Onderzoek naar reactie van paarden op Rollkur-methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar reactie van paarden op Rollkur-methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:18

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

In Canada doet men onderzoek naar de rollkur techniek, welke gebruikt wordt bij de training van dressuurpaarden.

Tijdens deze manier van trainen wordt de paardennek door middel van hyperflexie in een positie gebracht dat de neus en de kin, de borst bijna kunnen aanraken -en in sommige gevallen dus ook letterlijk kunnen aanraken. Het paard loopt hierbij achter de loodlijn in plaats van op de loodlijn zoals bij de normale manier van training wordt gezien.

De heer Ute van Borstel werkt aan de Universiteit van Ontario in Canada. Samen met zijn team heeft hij een serie tests uitgevoerd om te beoordelen of het welzijn van het paard hiermee in het geding komt.

In twee opleidingscentra voor paarden, een in Ontario en een in Ohio, hebben de onderzoekers getest of de paarden zelf zouden kiezen voor de Rollkur methode, of deze trainingstechniek liever zouden ontwijken wanneer ze de keuze hebben.

Ieder paard werd gereden in een gang met twee deuren naar twee verschillende rijhallen. In de linkerrijhal zou het paard worden getraind volgens de rollkur methode. In de rechterrijhal zou het paard volgens de normale manier worden gereden. Het paard mocht zelf de keuze maken welke rijhal het wilde betreden.

Voordat de dieren mee mochten doen aan deze test, waren de paarden al herhaaldelijk in beide hallen getraind volgens beide methodes. De paarden wisten dus al dat er in de linkerhal de Rollkur werd beoefend, en in de rechterhal niet.

De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.

Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.

Een ander gedeelte van de studie bestond aan het blootstellen aan de "angst-test" terwijl de paarden volgens de Rollkur- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angst-stimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep.

Volgens de wetenschappers hadden de paarden een veel hogere hartslag en reageerden ook veel angstiger op de voorwerpen en gebeurtenissen wanneer zij volgens de Rollkur-methode werden gereden, dan wanneer zij volgens de normale manier werden getraind.

"De paarden lieten duidelijk zien dat ze zich veel ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de Rollkur-methode worden gereden. Wanneer ze de keuze hebben zullen ze deze techniek dan ook absoluut uit de weg gaan," aldus een woordvoerder van de universiteit.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:22

simpel ,als ik met mijn kop tussen mijn benen loop ,en ik zie niks,dan zou ik ook stress hebben. :D
Ben ik nog geen eens een vluchtdier :+

Ik geef de paarden groot gelijk,laat de mens maar weer een gewoon gaan paardrijden...
zonder rolkur of oid.
Zodat de reactie weer normaal kunnen zijn van veel paarden

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:24

Tja............. als je een kind de keuze geeft tussen: A) linksaf naar school of B) rechtsaf naar de Efteling, weet je dit ook.
Kan weer bijgevoegd worden in de lijst van onzinnige en vooral overbodige onderzoeken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:28

Ze zijn alleen een optie vergeten... C) rechtsomkeert de hal uit.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:30

CGJ12 schreef:
Tja............. als je een kind de keuze geeft tussen: A) linksaf naar school of B) rechtsaf naar de Efteling, weet je dit ook.
Kan weer bijgevoegd worden in de lijst van onzinnige en vooral overbodige onderzoeken.

Dat het niet fijn is kan ik me voorstellen, maar hier moet ik je helaas gelijk in geven.
Dit gaat werkelijk nergens over. Zie nergens wetenschappelijke onderbouwde argumenten tegen de roll kur staan.. Dus nja, wat hier de waarde dan van is..

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:31

CGJ12 schreef:

Helemaal mee eens ;)

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:35

Ach, je moet ergens beginnen met testen.
En deze testen kunnen misschien bijzonder nuttig zijn bij vervolg testen.
Ik heb liever dat ze alles onderzoeken dan dat ze het denken te weten en vandaaruit methodes en/of therapieen voortvloeien, want we deken het allemaal te weten toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:36

Geen nieuws is ook nieuws..
De schadelijke effecten van de RK zijn ook in Europa al onderzocht en hoe hard de voorstanders ook roepen dat 't wel meevalt, een weldenkend mens kan zonder wetenschappelijke onderzoeken tot dezelfde conclusies komen.

De vraag die mij bezighoudt echter is in hoeverre een paard het vermogen heeft om bewust voor bak A of bak B te kiezen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:40

Jannepauli schreef:
Geen nieuws is ook nieuws..
De schadelijke effecten van de RK zijn ook in Europa al onderzocht en hoe hard de voorstanders ook roepen dat 't wel meevalt, een weldenkend mens kan zonder wetenschappelijke onderzoeken tot dezelfde conclusies komen.

