"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:46

http://www.nieuwsblad.be

Teveel dieren moeten vrieskou trotseren.

Het zijn drukke dagen voor de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen. Sinds vorige week lopen dagelijks meerdere klachten binnen over paarden en koeien die in de weiden al dan niet zonder beschutting de ijskoude nachten moeten trotseren.

'Wie echt een hart voor dieren heeft, zorgt er nu toch voor dat ze naar binnen worden gebracht', onderstreept Lucie Van Wittenberghe van de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen. 'Jammer genoeg is dat lang niet overal het geval.
Dagelijks krijgen wij verschillende meldingen van vooral paarden die in weiden staan, 's nachts en zonder degelijke beschutting. Bij extreme vriestemperaturen van min tien graden of lager is dat uiteraard niet verantwoord.'

Het zijn hoofdzakelijk bezorgde omwonenden die de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen verwittigen. Lucie Van Wittenberghe: 'En die meldingen komen momenteel uit alle hoeken van de regio. In de weide moet sowieso een degelijke beschutting aanwezig zijn.
Zo moet een hok minstens langs één kant winddicht zijn. Maar zelfs met een beschutting is het deze dagen niet aangewezen om de dieren buiten te laten. De dieren moeten bijvoorbeeld op elk moment kunnen drinken, maar het hoeft geen betoog dat de drinkbakken in een mum van tijd bevriezen. In sommige gevallen zorgen omwonenden ervoor dat de dieren toch water hebben, gelukkig maar. Deze bezorgdheid verdient natuurlijk waardering, maar het zou zover niet mogen komen.'

'Bij elke melding treden wij meteen op. Dit houdt in dat de betrokken landbouwer telefonisch wordt gecontacteerd, al is het niet altijd een sinecure om de eigenaar te achterhalen. Momenteel zijn wij bijvoorbeeld op zoek naar een landbouwer uit Dergneau die in Broeke in Ronse zijn boerenpaard in de vrieskou achterlaat. Op een beleefde manier proberen wij uit te leggen dat het beter is om de dieren onderdak te bieden. Wij moeten dan dikwijls horen dat koeien en paarden tegen de kou kunnen. Soms worden wij afgescheept met we kunnen ze niet pakken. Als de dieren naar het slachthuis moeten, is het blijkbaar nooit een probleem om de koeien te pakken te krijgen. Voorlopig lukt het wel om de landbouwers te overtuigen,van de noodzaak om hun koeien en paarden nu op stal te houden. Ik vind het erg dat zoiets moet worden gezegd.'

De eigenaars slaan de raad van de vzw Dierenbescherming Vlaamse Ardennen best niet in de wind. Lucie Van Wittenberghe: 'Wij zullen verdere stappen ondernemen tegen wie nu halsstarrig weigert om zijn dieren binnen te verzorgen. In dergelijke gevallen alarmeren wij de politie en de inspectiedienst van het ministerie van Landbouw.'

Blue9

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:51

Ja komt bij mij direct weer de vraag op, hoe is het in het wild dan. Als de paarden altijd al 24/7 buiten staan kunnen ze hier ook wel tegen, en beschutting spreekt voor zich.

Vraag ik me wel af moet dit een hok zijn of kunnen dat ook gewoon bomen zijn?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:53

Apart dat je dan nooit een vergunning krijgt om een stal oid op je weiland wat niet aan je huis grenst te bouwen. En dat ze stimuleren om dieren buiten te laten lopen. En dat het soms helemaal niet beter is om dieren die de kou nu gewend zijn ineens in een verwarmde omgeving te plaatsen...

En nee, mijn paard staat niet 24/7 buiten en als ik de shetjes van de buuf buiten zie staan zonder stal ril ik ook wel even, maar ze lopen gewoon te grazen en krijgen 4x daags vers water. Dat het bevriest, wil niet zeggen dat alle dieren direct uitdrogingsverschijnselen krijgen. Als je het maar regelmatig komt verversen zie ik helemaal geen probleem...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:53

[citeer] In de weide moet sowieso een degelijke beschutting aanwezig zijn.

Dat zou ik ook wel willen,maar in mijn weiland mág ik nix bouwen of neer zetten.Mijn pony's staan ook buiten zónder beschutting,wel hebben ze een deken op.Ik zou dolgraag een overkapping willen bouwen,maar het is me verboden.Als de DB nou gaat verplichten dat er een schuilhok móet komen?[wettelijk].

jokari

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:54

pfff belachelijk. Dat je paard een degelijke schuilstal moet hebben, volledig mee akkoord. Maar dat ie per sé binnen moet ?? Laat me niet lachen.

Dierenbescherming allemaal goed en wel, maar soms overdrijven ze toch zenne.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:55

Blue9 schreef:
Ja komt bij mij direct weer de vraag op, hoe is het in het wild dan. Als de paarden altijd al 24/7 buiten staan kunnen ze hier ook wel tegen, en beschutting spreekt voor zich.

Vraag ik me wel af moet dit een hok zijn of kunnen dat ook gewoon bomen zijn?

