Friese dekhengst Nanning 374 besmet met CEM virus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Friese dekhengst Nanning 374 besmet met CEM virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 10:20

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Nanning 374
Foto: Cally Matherly

In Amerika is men nog steeds in de ban van de paardenziekte Contagious Equine Metritis (CEM). Dit is een zeer besmettelijke bacteriele ziekte bij paarden. CEM betekent in het Nederlands: besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Taylorella equigenitalis.

De verspreiding vind plaats via natuurlijke dekking, maar ook via materiaal dat gebruikt wordt bij kunstmatige inseminatie. Doordat zowel de merrie als de hengst symptoomloos drager van T. equigenitalis kunnen zijn, kan de bacterie zich ongemerkt verspreiden.

Een aantal weken geleden werd al duidelijk dat er een uitbraak van deze ziekte in Amerika is geconstateerd. Afgelopen week werd echter ook het nieuws naar buiten gebracht dat een Friese hengst besmet zou zijn geraakt.

De Friese hengst, nu geidentificeerd als Nanning 374, werd vanuit Nederland naar Amerika geimporteerd in 2004. Hij verbleef tot oktober 2006 in Californie, waarna hij werd verhuisd naar Winsconsin, aldus eigenaar Scott Kelnhofer.

Het onderzoek kwam uit op Nanning 374 toen een Paint Hengst uit Indiana positief werd bevonden voor CEM. De Paint hengst had tijdens het dekseizoen van 2007 op dezelfde hengstenhouderij als Nanning 374 gestaan. Na dit seizoen vertrok de Paint vanuit Wisconsin naar naar Kentucky Index Farm in Kentucky. In 2008 werd de hengst naar Indiana overgebracht.

Volgens veterinairen zou deze painthengst weleens de oorzaak van de CEM uitbraak kunnen zijn.

Op dit moment worden er 43 hengsten en 291 merries onderzocht in verband met het onderzoek naar CEM. Tot dusver zijn er 9 hengsten positief getest (waaronder Nanning 374, vier hengsten uit Kentucky, drie uit Indiana en een uit Texas).

Volgens eigenaar Kelnhofer heeft Nanning 374 nog nooit natuurlijk gedekt en ook nog nooit merries buiten zijn ras gedekt. Het feit dat Nanning 374 toch besmet blijkt te zijn met de bacterie kwam dan ook als een complete verrassing.

"We kregen van de veearts te horen dat Nanning 374 ook besmet is met CEM. Ik ben erg geschrokken over deze uitslag en ben er niet blij mee dat ze nu nog meer testen op hem moeten uitvoeren. Ik was er van overtuigd dat zijn test negatief zou zijn. Ik ben erg bezorgd over het feit dat hij nu natuurlijk zal moeten gaan dekken tijdens het testprogramma, omdat ik bang ben voor verwondingen. Ik stel hem daar liever niet aan bloot."

Nanning 374 is inmiddels drie keer met medicijnen behandeld. Wanneer de testresultaten laten zien dat hij niet langer deze bacterie met zich mee draagt, zal hij twee CEM-vrije merries mogen dekken om zich opnieuw te bewijzen.

Merrie-eigenaren welke hun merrie hebben laten insemineren door Nanning 374 worden gecontacteerd door veeartsen voor eventuele tests.

Hoewel Nanning 374 een groot stuk van de puzzel helpt oplossen, blijft het nog steeds een kwestie van traceren, testen en behandelen. De zoektocht naar met CEM besmette dieren duurt nog wel even voort.

Klik hier voor meer informatie over CEM.

