Staatsbosbeheer voert paarden en runderen uit voorzorg bij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staatsbosbeheer voert paarden en runderen uit voorzorg bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:31

www.bndestem.nl

Staatsbosbeheer voert Galloway-paarden, Shetlanders, Haflingers en Schotse hooglanders uit voorzorg bij tijdens de vrieskou. "We leggen om de paar dagen een baaltje hooi neer.

Dat doen we alleen met extreme weersomstandigheden", zegt Piet de Keuning van Staatsbosbeheer.

De Vereniging Natuurmonumenten liet deze week weten dat ze hun Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden in natuurgebieden níet bijvoeren, omdat de dieren het zelf wel zouden kunnen volhouden.

De Keuning bevestigt dat. "De dieren kunnen het inderdaad heel lang volhouden in de winter. Wij voeren ze meer uit voorzorg bij; écht nodig hebben de dieren het niet. Maar het is wel prettig voor ze om wat maagvulling te hebben. We hakken ook het ijs in de drinkpoelen open, ook al kunnen de dieren ook vocht uit gewassen halen." De runderen en paarden zijn 'winterhard'. "Het echte voedsel - eiwitten en mineralen - eten ze in de zomer. Daarmee bouwen ze een vetreserve op. In de winter grazen ze wel, maar ze nemen geen échte voeding tot zich. Ze hebben heel weinig nodig in de winter." Ook de kou kan de dieren niet deren.

"Ze verharen twee keer per jaar. In de winter krijgen ze een winterjas. Ze passen zich aan de natuuromstandigheden aan."

Staatsbosbeheer heeft in Zeeland runderen en paarden op onder meer de Goudplaat en de Schotsman (bij het Verse Meer), de duinen bij Oostkapelle, de Kop van Schouwen en op Het Rammegors (Sint-Philipsland).

De Haflinger-paarden die op de eilanden in het Veerse Meer lopen, worden extra in de gaten gehouden.

De Keuning: "Mocht het water straks dichtvriezen, dan kunnen de dieren van de eilanden af. We vragen ons af of ze eraf zouden gaan, als het mogelijk is. Daar hebben we nog geen ervaring mee: de laatste keer dat het vroor, liep er nog geen vee op de eilanden. Misschien moeten we tijdelijk schrikdraad aanleggen."

magriet

Re: Staatsbosbeheer voert paarden en runderen uit voorzorg bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:55

Hebben ze toch wat geleerd. een x aantal jaren geleden vielen er aardig wat slachtoffers onder deze dieren omdat ze niet bijgevoerd werden

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:56

krant schreef:
Staatsbosbeheer voert Galloway-paarden, ....

Galloways zijn geen paarden maar runderen Koe

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:02

Cayenne schreef:
De Vereniging Natuurmonumenten liet deze week weten dat ze hun Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden in natuurgebieden níet bijvoeren, omdat de dieren het zelf wel zouden kunnen volhouden.

De Keuning bevestigt dat. "De dieren kunnen het inderdaad heel lang volhouden in de winter. Wij voeren ze meer uit voorzorg bij; écht nodig hebben de dieren het niet.

Bijvoeren is echt niet nodig wanneer een gebied groot genoeg is om een compleet ecosysteem te herbergen (inclusief winter-gebieden). Bijvoeren helpt niet op een duurzame manier. De sterkste en dominantste dieren kunnen bij het voedsel; zwakkeren zullen nog steeds sterven. Bovendien wordt een populatie kunstmatig hoog door bijvoeren (er zullen meer jonge dieren geboren worden dan in een niet-bijgevoerde situatie), waardoor de draagkracht van het gebied wordt overschreden en de problemen het jaar erop nog groter zullen zijn. Een vicueuze cirkel.

Bij normale sterfte overleeft 10 - 15% van de populatie de winter niet.

Mijn mening: bijvoeren is niet nodig! Jammer dat ze dit toch weer zijn gaan doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:08

Wilrieke schreef:
krant schreef:

ROFL Haha!

Journalist heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt Clown

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:09

ik denk dat ze vooral zijn gaan bijvoeren onder de druk van ''het volk'' die het zielig vindt dat de dieren daar staan ''zonder eten'' ''zo zielig''
het zou niet de eerste keer zijn dat SBB daarvoor een proces krijgt..
Ik ben het verder mwe Wilrieke eens..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:50

als deze dieren de beschikking hebben over honderden hectare, zoals ze dat ook in de vrije natuur hebben, kan ik leven met een niet-bijvoeren beleid, anders vind ik het regelrechte dierenmishandeling.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:53

