Door: "Lancome"
Met het verdwijnen van steeds meer veehouderijen en de daardoor lege stallen besluiten veehouders vanuit alle takken de stallen te verhuren als pensionstal. Doordat de pensionprijzen van deze stallen veelal lager liggen dan de maneges en professionele paardenhouderijen kiezen steeds meer eigenaren voor deze stallen voor het stallen van hun trouwe viervoeter. Maar de vraag is of dit voor jou de meest geschikte keus is.
Bij het kiezen van een pensionstal is het belangrijk om te kijken in welke tak van paardensport je geinteresseerd bent en hoever je kennis en ervaring rijkt ten opzichte van het verzorgen en trainen van je paard. Maak vooraf een lijstje wat je wensen zijn en kies aan de hand daarvan je stal. Wees daarbij eerlijk tegenover jezelf en je paard. Waar is hij het beste af? Wil je een complete verzorging met alle faciliteiten en mogelijkheden of kies je voor een doe-het-zelf stal? Een aantal punten waarop gelet zou moeten worden zijn de volgende:
- Veiligheid
- Deskundigheid
- Voldoende mogelijkheden tot weidegang. Let hierbij ook op de staat van onderhoud van de wei (onkruid, veel zand etc)
- Indien van toepassing, grootte van de boxen, lichtinval
- Welke diensten zijn er aanwezig
- Uitrijmogelijkheden
- Kantine en gezelligheid
- Wasplaats, solarium etc
- Binnenrijbaan en/of buitenrijbaan
- Voer inbegrepen en wat is het merk/kwaliteit en hoeveel wordt er gevoerd
- Eigen instructie, hoefsmid en dierenarts vrije keuze
- Algemene regels van de stal
En ga zo maar even door…………………..Je ziet, niet alleen de prijs is doorslaggevend bij het kiezen van een stal.
Maar wat vinden de bokkers belangrijk bij de accomodatie? Hieronder een kleine opsomming.
- De sfeer op een stal is erg belangrijk; en als me paard het naar d'r zin heeft vindt ik het belangrijkst.
- De enige must is: weidegang!
- Goed en royaal voeren vooral qua ruwvoer
- Dat ze eten krijgen
- Ruime en lichte stalling
- Veel sociale controle en mogelijkheid tot stallen ivm ziektes
- Niet teveel gezeur
- Afstand thuis/stal
- Stalling voor mn trailer
- Natuurlijk goede prijs/kwaliteit verhouding
- En het liefst niet al te druk. Niet dat je met 10 tegelijk in een bak moet, want dan veranderd mijn paard in een vleesetend monster
- Binnen-los-gooi-en-longeer-piste
- Een poetsplaats (met tuinslang)
- Geen gillende kinderen met speelpony's
Daarnaast is het van groot belang dat gemaakte afspraken vastgelegd worden op papier. Gebeurt dit niet en je wilt terugkomen op gemaakte afspraken dan is de kans aanwezig dat deze mondelinge afspraken niet nagekomen worden. Uiteraard is het ook verstandig om prijsafspraken vast te leggen op papier evenals de eventuele prijsstijgingen. Ook verzekeringen moeten hierin vastgelegd worden, zowel van de stalhouder als eigenaar. Niet in alle gevallen dekt een WA de escapades van je paard en zal de stalhouder zich tegen bepaalde risico’s ingedekt moeten hebben.
Zorg verder dat je maandelijks een factuur krijgt met daarop de verschillende onderdelen uitgesplitst met BTW tarieven. Over stalhuur wordt namelijk geen BTW gerekend, over diensten weer wel en over bijv. vlas wordt een laag tarief gerekend.
Dus wat gaat het worden? Weeg bovenstaande goed tegen elkaar af en maak de voor jou beste keus. Ga niet klakkeloos naar de eerste de beste pensionstal of manege, maar maak een weloverwogen keus die bij jou past. Hiermee zijn jij en je paard het beste af!
Tot slot nog wat quotes van Bokkers over verschillende soorten pensionstallen:
- "Voor allen wat wils, ik heb mijn paarden bij huis gehad, op een manege, bij een boer en bij een veehouder die zijn kalverenstallen aan het ombouwen was tot pensionstal. Daar heb ik jaren in de modder gelopen en allerlei dingen gezien die voor mij niet meer zouden werken."
- "Toen wij bij een (hobby)boer met een kleinschallige stal stonden, werd er heel wat beter voor onze paarden gezorgd. Het waren hele leuke mensen ook, het was gewoon persoonlijker en je wist dat je paard in goede handen was. Nu staan we bij een grote pensionstal met een hoop luxe (op de wei weliswaar maar wel behorend bij die stal) en daar zijn we echt een nummertje."
- "Wat stalling betreft steeds meer gaan "eisen" maar dan ook vooral voor mijzelf.. ik moet er met mijn nette kleding bij wijze van spreken heen kunnen en kopje koffie geserveerd kunnen krijgen. Mijn auto wil ik niet door de modder hebben terwijl mijn brommer vroeger roze was maar dat zag je niet omdat ik altijd door de modder heen moest om bij het paard te komen."
- "Overal zie je stallen die als paddestoelen de grond uitkomen. Ik ben de laatste tijden op best heel veel stallen geweest om te kijken hoe het is. Wat mij opvalt is dat veel boeren van veehouderij naar paardenhouderij omschakelen, zonder voorbereid zijn op het enorme werk wat daarbij komt kijken."
- "Ik heb ook mijn wensen ik wil gewoon niet op een boerenbedrijf staan waar ik zelf moet mesten en waar alleen een buitenbakje is."
- "Ik sta voor 185 op een boerenstal. Buitenbak 360 dagen per jaar goed te rijden en wordt meestal gesleept voor je les. Paarden volop in het stro en onbeperkt goede kwaliteit hooi, goede kwaliteit brok, Ruime stallen (van 10 tot 15 m2). Mensen staan open voor nieuwe/ andere ideeën en zijn 'zeer begaan met paarden en pensionklanten. Zijn overtuigd dat paarden lekker veel naar buiten moeten kunnen en persoonlijke aanpassingen zijn bijna allemaal mogelijk."
- "Damn voor sommige prijzen, huur ik mijn huis!!!"
- "Wat een onzin, ik heb mijn paard ook in een all-in stal, simpel omdat ik 40 uur werk en geen tijd over heb om de stal te mesten en dergelijke. de tijd die ik heb, wil ik graag aan mijn paard besteden, en ja..dat is ook rijden, maar ook poetsen, of af en toe lekker wandelen, noem maar op.. het feit dat je wil dat "alles voor je gedaan wordt" wil nog niet zeggen dat je dan nog geen paardenmens bent.."
Verwant artikel
[VN] LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden