Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:27

http://www.anp.nl

De Dierenbescherming krijgt elke dag een stroom telefoontjes van mensen die zich zorgen maken over paarden en pony’s die bij deze lage temperaturen buiten staan. De meldkamer kreeg de afgelopen dagen ongeveer 250 telefoontjes per dag, een kwart meer dan normaal.

Ondanks de grote hoeveelheid meldingen heeft de Dierenbescherming (nog) geen aanwijzingen dat er meer dieren dan anders worden verwaarloosd.

Verwante artikelen:

[VN] Pas op voor vastvriezen van de paardentong
[VN] "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"
[VN] Pony mogelijk doodgevroren in weiland door vrieskou

Djilna

Re: Veel bezorgde mensen bellen de Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:35

Toch blijf ik het apart vinden dat zoveel mensen denken dat een paard in een stal met verwarming hoort te staan ipv met een lekkere dikke wintervacht of deken in de wei...

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:40

Waar bemoeien ze zich mee? Als je er geen verstand van hebt, hou je er dan buiten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:45

Ik sluit me bij je aan Djilan!
Laat de DB eens met info komen hoe paarden veel beter gehouden kunnen worden...
Veel ontwetende mensen denken nog steeds aan paarden altijd in een stalletje.

Net als dat veel mensen bij de DB zelf wel eens een lesje paardenhouden kunnen hebben... heb er een aantal gezien die van dit soort situaties ook geen kaas gegeten hebben...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:46

Mee eens, laat ze die mensen maar eens een cursus volgen. Er worden er zat aangeboden aan paardenmensen, stuur daar dan ook DBwerknemers heen..

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:47

De beste temperatuur voor een paard ligt nog altijd tussen de -5 en +15 graden, dus er is weinig reden tot ongerustheid, mah ja die telefoontjes komen van mensen die niets van paarden weten!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:48

Nou ja, hier is het `s nachts steeds tussen de -14 en -18 dus die -5 zijn we al voorbij Cool
Maar dan nog, met genoeg voer en water redden ze het prima!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:48

sandravra schreef:
Waar bemoeien ze zich mee? Als je er geen verstand van hebt, hou je er dan buiten.

Ik denk dat het niet uit bemoeienis is maar uit goede bedoelingen Knipoog
Mensen die geen of niet zoveel 'verstand' van paarden hebben zien een diertje in de kou staan en refereren dan aan hun eigen gevoelsbeleving.

Gister vroeg iemand die langs fietste (terwijl mijn merrie in de bak stond met haar deken op) "Heeft je paard geen last van de kou?" Waarop ik zei; Nee, hoor! "Oh, gelukkig maar" zei de fietser.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:49

Je hebt gewoon overbezorgde mensen!
Maar toch heb ik er geen moeite mee dat ze bellen.
Ze bedoelen het goed.
De dierenbescherming vind het helemaal niet erg want ze hebben liever veel telefoontjes waar der een paar nuttig van zijn dan hele maal geen telefoontjes. dit hebben ze mij toen des tijd verteld. (ik ben erg geintreseerd in het werk van de dierenbescherming en ze hadden zo iets toen een keer gezegd.)

Vjestagirl

Ach ja. Je zult altijd mensen houden die vinden dat ze zich overal mee mogen bemoeien

Gulpje

EeCee schreef:
sandravra schreef:

Ik denk dat het niet uit bemoeienis is maar uit goede bedoelingen Knipoog
Mensen die geen of niet zoveel 'verstand' van paarden hebben zien een diertje in de kou staan en refereren dan aan hun eigen gevoelsbeleving.

Gister vroeg iemand die langs fietste (terwijl mijn merrie in de bak stond met haar deken op) "Heeft je paard geen last van de kou?" Waarop ik zei; Nee, hoor! "Oh, gelukkig maar" zei de fietser.

Ik denk dat t ook zo zit inderdaad.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:50

Ik vind dat ze zich er best mee mogen bemoeien want soms komen er wel nuttige dingen binnen!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:52

Idd zijn het vaak mensen die weinig van paarden weten en gewoon bezorgd zijn.
Heb liever dat ze te vaak bellen waar een paar terechte meldingen tussenzitten dan te weinig bellen en echte verwaarlozingen niet aangepakt kunnen worden.

Ben het met EeCee en STS Angels eens.

_rosita_

De mensen die bellen en geen weet hebben van paarden en hun vacht en kacheltje etc neem ik niets kwalijk.
Wél dat er nog steeds weinig informatie naar buiten gebracht wordt dat paarden beweging/sociaal contact nodig hebben... Dat ze prima tegen deze temperaturen kunnen, zolang ze ruwvoer hebben om het inwendige kacheltje draaiende te houden.

