Pensionstal, Wie, Wat, Waar.........

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Pensionstal, Wie, Wat, Waar.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:49

Nieuwsredactie
Door: "Lancome"

Met het verdwijnen van steeds meer veehouderijen en de daardoor lege stallen besluiten veehouders vanuit alle takken de stallen te verhuren als pensionstal. Doordat de pensionprijzen van deze stallen veelal lager liggen dan de maneges en professionele paardenhouderijen kiezen steeds meer eigenaren voor deze stallen voor het stallen van hun trouwe viervoeter. Maar de vraag is of dit voor jou de meest geschikte keus is.

Bij het kiezen van een pensionstal is het belangrijk om te kijken in welke tak van paardensport je geinteresseerd bent en hoever je kennis en ervaring rijkt ten opzichte van het verzorgen en trainen van je paard. Maak vooraf een lijstje wat je wensen zijn en kies aan de hand daarvan je stal. Wees daarbij eerlijk tegenover jezelf en je paard. Waar is hij het beste af? Wil je een complete verzorging met alle faciliteiten en mogelijkheden of kies je voor een doe-het-zelf stal? Een aantal punten waarop gelet zou moeten worden zijn de volgende:
- Veiligheid
- Deskundigheid
- Voldoende mogelijkheden tot weidegang. Let hierbij ook op de staat van onderhoud van de wei (onkruid, veel zand etc)
- Indien van toepassing, grootte van de boxen, lichtinval
- Welke diensten zijn er aanwezig
- Uitrijmogelijkheden
- Kantine en gezelligheid
- Wasplaats, solarium etc
- Binnenrijbaan en/of buitenrijbaan
- Voer inbegrepen en wat is het merk/kwaliteit en hoeveel wordt er gevoerd
- Eigen instructie, hoefsmid en dierenarts vrije keuze
- Algemene regels van de stal
En ga zo maar even door…………………..Je ziet, niet alleen de prijs is doorslaggevend bij het kiezen van een stal.

Maar wat vinden de bokkers belangrijk bij de accomodatie? Hieronder een kleine opsomming.
- De sfeer op een stal is erg belangrijk; en als me paard het naar d'r zin heeft vindt ik het belangrijkst.
- De enige must is: weidegang!
- Goed en royaal voeren vooral qua ruwvoer
- Dat ze eten krijgen
- Ruime en lichte stalling
- Veel sociale controle en mogelijkheid tot stallen ivm ziektes
- Niet teveel gezeur
- Afstand thuis/stal
- Stalling voor mn trailer
- Natuurlijk goede prijs/kwaliteit verhouding
- En het liefst niet al te druk. Niet dat je met 10 tegelijk in een bak moet, want dan veranderd mijn paard in een vleesetend monster
- Binnen-los-gooi-en-longeer-piste
- Een poetsplaats (met tuinslang)
- Geen gillende kinderen met speelpony's

Daarnaast is het van groot belang dat gemaakte afspraken vastgelegd worden op papier. Gebeurt dit niet en je wilt terugkomen op gemaakte afspraken dan is de kans aanwezig dat deze mondelinge afspraken niet nagekomen worden. Uiteraard is het ook verstandig om prijsafspraken vast te leggen op papier evenals de eventuele prijsstijgingen. Ook verzekeringen moeten hierin vastgelegd worden, zowel van de stalhouder als eigenaar. Niet in alle gevallen dekt een WA de escapades van je paard en zal de stalhouder zich tegen bepaalde risico’s ingedekt moeten hebben.

Zorg verder dat je maandelijks een factuur krijgt met daarop de verschillende onderdelen uitgesplitst met BTW tarieven. Over stalhuur wordt namelijk geen BTW gerekend, over diensten weer wel en over bijv. vlas wordt een laag tarief gerekend.
Dus wat gaat het worden? Weeg bovenstaande goed tegen elkaar af en maak de voor jou beste keus. Ga niet klakkeloos naar de eerste de beste pensionstal of manege, maar maak een weloverwogen keus die bij jou past. Hiermee zijn jij en je paard het beste af!

Tot slot nog wat quotes van Bokkers over verschillende soorten pensionstallen:

• "Voor allen wat wils, ik heb mijn paarden bij huis gehad, op een manege, bij een boer en bij een veehouder die zijn kalverenstallen aan het ombouwen was tot pensionstal. Daar heb ik jaren in de modder gelopen en allerlei dingen gezien die voor mij niet meer zouden werken."
  • "Toen wij bij een (hobby)boer met een kleinschallige stal stonden, werd er heel wat beter voor onze paarden gezorgd. Het waren hele leuke mensen ook, het was gewoon persoonlijker en je wist dat je paard in goede handen was. Nu staan we bij een grote pensionstal met een hoop luxe (op de wei weliswaar maar wel behorend bij die stal) en daar zijn we echt een nummertje."
  • "Wat stalling betreft steeds meer gaan "eisen" maar dan ook vooral voor mijzelf.. ik moet er met mijn nette kleding bij wijze van spreken heen kunnen en kopje koffie geserveerd kunnen krijgen. Mijn auto wil ik niet door de modder hebben terwijl mijn brommer vroeger roze was maar dat zag je niet omdat ik altijd door de modder heen moest om bij het paard te komen."
  • "Overal zie je stallen die als paddestoelen de grond uitkomen. Ik ben de laatste tijden op best heel veel stallen geweest om te kijken hoe het is. Wat mij opvalt is dat veel boeren van veehouderij naar paardenhouderij omschakelen, zonder voorbereid zijn op het enorme werk wat daarbij komt kijken."
  • "Ik heb ook mijn wensen ik wil gewoon niet op een boerenbedrijf staan waar ik zelf moet mesten en waar alleen een buitenbakje is."
  • "Ik sta voor 185 op een boerenstal. Buitenbak 360 dagen per jaar goed te rijden en wordt meestal gesleept voor je les. Paarden volop in het stro en onbeperkt goede kwaliteit hooi, goede kwaliteit brok, Ruime stallen (van 10 tot 15 m2). Mensen staan open voor nieuwe/ andere ideeën en zijn 'zeer begaan met paarden en pensionklanten. Zijn overtuigd dat paarden lekker veel naar buiten moeten kunnen en persoonlijke aanpassingen zijn bijna allemaal mogelijk."
  • "Damn voor sommige prijzen, huur ik mijn huis!!!"
  • "Wat een onzin, ik heb mijn paard ook in een all-in stal, simpel omdat ik 40 uur werk en geen tijd over heb om de stal te mesten en dergelijke. de tijd die ik heb, wil ik graag aan mijn paard besteden, en ja..dat is ook rijden, maar ook poetsen, of af en toe lekker wandelen, noem maar op.. het feit dat je wil dat "alles voor je gedaan wordt" wil nog niet zeggen dat je dan nog geen paardenmens bent.."

Verwant artikel

[VN] LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden‏
Laatst bijgewerkt door Lancome op 05-02-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Pensionstal, wie, wat, waar.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:21

ON -> VN

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:29

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd zoals 'waarom staat dit hier' en 'ik kan het niet lezen'. Deze reacties zijn offtopic en kunnen via PB naar de NieuwsRedactie of het modteam :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:59

Een heel helder stukje. Het probleem is alleen dat wanneer je naar een aantal van deze punten vraagt bij een boer, je een "huh en een watte?" krijgt te horen en vervolgens "zo doen we het al jaren!".
"Jacobskruiskruid is niet giftig en een rekening met specificatie van de betaalde producten/diensten (?) Daar beginnen we niet an... "

foxy80

Re: Pensionstal, Wie, Wat, Waar.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:06

Waar je erg mee moet uitkijken is de instelling van de persoon (vaak een boer dus) die zo' n stal begint
Soms hebben ze een air van: ik bel pas de veearts als mijn eigen gedokter niet meer helpt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:10

Denk dat veel boeren ook geen officieële boekhouding bijhouden voor de belastingdienst. Sommigen zijn te klein, anderen willen niet de prijzen rekenen die dat met zich meebrengt. Heb zo het vermoeden dat aardig wat van de kleine stallen dus boer/particulier met plek in de schuur een pensionklant als extra inkomen ziet waar de belasting niks mee te maken heeft. Misschien ook daarom dat ik nooit problemen heb als ik contant wil betalen.

Citaat:
Waar je erg mee moet uitkijken is de instelling van de persoon (vaak een boer dus) die zo' n stal begint. Soms hebben ze een air van: ik bel pas de veearts als mijn eigen gedokter niet meer helpt...

