Dierenmishandeling is vaak uit onwetendheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Dierenmishandeling is vaak uit onwetendheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 19:34

www.destentor.nl

Voor een schijntje een pony kopen en geen flauw idee hebben hoe het beest moet worden verzorgd. Volgens deskundigen is het dé reden waardoor viervoeters worden verwaarloosd. ‘Alsof ze alleen maar een schiftelijk cursusje paardenverzorgen hebben gevolgd.’

In een drassig tuintje van zes bij zes meter vond Arie Leijendekkers, inspecteur bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID), onlangs twee viezige pony’s en een ezeltje. Water dat tijdens een regenbui van een achterliggende dijk naar beneden sijpelde, stroomde regelrecht het hok in dat op hetzelfde stukje land als stal fungeerde.

Eén bui en de beesten hadden geen droge plek meer over, vertelt Leijendekkers. ‘Weinig ruimte en tot de enkels in het water. De eigenaar krijgt ze pas terug wanneer ze weer op het droge kunnen staan.’

Leijendekkers ziet vaak al aan de leefomgeving of het beest goed wordt verzorgd, want in koninklijke stallen komt hij nu eenmaal niet, zegt hij. Staat er een ‘vervallen schuur, een verveloos huis, is het weiland een bende en is er voor het paard niet genoeg te vreten’, dan weet de inspecteur genoeg. ‘Het beest is dan meestal wat mager, ziet er verre van blinkend uit en de hoeven zijn te lang.’

Steeds vaker komt Leijendekkers in actie om deze verwaarloosde of mishandelde paarden te redden van een onaangenaam bestaan. Nederland telt ongeveer 400.000 paarden en pony’s. Het aantal meldingen van verwaarlozing of mishandeling van deze beesten is in drie jaar tijd gestegen van 1730 in 2006 naar bijna 2200 vorig jaar, blijkt uit cijfers van de LID. Ongeveer de helft van die meldingen is terecht. Het gros van de beesten waarover die meldingen binnenkomen, wordt niet goed verzorgd.

Onwetendheid
Pure onwetendheid, zegt Leijendekkers, het is vaak geen kwade wil. ‘Het is alsof ze alleen maar een schriftelijk cursusje paardenverzorgen hebben gevolgd.’ Directeur van de Dierenbescherming, Frank Dales: ‘Iederéén kan tegenwoordig een pony kopen.

Meisjes van elf jaar zeuren hun vader aan het hoofd totdat ze een pony krijgen. Op hun veertiende krijgen ze verkering en kijken ze er niet meer naar om’, stelt hij. ‘Het beest wordt ergens in een weitje achteraf geplaatst of via internetwinkel Marktplaats voor een appel en een ei verkocht aan iemand die zo‘n paardje ‘ook wel leuk vindt’.’

Mensen die zomaar een paard of pony kopen, weten vaak niet hoe ze die goed moeten verzorgen, meent Dales. ‘Ze gaan ervan uit dat zo‘n dier alleen een beetje gras nodig heeft, maar denken er vervolgens niet bij na dat het ook iedere zes tot acht weken naar de hoefsmid moet.’

De onwetendheid bij mensen is groot, beaamt voormalig hoogleraar dier en recht Dirk Boon die ook zelf ‘door schade en schande is wijs geworden’. Jaren geleden kocht hij een paard maar had daarbij over het hoofd gezien dat het gezelschapsdier geen soortgenoten om zich heen had. Toen hij in de gaten had dat zijn viervoeter een maatje miste, verkocht hij het beest. ‘Maar denk maar dat genoeg paardeneigenaren niet tot dat inzicht komen’, stelt Boon.

Volgens Boon moet de overheid snel ingrijpen zodat niet langer ‘iedereen het in zijn hoofd krijgt een paard aan te schaffen’. Bovendien moet minister Verburg (Landbouw) er meer aan doen om de beesten te beschermen, vindt hij. ‘De wet laat toe dat je een pony bij wijze van spreken in de gang van je huis stalt. Daar zijn ze niet voor gemaakt.’

Wanneer klanten bij paardenhandelaar Hans Verheijen voor hun dreumes een pony‘tje willen kopen, adviseert hij hen wel eens een hobbelpaard aan te schaffen. Maar vragen of de klant wel geld heeft om zo‘n beest te onderhouden, doet hij niet meer. ‘Dan lopen ze wel naar een ander.’ Volgens Verheijen ligt daar een deel van het probleem. ‘Mensen onderschatten wat het houden van een pony kost - al snel tweehonderd euro per maand - en hebben dan opeens niet voldoende geld meer om ze te verzorgen.’

