De feiten en gevaren van zandkoliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De feiten en gevaren van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 09:17

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie.nl

Volgens een groep Israelische onderzoekers is de impact van zand in de paardenorganen buitengewoon interessant. Zij zijn op dit moment bezig met een twaalf jaar durende studie naar paarden welke een operatie moeten ondergaan wegens zandkoliek.

De studie, recentelijk gepubliceerd in het Australian Veterinary Joural, laat zien dat 95% van alle paarden de eerste twee weken na de operatie overleven, en dat 100% van deze paarden een jaar later nog steeds leven.

Veel van deze paarden lijden echter na de operatie wel aan diarree in vergelijking met paarden die werden geopereerd nadat zij koliek door (verkeerd of teveel) eten hadden opgelopen. Volgens de onderzoekers is dit te wijten aan het feit dat zand de darmwanden ernstig kan irriteren. Paarden met zandkoliek lopen verder dan ook een groter risico op het scheuren van organen door het gewicht van de lading zand die zij binnen hebben gekregen.

"Het is altijd de prioriteit om zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan tijdens een koliekoperatie, maar een dikke darm gevuld met zand kan veel meer wegen dan een dikke darm gevuld met voer," aldus studie auteur Amir Steinman. "Daarom brengt een operatie van een met zand gevulde dikke darm zoveel risico's met zich mee."

De studie wees verder uit dat er een significant verband is tussen een zware ademhaling en een kleine kans op overleven. "Een zware ademhaling is een teken van pijn," aldus Steinman. "Het laat zien in hoeverre het paard al verzwakt is, dus hoe eerder een operatie kan plaatsvinden, hoe groter de overlevingskansen." Maar volgens de professor is dit echter niet alleen zo bij zandkoliek.

Paarden kunnen zandkoliek ontwikkelen door het binnenkrijgen van zand. Het zand komt in de organen terecht en veroorzaakt buikpijn. Je kunt het risico op zandkoliek verkleinen door de paarden te voeren op een plek waar zo min mogelijk zand ligt en met zandvrij hooi. Ook een zoutblok kan helpen omdat de paarden op die manier niet zo snel in de verleiding komen om de mineralen in het zand te gaan zoeken. Bij verhoogde risicogevallen kunnen via de dierenarts speciale laxatieven worden verkregen welke iedere 30 tot 60 dagen aan het paard worden gegeven.

Klik hier voor een foto van zand in de maag bij een pony.

cheyentic

Re: De feiten en gevaren van zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:44

zo eindelijk eens een intressant onderzoek ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:02

ja vind ik ook!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:05

wij gebruiken sand-claer en lijnzaadolie terverkoming van.
ze staat op schraal land ivm hoefbevangenheid en ze is een
eetmonster dat vaak de wortels ook nog mee eet.
Wil de zandkoliek niet afwachten.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:29

Interessant, ben benieuwd wat er precies uit gaat komen :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:42

Het is zeker interessant!
Daar in die landen hebben ze hoogstwaarschijnlijk meer last van zandkolieken dan wij hier :D ''denk aan de arabische landen"
Ik ben benieuwd!!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:30

Intressant onderzoek. Ben benieuwd wat er verder nog uit gaat komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:45

Interessant onderzoek, mijn paard heeft ook zandkoliek gehad. Geen operatie gehad, maar psyllium (o.i.d.) in combinatie met gekookte lijnzaad en weg was het zand.
Een scheut lijnzaadolie door het voer wil ook wel preventief helpen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:47

Interessant onderzoek, ben benieuwd wat eruit komt :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:54

Berdien schreef:
Interessant onderzoek, mijn paard heeft ook zandkoliek gehad. Geen operatie gehad, maar psyllium (o.i.d.) in combinatie met gekookte lijnzaad en weg was het zand.
Een scheut lijnzaadolie door het voer wil ook wel preventief helpen.