De vraag die mij bezighoudt echter is in hoeverre een paard het vermogen heeft om bewust voor bak A of bak B te kiezen.

Ben het helemaal mee eens!
Dacht precies hetzelfde w.b. de rijhal oefening.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:41

Jannepauli schreef:

Vraag ik me idd ook af, volgens mij missen ze hiervoor een niveau in bewustzijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:42

Helemaal mee eens CGJ12.

Bovendien weten we niet waar het paard sowieso meer van schrikt, ongeacht de positie waarin hij getraind wordt; een ventilator met opwaaiend plastic of een openslaande paraplue.

Wat een onzinnig onderzoek weer, waar veel tegenstanders van de rollkur uiteraard weer hun voordeel mee proberen te pakken. Het wordt allemaal zo voospelbaar...

Storm

CGJ12 schreef:

Denk niet dat je daar helemaal gelijk in hebt. Je kan het beter vergelijken met 2 schoolsoorten, de harde 'Engelse' kostschoolmanier of de Vrije aanpak hier in Nederland. Als je een paard had laten kiezen tussen een dagje in de wei of aan het werk, zou het wel dezelfde vergelijking zijn die jij deed.

Paarden zijn geen kinderen en kunnen ook niet denken als kinderen.
Ze weten alleen dat ze iets fijn vinden, blijkbaar vonden de paarden het niet fijn om op deze manier getraint te worden, op welke andere manier kunnen ze dit aangeven? Praten kunnen ze niet.

Ik denk dat er maar weinig manieren zijn hoe paarden ons iets kunnen vertellen. Deze testen geven aan dat paarden meer stress hebben als ze in de rollkur gereden worden, en dat -als ze kunnen kiezen- liever op de andere methode getraint worden, meer kunnen ze ons niet vertellen. Onderzoek heeft ook al uitgewezen dat paarden die op deze manier getraint worden behoorlijke problemen kunnen krijgen in de rug- en halswervels.

Dus zeker wel een nuttig onderzoek, paarden hebben nu zelf 'verteld' dat ze liever op de normale manier getraint worden.

janouk
Blogger

manic schreef:
Ze zijn alleen een optie vergeten... C) rechtsomkeert de hal uit.

Ook mijn gedachte: de meeste paarden zouden voor C kiezen. Wat zegt dat over alle methodes van rijden?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:46

Storm76 schreef:
Ze weten alleen dat ze iets fijn vinden, blijkbaar vonden de paarden het niet fijn om op deze manier getraint te worden, op welke andere manier kunnen ze dit aangeven? Praten kunnen ze niet.

Dus zeker wel een nuttig onderzoek, paarden hebben nu zelf 'verteld' dat ze liever op de normale manier getraint worden.

Ik geloof echt niet dat een paard zoveel verstand heeft om bewust te kiezen voor bak A of bak B en dan ook nog de link te leggen met de manier van trainen.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:46

Een paard zal heel snel weten waar het zich prettig voelt en waar niet. IN de bak waar RK getraind worden voelen ze zich niet prettig en gaan dus de andere kant op. Ik vind de vergelijking met kinderen; school / efteling hier dan ook compleet mank gaan. Net alsof wanneer je op een paardwaardige manier traint het dier niets zou leren. Hij zal het wel veel prettiger vinden op de "normale" manier en dus beter leren doordat hij niet gedwongen wordt.
Maar het is nooit goed of het deugt niet, want als er dan eindelijk eens onderzoek gestart wordt naar de gevolgen van RK, is men het weer niet eens met de manier waarop.
Dat het niet goed is voor de gezondheid is wel duidelijk, jammer genoeg moeten er eerst bewijzen komen voordat een dergelijke martelmethode kan worden verboden.
Dus heel simpel; mensen leer gewoon goed paardrijden, zonder RK, hulpteugels, etc. , dan komt het goed.
Nadeel ( of juist voordeel) is dat veel "ruiters, trainers, lesgevers" dan zullen afhaken want dat moeten ze opeens werken om hun paard goed te laten lopen en moeten ze ook nog het geduld opbrengen om daar de tijd voor te nemen die het kost; jaren dus, van hard werken, geduld en geen eer en roem en misschien een paar schamele duiten.

Waarom zou een paard voor optie C kiezen, dan doe je dus iets echt fout. Mijn paarden staan te popelen als ik halster, hoofdstel en zadel pak en vinden het leuk en fijn om samen met mij te werken. Hoe zou dat dan komen?

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:51

Egni schreef:
Jannepauli schreef:

Vraag ik me idd ook af, volgens mij missen ze hiervoor een niveau in bewustzijn.