Bovendien weet je nooit precies wat het beste voor zo‘n beest is, vertelt hij. Je hebt grote paarden voor wie twee kilo brokken teveel is, terwijl een kleine pony aan vier kilo voer te weinig kan hebben. De paardenmensen van vroeger wisten dat maar nu hebben we mensen met paarden, een heel ander verhaal.’

Meer huisdieren

Hoewel de Dierenbescherming zich het meeste zorgen maakt over de manier waarop mensen met paarden en pony’s omgaan, zijn ook veel honden en katten slachtoffer van verwaarlozing of mishandeling. In 2008 kreeg de Landelijke Inspectie Dierenbescherming in totaal 7581 meldingen en klachten binnen.

Aandeel meldingen/klachten per diersoort:

Honden 33 procent
Paarden en pony‘s 29 procent
Katten 16 procent
Schapen 4 procent
Konijnen 4 procent
Runderen 4 procent
Overig (50 diersoorten)10 procent

Lynn_Nikita

Re: Dierenmishandeling vaak uit onwetendheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:36

‘Alsof ze alleen maar een schiftelijk cursusje paardenverzorgen hebben gevolgd.’

nee, zelfs dat is vaak niet eens het geval!!

ZusJacobs

Re: Dierenmishandeling vaak uit onwetendheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:39

Nee idd. meer onder het mom van 'mijn schattige dochtertje kan rijden, laten we daarom maar zo'n schattig knuffelpaardje kopen.' .
Zielig.. echt sneu, en dan heb ik het over volwassen mensen. Ik ben 14 en op mijn 9 kreeg ik mijn eigen pony ik leerde zo zelfstandig te kunnen zorgen voor een dier (daarvoor al veel dieren gehad, maar dan kleiner). Ik was verdomme negen en kon uitstekend zorgen voor een pony.. en dan heb je van die leeghoofden die zichzelf volwassen noemen, laat me niet lachen..

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:44

Ik ben sinds afgelopen maandag in het bezit gekomen van een mini shetlander die in beslag is genomen wegens zware verwaarlozing...
Het diertje moet in mei 2 jaar worden, is met de dierenambulance naar Zwaanshoek gebracht waar Hans Coster hem in zijn operatie ruimte met vloerverwarming 2 maanden heeft gehad om hem op te knappen. Het beestje kon zich zelf niet meer warm houden, viel gewoon om en zijn lever werkte ook bijna niet meer. Via Hans is hij nu bij mij in Lisse op stal gekomen, hij is al een heel stuk opgeknapt, speels en levendig, we kunnen hem nog wel gewoon optillen, hij zal niet meer dan zo'n 30 kg wegen...

Ook de rest van de dieren van deze "eigenaar" :( zijn in beslag genomen, die waren er iets beter aan toe en een paar dagen later opgehaald. Alles is in beslag genomen, ik zou wel willen dat zulke mensen nooit meer beesten mogen houden, net als in Engeland!
De Shet hadden ze eigenlijk al in willen laten slapen!

Nu loopt hij elke dag een uurtje of twee met mijn merrie buiten, straks kan hij misschien mooi spelen met het veulen.....

Ik weet niet hoe ik foto's op deze site kan zetten, maar ik kan ze eventueel wel mailen.

Laura

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:29

ze zouden het eens eens in moeten voeren dat je eerst een soort van rijbwijs moet halen voordat je ene paard mag kopen want bovenstaande zaken komen echt te vaak voor en kunnen mijn inziens redelijk simpel verminderd worden

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:58

zie onderschrift..ook van mensen die niet goed weten hoe ze paardjes moesten houden en toen ging de eigenaar ook nog dood, na een lang ziekbed en mevrouw had geen verstand van ponies, sterker nog ze was er bang van..mijn hoefsmid schat in dat ze zeker een jaar niet bekapt is geweest..gelukkig zijn ze allemaal goed terecht gekomen (5 van de 6 bij Bokkers!!)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:03

Er zou inderdaad iets op verzonnen moeten worden ofzo.
Een verplicht examen over de basis van paardenhouden verplicht bij
aankoop van een paard.

Ik vind iniedergeval wel dat ze zoiets op zouden moeten zetten, en
vernieuwing van dat examen iedere 2 á 3 jaar,

mja ik zit vol met ideeën maar het is nauwelijks uit te voeren denk ik zo :(

maar verwaarlozing door onwetendheid is een groot probleem en moet
gewoon aangepakt worden!

