Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:06

www.horses.nl

Vanmorgen overhandigde De Sectorraad Paarden het plan van aanpak ter verbetering van het welzijn van paarden en pony's in Nederland. De Dierenbescherming reageerde positief op het feit dat de sector duidelijk aangeeft dat er welzijnsproblemen zijn in de paardensector. De Dierenbescherming is echter onthutst over het gebrek aan visie en daadkracht om die welzijnsproblemen aan te pakken.

De Dierenbescherming gaf de volgende reactie op het welzijnsplan:

'Nergens wordt een helder, concreet streefbeeld geschetst in het plan. Waneer is huisvesting van paarden in orde? Welke trainingsmethoden zijn acceptabel en welke niet? Er wordt steeds gevlucht in de vermeende noodzaak tot meer onderzoek om te komen tot een goed beeld van het welzijn van paarden. Of er wordt voorlichting voorgesteld met onduidelijke beoogde effecten. Ook ontbreekt een financiële onderbouwing van de centrale kapstok: het, slechts door de paardensector erkende, Nationaal Hippisch Kenniscentrum. Dat NHK moet onder meer de voorlichting verzorgen.

Maar het meest teleurstellend is de sfeer in het plan: de maatschappij en dus ook de Dierenbescherming wordt nergens bij betrokken. Meerdere malen heeft de Dierenbescherming haar hand uitgestoken naar de sector om gezamenlijk te werken aan verbetering van het welzijn, maar deze wordt in dit plan resoluut geweigerd. Ter illustratie: een gesprek tussen de Dierenbescherming en de SRP over een concept van het Plan wordt afgedaan als 'zou het ter kennisname aan de Dierenbescherming zijn gestuurd'. Op het concept is commentaar gegeven, waarmee, zo blijkt, heel weinig is gedaan.

De Dierenbescherming wil helder zijn: de minister heeft de sector de kans gegeven om te komen met voorstellen die forse welzijnsverbeteringen opleveren. Nu de sector die kans niet grijpt moet de Minister doorpakken en komen met een Paardenbesluit. Daarin moet een basis gelegd worden voor het welzijn van paarden. Daarboven kunnen de plannen van de sector, mits concreet en meetbaar, een effect hebben. Dit Paardenbesluit moet tenminste aandacht schenken aan het feit dat paarden groepsdieren zijn die de hele dag lopend op zoek zijn naar voedsel, en daarnaast veel behoefte aan sociaal contact en rust hebben. Concreet betekent dit, zonder volledig te kunnen zijn op dit moment:

1. Paarden moeten permanent zicht, gehoor en ruik-contact met elkaar hebben
2. Groepshuisvesting voor veulens
3. verbod op het langer dan 4 uur per dag houden van paarden in stands
4. minimale boxmaten: tweemaal stokhoogte in het kwadraat
5. minimaal 4 uur per dag weidegang
6. permanente toegang tot water
7. het grootste deel van de dag toegang tot ruwvoer

Daarnaast is het zaak schuilgelegenheid te bieden aan paarden die buiten lopen, zodat die naar behoefte kunnen schuilen voor extreme weersomstandigheden, zowel in de winter als in de zomerperiode. De Dierenbescherming heeft, samen met Levende Have en de NBvH een brochure opgesteld voor gemeentes en paardeneigenaren zodat die binnen bestaande, soms te strenge kaders, de dieren toch goed bescherming kunnen geven.

Er moet een verbod komen op zweepgebruik bij draf- en rensport. De sector moet verder zelf ander hulpmiddelengebruik beter regelen, omdat het niet wordt gebruikt als een communicatiemiddel met het dier, maar als uiting van eigen onvermogen.

Het spenen van veulens in Nederland gebeurt op jonge leeftijd en abrupt. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit tot paardenleed leidt, en niet alleen in een korte periode na dit abrupte spenen. De Dierenbescherming wil in een uitbreiding van het Besluit Scheiden van Dieren, waarbij de speenleeftijd voor veulens wordt opgenomen, en wordt gesteld op 6 maanden. Daarnaast moet de sector zorgen voor richtlijnen voor het spenen van veulens, waarbij de weg der geleidelijkheid moet worden gekozen.

In de nieuwe concept-Wet Dieren wordt het beginsel van ‘nee-tenzij’ verlaten, en kiest de minister van LNV er voor om sport met dieren toe te staan, tenzij ze redenen heeft het te verbieden. Gezien alle consternatie in de paardensport (dopinggebruik, zweepgebruik, discutabele trainingsmethoden) is dit een merkwaardige draai. Dit moet worden hersteld: sport met dieren blijft verboden, tenzij het is toegestaan. Dat betekent dat er met hoge spoed een AMvB paardensport moet worden opgesteld.