Lijkt mij toch dat je daar als eigenaar van het paard zelf de verantwoordlijkheid en de beslissingen over moet nemen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:12

foxy80 schreef:
Waar je erg mee moet uitkijken is de instelling van de persoon (vaak een boer dus) die zo' n stal begint
Soms hebben ze een air van: ik bel pas de veearts als mijn eigen gedokter niet meer helpt...

Mee eens. Daarnaast is mijn ervaring dat een boer die wat ouder is niet altijd weet hoe te reageren op bv. een jong nerveus paard die nog wel eens wat wil uitproberen.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:14

Het valt mij op dat sommige pensionstallen (vooral die het goed doen) mensen gaan screenen. Te vaak is er onenigheid, wat absoluut onnodig is (iedereen zit er voor hetzelfde) en dat zorgt voor irritatie. Het klinkt gek maar uiteindelijk zijn de paarden daar de dupe van. Bijvoorbeeld: Als onderling afspraken worden gemaakt over het binnenhalen uit de wei van de paarden en een persoon kon het een keer niet doen vanwege werk e.d. De dag erna laten de andere pensiongasten het paard gewoon alleen buiten staan, met alle gevolgen vandien. Met als excuus: 'Ja, gisteren was diegene er niet om te helpen!'

Ik vind het vooral voor de naam van een stal heel goed als er kort wordt gescreend, past diegene in ons systeem. Vooral als de stal bekend staat erg gezellig en persoonlijk te zijn. ;)

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:15

de kennis van boeren laat vaak te wensen over, heb het meegemaakt , ze hebben vaak geen kennis en weten niet wat ze moeten doen als er bv een ziekte uitbreekt

en het aanleggen van paddocks met uisteeksel ze snappen niet dat je paard zich daar aan open kan halen en als je dat dan aangeeft ben je weer een zeikerd en wil je teveel , nee voor mij geen boeren meer

het kan ook anders maar ik heb toch gekozen voor een stal waar de mensen zelf al jaren in de paarden zitten en dat geeft je toch een geruster gevoel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:17

asfact schreef:
de kennis van boeren laat vaak te wensen over, heb het meegemaakt , ze hebben vaak geen kennis en weten niet wat ze moeten doen als er bv een ziekte uitbreekt

en het aanleggen van paddocks met uisteeksel ze snappen niet dat je paard zich daar aan open kan halen en als je dat dan aangeeft ben je weer een zeikerd en wil je teveel , nee voor mij geen boeren meer

Ben ik niet helemaal met je eens.
Tuurlijk zullen er wel wat randgevallen bij zitten, maar over het algemeen heb ik juist de ervaring dat boeren erg begaan met de dieren zijn en best wat van ziektes e.d afweten.
Ook qua scherpe randjes e.d zijn ze over het algemeen best zorgzaam. Ze hebben immers zelf vaak ook vee.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:20

ja daarom zeg ik het kan ook anders maar mijn ervaring was niet geweldig helaas, ze deden ook wel de best om er een mooie accomodatie van te maken

maar hadden totaal geen verstand van paarden en er gebeurden teveel ongelukjes , en wilden niet aannemen dat bepaalde dingen niet kon, ze hebben hun trots en logisch maar als niet paardenmens moet je ook wel eens wat aan kunnen nemen van je pensionklanten en dat ging er bij deze boer niet echt in

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:28

Lancome schreef:
Zorg verder dat je maandelijks een factuur krijgt met daarop de verschillende onderdelen uitgesplitst met BTW tarieven. Over stalhuur wordt namelijk geen BTW gerekend, over diensten weer wel en over bijv. vlas wordt een laag tarief gerekend.

Kleine correctie:

Stalhuur is niet per definitie onbelast hoor. Als er bij de bouw BTW is teruggevraagd moet er over de huur ook worden af gedragen. Het percentage onbelast/belast is overigens wisselend. de belastingdienst gaat vaak uit van 35% onbelast en 65% belast tegen 19%.
Vlas/ruwvoer wat door de stalhouder in je stal wordt gedaan gaat tegen 19% (is een dienst) als jeruwvoer/balen vlas koopt van de stalhouder en zelf voert/in je stal doet gaat het tegen het lage tarief van 6%

Overigens denk ik dat de meeste mensen weinig aan zo een factuur hebben. Die hebben hun paarden prive en kunnen de BTW toch niet terug vragen.