Cassidy

Re: Dierenmishandeling is vaak uit onwetendheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:15

een paard of pony is voor veel mensen bereikbaar geworden. De kosten voor de aanschaf - en dat realiseren veel nieuwbakken eigenaren zich niet - zijn nog redelijk op te hoesten. Het probleem ontstaat als je het dier langer hebt. Maar zie dat de meeste mensen aan hun verstand te peuteren. En dan heb ik het niet alleen over het financiele aspect, maar ook over de tijd die in de verzorging gaat zitten. Met een weiland, water en gras ben je niet klaar.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:16

Dat vind ik ook, dat mensen eerst 'gekeurd' moeten worden, maar dat vindt helaas niet iedereen.
Ik zie dan iets voor me in de trant van het consultatiebureau voor baby's en peuters waar je regelmatig je gezicht moet laten zien. Zo zou er dan regelmatig iemand de vinger aan de pols moeten houden bij paardenbezitters.
En wetgeving op het gebied van paardenwelzijn zou ook prettig zijn (voor alle deren), want op dit moment heeft een paard evenveel rechten als een fiets.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:47

Helemaal mee eens, maar het strekt nog véél verder....iederéén weet hoe je moet rijden zoals met les verteld wordt, maar hebben vaak géén idee hoe ze het paard moeten begeleiden.....zodra het niet lukt moet het grover, harder,sneller.....het druist tegen hun gevoel in...paard en ruiter/amazone over de rooie.....blessures,ongelukken,verdriet,pijn en soms de dood!
Mis-handelen....daar waar het fout gaat in het handelen (doen/laten doen ).....het is zoveel MÉÉR omvattend .....vooral als ze afwijkend zijn of supergevoelig, dan moet alles aangepast/anders als de standaard verzorging/les/omgaan met......
Als het dan niet (meer) gaat , dan is het een rotknol en gaat dan verkeerd beleerd vaak hartstikke scheef of met blessures/trauma de handel in.....
het begin van een lijdensweg zonder enig toezicht !
Het paard begrijpen/aanvoelen wordt je vaak niet geleerd in de meeste maneges.....nee ,een paard moet gewoon luisteren en doen.....de groep volgen...
maar in het beleren werkt dit niet.....
Prachtige paarden, kapot gemaakt.....ik kom ze overal tegen.....in de jaren zie ik dit ook al erger worden......zo erg, want je wordt erbij geroepen als het
vaak echt niet meer gaat, de schade te groot is en de stempel gedrukt staat.....
Maar ook vanuit het bezuinigen ontstaat er ontzettend veel leed....zelf-gepruts aan de hoeven.....ontwormen,enten,tandarts,da uitstellen,omdat het zo duur is.....in het land gooien,slecht bijvoeren.....paarden zonder bodembedekking op stal enz.enz
de grootste sukkel mag stalling aanbieden en lesgeven, ook veel boeren doen het naast hun bedrijf....en zien de paarden net als de koeien.....denken nog als vroeger.....dwang,werken,haver en vooral niet zielig zijn.....

Als je iets niet weet en het wordt je niet verteld....hoe moet je het dan weten?
Wat als het je verteld wordt, en je wilt het niet weten ?
Precies, beiden komt voor !!!

bIJ WIE KUN JE AAN DE BEL TREKKEN ? DA MERKEN HET OOK WEL HOOR, MAAR MOGEN/KUNNEN NIKS. DIERENBESCHERMING DOET NIKS, TENZIJ PAARD/PONY ECHT NIKS MEER KAN ......ZOLANG ZE HUN STALGELD/REKENINGEN MAAR BETALEN IS HET PAARD EEN SPEELBAL VAN DE EIGENAAR/VERZORGER/RUITER/AMAZONE/MENNER/TRAINER.....MOET HET PAARD HET MAAR NEMEN ZOALS HET KOMT/GAAT.....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:05

lbfginsel schreef:
Ik ben sinds afgelopen maandag in het bezit gekomen van een mini shetlander die in beslag is genomen wegens zware verwaarlozing...
Ik weet niet hoe ik foto's op deze site kan zetten, maar ik kan ze eventueel wel mailen.

Laura

stuur maar naar mij ik plaats ze wel....
je hebt pb met mail adres.

doodziek word ik er van. :(
lijkt echt wel met het jaar erger te worden,ik zie het steeds vaker om me heen.
en wat kan je er aan doen? in de praktijk geen f*ck

lbfginsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:12

lbfginsel schreef:
Het diertje moet in mei 2 jaar worden, is met de dierenambulance naar Zwaanshoek gebracht waar Hans Coster hem in zijn operatie ruimte met vloerverwarming 2 maanden heeft gehad om hem op te knappen. Het beestje kon zich zelf niet meer warm houden, viel gewoon om en zijn lever werkte ook bijna niet meer. Via Hans is hij nu bij mij in Lisse op stal gekomen, hij is al een heel stuk opgeknapt, speels en levendig, we kunnen hem nog wel gewoon optillen, hij zal niet meer dan zo'n 30 kg wegen...