bet gekend onder de nederlandse naam Vlozaad. :D Ziet eruit als vlooien ook vind ik. :+ Werkt inderdaad heel goed tegen zandkoliek.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:16

Dit is nog is een nuttig onderzoek :)
ben benieuwd :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:23

Zeeeer interessant!!! Mijn paard heeft afgelopen november een zware zandkoliek operatie gehad, er zaten 2 basketballen met zand in haar buik. Nooooit zand zien eten, nooooit een zandbekkie. Sterker nog, hooi dat op zand lag eet madam niet.. en zelfs een paar dagen tevoren nog mesten, goed eten en werken. Binnen een dag lag ze op de ok. Eén basketbal is verwijderd, de andere uitgespoeld en nu moet ze elke dag 2 ons gekookt lijnzaad en elke maand een kuur met Sandclear of Zandweg.

Zij had 50% kans om de ok door te komen, en het is haar dus gelukt!! Ze mag nu zelfs weer de wei op om aan te sterken en als het allemaal goed gaat mag ze ook weer gewoon bereden gaan worden.

Ik heb voor de lol eens geprobeerd wat een paar emmers zand wegen,en sta echt versteld van wat een bikkel ze is. Lood en loodzwaar en ik ben heel erg blij dat er geen ruptuur is opgetreden.

Heel fijn om te lezen dat er hoop is, wij zijn nu een paar maanden verder en het is nog niet altijd makkelijk, maar ik heb nu nog meer hoop!!! Overigens heeft zij geen diarree, maar juist mooie stevige mest. Ik moet zorgen dat het niet té stevig wordt wegens verhoogde kans op verstopping, maar ik moet zeggen dat het tot nu toe heel erg goed gaat.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:33

Hey deze ga ik ook in de gaten houden. Met December was ik mijn paard bijna kwijt aan zandkoliek.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:04

interessant, mijn oudere paardje wil nog wel eens een hapje zand eten! Nu gebruik ik idd wel eens sandclear.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:47

Vind dit erg intressant. .vooral de laatste alinea :D

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:51

Goed onderzoek :)

Mijn paard heeft zandkoliek gehad, maar hij wil geen zandweg en olien eten.

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:19

inderdaad een interessant onderzoek!
mijn paard heeft ook de aanleg voor zandkoliek, vooral in regenperiodes!
ik geef haar nu eens in de 3 maand sandclear! en werkt goed.
sindsdien heeft ze het nog niet weer gehad!

mexxje schreef:

mijn paard luste ook geen zandweg! sandclear zijn korrels!
die lusten ze vaak wel! misgien een idee?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:02

Heel interresant! Mn pony heeft vorig jaar zandkoliek gehad, geopereerd en een week op de intensive care gestaan. Was echt verschrikkelijk. Zat een bult zand in de darmen ter grootte van een voetbal :/

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:14

Interessant zeg!! Mijn veulen heeft op het afgelopen vrijdag koliek gehad, heeft een darmverslapper gekregen.. volgende dag weer koliek.. zand koliek. Kreeg ook van die korrels en gekookt lijnzaad met tarwezemelen. Hij wou ook niet goed eten dus vandaag voor de 3e keer weer DA er bij gehad.. bloed afgenomen. Blijkt dat hij Bloedarmoede, bloedwormen en een darminfectie heeft! heel vervelend.. hoop dat hij er weer boven op komt...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:33

Mijn paad heft ook zandkoliek gehad, hij had 15 kilo zand in zijn darmen.

