Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
krant schreef:Staatsbosbeheer voert Galloway-paarden, ....
Cayenne schreef:De Vereniging Natuurmonumenten liet deze week weten dat ze hun Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden in natuurgebieden níet bijvoeren, omdat de dieren het zelf wel zouden kunnen volhouden.
De Keuning bevestigt dat. "De dieren kunnen het inderdaad heel lang volhouden in de winter. Wij voeren ze meer uit voorzorg bij; écht nodig hebben de dieren het niet.
Wilrieke schreef:krant schreef:Staatsbosbeheer voert Galloway-paarden, ....
Galloways zijn geen paarden maar runderen
garny95 schreef:dat kleine beetje natuurgebied hier, als het nu echt natuur was dan hoorde je me niet, maar er is hier geen natuur meer, fijn dat ze bijvoeren..
Wilrieke schreef:Cayenne schreef:De Vereniging Natuurmonumenten liet deze week weten dat ze hun Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden in natuurgebieden níet bijvoeren, omdat de dieren het zelf wel zouden kunnen volhouden.
De Keuning bevestigt dat. "De dieren kunnen het inderdaad heel lang volhouden in de winter. Wij voeren ze meer uit voorzorg bij; écht nodig hebben de dieren het niet.
Bijvoeren is echt niet nodig wanneer een gebied groot genoeg is om een compleet ecosysteem te herbergen (inclusief winter-gebieden). Bijvoeren helpt niet op een duurzame manier. De sterkste en dominantste dieren kunnen bij het voedsel; zwakkeren zullen nog steeds sterven. Bovendien wordt een populatie kunstmatig hoog door bijvoeren (er zullen meer jonge dieren geboren worden dan in een niet-bijgevoerde situatie), waardoor de draagkracht van het gebied wordt overschreden en de problemen het jaar erop nog groter zullen zijn. Een vicueuze cirkel.
Bij normale sterfte overleeft 10 - 15% van de populatie de winter niet.
Mijn mening: bijvoeren is niet nodig! Jammer dat ze dit toch weer zijn gaan doen.
Naaltje schreef:@leonora; er wordt bij het kijken hoeveel draagkracht het gebied heeft (dus hoeveel dieren erin kunnen) gekeken naar het voedselaanbod. Dus ''hoeveel dieren om genoeg voedselaanbod te hebben om niet bij te voeren''
en adh daarvan wordt er een kudde losgelaten
er loopt niet zo'n groot aantal dieren als op een gebied van honderden hectare
zo'n populatie schommelt, er komen dieren bij, te weinig eten, dus de zwakken sterven, genoeg te eten weer, dieren erbij, te weinig eten enz
zo gaat het er bij bijv de zebras de wildebeesten enz op de savanne ook aan toe
toverpaardje schreef:Ik ben het er ook mee eens dat het geen echt natuur is maar door mensen opgezet. Om er dan maar een kudde op te zetten en te laten dood gaan aan de honger, omdat de zwakkeren nu eenmaal dood gaan, vind ik niet helemaal normaal. Nederland is bepaald geen Afrika.
Naaltje schreef:wilde dieren hebben geen eigenaar
ik heb geen ervaring met sbb (en die kennis uit het afgelopen blok ook neit goed genoeg paraat) maar ik heb een dag bij een andere organisatie gelopen, en daar werd het ''wolvenvoer'' (de zwakken dus) eruit gevangen en ...
NatasjavE schreef:Naaltje schreef:wilde dieren hebben geen eigenaar
ik heb geen ervaring met sbb (en die kennis uit het afgelopen blok ook neit goed genoeg paraat) maar ik heb een dag bij een andere organisatie gelopen, en daar werd het ''wolvenvoer'' (de zwakken dus) eruit gevangen en ...
En daar heb ik in het geheel geen problemen mee. Als je ze maar niet laat creperen.
Wilrieke schreef:krant schreef:Staatsbosbeheer voert Galloway-paarden, ....
Galloways zijn geen paarden maar runderen
Wilrieke schreef:Cayenne schreef:De Vereniging Natuurmonumenten liet deze week weten dat ze hun Schotse Hooglanders, Galloway-runderen en Konik-paarden in natuurgebieden níet bijvoeren, omdat de dieren het zelf wel zouden kunnen volhouden.
Bijvoeren is echt niet nodig wanneer een gebied groot genoeg is om een compleet ecosysteem te herbergen (inclusief winter-gebieden). Bijvoeren helpt niet op een duurzame manier. De sterkste en dominantste dieren kunnen bij het voedsel; zwakkeren zullen nog steeds sterven. Bovendien wordt een populatie kunstmatig hoog door bijvoeren (er zullen meer jonge dieren geboren worden dan in een niet-bijgevoerde situatie), waardoor de draagkracht van het gebied wordt overschreden en de problemen het jaar erop nog groter zullen zijn. Een vicueuze cirkel.
Bij normale sterfte overleeft 10 - 15% van de populatie de winter niet.
Mijn mening: bijvoeren is niet nodig! Jammer dat ze dit toch weer zijn gaan doen.