@leonora; er wordt bij het kijken hoeveel draagkracht het gebied heeft (dus hoeveel dieren erin kunnen) gekeken naar het voedselaanbod. Dus ''hoeveel dieren om genoeg voedselaanbod te hebben om niet bij te voeren''
en adh daarvan wordt er een kudde losgelaten
er loopt niet zo'n groot aantal dieren als op een gebied van honderden hectare
zo'n populatie schommelt, er komen dieren bij, te weinig eten, dus de zwakken sterven, genoeg te eten weer, dieren erbij, te weinig eten enz Lachen
zo gaat het er bij bijv de zebras de wildebeesten enz op de savanne ook aan toe Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:55

dat kleine beetje natuurgebied hier, als het nu echt natuur was dan hoorde je me niet, maar er is hier geen natuur meer, fijn dat ze bijvoeren..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:57

garny95 schreef:
dat kleine beetje natuurgebied hier, als het nu echt natuur was dan hoorde je me niet, maar er is hier geen natuur meer, fijn dat ze bijvoeren..

dat bedoel ik!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:58

Wilrieke schreef:
Cayenne schreef:

De Keuning bevestigt dat. "De dieren kunnen het inderdaad heel lang volhouden in de winter. Wij voeren ze meer uit voorzorg bij; écht nodig hebben de dieren het niet.

Bijvoeren is echt niet nodig wanneer een gebied groot genoeg is om een compleet ecosysteem te herbergen (inclusief winter-gebieden). Bijvoeren helpt niet op een duurzame manier. De sterkste en dominantste dieren kunnen bij het voedsel; zwakkeren zullen nog steeds sterven. Bovendien wordt een populatie kunstmatig hoog door bijvoeren (er zullen meer jonge dieren geboren worden dan in een niet-bijgevoerde situatie), waardoor de draagkracht van het gebied wordt overschreden en de problemen het jaar erop nog groter zullen zijn. Een vicueuze cirkel.

Mijn mening: bijvoeren is niet nodig! Jammer dat ze dit toch weer zijn gaan doen.

je hebt helemaal gelijk....maar ik denk niet dat mensen het leuk vinden om kadavers te zien liggen.
en er komt ook nog bij dat er geen natuurlijk evenwicht is....in de natuur sterven dieren vaak niet van de honger...voor dat ze sterven raken ze verzwakt ze worden ze wel gegrepen door een wolf ofzo.
Dus of je doet het goed...met wolven en alle natuurlijke vijanden erbij....of je doet het niet....en dan moet je dus bijvoeren..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:04

de dieren die zo zwak zijn dat het niet meer gaat worden uit de kudde genomen, de organisatie is ''de wolf'' zolang die nog niet hier in nederland is (hij is onderweg) evt kadavers laten ze ook niet liggen maar die worden opgeruimd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:27

Naaltje schreef:
@leonora; er wordt bij het kijken hoeveel draagkracht het gebied heeft (dus hoeveel dieren erin kunnen) gekeken naar het voedselaanbod. Dus ''hoeveel dieren om genoeg voedselaanbod te hebben om niet bij te voeren''
en adh daarvan wordt er een kudde losgelaten
er loopt niet zo'n groot aantal dieren als op een gebied van honderden hectare
zo'n populatie schommelt, er komen dieren bij, te weinig eten, dus de zwakken sterven, genoeg te eten weer, dieren erbij, te weinig eten enz Lachen
zo gaat het er bij bijv de zebras de wildebeesten enz op de savanne ook aan toe Knipoog

De zwakke exemplaren worden op de savanne opgegeten door een leeuw oid. Biij staatsbosbeheer zijn er weldegelijk heel veel dieren dood gegaan van de honger.

Opgegeten worden door een leeuw hoort bij de natuur...dood gaan van de honger is echt heel wreed.
Staatsbosbeheer is verantwoordelijk voor de dieren en moet er ook naar behoren voor zorgen.
Als er dieren dood gaan van de honger moet de eigenaar ingrijpen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:30

wilde dieren hebben geen eigenaar
ik heb geen ervaring met sbb (en die kennis uit het afgelopen blok ook neit goed genoeg paraat) maar ik heb een dag bij een andere organisatie gelopen, en daar werd het ''wolvenvoer'' (de zwakken dus) eruit gevangen en ...
Lachen

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:33

Ik ben het er ook mee eens dat het geen echt natuur is maar door mensen opgezet. Om er dan maar een kudde op te zetten en te laten dood gaan aan de honger, omdat de zwakkeren nu eenmaal dood gaan, vind ik niet helemaal normaal. Nederland is bepaald geen Afrika.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:58

toverpaardje schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat het geen echt natuur is maar door mensen opgezet. Om er dan maar een kudde op te zetten en te laten dood gaan aan de honger, omdat de zwakkeren nu eenmaal dood gaan, vind ik niet helemaal normaal. Nederland is bepaald geen Afrika.

Helemaal mee eens.
Alleen gaan de dieren niet dood van de honger bij deze omstandigheden.