Hieronder het hele verhaal gekopieerd uit mijn profiel:

Nadat ik Santos een half jaar had, hij was toen 3,5 jaar, ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik kom bij de stal en kijk in de wei en zie daar een grote vos in de wei liggen met een hele dikke buik. Direct de dierenarts gebeld en kwam meteen. Ik had natuurlijk al menig rondje met hem gewandeld want ik wist al wel dat het koliek was. De dierenarts heeft hem helemaal nagekeken en heeft hem een pijnstiller gegeven en inmiddels had hij ook weer gemest. Het leek goed te gaan. Tot dat de dierenarts net een half uurtje weg was en begon de ellende weer opnieuw. Weer kwam hij langs en nogmaals een pijnstiller gegeven en het leek weer beter te gaan, hij had weer gemest en de dierenarts ging weer. Hij is vervolgens na een half uur weer terug gekomen en nog een pijnstiller gegeven (hij had inmiddels een dosis gehad wat ze aan olifanten geven) en hij zei hier heb je nog een spuit, rij naar Emmeloord na de kliniek en geef hem die spuit (pijnstiller) onderweg als het mis gaat. Dus middenschot ertussen weggehaald, eringezet met drie dekens op en om half zes s'avonds naar Emmeloord.

Aangekomen in Emmeloord, hebben ze eerst allerlei testen gedaan en ze konden niets vinden, uiteindelijk met pijnstillers op stal gezet en meteen ging hij rollen. Uiteindelijk heeft hij ons naar huis gestuurd en zouden ze bellen als ze gingen opereren. Nou we waren net thuis en we werden gebeld. Ze vroegen of ze mochten opereren, ik zonder overleg, ja tuurlijk. Oké dan gaan we nu opereren (21.00 uur), we bellen als we op de helft zijn hoe het verloopt, we moeten er wel bij vertellen dat hij een overlevingskans heeft van 5 tot 10%. Ik was er natuurlijk helemaal kapot van. Je hebt zo'n paard nog geen half jaar en toch was het al echt mijn maatje. Om 00.30 uur belde ze dat ze op de helft waren en dat het tot nu goed ging. Om 04.00 uur belde ze dat het allemaal goed verlopen was maar dat de eerste twee dagen nog wel kritiek waren.

Wat had hij nou precies??? Hij had 15 kilo zand in zijn darmen (ik had hem nog nooit zand zien eten, waarschijnlijk bij de vorige eigenaar, want ik had hem nog geen half jaar) en al zijn darmen lagen als een spiegelbeeld in zijn buik. Dat was dus de reden waarom hij wel meste maar de pijn niet overging. Gelukkig is er geen stukje darm afgestorven.

De volgende dag mochten we langskomen en hij zag eruit als een oud paard van 25. Alle bespiering was weg, echt alles. Na een week stond ie thuis met een kap om zijn mond en moest hij 3 maanden op boxrust, hij mocht absoluut niet in de wei, want dan kan de buikwand weer openscheuren. Ik moest twee keer per dag met hem wandelen aan de hand, 10 min per keer. Je kunt wel nagaan wat voor bommetje hij was, dus hoofdstel om dat ik meer te vertellen had, maar het hielp niet en daar ging die. In volle rengalop door het land. Ik zag natuurlijk overal spoken dat alles openscheurde. Gelukkig ging het goed. Na uiteindelijk 4 maanden rust en heel veel controles mochten we beginnen met rijden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:10

mexxje schreef:

Bregh wist ook precies het poeder te laten liggen... nu krijgt ze slobber met daardoorheen de Sandclear brokjes gemengd. (Gaat als een speer, alleen wel meteen geven omdat je er anders iemand mee dood kan slaan zo hard wordt het :D . )

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:29

Mijn pony heeft nu ook zand koliek.
Hoelang duurt het ongv voor dat dit over is?
Da is er al 3 keer bij geweest en ze heeft het sinds bijna een week.
Elke dag krampen.
En is het goed om te gaan wandelen als ze zand koliek hebben?
want elke keer als we terug komen van het wandelen krijgt ze weer krampen.
het gaat nu wel inmiddels iets beter
ze wil ook geen zandweg eten, en heeft ook niet z'n honger.
hooi eet ze wel.
zemelen waar ze normaal echt dol op is eet ze met moeite op.
..