Weinig boeiend en niet echt goed geschreven stuk trouwens.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:46

tamary schreef:
Citaat:
Waar je erg mee moet uitkijken is de instelling van de persoon (vaak een boer dus) die zo' n stal begint. Soms hebben ze een air van: ik bel pas de veearts als mijn eigen gedokter niet meer helpt...

Lijkt mij toch dat je daar als eigenaar van het paard zelf de verantwoordlijkheid en de beslissingen over moet nemen.

Ik bedoel: als het acuut is, moet boerlief het zien en niet zitten wachten tot jij langskomt, maar gelijk de dierenarts bellen. Excuus is dan vaak: och het is allemaal zo erg niet, bij mijn koeien/varkens/schapen deed ik dit en dit en de volgende dag liepen ze weer gewoon in de wei
Mja, maar op mijn paard moet gereden worden en daarvoor moet ie wel in optima forma zijn!
Sommige boeren begrijpen daar dus weinig van, als hij loopt kan hij werken ook is het credo maar al te vaak...
Boeren zijn inderdaad begaan met hun dieren, maar gaan er ook veel economischer mee om!
Ik kan mijn bed er niet bij maken en dus geef ik een deel verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen af aan de staleigenaar, en net dat is bij sommige boeren qua instelling een probleem (en dat merk je vaak pas als het te laat is bij een noodgeval...)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:20

Zie het nieuws hier niet zo.

Bovendien, wordt er soort van gesteld dat een klein schalige pension stal
bij een boer zo ongeveer niet goed kan zijn.
Nou sorry, hetzelfde kan je over maneges en grotere paarden houderijen ook prima zeggen. Kunt gewoon de lijst copieren.

Blijft overal zo, dat als je zelf weet wat je wilt.
En er al enigzins inzit, je allicht een verstandige keuze kunt maken.
(en dan kan die nog verkeerd uitpakken)
En de beginner die net zijn paardje heeft, kan in alle mogelijke houderijen
in de problemen komen.
Dus boer of grote paarden houderij, voor elk wat wils zou ik zo zeggen.
En kijk er kritisch naar! En beslis wat jij! wilt hebben of nodig hebt.

Ik kom van grotere pension/manege/vereniging en sta sinds eind vorig
jaar bij een kleinschalige boer. Ik geniet nog elke dag van het feit dat
mijn paardje er zo ontzettend op vooruit is gegaan. Daarvoor loop ik met
liefde door de blubber op het terein!
Wie hoog van de toren blaast is niet per definitie beter!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:13

Ook ik sta bij een boer op een zogenaamde doe-het-zelf-stal. We hebben ruime, schone boxen, je moet wel zelf mesten, er wordt gevoerd met goede kwaliteit kuil en brok. Er zijn paddocks en er is een buitenbak en ze staan van maart t/m oktober vol op het land.
Ik snap dat sommigen de 'boerenkennis' wat betreft paarden in twijfel trekken. Gelukkig heeft onze boer zelf al jaren twee paarden en verzorgt ze allen gelijk.
Ik zie dat mijn paard geniet van de rust op deze stal (maar 8 paardjes) en de regelmaat. Ook ik heb er dus wat blubber voor over :D
Enne, blubber, mijn boer is supernetjes! En waardeert het ook zeer als iedereen de stal en het erf netjes aangeveegd achter laat. Super toch?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:25

Ook ik sta bij een boer, en deze boer doet zijn best om ook voor de paarden alles in orde te hebben! We hebben stroomdraad langs de weiden gekregen, en hij heeft een klein rij/longeerbakje aangelegd. Hij zal bij noodgevallen een arts bellen, maar is ook niet te beroerd om je met kleinere medische zaken te helpen, juist omdat hij kennis heeft door de koeien. Op ons verzoek staat de groep in 1 grote groepstal ipv boxen, en niet op stro, maar op de kale grond, en dat is omdat ze zoveel mogelijk buiten lopen, en het scheelt ons mesten. Binnen in de schuur komen ze alleen maar om te eten en drinken..
Ik denk dat het ook erg persoonlijk is, welke wensen iemand heeft, hoeveel geld en tijd hij te besteden heeft enzovoort... Dit is een discussie die nooit tot een bevredigend eind kan komen!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:41

niet overal is het het zelfde en op iedere stal heb je wat en laat je wat......