Het moet verplicht worden gesteld dat de eigenaar steeds worden geregistreerd. Dat is in belang van het bestrijden van eventuele besmettelijke ziektes, en ook voor handhavinginstanties is het van belang, omdat op die manier snel de eigenaar van verwaarloosde paarden kan worden opgespoord. Daarnaast moet, om gesjoemel in de handel met paarden te voorkomen, aangegeven worden in het paspoort voor welke gebruiksdoelen het paard nog geschikt is. Dit moet steeds doorgegeven worden aan de registerende instantie.

Paardenmarkten moeten worden verboden omdat ze voor 95% bestaan ter opleuking van dorpsfeesten. Handelstechnisch zijn ze van geen groot belang, hetgeen duidelijk wordt door het geven van aanvoerpremies. Bij de markten die wel handel opleveren zijn de welzijnsproblemen zodanig dat een verbod gerechtvaardigd is (kermis naast de markt, stress bij aan- afvoer, hele dag geen water/eten).

Om het welzijn van paarden verder te verbeteren is veel voorlichting nodig, afgestemd op de diverse doelgroepen binnen de sector. Aansluiting bij het LICG ligt voor de hand: dat heeft een onafhankelijke status, en is daarmee betrouwbaar. Het Nationaal Hippisch Kenniscentrum is door de Sectorraad opgericht, en niet onafhankelijk.
De Dierenbescherming neemt hier haar verantwoordelijkheid en start in 2009 een eigen bewustwordingscampagne.'

Vereniging Eigen Paard: ‘Welzijnsplan niet concreet’
Ook Vereniging Eigen Paard komt met een reactie op het plan van aanpak ter verbetering van het welzijn van paarden en pony's in Nederland van de Sectorraad Paarden. De vereniging zet flinke kanttekeningen bij het plan: ,,Het plan is nog onvoldoende concreet. Er moeten nog flinke stappen worden gezet om tot wezenlijke veranderingen in de sector te komen.”

De onafhankelijke consumentenvereniging Vereniging Eigen Paard, die er is voor alle (toekomstige) particuliere paardenbezitters, gaf de volgende reactie op het welzijnsplan:
,,Vereniging Eigen Paard wil graag dat de particuliere eigenaren zo snel mogelijk concrete richtlijnen over grootte van stallen, weidegang, voeding en andere zaken kunnen hanteren om goed voor hun paard te kunnen zorgen. Er moet daarom grote haast worden gemaakt met het aangekondigde nieuwe handboek huisvesting paarden. Dit is een belangrijke ondersteuning voor de particuliere paardenhouder en -eigenaar. De afhankelijkheid van particulieren van de professionele paardenhouderij is bij gebrek aan vastomlijnde concrete uitgangspunten nu te groot.

In november 2008 heeft Vereniging Eigen Paard in reactie op het toenmalige concept Plan van Aanpak een overzicht met concrete richtlijnen aan de Sectorraad Paarden aangeboden. Deze concrete richtlijnen zijn slechts gedeeltelijk overgenomen. Zodoende dat de vereniging deze richtlijnen zal publiceren op haar website. Hiermee wil de vereniging de discussie binnen de paardenhouderij voortzetten.

Enkele concrete richtlijnen in de brief van de vereniging aan de Sectorraad Paarden: paarden en pony’s moeten minimaal twee keer per dag buiten stal kunnen zijn door training en weidegang of paddock. Ook is de vereniging voorstander van een verbod op stands met een overgangstermijn van een jaar. Daarnaast is de vereniging van mening dat in de wedstrijdsport zonder stang of bit moet kunnen worden gereden.”

Bekijk hier het plan van aanpak voor Welzijn in de sector Paardenhouderij.

Verwant artikel:

[ON] Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Caira

Re: Dierenbescherming onthutst over punten Plan van Aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:14

Tsja IK ben het er mee eens, maar ik denk dat het een onmogelijke opgave is

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:18

De punten van de dierenbescherming zouden idd ingevoerd moeten worden. Al denk ik dat het minimaal 4 uur weidegang per dag, ervoor zal zorgen dat er een heleboel maneges sluiten moeten en de randstad ongeveer paardloos wordt. Dat is voor veel bedrijven gewoon niet haalbaar. Toch vind ik het wel een goed punt.

