Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:40

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Allergische reacties zouden weleens de oorzaak kunnen zijn van het fenomeen Headsheaking bij paarden, aldus onderzoekers.

Headshaking is een irritant en frustrerend probleem voor ruiters, maar ook een indicatie dat het paard pijn heeft en zich niet lekker voelt.

Het probleem verergert meestal in de zomer. Tijdens dit jaargetijde komen er vaak enorm veel gevallen van headshaking bij, waardoor het voor onderzoekers zeer interessant is om dit gedrag onder de loep te nemen.

In sommige gevallen wordt er een afwijking geconstateerd in de neus, tanden, of oren, maar in de meeste gevallen wordt er echter niets gevonden.
In veel gevallen worden in verband gebracht als resultaat van pijn in de nervus trigeminus, ofwel de vijfde hersenzenuw. Deze zenuw is verantwoordelijk voor de zintuigelijke waarneming in de neus en het gezicht.

Voor headshaking zijn verschillende behandelingen en medicijnen, maar toch is er vaak geen positief resultaat.

Volgens een rapport Dr Catherine Stalin zou een allergie echter bij een aantal gevallen de mogelijke oorzaak kunnen zijn van headshaken.

Volgens haar team werden drie gevallen van ernstig seizoensgebonden headshaken opgelost door behandeling met sodium cromoglycate druppels.

De drie paarden hadden zoveel last van het headshaken dat ze niet meer konden worden bereden. Headshaking begon -of werd erger- wanneer de paarden vanuit een donkere stal naar buiten werden gebracht. Alle onderzochte paarden vertonen tekenen van excessieve productie van traanvocht en fotofobie (lichtschuwheid).

De sodium cromoglycate oogdruppels waren buitengewoon succesvol, terwijl andere behandelingen, bijvoorbeeld met corticosterioden geen resultaat gaven.

Een van de paarden had al 2 jaar lang ontzettend veel last van headshaking. Binnen een paar minuten na de behandeling met de sodium cromoglycate oogdruppels stopte het schudden echter en kon het paard weer normaal worden bereden.

De reactie op de behandeling laat volgens de wetenschappers zien dat de oorzaak van headshaking in veel gevallen toch een allergie zou kunnen zijn.

Er was echter geen reactie op het middel dexamethasone, wat veel wordt gebruikt om allergie-reacties tegen te gaan. Volgens de onderzoekers is er misschien toch iets meer aan de hand dan een pure allergische reactie, of misschien werken de sodium cromoglycate oogdruppels toch op meer manieren die nog niet worden begrepen. Feit blijft wel dat de resultaten tot nu toe buitengewoon positief te noemen zijn.

Verwant topic: [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

FlairS

Re: Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:48

Jaren geleden werd kopschudden al in verband gebracht met het bollengif dat hier in de omgeving veel gebruikt werd. Neem aan dat dat ook een allergische reactie was.Tegenwoordig hoor je hier mindeer gevallen van kopschudden.Zou kunnen dat dat te maken heeft met minder gif gebruiken of een ander soort gif.

Joliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:56

Een paard van mijn vader heeft dit ook. Bij dat paard werd geconstateerd dat hij een afwijking heeft in zijn oog, dat het licht niet word teruggekaatst, maar doorgaat naar de hersenen. Er ontstaat dus een soortement kortsluiting.. Als ik goed heb onthouden.

Maar als die druppels een uitkomst bieden, zou ik er graag meer over willen weten. Zouden de druppels ook in NL verkrijgbaar zijn?

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:58

Mijn paardje heeft hier ook last van, zij heeft waarschijnlijk een pollenallergie en dat is inderdaad het ergst in de zomer. Ze is wel te berijden, echter alleen met een pollennetje aan haar neusriem anders heeft ze zo'n last dat ze constant wilt schudden en haar neus probeert te schuren.. Wel merk ik dat ondanks het nog niet echt voorjaar wordt, ze er nu alweer last van krijgt, misschien komt dat doordat ze er steeds gevoeliger voor wordt.
Ik hou dit topic even in de gaten!

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:15

ik hou dit topic ook in de gaten.
Mijn pony heeft hier ook last van.
Niet alleen in de zomer, maar het gehele jaar door.
ook ik rij met een pollennetje, en ze krijgt er medicijnen voor.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:20

Interessant! Ik ga eens bij mijn DA informeren of dit ook aan drachtige merries verstrekt kan worden. Zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor een van mijn fokmerries.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:46

ik ga dit ook even in de gaten houden.. mijn pony heeft dit ook en ook t hele jaar door.. echter nog niks kunnen vinden door de dierenarts helaas.. met een pollennetje rijden helpt soms, maar niet altijd..
(echter heeft mijn pony wel 4,5 jaar geleden in de gierput gelegen, dat is misschien mede de oorzaak)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:51

Zou fijn zijn als ze er eindelijk eens wat aan konden doen voor de paarden die Headshaken! Heb er zelf geen last van bij mijn paarden ben daar wel blij mee dat ze het niet hebben.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:09

Ik ben blij dat ik meer info heb gevonden over het headshaken.

mijn KWPN-merrie van 14 jaar is er 2 jaar geleden mee begonnen. Hoofdzakelijk alleen op buitenrit. In de bak eigenlijk geen last alleen bij heel mooi weer.

