LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden‏

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden‏

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 09:14

Nieuwsredactie / http://www.dierenbescherming.nl

De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) zag ook in 2008 een toename in de meldingen over paarden. Het percentage steeg van 26% in 2007 naar 29% in 2008. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de LID over 2008. In totaal gaat het om 2210 meldingen waarbij paarden of pony’s in het geding waren. De meeste meldingen gaan over het onthouden van zorg aan het dier. In eenvijfde deel van de gevallen was de hoefverzorging niet in orde. In totaal werden er vorig jaar door de inspectiedienst 41 paarden in beslag genomen.

De Dierenbescherming baart de toename van de paardenmeldingen bij de LID zorgen. Zij start dit voorjaar met een bewustwordingscampagne gericht op welzijnsverbeteringen bij paarden. Veel paardenleed ontstaat volgens de Dierenbescherming niet door bewuste verwaarlozing, maar veelal door gebrek aan kennis bij de eigenaar over de verzorging.

De meeste meldingen die bij de LID binnenkomen gaan nog steeds over honden (33%). Dit is ten opzichte van een jaar eerder min of meer gelijk. Katten bevinden zich op de derde plaats met 16%. Na de explosieve stijging in 2007 is het totaal aantal meldingen in 2008 iets lager uitgekomen. Een daling van 6% tot 7581. Echter afgezet tegen 2006 is de stijging nog altijd 22%. De afname wordt mogelijk veroorzaakt doordat er geen extreme weersomstandigheden waren en het programma Dierenpolitie, dat in 2007 voor meer meldingen zorgde was er in 2008 niet.

Voor alle diersoorten geldt dat de meeste meldingen gaan over het onthouden van zorg. Bij honden en paarden staat op de tweede plaats meldingen over buitenhuisvesting en voor katten wordt er ook veel gebeld over het onthouden van medische zorg.

In het derde kwartaal was een lichte stijging van het aantal meldingen te zien, mogelijk vanwege de warmte in juli. In dezelfde periode was er ook een duidelijke toename van het aantal meldingen over achtergelaten dieren. In het derde kwartaal zijn hiervan 61 meldingen geregistreerd tegen gemiddeld 20 in de andere kwartalen. Er werden in totaal 289 processen-verbaal opgemaakt, tegen 259 een jaar eerder. In totaal werden er 71 inbeslagnames uitgevoerd, waarbij in totaal 614 dieren betrokken waren.

Verwant artikel: [VN] Dierenmishandeling is vaak uit onwetendheid

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:43

Zoiets stond vandaag ook in onze krant: Limburgs Dagblad.

Daar stond dan bij:

Citaat:
Steeds meer mensen schaffen zonder nadenken een paard aan, omdat de dieren soms voor lage prijzen, een aantal tientjes, via het internet te verkrijgen zijn, waardoor vrijwel iedereen er een kan kopen. Ze weten vaak niet hoe ze het dier goed moeten verzorgen en onderschatten ook wat daar voor nodig is. De inspectie stuit regelmatig op ondervoede dieren, paarden met eczeem of te lange hoeven.
Volgens de nieuwe regels van de sectorraad paarden, die de belangen van de paardensector behartigd, mogen de weilanden van paarden niet meer met prikkeldraad worden afgezet, mag de lucht in de paardenstal niet te vochtig zijn en moeten de dieren een droge plek hebben om te schuilen.

Ik ken die sectorraad helemaal niet. Zijn de regels die hun opstellen wettelijk verplicht?

Op zich zijn het wel goede regels. Hoeveel paarden ik in weer of geen weer zonder beschutting in de wei zie rondlopen, dat is gewoonweg triest. Ik weet wel: het ene paard is het andere niet en al heb je een schuilstal, dan nog kan het paard er voorkeur aan geven om buiten te blijven staan. Maar als je geen schuilstal hebt, dan geef je ze ook geen kans om te kunnen kiezen. Mijn paarden staan ook het liefst buiten, maar ze kunnen kiezen. En soms zie ik ze toch heel bewust voor de stal kiezen.

orsini

Re: LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden‏

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:14

mee eens, buitenstaan in weer en wind geen probleem, gezonder dan op stal, MAAR er moet WEL de mogelijkheid tot schuilen zijn inderdaad. Nadeel van ons land is dat er nauwelijks nog bomen staan waar paarden staan en dat ze dus geen natuurlijke mogelijkheid hebben om te schuilen. Veel gemeentes vinden het plaatsen van een schuilstal niet goed omdat het niet mooi eruit ziet en dan heb je al snel een probleem. Wellicht dat ze daar dan eens wat flexibeler in zouden kunnen worden, en dat de eigenaren de schuilstal zo kunnen opzetten dat het integreert in het landschap, dus niet alleen een lelijke metalen container.

mypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:29

orsini schreef:
mee eens, buitenstaan in weer en wind geen probleem, gezonder dan op stal, MAAR er moet WEL de mogelijkheid tot schuilen zijn inderdaad. Nadeel van ons land is dat er nauwelijks nog bomen staan waar paarden staan en dat ze dus geen natuurlijke mogelijkheid hebben om te schuilen. Veel gemeentes vinden het plaatsen van een schuilstal niet goed omdat het niet mooi eruit ziet en dan heb je al snel een probleem. Wellicht dat ze daar dan eens wat flexibeler in zouden kunnen worden, en dat de eigenaren de schuilstal zo kunnen opzetten dat het integreert in het landschap, dus niet alleen een lelijke metalen container.

Inderdaad! Door het starre beleid van de meeste Nederlandse gemeenten staan ontzettend veel dieren het hele jaar door letterlijk in de kou >;) .
Kan best begrijpen dat een container een rotgezicht is, maar een schuilstal van hout o.i.d. is toch goed in het landschap
inpasbaar, lijkt me!

Alet74

Re: LID ziet opnieuw toename in meldingen over paarden‏

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:51

Ik geloof dat men aan dat starre beleid iets wilde doen, althans dat staat me zo bij, zal het eens voor je nakijken een dezer dagen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:12

van die schuilstal ik vind ik een heel goed idee
veel paarden staan liever buiten dan binnen maar toch
wij hebben op onze wei voor de shetje een s vorm staan van houten hekken kunnen ze uit de wind gaan staan en ze hebben een klein stukje bos waar ze kunnen schuilen
als het slecht weer is dan maken we de hekken open en skunnen ze de inloop stal in
waar dat heeft bij ons weinig zin wij staan in de stal en de pony,s buiten hahaah
en als we smorgens terug komen is alles gesloopt en staan ze alsnog in de wei
maar bij ons doet de gemeente echt heel moeilijk je mag alleen een stal zetten die je binnen 6 uur er weer af kan krijgen :S

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:07

Gisteren een stukje op SBS6 zitten kijken. Op een gegeven moment kwam er een meneer aan het wordt die vertelde dat mensen zich vergissen in de kosten die een paard met zich meebrengen en vertelde dat het toch wel gauw op 100,- a 125,- per maand kwam. Nou die beste man mag mij vertellen hoe dat mogenlijk is! Als je een paard goed wilt houden en verzorgen kom je er niet met 100,-.