mocht alleen de tribune op en af tussen de proeven in om zo rumoer tijdens de proeven te voorkomen. Ik vind het alleen maar heel netjes dat een organisatie als JA daar zo mee omgaat.

Het is de taak van de ruiter zijn paard zo goed mogelijk te trainen voor een wedstrijd, op alle aspecten. Maar anderzijds mag het publiek echt wel een beetje rekening houden met dingen als flitsen, rumoer en applaus. (vanuit praktisch oogpunt vraag ik mij ook af je je als ruiter hier tuis in vredesnaam op moet gaan trainen... Ik vind geen tig-duizend man die even om de baan willen gaan staan als ik thuis mijn proefje ga oefenen...) Ik vind het nogal respectloos t.o.v. de ruiters als je toch gaat flitsten terwijl je nadrukkelijk is gevraagd dat niet te doen. Die ruiters trainen hun eigen suf om daar een knappe proef neer te zetten. Er gaat heel veel voorbereiding vooraf aan die vijf minuten en dan is het wel heel zuur als je proef door zoiets verstoord wordt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:34

Ik vraag me af of het aan PB licht, Krack kom er ook niet tegen.
Vertrouwen in de ruiter is ook een onderdeel van de africhting, een onderdeel waar Adelinde al veel vooruitgang in heeft geboekt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:33

Bij reining wedstrijden in de VS moet er soms ook aan het publiek gevraagd worden om stiller te zijn.
De duizenden toeschouwers maken soms zoveel lawaai dat de paarden hun eigen ruiter niet meer verstaan ...... de paarden blijven cool en gaan niet uit hun bol, het kan dus ook anders.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:13

Toch blijf ik erbij dat er thuis zo getraind moet worden dat een paard daar tegen (gaat) kan/kunnen. Anky traint haar paarden zo op het randje (of erover heen heb ik het idee), dat het nu even eerder slechter gaat met PB dan beter. Je kunt een paard zo rillerig (gespannen) maken, dat het dus niet meer in zo'n entourage te rijden is als er applaus opklinkt. Het zal wel zo zijn allemaal, maar de dressuur (en andere paardensport) bestaat in wedstrijdverband dankzij publiek. Die mogen toch alsjeblieft wel laten merken dat ze iets mooi vinden. Trouwens, Anky traint daar wel op. Ze neemt niet voor niks haar paarden mee op clinics (buiten het feit natuurlijk dat ze er waarschijnlijk veel geld mee verdient). En thuis kun je best een heel eind van alles trainen. Je kunt ook met ander lawaai trainen. Als het publiek niet meer mag klappen, is de wedstrijddressuur ten dode opgeschreven. En dat vind ik ervan. :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:30

Cayenne schreef:
http://www.dehoefslag.nl
Ondertussen fokken we dressuurpaarden met alsmaar meer uitstraling in houding en beweging. Ze staan al zo hoog in het bloed dat ze nauwelijks meer te rijden zijn. Dressuur in het decor van de kermis is niet goed voor het welzijn van deze ‘lastige’ paarden. Bovendien is niet zonder risico voor ruiter en amazone.

De Hoefslag is benieuwd naar jullie mening. Daarom kun je ook reageren via uwmening@bcm.nl

De Hoefslag is de laaste tijd de mening dat er verkeerd gefokt wordt wel erg door de strot van de lezers aan het rammen. Ik denk dat vur meer gelijk heeft, de training is zo scherp, dat de paarden op het moment van ontspannen, de ereronde en zo, loos gaan.
Krack heeft een super lief karakter en geeft dat ook door, maar ook hij kon er niet tegen

Andere statement in de opmerking van De Hoefslag: "staan al zo hoog in het bloed dat ze nauwelijks meer te rijden zijn". Auteur is duidelijk niet op de hoogte van fokkerij. 10 tot 20 jaar geleden waren er veel meer bloed (lees volbloed) paarden.
In veel topics op bokt over dit onderwerp is de conclusie al getrokken dat het eerder aan het gebrek aan de eigen kennis ligt dan aan die verkeerde karakters van dressuurpaarden.
Vrijdag in Den Bosch geweest?? Al die bijna brave nog geen 3 jarige dressuurhengsten gezien??? (en zaterdag de niet zo brave springhengst :D )

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:41

Die bijna brave dressuurhengsten kunnen over enkele jaren niet meer tegen applaus. De springers vertrekken geen sprier als ze de tent afbreken.

Zal wel aan het karakter van de dressuur ruiters liggen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:24

sarabande schreef:
Cayenne schreef:
http://www.dehoefslag.nl

De Hoefslag is de laaste tijd de mening dat er verkeerd gefokt wordt wel erg door de strot van de lezers aan het rammen. Ik denk dat vur meer gelijk heeft, de training is zo scherp, dat de paarden op het moment van ontspannen, de ereronde en zo, loos gaan.
Krack heeft een super lief karakter en geeft dat ook door, maar ook hij kon er niet tegen

Andere statement in de opmerking van De Hoefslag: "staan al zo hoog in het bloed dat ze nauwelijks meer te rijden zijn". Auteur is duidelijk niet op de hoogte van fokkerij. 10 tot 20 jaar geleden waren er veel meer bloed (lees volbloed) paarden.
In veel topics op bokt over dit onderwerp is de conclusie al getrokken dat het eerder aan het gebrek aan de eigen kennis ligt dan aan die verkeerde karakters van dressuurpaarden.
Vrijdag in Den Bosch geweest?? Al die bijna brave nog geen 3 jarige dressuurhengsten gezien??? (en zaterdag de niet zo brave springhengst :D )

Bij die brave 3 jarigen werd er ook specifiek gevraagd om maar niet te applaudiseren, bij de springpaarden gebeurt dat gewoon en is er niets aan de hand.

En zeg nu eens eerlijk; vind jij dat er goed gefokt wordt dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:44

anneliesdj schreef:
Bij die brave 3 jarigen werd er ook specifiek gevraagd om maar niet te applaudiseren, bij de springpaarden gebeurt dat gewoon en is er niets aan de hand.

En zeg nu eens eerlijk; vind jij dat er goed gefokt wordt dan?

Bij ieder 3 jarige waar men dat wilde werd geklapt hoor.

Jouw vraag is niet te beantwoorden zonder specificatie.
Of ik vind dat er goede New Forresters worden gefokt??? ik zou het niet weten heb er nul verstand van.
Of iedereen goede dressuurpaarden fokt, nee natuurlijk niet.
Of er goede dresssuurpaarden gefokt worden in Nederland, vrijdag heeft weer bewezen dat dat zeker zo is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:15

Uiteraard heb ik het dan over sportpaarden en mn het kwpn.