Ook al van alles geprobeerd (rijtechnisch, gezondheid, lichaam nakijken, etc..) Nu rijd ik 's zomers met een netje en dat gaat redelijk. Het headshaken is dan niet voor 100% verdwenen maar wel voor een groot deel. Dit medicijn zou uitkomst kunnen bieden.

Ik vraag me alleen af hoe paarden dat van de één op andere dag kunnen ontwikkelen???

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:22

Ook ik wil dit even in de gaten houden mijn pony doet dit ook nog niet zo heel erg maar vooral in de zomer de rest van het jaar doet ze dit bijna niet. Dit zou misschien kunnen helpen.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:29

Wat een groot succes in het onderzoek is er geboekt! Altijd fijn als er oplossingen gevonden kunnen worden!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:47

Toch blijven het altijd vee verschillende oorzaken. Ik heb een headshaker gehad die juist extreem positief reageerde op cortico's. Het zou fijn zijn al er idd iets gevonden wordt voor headshakers die allergische reacties geven, maar het blijft lastig om vast te stellen wat de oorzaak is bij veel shakers.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:42

Ik had een headshaker. Hij heeft een jaar lang Plantagines + C (een duits homeopatisch middel) gekregen. Het jaar erna heb ik hem het niet meer gegeven op aanraden van de DA omdat hij best aan de nieuwe pollen gewend zou kunnen zijn. En dat bleek het geval. Hij kwam van een stal in de buurt van zee, en kwam bij ons ineens midden in het bos te staan. Hij heeft aan de pollen moeten wennen en kon na een jaar zonder. Dat spul werkte echt super. Ik had na 3 maanden ook eens geprobeert om te stoppen, maar toen was het direct weer hulpeloos... Na de winter een jaar later ging het wel goed zonder.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:44

ik heb al veel headshakende paarden behandeld met bioresonantie (druppels) in combinatie met reinigen en dat geeft erge goede resultaten (heb ook een paard van een dierenarts behandeld en zij had niet gezegd dat zij dat was en had zelf al van alles geprobeerd...zij bestelt nu trouw de druppels bij mij :D )
Maar als er een nieuw middel is wat deze irritante allergie mede kan aanpakken zou dat mooi zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:45

het is in elk geval wel weer heel goed nieuws zeg!
heel wat ruiters die nu weer normaal kunnen gaan rijden

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:28

mijn paard schud ook enorm met het hoofd als ik halster of hoofdstel in doe, waar kan dat dan mee temaken hebben kan dat daar ook dor komen?
heb al veel verschillende halsters en hoofdstellen geprobeerd en met alles doet ze het.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:30

Ik ben niet medisch onderlegd, maar vraag me wel af in hoeverre oogdruppels direkt kunnen werken als de nervus trigeminus, ofwel de vijfde hersenzenuw zou zijn aangetast.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:43

Mijn paard schud ook met haar hoofd. Maar dat doet ze dan ook alleen als ik haar een langere teugel geef. Verder doet ze het nooit, heeft mijn paard dan wel het zelfde als waar ze het in dit artikel over hebben?

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:32

oh ik ben echt zo blij om dit te lezen! ik hoop echt dat dit dé oplossing is voor mijn paard! ben nu wel benieuwd of de dierenartsen dit al in huis hebben..

Weet iemand of je die druppels bij de apotheek kunt halen?
En ik snap de link even niet tussen de ogen en het schudden?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:58

DubbelDun schreef:
Ik ben niet medisch onderlegd, maar vraag me wel af in hoeverre oogdruppels direkt kunnen werken als de nervus trigeminus, ofwel de vijfde hersenzenuw zou zijn aangetast.

Hoe bedoel je, DubbelDun? De nervus trigeminus zendt uitlopers, waaronder de nervus ophthalmicus, die nog eens drie uitlopertjes heeft in de oogkas :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:15

Juist, ik leg het verband wel tussen schudden en de vijfde hersenzenuw. Veel schudders hebben namelijk last van overgevoelige ogen. Schubben in zonlicht bv.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:34

Ik rij een headshaker..... jaren lang mee lopen tobben.
Middeltje hier, middeltje daar alles geprobeerd en ook echt doorgezet. Het was echt te zielig voor woorden, de tranen vlogen zijn ogen uit, van stal veranderd en weg problemen.
Wat de oorzaak is, blijft zoeken naar een speld in een hooiberg maar ik ben erg blij dat het in de zomermaanden niet meer dagelijks voorkomt dat mijn beessie er zo aan toe is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:05

Een onderzoek van n=3 wat ook nog gewoon case-beschrijvingen zijn.... eerlijk gezegd kan ik hier niet zo veel mee. Wel leuk dat het voor de betrokken paarden geholpen heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:13

Djeenie schreef:
De nervus trigeminus zendt uitlopers, waaronder de nervus ophthalmicus, die nog eens drie uitlopertjes heeft in de oogkas :)
Kijk daar heb ik iets aan. Thanks. Dus hiermee is verklaard waarom iets in de ogen druppelen effect heeft op die nervus in kwestie :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 04:54

Het was toch allang bekend dat dat wss de/een oorzaak was?