Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:37

http://www.sectorraadpaarden.nl / Nieuwsredactie


De Sectorraad Paarden van LTO bood om 10.30u op dinsdag 13 januari aan minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) zijn Plan van Aanpak Paardenwelzijn aan. Ruim een jaar geleden bracht minister Verburg de Nota Dierenwelzijn uit. In het daar bijgevoegde actieprogramma staat dat er een Plan van Aanpak moet komen voor de paardensector in ons land. Deze is vanochtend overhandigd, hierbij een samenvatting:

”Georganiseerde paardenhouderij wil zorgen voor optimaal welzijn”

“Als paardenhouderij zijn we het aan onze stand en aan onze dieren verplicht om te zorgen voor optimaal dierenwelzijn en om verbeteringen door te voeren waar dit mogelijk en zinvol is. Dit Plan van Aanpak laat zien dat onze complete sector hieraan een hoge prioriteit geeft”, aldus voorzitter Johan Lokhorst van de Sectorraad Paarden bij de aanbieding van het plan.

Het ontwikkelen van het Plan van Aanpak sluit aan bij de nota Dierenwelzijn die in 2007 door de minister van LNV werd uitgebracht. Het verzoek om een dergelijk plan te maken, is door de sector met enthousiasme opgepakt.

Kennis verdiepen en uitwisselen
Voor het verdiepen en uitwisselen van kennis over dierenwelzijn in de paardenhouderij is een belangrijke plaats toegekend aan het Nationaal Hippisch Kenniscentrum, dat binnenkort van start gaat. Daarnaast zullen de in de Sectorraad vertegenwoordigde organisaties in 2009 een onderzoeksproject uitvoeren om te komen tot objectieve parameters voor de relatie tussen dierenwelzijn en huisvesting.

Het plan van aanpak onderscheidt zes aandachtsvelden: huisvesting, voeding, training en hulpmiddelen, transport, fokkerij en paraveterinaire en complementaire beroepen. Voor elk aandachtsveld zijn in het plan beleidsvoornemens, plannen voor nadere analyse en onderzoek en concrete acties aangegeven om het dierenwelzijn te bevorderen. Het merendeel van de concrete verbeteringen zal volgens het Plan van Aanpak vanaf 2010/2011 worden gerealiseerd.

Coupeerverbod effectief handhaven
De Sectorraad schuwt echter niet om directe verbeteringen van het dierenwelzijn al concreet in het Plan van Aanpak te benoemen. Een voorbeeld is de handhaving van het verbod om staarten van trekpaarden te couperen. De Sectorraad stelt vast dat dit verbod (en bijvoorbeeld ook het verbod om paarden te brandmerken) nog steeds door een kleine groep fokkers wordt omzeild. “Wij willen hieraan een einde maken door tijdens keuringen het hebben van een volledige staart verplicht te stellen”, stelt Jaap Werners, die als lid van het bestuur van de Sectorraad de totstandkoming van het Plan van Aanpak heeft aangestuurd. Daarnaast steunt de Sectorraad de minister om het couperen en brandmerken op de agenda van de Europese Unie te zetten.

Actieve communicatie
Met het uitbrengen van het Plan van Aanpak neemt de Sectorraad Paarden het voortouw bij de verdere verbetering van het dierenwelzijn in de paardenhouderij. Communicatie en voorlichting zijn belangrijk in deze sectorbrede aanpak en de Sectorraad is dan ook van plan actief te communiceren over de volgende stappen die worden gezet.

De Sectorraad realiseert zich dat het niet eenvoudig zal zijn ook de niet-georganiseerde paardenhouderij te bereiken en te stimuleren. Toch willen de samenwerkende organisaties zich hiervoor met kracht inzetten en rekenen daarbij op faciliterende ondersteuning door het ministerie van LNV."

Klik hier voor het volledige Plan van Aanpak Paardenwelzijn van de sector Paardenhouderij.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:51

Vanmorgen was er een goed verslag op radio 1 ze waren bij paardenmelkerij Orchid .. deze meneer had meegewerkt aan een plan van aanpak .

Maar weer zien wat er van komt .

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:00

nou ja...het schijnt dus dat er helemaal geen richtlijnen zijn betreffende paarden in europa,en dat terwijl er zoveel paarden zijn...vooral in nederland.
als dit soort dingen in de wet worden vastgelegd is het makkelijker mensen aan te pakken....nu is het...als het paard broodmager is gaan we eens kijken....misschien met de nieuwe regelgeving,het iets makkelijker is dit soort wantoestanden te voorkomen en eerder in te grijpen.
Ik vind ook het opsluiten van een paard in een stal de hele dag,iedere dag ,misdadig....

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:57

Ik kan het plan van aanpak niet lezen... hij opent em niet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:35

ik heb m uitgeprint, ga 'm lezen en er op schieten }:)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:45

Zo grootste deel gelezen.
Het woord 'wei' ontbreekt bij stalling paarden. Behalve dan prikkeldraad om weiden moet niet mogen.
Maar stallen moeten zo aangepast dat sociaal contact mogelijk wordt. Niks over de noodzaak van weidegang. Niet verwonderlijk want veel bij de sectorraad aangesloten bedrijven hebben geen weidegang of welke andere gang dan ook behalve onder het zadel of losgooien in de bak.

En dan de noodzaak tot voorlichting. Aan anderen natuurlijk. Want de profs doen het goed. Duh!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:02

Anya schreef:
Zo grootste deel gelezen.
Het woord 'wei' ontbreekt bij stalling paarden. Behalve dan prikkeldraad om weiden moet niet mogen.
Maar stallen moeten zo aangepast dat sociaal contact mogelijk wordt. Niks over de noodzaak van weidegang. Niet verwonderlijk want veel bij de sectorraad aangesloten bedrijven hebben geen weidegang of welke andere gang dan ook behalve onder het zadel of losgooien in de bak.

En dan de noodzaak tot voorlichting. Aan anderen natuurlijk. Want de profs doen het goed. Duh!


TJa zíj weten tenslotte als geen ander dat paarden ook prima zonder weiland kunnen. Weiland wat is dat? Oh ja da's zo'n snack voor paarden waar ze een gevulde buik van krijgen :+

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:43

Pletje123 schreef:
Ik kan het plan van aanpak niet lezen... hij opent em niet.


Same here. :(
Edit: inmiddels wel kunnen downloaden gelukkig. :)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:55

En ik weet wel wat er gaat gebeuren dan.. gaan ze stallen bouwen die wat groter zijn en waar de paarden iets meer uit de stal kunnen hangen. Stapmolen erbij. Mooi. Niks meer aan doen. Of toch een grotere kantine voor de eigenaren :\

Want tja: grond hebben ze niet en stallen wat groter maken kan nog wel. Prijs voor de lessen en stallen een beetje omhoog. Goed te doen.

Maar ik heb 100x liever een iets kleinere stal dan die maten, en paarden die de hele dag in de wei staan in een groep. Dan is het echt geen ramp dat de stal 10cm onder de norm is o.i.d. Mijn wat groot uitgevallen Wiz kan languit liggen in zijn stal van 3.40 x 3.40, maar bovenal kan hij met zijn maatjes de (grote) wei in.

Maar ik zal het wel niet begrijpen. Daarom moet ik waarschijnlijk ook op cursus als privé paardenbezitter :j
Dan leer ik dat mijn paard geen weide nodig heeft maar wel een grote stal. Super! Ik verheug me nu al op de cursus :j