Nanning 374
Foto: Cally Matherly
In Amerika is men nog steeds in de ban van de paardenziekte Contagious Equine Metritis (CEM). Dit is een zeer besmettelijke bacteriele ziekte bij paarden. CEM betekent in het Nederlands: besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Taylorella equigenitalis.
De verspreiding vind plaats via natuurlijke dekking, maar ook via materiaal dat gebruikt wordt bij kunstmatige inseminatie. Doordat zowel de merrie als de hengst symptoomloos drager van T. equigenitalis kunnen zijn, kan de bacterie zich ongemerkt verspreiden.
Een aantal weken geleden werd al duidelijk dat er een uitbraak van deze ziekte in Amerika is geconstateerd. Afgelopen week werd echter ook het nieuws naar buiten gebracht dat een Friese hengst besmet zou zijn geraakt.
De Friese hengst, nu geidentificeerd als Nanning 374, werd vanuit Nederland naar Amerika geimporteerd in 2004. Hij verbleef tot oktober 2006 in Californie, waarna hij werd verhuisd naar Winsconsin, aldus eigenaar Scott Kelnhofer.
Het onderzoek kwam uit op Nanning 374 toen een Paint Hengst uit Indiana positief werd bevonden voor CEM. De Paint hengst had tijdens het dekseizoen van 2007 op dezelfde hengstenhouderij als Nanning 374 gestaan. Na dit seizoen vertrok de Paint vanuit Wisconsin naar naar Kentucky Index Farm in Kentucky. In 2008 werd de hengst naar Indiana overgebracht.
Volgens veterinairen zou deze painthengst weleens de oorzaak van de CEM uitbraak kunnen zijn.
Op dit moment worden er 43 hengsten en 291 merries onderzocht in verband met het onderzoek naar CEM. Tot dusver zijn er 9 hengsten positief getest (waaronder Nanning 374, vier hengsten uit Kentucky, drie uit Indiana en een uit Texas).
Volgens eigenaar Kelnhofer heeft Nanning 374 nog nooit natuurlijk gedekt en ook nog nooit merries buiten zijn ras gedekt. Het feit dat Nanning 374 toch besmet blijkt te zijn met de bacterie kwam dan ook als een complete verrassing.
"We kregen van de veearts te horen dat Nanning 374 ook besmet is met CEM. Ik ben erg geschrokken over deze uitslag en ben er niet blij mee dat ze nu nog meer testen op hem moeten uitvoeren. Ik was er van overtuigd dat zijn test negatief zou zijn. Ik ben erg bezorgd over het feit dat hij nu natuurlijk zal moeten gaan dekken tijdens het testprogramma, omdat ik bang ben voor verwondingen. Ik stel hem daar liever niet aan bloot."
Nanning 374 is inmiddels drie keer met medicijnen behandeld. Wanneer de testresultaten laten zien dat hij niet langer deze bacterie met zich mee draagt, zal hij twee CEM-vrije merries mogen dekken om zich opnieuw te bewijzen.
Merrie-eigenaren welke hun merrie hebben laten insemineren door Nanning 374 worden gecontacteerd door veeartsen voor eventuele tests.
Hoewel Nanning 374 een groot stuk van de puzzel helpt oplossen, blijft het nog steeds een kwestie van traceren, testen en behandelen. De zoektocht naar met CEM besmette dieren duurt nog wel even voort.
Klik hier voor meer informatie over CEM.
Verwant artikel:
[ON] Australië influenza-vrij, CEM VS breidt uit