Ook dat veulens pas bij 6 maand gespeend mogen worden, is een goed punt. Dat gebeurd vaak veel te vroeg.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:20

Dat vind ik jammer voor die maneges, maar ik ben van mening dat geen een paard 24/7 binnen hoort te staan op een wc van 3 bij 3...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:20

Er moet een verbod komen op zweepgebruik bij draf- en rensport. De sector moet verder zelf ander hulpmiddelengebruik beter regelen, omdat het niet wordt gebruikt als een communicatiemiddel met het dier, maar als uiting van eigen onvermogen.

Wat een b*llshit, deze mensen gebruiken hun zweepjes veel professioneler dan de gemiddelde Penny. :Z

Voor de rest kan ik me er redelijk in vinden, volgens mij heeft M van Dierendonck er haar steentje aan bij gedragen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:23

mooi stukje, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:23

Verplicht een veulen niet eerder spenen dan 6 maanden. Makkelijker gezegt dan gedaan. Als je een veulen hebt wat gigantisch je merrie leegzuigt, maar verder al wel normaal eet, waarom zou je hem dan niet met 5 maanden al afspenen. Net zo goed als dat het geleidelijk moet, want dan geef je ze tenminste 2 weken lang stress en niet 2 uurtjes?

En minimale boksmaat is ook grappig, maar mijn paard staat maar een paar uurtjes per nacht binnen. Nou is zij klein genoeg om in een 3x3 box te passen, maar de stalhouder zal dus alles moeten verbouwen om het voor de grootste ook passend te krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:25

op zich zou het voor het paard van 1.80 ook wel prettig zijn om lekker languit te kunnen liggen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:26

afspenen op 6 maanden vind ik ook onzin, al was het alleen maar omdat mijn merrie Rohan na 4,5 maand echt zat was!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:27

Wat jammer dat mensen die het welzijn willen verbeteren altijd met elkaar in ruzie moeten gaan. Het lijkt soms wel een wedstrijd wie de 'beste' verbeteraar is :roll: . Als ze nu eens effectief iets zouden doen, in plaats van te kibbelen met elkaar wie de beste bedoelingen heeft...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:28

Het leuke was dat Machteld 4 jaar geleden al vertelde tijdens een college dat die maten van de boxen op deze wijze aangepast gingen worden. Ik vind dat dus top!
Menig groot paard staat in een heel klein boxje.

Vjestagirl, ben het met je eens; als je paard het fysiek niet aankan een veulen te verzorgen voor 6 maanden, dan zu men dat idd als een uitzondering moeten zien!

Al gaat het bij het ene veulen anders dan bij de andere; soms zijn merries hun kids nl al eerder beu.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:30

Leuk bedacht allemaal, en oh ja hele goede ideeen, uitvoering in de praktijk: vergeet het maar.

Gerner

Dit gaat een heel groot probleem worden.
De meeste boxen zijn 3x3 en heel veel paarden komen amper in de wei.
Wat te doen met een paard van 1.65 m die de hele zomer buiten staan, uitgezonderd tussen de lessen door, in de stal van 3 x 3 m en in de wintermaanden alleen 's nachts op de box. Oh dit gaat een groot probleem worden.......

geerke

heeft de dierenbescherming dan een goed en effectief plan van aanpak?
Met duidelijke regels van wat wel en niet kan???
Hier in frankrijk is dat duidelijk niet het geval....het is voor de honden redelijk geregeld maar voor de paarden heel slecht..volgen een kennis van mij die het juridische gedeelte doet.
Misschien dat het in Nederland wel iets beter is dan hier....ze lopen hier wat achter...

dat zweepjes verbod vind ik ook nergens op slaan....prioriteiten hebben (naar mijn idee dan..)

*huisvesting....verbod op batterijpaarden.....geheel onschuldig en toch gevangenisstraf levenslang,met een uurtje luchten met ruiter op de rug....

*voeding....zowel de gene die te weinig geeft of veel te veel....moet ook aangepakt worden..maar ja,waar blijf je als je de gemiddelde voedingscalculator invuld en leest dat je pony toch minstens 6 kilo muslie moet hebben op een dag?

*Transport...ook zoiets...belachelijk...drie dagen op een veewagen naar italie???slacht ze gewoon dichtbij en vervoer ze dan geslacht...

regels o.k....maar dan ook controleren of ze nageleeft worden...en daar mankeert het meestal aan

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:31

De Dierenbescherming wil vooral graag een dikke vinger in de pap houden. Dit begint aardig naar stennis schoppen te ruiken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:31

Citaat:
In de nieuwe concept-Wet Dieren wordt het beginsel van ‘nee-tenzij’ verlaten, en kiest de minister van LNV er voor om sport met dieren toe te staan, tenzij ze redenen heeft het te verbieden. Gezien alle consternatie in de paardensport (dopinggebruik, zweepgebruik, discutabele trainingsmethoden) is dit een merkwaardige draai. Dit moet worden hersteld: sport met dieren blijft verboden, tenzij het is toegestaan. Dat betekent dat er met hoge spoed een AMvB paardensport moet worden opgesteld.