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:09

ik sta ook op zoon soort stal.
best relaxt..
vooral als t lekker weer is..
maar op t moment is bij mij de stal zo schreeuwend duur aan t worden? :S
vanwege kuil roept hij al 3 maanden..
we hebebn allemaal midner kuil gevoert..
en betaal nu zelfs nog meer. dan voordat we gingen minderen met kuil..
en een beetje gezeur hier en daar heb je overal..
verders baal ik er alleen van dat ik niet altijd een relaxte bak heb..
maja..
verders wel goede stal..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:17

Ik heb zelf juist de ervaring dat de boeren juist heel goed weten wanneer er wat mis is met een paard. Ze hebben al van kind af aan in de dieren gezeten. Wel zijn ze wat minder, ja hoe noem je dat netjes, over bezorgt. Er wordt niet voor een wisse wasje een dieren arts gebeld. Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten, maar juist met wat dierenkennis merk je dat het vaak genoeg nog niet nodig is.

Ze weten ook een heleboel over weidebeheer en wat grond doet. Dus zijn vaak wel kundig om te weten hoe ze een bak droog moeten krijgen.
Hebben hooi van eigen land, dus ook dan weet je zeker dat er geen troep in zit.

Je begrijpt dus wel dat ik graag bij de boer kom. Op maneges en grote pensionstallen is het mij te druk en vaak ook te druk voor het paard.
Mijn eisen zijn weidegang, elke dag. Goed hooi. Een schone en lichte en luchtige stal en een droge buitenbak.
En dat is bij de boer goed te krijgen, voor bedragen die nog eens betaalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:59

Wederom off-topic verwijderd. Zie ook de modopmerking :
A_lette schreef:
Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd zoals 'waarom staat dit hier' en 'ik kan het niet lezen'. Deze reacties zijn offtopic en kunnen via PB naar de NieuwsRedactie of het modteam :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:42

Less schreef:
foxy80 schreef:

Mee eens. Daarnaast is mijn ervaring dat een boer die wat ouder is niet altijd weet hoe te reageren op bv. een jong nerveus paard die nog wel eens wat wil uitproberen.

De meeste boeren weten juist wel hoe met zo'n dier om te gaan, de meeste mensen met paarden zelf niet!
Juist doordat de boer zelf altijd allerlei dieren in de omgang ervaren heeft, weten zij echt wel hoe te handelen met paarden, wat voor een type dan ook en ook als er wat mis is met een dier.

Zij hebben vaak direct door wat er is en kunnen gericht wat doen!

vosmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:08

tamary schreef:
Citaat:

Ik bedoel: als het acuut is, moet boerlief het zien en niet zitten wachten tot jij langskomt, maar gelijk de dierenarts bellen. Excuus is dan vaak: och het is allemaal zo erg niet, bij mijn koeien/varkens/schapen deed ik dit en dit en de volgende dag liepen ze weer gewoon in de wei
Mja, maar op mijn paard moet gereden worden en daarvoor moet ie wel in optima forma zijn!
Sommige boeren begrijpen daar dus weinig van, als hij loopt kan hij werken ook is het credo maar al te vaak...
Boeren zijn inderdaad begaan met hun dieren, maar gaan er ook veel economischer mee om!
Ik kan mijn bed er niet bij maken en dus geef ik een deel verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen af aan de staleigenaar, en net dat is bij sommige boeren qua instelling een probleem (en dat merk je vaak pas als het te laat is bij een noodgeval...)[/quote]

Als boerin zijnde moet ik hier toch even op reagereren. Ik heb koeien en paarden en kan je vertellen, dat wanneer je niet goed op je dieren past en je ze niet goed verzorgd je economisch erg beroerd draait. Want je dieren niet goed voeren niet goed in de gaten houden betekent dat je de veearts moet bellen... en dat doen we gelijk zodra er ook maar iets aan de hand is. Maar natuurlijk zien we de veearts zo weinig mogelijk want dat betekent dan onze dieren gezond zijn! Dus geen hoge gezondheidskosten hebben .
Onze koeien zijn topsportsters, dat kan ik van de paarden op stal niet zeggen, bij hen moet ik juist opletten dat ik ze niet te goed verzorg....... want dat kan ook erg veel problemen veroorzaken.
Bij mij op stal is alles mogelijk in goed overleg... maar het dier staat voorop want ik behandel ze als mijn eigen. En een boer die zegt dat st jacobskruiskruid niet giftig heeft moet zich afvragen of hij wel echt boer is.....dit noem ik namelijk struisvogel politiek!