Prince in zijn jonge jaren op de hengstenkeuring.
Prince heeft jarenlang bekend gestaan als de beroemde welsh cob dekhengst.
Met die naam ging hij door het leven. Maar zo mooi is zijn leven niet altijd geweest, hier vertel ik (bokker essie_blue) mijn verhaal over Prince.
Helaas weet ik niet heel veel van Prince zijn jongere jaren, via via en via internet ben ik wel een hoop over hem te weten gekomen. Ook via bokt, zoals een paar keer werd gezegd: 'Prince stond in weide met onkruid zo hoog dat je hem moest gaan zoeken.' of 'Prince stond helemaal alleen in een weitje.' Mijn verhaal begint dus ook pas toen Prince al 21 jaar oud was, daarvoor heeft hij bij verschillende fokkerijen gedekt. Prince was verkocht aan een handelaar omdat hij niet meer geschikt was voor de fokkerij.
Prince is daarna nog gesignaleerd op de paardenmarkt in Elst. Hij was toen helemaal verwaarloosd en vermagerd. En waarschijnlijk ook ziek. Hij werd niet verkocht en werd weer mee teruggenomen door die handelaar. Die heeft hem toen laten castreren en in de tijd dat de paarden gechipt moesten worden, in chip in laten spuiten die vals was. Hij heette toen dus opeens 'Moonlight' en was 16 jaar oud. een moeder en dochter hebben hem toen gekocht als sportpony. hij was toen al in zeer slechte conditie, ook omdat hij net een keelontsteking had gehad.
Na een tijdje op de manege, herkende iemand hem als 'Hendrewen Prince'. Daar die moeder ook vond dat hij ouder leek en gedroeg, hebben ze DNA afgenomen. Het bleek toen later de echte 'Hendrewen Prince' te zijn van 23 jaar oud. Zij hebben hem een halfjaar gehad en omdat de dochter graag wedstrijden wilde rijden, werd Prince te koop gezet. Mijn moeder heeft hem op marktplaats zien staan en leek het wel leuk om te gaan kijken. Ik zocht toen een knuffelpony. Ik was toen 10 jaar oud.
We waren gelijk verliefd en tegelijkertijd geschrokken van zijn conditie.
De dag daarna stond hij al hier op stal. Hij knapte op na, een bezoek van de tandarts, dierenarts en speciaal opa-voer, slobber dus.
Hij kon geen hap hooi meer eten, zulke slechte tanden had hij. In de weide kon hij wel lekker grazen. Dat deed hij dus ook iedere dag. ik heb hem vier jaar verwend, vertroeteld en met hem gewandeld in het bos. Dat vond hij prachtig.
Op 15 januari is hij heel vredig gestorven aan hartfalen. Hij had nog speciaal gewacht tot ik bij zijn stalletje stond te kijken. Ik heb nog één keer zijn naam genoemd, hij keek heel kort op en liet daarna zijn hoofd zakken. Hij was overleden.
We zullen hem vreselijk missen..
Prince is 28 jaar oud geworden.
essie_blue