Staatsbosbeheer voert nu bij, maar dat is alleen voor de gemoedsrust van de mensen. Dat zeggen ze zelf ook in hun bericht, de dieren hebben het helemaal niet nodig. Zoals gezegd, dieren lopen in die hoeveelheden op een bepaalde oppervlakte, dat er zomer en winter genoeg te eten is. Daarnaast is het normaal en gezond voor de dieren dat ze hun vetreserves die ze in de zomer opbouwen, afbreken in de winter. Ze mogen dus afvallen!

Free nature kiest er bewust voor om niet bij te voeren, maar uit te leggen waarom dat niet nodig is. Dat is hier te lezen: http://www.freenature.nl/index.php?pid=10

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:10

Naaltje schreef:
ik heb geen ervaring met sbb (en die kennis uit het afgelopen blok ook neit goed genoeg paraat) maar ik heb een dag bij een andere organisatie gelopen, en daar werd het ''wolvenvoer'' (de zwakken dus) eruit gevangen en ...
Lachen

En daar heb ik in het geheel geen problemen mee. Als je ze maar niet laat creperen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:13

dat is ook niet de richtlijn van welke natuurorganisatie ook Knipoog dan moeten ze zich goed achter de oren krabben Knipoog (reactie op NatasjavE)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:32

NatasjavE schreef:
Naaltje schreef:
Lachen

En daar heb ik in het geheel geen problemen mee. Als je ze maar niet laat creperen.

Zoals Naaltje ook al zegt, dat is absoluut niet het doel. En dat mag ook niet, je hebt ook als natuurbeheerorganisatie zorgplicht voor je dieren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:03

Wilrieke schreef:
krant schreef:

Precies... dacht ook al, hé een nieuw paardenras Haha!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:11

Tsja, we blijven de natuur vanuit mensenogen bekijken. Magere dieren zijn zielig. Doodgaan is zielig. Een wolf die een schaapje vangt, das ook naar. Knipoog

WesseLady en Naaltje; fijn dat jullie er zijn!

Het ontbreekt hier en daar helaas wat aan duidelijke uitleg van natuurorganisaties over het hoe en waarom van hun handelen. Gelukkig is er wel steeds meer wijsheid door onderzoek en inmiddels de nodige jaren ervaring met grazersbeleid. Jammer dat er nu weer zo'n 'terugval' is onder de druk van het (onwetende) publiek.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:33

Even om dingen helder te krijgen:

Als ik als particulier zeg 5 haflingers op 15 hectaren land laat lopen, dan is dit ruim voldoende voor ze om zich klap te eten in de zomer en waarschijnlijk redden ze de winter ook wel. Bijvoeren, ontwormen, bekappen, water geven.... dat is niet natuurlijk.

Nu komt er een strengere winter, en eentje valt om.

Kan dat, of kan dat niet?

Nu ben ik staatsbosbeheer, en laat ik een paar honderd gefokte ponys op een veelvoud van hectaren lopen.
En dan ineens -poef- doe ik aan natuurbeheer?

Mijn mening: grote grazers in natuurgebieden, hebben niets met natuur te maken. Ze zijn hier neergepoot om een natuur die ook niet natuurlijk is (want door menselijk ingrijpen op een bepaalde manier gemodelleerd) vorm te geven. De eigenaren (aha!) zijn dus ook verplicht net als alle andere eigenaren in dit land, het welzijn van hun dieren te waarborgen.
Daar hoort het wegvangen of afmaken van zieke dieren gewoon bij, net zoals het bijvoeren in de winter, het in toom houden van populaties door wegvangen of jaren geen hengst erbij enz.

Van mij mogen die natuurorganisaties best met hun parklandschapjes spelen, maar niet ten koste van landbouwhuisdieren.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:59

Gelet op het aantal reacties die het onnodig vinden om bij te voeren komt toch het oude spreekwoord weer boven"de beste stuurlui staan aan wal". Ik lees dat het bijvoeren ook al is het niet nodig geen kwaad kan, dus waar maakt iedereen zich druk over als die beesten het niet opvreten dan is er toch niets aan de hand en anders blijft de verwarming wat langer doordraaien.
Er zijn hier teveel zeikerds aanwezig, terwijl mensen alleen maar goed doen. Het is nog altijd zo wie goed doet goed ontmoet. Slapen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:10

haha, hilden ik denk dat wesselady niet zo aan de wal staat zoals jij doelt
en bij mij is het onderdeel van m'n opleiding Lachen

het getuigt ook niet echt van ''openstaan voor'' en capaciteit om te discussieren dat je meteen begint over zeikerds, beetje zonde

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:57

Wilrieke schreef:
Cayenne schreef:

Probleem is dat je in NL geen compleet ecosysteem kunt herbergen, daar is simpelweg te weinig ruimte voor.
Misschien was het niet nodig geweest, dat weet ik niet maar zoals ik Staatsbos ken ondernemen die niet snel actie, gok dus dat het wel nodig is. Ik hoop dat ze daarbij gedacht hebben om het 'recht van de sterkste' wat jij noemt te omzeilen.