Denk dat je je paard onderschat...
Ik ken een hengstenhouder die, om zijn hengst handelbaar te houden, hem heeft aangeleerd dat zijn box uit RECHTSAF hij gewoon aan het werk gaat, en uit zijn box LINKSAF hij mag gaan dekken. De stal heeft 1 buitendeur maar twee manieren om er te komen (linksaf om de andere boxen heen of rechtsaf om de andere boxen heen) en drie keer raden welke kant de hengst zelf het liefste gaat.

Misschien missen ze een bewustzijnsniveau maar ze beschikken wel zeker over de kunst van het associeren.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:52

ElCid schreef:
Dus heel simpel; mensen leer gewoon goed paardrijden, zonder RK, hulpteugels, etc. , dan komt het goed.

Wel vreemd dat alle OS kampioenen van de laatste jaren ldr trainen, Anky, Isabel en Nicole Uphoff. Die mensen kunnen dus niet goed paard rijden?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:53

Hmmm. Ik weet niet of deze proefopzet zo ideaal is? Ben zelf niet zo een fan van de rollkur, maar dit lijkt mij helemaal niet wetenschappelijk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:53

vossie schreef:
Storm76 schreef:

Ik geloof echt niet dat een paard zoveel verstand heeft om bewust te kiezen voor bak A of bak B en dan ook nog de link te leggen met de manier van trainen.....

Paarden zijn verstandig genoeg om te weten wat ze wel of niet leuk vinden, ze hebben niet zoveel hersenen, dat klopt, maar dom zijn ze echt niet.
Paarden weten ook de weg naar huis tijdens een buitenrit. Weten feilloos hun stal te vinden als je ze los laat lopen over het erf, en zijn tot veel meer onvoorstelbare dingen in staat bijv met het werk met gehandicapten. Zo dom zijn onze lieve dieren nog niet hoor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:54

vossie schreef:
Storm76 schreef:

Geef ze maar eens de keus tussen een bak waar ze wat lekkers kunnen halen, en een bak waar ze niks vinden.
Moet je eens opletten hoe 'bewust' die keuze is. :D
Er is genoeg onderzoek gedaan naar hoe dieren kiezen, en ze zijn wel degelijk in staat onderscheid te maken tussen plezierige of onplezierige situaties. Als ze dat niet konden zouden ze in het eggie al snel uitgestorven zijn ook...

Ten tweede gaat het niet om allerlei gevolgtrekkingen die het paard zou maken, het gaat om welke associaties het paard bij beide bakken heeft.
En als dieren dan stelselmatig kiezen voor bak 2, waar ze niet rollkurr getraind worden dan zegt dat iets.

Op zich ben ik dan weer wel benieuwd naar de opzet van het onderzoek, aantallen paarden, proefopstelling enz.

manic

Re: Onderzoek naar reactie van paarden op Rollkur-methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:56

Een keuze tussen eten en niet eten zullen ze best kunnen maken, alsmede tussen dekken en aan het werk.

Ik denk dat het wat lastiger wordt als je appels met peren gaat vergelijken. In andere woorden, welke bak zal een paard kiezen als links de appels staan en rechts de peren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:56

vossie schreef:
ElCid schreef:

Wel vreemd dat alle OS kampioenen van de laatste jaren ldr trainen, Anky, Isabel en Nicole Uphoff. Die mensen kunnen dus niet goed paard rijden?

Jawel, deze mensen kunnen juist héél goed rijden! Maar dan nog hoeft het paard het niet leuk te vinden, maar deze paarden hebben niks te kiezen. Maar deze mensen weten wel waar ze mee bezig zijn.
Het gaat vooral mis als 'het meisje op de hoek met haar 4jarige paard' ook op deze manier wil trainen 'omdat Anky dat ook doet'.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:57

Citaat:
De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.

Hier begrijp ik uit dat de ruiter op het paard zit op het moment dat het paard mag kiezen?
Sta eens op een willekeurige kruising met je paard, ga als ruiter bedenken dat je rechtsaf gaat, beetje fijn gereden paard gaat dan ook rechtsaf. Ook al stuur je niet met je teugels, je geeft op dat moment wel al gewichtshulpen. Lijkt me hier ook van toepassing. Ik denk dus dat de ruiter de voorkeur had, i.p.v. het paard.
Onderzoek van niets dus, mag hopen dat de onderzoekers daar zelf ook achter gaan komen.
Laatst bijgewerkt door kazary op 28-01-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:57

Maar de link leggen tussen een ruimte met eten en geen eten lijkt me altijd nog makkelijker dan de link leggen tussen 2 verschillende trainingsmethodes :D Vraag me af of ze dat ook daadwerkelijk snappen, de 2 verschillende manieren van trainen, mits het beide correct wordt toegepast natuurlijk!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:58

CGJ12 schreef:

Hier ben ik het mee eens :j