Ik hoop dan ook dat de DB dat verteld aan mensen die bellen, maar ik ga er helaas vanuit van niet... zal eerder een bedankt voor het bellen, we zoeken het uit antwoord zijn.
Op die manier zal het nooit een ander beeld opleveren dan paardjes lekker de hele dag in een stalletje, want anders is het zielig

Adriana

Ik heb juist moeite met paarden die al 2 maanden in de box staan en er niet uitkomen! Naar buiten is veel gezonder voor de paarden! En als ze maar dagelijks buiten komen dan zijn ze ook lang zo gek niet dat je ongelukken krijgt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:53

liever teveel onnodige telefoontjes, dan 1x niet bellen terwijl het wel nodig was..... is alleen maar goed dat mensen zich bekommeren om de dieren, dat het dan allemaal wel meevalt is alleen maar beter toch Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:53

Marley schreef:
liever teveel onnodige telefoontjes, dan 1x niet bellen terwijl het wel nodig was..... is alleen maar goed dat mensen zich bekommeren om de dieren, dat het dan allemaal wel meevalt is alleen maar beter toch Lachen

Yup zo zie ik het ook Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:54

Ik heb de site van de DB gelezen, en dit is wat ze zeggen over het huisvesten van paarden:
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (weven), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.

En dus vind ook de DB dat paarden buiten horen te staan, ze zijn echter aan de wet gebonden.... maar er is nu eindelijk goede hoop dat die veranderd! yeah!

Mensen die bellen weten idd vaak weinig van dieren.... Maar er zijn natuurlijk vele gevallen waarin mensen met dit weer niet de juiste zorg verstrekken: voedsel en water... en ja, dan kan en dier heel hard achteruit gaan!

Ik zeg: prima, die alertheid! Is wel een fijne idee in deze verder nogal koude en weinig empathische samenleving.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:54

Maar wie zegt dat de DB die ene die het wel nodig heeft herkent? Juist als er zoveel mensen werken die totaal geen verstand van paarden hebben?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:55

Op zich goed natuurlijk dat er oplettende mensen zijn die zich nog bekommeren om dieren. Als ik kijk naar mijn eigen paarden dan kan ik niet anders zeggen dan dat die nu helemaal in hun element zijn. Ze lijken het heerlijk te vinden die kou. Ze krijgen hooi in de schuur (inloopstal) en hooi buiten maar ze kiezen er eerst voor om het buiten op te eten. Nu scheelt het waarschijnlijk dat ik een fjord en een trekpaard heb die allebei heerlijk dik in het haar zitten, maar ook de new forest merrie die bij ze loopt is helemaal in haar sas. De fjord had gisterenavond terwijl ik bijna vernikkelde van de kou zijn vacht nog netjes plat liggen dus die had het verre van koud Lachen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:57

Toch vreemd ja. Het ponytje wat bij ons op de wei staat mag dus ook niet naar buiten met dit weer. Die is de héle week nog niet buiten geweest... en of hij genoeg te eten krijgt binnen?! Maak me dr niet druk over maar het valt me hier in de buurt wel op dat er maar weinig paarden buitenstaan deze week terwijl er normaal een aantal gewoon dag en nacht buitenstaan óók als het vriest, maar nu er ineens sneeuw ligt moeten ze binnen?
Die van ons staan ook gewoon met een extra deken buiten.. en wat extra hooi Lachen

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:58

Djilan schreef:
Nou ja, hier is het `s nachts steeds tussen de -14 en -18 dus die -5 zijn we al voorbij Cool
Maar dan nog, met genoeg voer en water redden ze het prima!

Ik bedoelde meer de temperatuur overdag, aangezien ik er niet vanuit ging dat mensen dit 's nachts opmerkte. Slapen
Maar ook bij temperaturen vanaf -12 kunnen paarden wel buiten zijn, met name de sobere rassen (ijslanders en shetlanders).

Roselie

Nou ik moet zeggen dat mensen snel dieren zielig vinden hoor, ze kunnen wel wat hebben!

Liselot11

Adriana schreef:
Ik heb juist moeite met paarden die al 2 maanden in de box staan en er niet uitkomen! Naar buiten is veel gezonder voor de paarden! En als ze maar dagelijks buiten komen dan zijn ze ook lang zo gek niet dat je ongelukken krijgt.

Ja, zeg dat wel. Naar buiten met die beesten, ze passen zich er zelf op aan door voorzichtig te lopen, ze zijn echt niet gek.

kylah

ik vind het ook alleen maar fijn dat mensen zich in ieder geval zorgen maken! Ik heb al een aantal keer op bokt verhalen gelezen van paarden die dagen dood in een land lagen zonder dat iemand zich er om bekommerde.
Ik reed vandaag naar mijn werk, onderweg is er een landje/dijk met 4 shetlanders erin. Ben het er helemaal mee eens dat die beestjes lekker buiten kunnen staan. Het land was alleen bedekt met een dikke laag ijs/sneeuw waardoor ze niet konden eten. Ik kon nergens hooi zien liggen.
Ik ga er vanuit dat ze dat wel krijgen maar ga het toch even in de gaten houden.