Ook de rest van de dieren van deze "eigenaar" :( zijn in beslag genomen, die waren er iets beter aan toe en een paar dagen later opgehaald. Alles is in beslag genomen, ik zou wel willen dat zulke mensen nooit meer beesten mogen houden, net als in Engeland!

Nu loopt hij elke dag een uurtje of twee met mijn merrie buiten, straks kan hij misschien mooi spelen met het veulen.....

Op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2xZdNTC9CNI

Laura
http://www.youtube.com/watch?v=2xZdNTC9CNI

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:25

werd er maar een schriftelijk cursusje gevolgd, dan was dat tenminste nog iets. Onwetendheid, lekker makkelijk. Voordat je een dier aanschaft moet je eerst goed verdiepen in de behoeften van een dier, zowel de mentale als de fysieke behoeften. Daarnaast heb je ook nog zoiets als nuchter nadenken, ieder normaal denkend mens moet toch begrijpen dat een beest dat tot zijn enkels in de modderstaat het vast niet erg naar zijn zin zal hebben. Waarom lijken sommige mensen niet te willen begrijpen dat dieren toch echt eten nodig hebben en niet kunnen leven van lucht.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 02:51

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling, al zal dat wel een grote waarheid bevatten. Het is niet alleen de onwetendheid, maar in mijn ogen ook de onbereidheid je erin te verdiepen. De meeste van ons begonnen ook toen we nog niet alles wisten en goed deden. Maar in de jaren leer je steeds meer en de liefde voor je paard zal ervoor zorgen dat je probeert zijn/haar leven zo aangenaam te maken. En daarbij kom je met logisch denken ook al heel ver. Als wij niet eten vermageren we ook, dus daarom snap ik niet dat paarden zonder of met te weinig voer zitten. Zo kan ik nog tig voorbeelden geven van logisch denken. Waar het helaas tot vandaag nog te veel paardenhouders ontbreekt en daardoor elke keer zulke wrede dingen blijven gebeuren tegen paarden en andere dieren.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:19

Het zal een deel onwetendheid zijn, maar je leest toch ook wel veel over handelaren in het onderste segment van de markt die hun dieren niet naar behoren verzorgen. (bijv recente gevallen in Groningen/Drenthe)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:29

Inderdaad er zou een soort examen moeten komen, maar dat lijkt me dat haast onmogelijk in te voeren.

Ik moet zeggen de de DB zelf soms ook wel wat beter mag uitkijken. Ze rijden hier vaak over de dijk, maar nooit hebben ze mijn pony gezien. Toen ze daar stond was ze mager, half kaal en ook nog eens de laatste week zwaar kreupel. Nooit iemand die er wat van heeft gezegt :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:26

Onwetendheid is echter nooit een excuus...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:15

lbfginsel schreef:

Laura

Afbeelding

Afbeelding

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:42

Jennasilver schreef:
Het is niet alleen de onwetendheid, maar in mijn ogen ook de onbereidheid je erin te verdiepen.

Yep. Juist daarom vrij apart dat meneer Boon, die volgens eigen zeggen in het nieuwsbericht een paard kocht zonder zich vooraf te verdiepen in de behoeftes van dat dier, hoogleraar paard en recht (sic!) is geworden. Dat hij later tot inzicht is gekomen (het paard zal hem tot dat inzicht gedreven hebben) doet daar niet aan af. Hopelijk heeft hij zijn kennis niet opgedaan door in de loop van de tijd op onnadenkende wijze diertjes om zich heen te verzamelen om zich pas later af te vragen of dat voor die diertjes wel goed was..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:16

Citaat:
Yep. Juist daarom vrij apart dat meneer Boon, die volgens eigen zeggen in het nieuwsbericht een paard kocht zonder zich vooraf te verdiepen in de behoeftes van dat dier, hoogleraar paard en recht (sic!) is geworden. Dat hij later tot inzicht is gekomen (het paard zal hem tot dat inzicht gedreven hebben) doet daar niet aan af. Hopelijk heeft hij zijn kennis niet opgedaan door in de loop van de tijd op onnadenkende wijze diertjes om zich heen te verzamelen om zich pas later af te vragen of dat voor die diertjes wel goed was..

Jij zal wel nooit in je leven fouten hebben gemaakt :7 . Ook hoogleraren schijnen mensen te zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:11

Moderatoropmerking:
Aantal dubbelposts verwijderd :)