Lippizaner dekhengst Neapolitano Strana I overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Lippizaner dekhengst Neapolitano Strana I overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:53

www.moravita.com

16 maart 1990 - 12 januari 2009

Onze professor is niet meer...
Met pijn in ons hart hebben we vandaag afscheid moeten nemen van onze prachtige Lipizzaner dekhengst Neapolitano Strana I. Een onherstelbare blessure zorgde ervoor dat een paardwaardig leven voor hem niet meer mogelijk was. Hoe verschrikkelijk wij het ook vinden om hem te moeten missen, in onze ogen mag je dan niet egoïstisch zijn..

Strana arriveerde vijf jaar geleden op Moravita: hij kwam, zag en overwon. Niemand kon om deze imposante verschijning heen. Met zijn heldere grote ogen en zijn prachtige edele hoofd leek hij rechtstreeks uit een zeventiende-eeuws schilderij gestapt te zijn. Waar hij ook kwam, Strana zorgde ervoor dat hij gezien en gehoord werd!

Strana werd ingezet als dekhengst, showpaard en leerpaard en blonk uit op werkelijk elk gebied. Hij was buitengewoon vriendelijk en zachtaardig op stal, vurig en zeer zelfbewust in de piste en een uitmuntend leermeester voor elke ruiter. Niet voor niets noemden wij Strana ‘’de professor.’’ Hij legde ruiters haarfijn uit dat een paard (en zeker hij!) met respect en gevoel gereden dient te worden. Het eerste gebod van Strana luidde: ‘’Gij zult niet knijpen of trekken.’’ Bij overtreding van dit gebod plantte hij onherroepelijk al zijn hoeven in het zand, trok zijn meest arrogante gezicht en bleef bewegingloos staan tot de ruiter eindelijk doorkreeg hoe het wel moest. ‘’Sensibel’’, noemden wij het, ‘’eigenwijs’’ werd het echter ook wel genoemd. Daarentegen was er geen paard zo werkwillig als onze Strana. Wie zijn lessen ter harte nam ontdekte pas wat echt paardrijden is.
Ook zijn soortgenoten kon hij genadeloos van advies voorzien. ‘’Gij zult mij niet voor de voeten lopen’’ was vast zijn tweede gebod. Op concoursen en tijdens shows was Strana liefst alleenheerser in de baan. Soms tot wanhoop van zijn ruiter. Al piafferend en passagerend joeg hij elk paard dat voor zijn voeten durfde te komen de ring uit. Het applaus diende voor hem alleen te zijn en, heel eerlijk, wij waren het hartgrondig met hem eens!

Strana leek wel wijzer maar nooit ouder te worden. Ieder die hem zag of met hem werkte dacht werkelijk dat hij met een jonge hengst te maken had. Altijd piafferend op de poetsplaats, altijd het hoogste woord en nog altijd even charismatisch als in zijn jonge jaren. In onze ogen zou hij nog vele jaren onze leermeester kunnen zijn.

Helaas mocht het niet zo zijn. Strana is echt aan zijn laatste reis begonnen. Wij blijven achter met verdriet maar met prachtige herinneringen aan dit bijzondere paard. Dank lieve, prachtige wijze Professor, wij zullen jou en je lessen nooit vergeten.

Klik hier en hier voor foto's

PussInBoots

Re: Lippizaner dekhengst Neapolitano Strana I overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:20

Heel veel sterkte met dit verlies, het was een prachtig paard! Met ongetwijfeld prachtige herinneringen.......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:23

Ik had jullie natuurlijk gister telefonisch al gesproken(en net nog) maar nogmaals heel veel sterkte met dit zware verlies. Strana was een heel bijzonder paard met enorm veel charisma. Zo eentje als hij zal er nooit meer zijn.

Jullie hebben gelukkig enorm veel mooie herinneringen aan hem.

Sterkte lieverds....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:32

Wat een prachtig verhaal van een heel bijzonder paard. En wat vreselijk voor jullie hem nu al te moeten missen. Heel erg veel sterkte met dit grote verlies.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:33

nogmaals heel veel sterkte met dit grote verlies toegewenst...