Wat voor draai wil men hier aangeven? Wanneer is het toegestaan en wanneer niet? Alle consternatie gaat over een klein deel, ten eerste niet alle topruiters zijn zo en ook niet alle recreatie ruiters... waar gaat dit heen? Een paard in een porseleinen weiland met water en ruwvoer en that's it?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:33

Idd mensen schreeuwen moord en brand over de legbatterij kippen maar vinden het nog steeds normaal om een paard 24/7 in een box van 3 bij 3 te houden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:35

Tja, echt volledig controleren bij particulieren zullen ze het toch nooit kunnen. Ik zie altijd maar meer als een signaal naar de profs. Weg met de stands en weilandloze behuizing!
Maar de ren/drafsport?? Dat wordt, denk ik, gezien het internationale karakter wel heel lastig! In Duitsland wel de zweep gebruiken en in Nederland niet, dan kon het hier nog wel eens knap rustig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:35

En wie gaat het controleren? :Y)

En je kan het niet zo zwart/wit zien.
Er zijn veulens die niet goed gedijen in groepshuisvesting.
Waar en hoe belandden al die paarden en pony's die nu via gecontroleerde en openbare paardenmarkten worden verkocht?
En ik heb niet zulke grote boxen als hier aangegeven, maar mijn paarden staan wel de meeste uren van de dag buiten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:36

Wel jammer dat iedereen zichzelf aangevallen voelt :\ . Ik denk dat de dierenbescherming goede intenties heeft, met de bedoeling echt om het welzijn te verbeteren van het gemiddelde paard. En niet dat je een mishandelaar bent omdat je paard 2 uurtjes in een kleinere box staat of dat je met een zweepje rijd...

Jammer dat hun uitvoering zo ontzettend belabberd is, en ze zouden ook wat nuancering in hun berichten kunnen steken, blijjkbaar is het voor mensen moeilijk om die zelf te zien....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:39

BraveSpots schreef:
Wel jammer dat iedereen zichzelf aangevallen voelt :\ . Ik denk dat de dierenbescherming goede intenties heeft, met de bedoeling echt om het welzijn te verbeteren van het gemiddelde paard. En niet dat je een mishandelaar bent omdat je paard 2 uurtjes in een kleinere box staat of dat je met een zweepje rijd...

Jammer dat hun uitvoering zo ontzettend belabberd is, en ze zouden ook wat nuancering in hun berichten kunnen steken, blijjkbaar is het voor mensen moeilijk om die zelf te zien....

Ik denk dat niet iedereen zich aangevallen voelt, maar dat we vooral de bezwaren zien van dit plan. Dingen die gewoon niet haalbaar zijn, die niet kunnen, of die practisch gezien gewoon niet uit te voeren zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:40

Ik voel me niet aangevallen, ik ken verschillende situaties die ik dolgraag zou willen aanpakken.
4 uur minimaal weidegang per dag voor fokmerries en jonge paarden zou verplicht moeten zijn ja. Dat vind ik een doelgroep waarbij het in eerste plaats realiseerbaar moet kunnen zijn.
Ik ken genoeg fokmerries die naar de klöte geholpen worden dat ze de hele dagen op stal staan en dan maar klagen achteraf dat de geboorte zo zwaar ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:41

Ik voel me niet aangevallen, maar geef aan dat het gewoon lastig is om dierenwelzijn in regeltjes te stoppen. Dat paarden altijd voer en water moeten hebben oke, maar boxmaten e.d. dragen niet 123 bij aan dierenwelzijn. En zoja, wie zou het gaan controleren?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:46

natuurlijk dragen die boxmaten bij aan de dierwelzijn.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:48

Leuk bedacht allemaal, maar hier wordt alles op 1 norm gegooid en niet naar het dier als individu gekeken.
Er zijn zoveel uitzonderingen waarbij een andere situatie op een bepaald moment en voor een bepaald dier meer ideaal is.
Veel merries bijvoorbeeld zijn voor de 6 maanden hun veulen al meer als zat, of worden helemaal leeggetrokken. Dan zou een paardenhouder op gevoel moeten handelen en niet op theoretische regeltjes.
Ook richting draf- en rensport lees je hier al duidelijk vooroordelen. Misschien zouden ze zich daarin eerder wat meer verdiepen voor ze wat roepen.