Verwant artikel:

[ON] Australië influenza-vrij, CEM VS breidt uit

Retlaw

Re: Friese dekhengst Nanning 374 besmet met CEM virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:53

Nou daar ben je dan mooi klaar mee...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:55

woow wel erg voor de eigenaar en de mensen die nanning gebruikte als dekhengst via kunstmatige insiminatie... hoop dat zijn veulens niet besmet zullen zijn

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:59

Nanning zo heet het paard van een vriendin van mij ook :)
Maar als een paard dat eenmaal heeft, komt ie er dan ook niet meer van af?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:59

nou aan dit bericht te zien wel, dat er bepaalde medicijnen zijn enzo...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:00

Het zou zonde zijn als Nanning nver nooit meer mag dekken, het is zo'n geweldige hengst, kan ze leuk lopen :) zou 't echt zonde vinden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:01

Citaat:
Nanning 374 is inmiddels drie keer met medicijnen behandeld. Wanneer de testresultaten laten zien dat hij niet langer deze bacterie met zich mee draagt, zal hij twee CEM-vrije merries mogen dekken om zich opnieuw te bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:04

dat zou echt eeuwig zonde zijn idd Suusje92 het is een geweldige hengst :j hopen dat de bacterie snel verdwijnt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:04

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:05

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:15

Oke, dat is balen! Vooral als je zeker weet dat je hengst nog nooit natuurlijk gedekt heeft.
Dan komt dat idd wel als een complete verrassing..

Sneu voor de mensen waarvan de merrie's gedekt zijn. Ik hoop dat de medicijnen aanslaan, en hem CEM vrij maken. Van CEM kun je dus wel genezen..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:52

Nou, daar ben je mooi klaar mee als hengsteneigenaar, dat je paard besmet is door een andere hengst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:52

Idd sneu voor Nanning maar het geeft vooral aan dat het dus niet alleen bij natuurlijk dekken voorkomt, maar dat de kans bij KI ondertussen net zo groot is en dat ondanks dat ik er vanuit ga dat dit een hele schone faciliteit is vwb KI.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:58

Jeetje, dat is balen! Mijn bijrijdpaard heeft Nanning als vader.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:59

DubbelDun schreef:
Idd sneu voor Nanning maar het geeft vooral aan dat het dus niet alleen bij natuurlijk dekken voorkomt, maar dat de kans bij KI ondertussen net zo groot is en dat ondanks dat ik er vanuit ga dat dit een hele schone faciliteit is vwb KI.

Dan moet dat toch virus toch goed hardnekkig zijn!
Bij KI wordt er over het algemeen toch idd heel schoon te werk gegaan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:51

De Chlamydia onder de paarden is het eigenlijk hè? Ontzettend vervelend. In principe hebben veel paarden soms helemaal geen last, maar die baarmoederontsteking kan wel tot spontane abortus leiden en daar ben je ook niet blij mee natuurlijk.

Ook meteen een smet op zo'n fokker, dat is ook wel erg jammer. Want het is een prachtig paard.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:08

Hey, De pa van onze fries :)

ben je idd mooi klaar mee !

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:21

Jeetje zal je maar gebeuren zeg. :(:)
Erg sneu dat hij nu helemaal door de mangel gaat.
Maar is wel nodig voor voor erger te voorkomen.
Ik hoop dat het niet sneller zal uitbreiden.
Er zullen er nu ook zat zijn waar ze het niet eens van weten.
Zo blijft het wel doorwoekeren :?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:36

Beetje off topic, maar de foto bij het artikel doet mij heel "raar" aan. Alsof zijn beenwerk heel krom is >;)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:39

Jeetje wat naar....hij zou dan besmet zijn via een ander paard?? Dat is helemaal vervelend voor de eigenaar.

Hij is ook de papa van een ruin bij ons op stal, mooi paardje hoor :D

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:12

je bent er wel klaar mee dan :S

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:07

Gaat het om een virus (titel) of een bacterie (tekst)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:13

Het is een virus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:05

Diesel54 schreef:
Beetje off topic, maar de foto bij het artikel doet mij heel "raar" aan. Alsof zijn beenwerk heel krom is >;)

voor of achterbenen? volgens mij maakt hij net een bocht, en zet zijn achterbeen gewoon onder zijn lijf, zijn voorbenen, tsja dat is nou eenmaal de knieactie :D

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:04

CEM is een bacterie! En is over het algemeen met een aantal dagen GOED wassen met bepaalde middelen en wat AB goed te behandelen...