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:35

wat een plaatje !
sterkte ..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:36

Nogmaals sterkte jullie kant op!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:39

Nogmaals sterkte! :(:)

Strana, meester, we zullen je missen, dat je nooit meer op stal staat is raar en doet pijn.
Maar verdriet slijt, en we dan komt de tijd van de mooie herinneringen. Een tijd waarin ieder kijkt naar al het moois wat je hebt gegeven aan alle mensen om je heen.
We zullen je nooit vergeten, en ik zal al je wijze lessen meenemen in mijn leven.
Rust Zacht & Bedankt voor al je mooie gebaren!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:39

Heel veel sterkte, wat een roerige tijd voor jullie.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:40

Mooi verhaal, wat een geweldig dier moet dat geweest zijn!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:51

Straantje.. Zn roepnaampje bij ons. Ik heb strana in het echt mogen kennen. Daarom is dit zinnetje ook uit duizenden:
Citaat:
Altijd piafferend op de poetsplaats, altijd het hoogste woord

Zo ken ik hem ook, Strana, hét mannetje van stal. Hij was en zal altijd bijzonder blijven. Het gaat je goed daar boven jongen!
Voor heel stal moravita, Sterkte met dit verlies.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:06

Jemig wat een verlies moet dit zijn voor jullie.

Maar ongetwijfeld de beste beslissing voor jullie maatje.
Hij piaffeerd nu vast over de grote open vlaktes maar zal zeker ook nog af en toe een kijkje bij jullie nemen.

Veel sterkte.

Kelly (showteam Great Heights)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:07

Ook van mij nogmaals heel veel sterkte met dit verlies.
Strana is een paard wat niet snel vergeten zal worden!
Een echte bijzondere!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:20

Wat een verlies........

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:50

sterkte wat een verlies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:51

Lieve Ton, Aletta en andere die veel met dit paard hebben gewerkt: heel erg veel sterkte!!

Toen ik het hoorde, kon ik het eerst niet geloven, zo'n machtig paard wat afscheid moet nemen van deze wereld. Heb altijd genoten van Strana, de hengst die zich nog steeds piepjong voelde en de baas van de stal dacht te zijn, maar o zo lief was voor mensen.

Heel veel sterkte!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:51

Heel veel sterkte met dit verlies!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:55

Ton, Aletta en alle anderen van Moravita, veel sterkte met dit verlies.. Hoorde net van Nadja dat hij een super paard was. Sterkte!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:55

Ontzettend veel sterkte met het verlies van jullie grote vriend.
Maar toch ook een hele dappere en mooie beslissing, hij zal jullie dankbaar zijn.

Favory12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:27

Ik heb hem bij toeval jarenlang kunnen volgen, omdat ik vroeger altijd naar de Lipizzaner hengstenkeuring ging.
Sorry, ik heb hem altijd een beetje een zielig paard gevonden..... Onbegrepen, zeg maar. Dat kon je jarenlang aan hem afzien, nerveus, geen vlees op de ribben, binnenwaartse blik.

Gelukkig heeft Moravita hem de laatste jaren alsnog een beetje op de rit gekregen. En zijn onderwaardering in wat waardering weten om te buigen.

Niettemin hou ik een triest gevoel bij hem. ;(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:37

Heel veel sterkte met dit grote verlies!
Een grote heer is van ons heengegaan.... |(

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:51

Wat een eer dat Strana op de home page staat!!! Diep in mijn hart ben ik het natuurlijk met de moderators eens dat hij hier ook hoort ;)

We zijn intens blij met alle lieve woorden en steunbetuigingen. Ton is nog niet zo ver dat hij het ook kan lezen, het is nu nog te emotioneel voor hem. Ik heb er juist nu veel steun aan. Zo zie je dat een ieder weer anders met zijn verdriet omgaat. Gelukkig kan ook Ton straks al jullie lieve berichten lezen... het staat voor eeuwig vast !!

Ook de mensen die hem bij ons verzorgt en gereden hebben halen veel troost uit jullie medeleven.

Dank, heel veel dank hiervoor.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:07

Strana, ik herinner me hem nog van vroeger van de keuringen en Lippizanerdagen. Inderdaad bij zijn vorige eigenaar altijd wat nerveus en mager, later bij jullie leek hij weer meer lol in zijn leven te hebben. Ik denk dat hij jullie dankbaar is voor de mooie jaren die jullie hem hebben gegeven, en dat jullie de knoop durfde door te hakken hem geen pijn te laten lijden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:11

ondanks ik (al) had gereageerd op het mailtje wil ik jullie heel veel sterkte wensen met het verlies van deze knappe vent! ook voor de andere die hem veel zagen en verzorgden

toen ik daar stage liep altijd wel om hem gelachen bij het uitmesten want hij probeerde altijd wel effe in de kruiwagen met zen hele hoofd te duiken zodat ik er niet meer bij kon!

een paard met humor maar vooral heel gaaf paard om naar te kijken!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:31

Ook hier wil ik nogmaals schrijven hoe verschrikkelijk triest ik het voor Ton en Aletta vind dat jullie Strana hebben moeten laten gaan.
Ik vond het juist een paard met een serene uitstraling. Waar kennis en kunde duidelijk zichtbaar was.
Strana rust zacht en piaffeer maar fijn daar op de groene weides!