'
Dat vraag ik me dan ook af idd...

Op een ander forum heeft iemand foto's gemaakt van een gebied in Friesland waar 'wilde' paarden lopen, daar loopt al een ieniemienie veulentje bij. Die moet de kou ook al trotseren...

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:55

De natuur tja.. een paard in omheining houden is niet NATUURLIJK dus dat kan je niet vergelijken..maargoed ik zou als die van mij buiten stonden ze nu igg lekker binnengezet hebben snachts... maarja er zijn er altijd die het niet natuurlijk vinden en zielig

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:56

hmmm... gaan z weer overdrijven ja? Lips are sealed

zonder beschutting lijkt mij ook licht onverantwoord (hoewel... mijn paard zoekt die stal enkel op in de zomer ), maar als de paarden een goede schuilstal hebben en een paar keer per dag voorzien worden van drinkwater dan kunnen ze er imo prima tegen hoor. Zeker de robuuste rassen Ja

een beschutting MOGEN bouwen is ook al zo een hekel punt Nagelbijten / Gniffelen En paarden die het gewoon zijn kan je maar beter niet plots in een warme stal gaan steken met hun dikke wintervacht, daar gaan ze WEL ziek van worden.

van koeien weet ik niets af dus dat zou kunnen dat die hier kou lijden nu Nagelbijten / Gniffelen

(het is niet de eerste keer dat dierenbeschermingen in belgie niet veel af lijken te weten van paarden Clown )

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:59

en waarom zie je dan regelmatig in weides dat dieren dicht tegen elkaar aanstaan, en met hun hol tegen de wind in staan.... dat zal niet zijn omdat ze het lekker vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 10:00

Wanneer je een paard met dit weer op een weiland hebt staan waar geen schuilstal mag staan, dan moet je hem maar verplaatsen.
Je weet in de zomer ook al dat je daar geen stal mag zetten, dus dan kun je ruim op tijd maatregelen nemen denk ik dan Clown Gewoon een kwestie van de hoed en de rand weten denk ik Lachen Om dan nu te gaan klagen dat het niet mag is mosterd na de maaltijd.

Het heeft vannacht op sommige plaatsen ruim 20 graden gevroren. Sommige rassen kunnen daar nou eenmaal minder goed tegen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:02

iid in het wild hebben ze ook stal.Voor koeien is het denk ik een ander verhaal.De koeien hier in de buurt zijn wel allemal naar binnnen gehaald(volgens de boer omdat ze te weinig wintervacht hebben)
Verder staan er bij ons in de buurt een koppel van 9 jonge paarden,nu 3 jarige, die staan al 2 jaar lang buiten,dus die hebben ook zo geleidelijk aan de kou kunnen wennen.Wat de eigenaar nu wel doet is extra bijvoeren met wat brok.Kuilgras staat er onbeperkt.Die beesten zien er super uit.Dus echt onverantwoordelijk vink ik het niet

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:03

Mijn paard staat ook buiten. Wel met deken, beschutting, water en onbeperkt ruwvoer. Nu is het hier in NH 'maar' -10 's nachts maar ik heb niet het idee dat ie d'r last van heeft. Als het -20 wordt zoals in het zuiden zou ik het niet erg vinden al brengt ie 's nachts op stal door. Al is dat misschien meer voor mij eigen geweten dan voor m'n paard Haha!

Bonita_Bon

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Mijn ponies staan in een stuk land, half gras, half zandgrond met een schuilstal erbij, ze staan (liggen vaak) s'nachts meestal 2 uur in de stal verder staan ze buiten. Zo koud hebben ze het dus niet. Van mij krijgen ze de keuze.. en zie! De ponies staan zonder dekens en met vacht trouwens. Ik zorg voor voldoende hooi op verschillende plaatsen in het landje zodat ze zich warm kunnen eten en lopen.Ze voelen ijskoud totdat je je hand een beetje in de vacht duwt, gewoon lekker warm!
Ik ben ook thuis in de koeien, en de vleeskoeien hebben zo'n laag blubber (vergelijk het maar een beetje met zeehonden in de poolgebieden. Bovendien is hun huid dikker en stugger (beetje als een olifant). Ze hebben het niet snel koud, vandaar dat bij koeienstallen er geen onderlaag nodig is voor ze om te gaan liggen (hooguit een stuk rubber) Maar een schuilstal of stel bomen is toch ook voor hen wel belangrijk. maar om al die dieren nu opeens in een stal te gaan proppen....
Dierenbescherming gaat weer kort door de bocht...

Anoniem

Niet alle paarden en koeien zijn natuurlijk winterhard.
Maar voor de dieren die wél speciaal kou-bestendige rassen zijn, vind ik dit behoorlijke onzin.

Dieren in koudere gebieden (Noorwegen, IJsland, Rusland, etc.) staan in gevangenschap én in het wild met nog wel extremere temperaturen óók gewoon buiten.

Maar inderdaad, voor een doorsnee warmbloed paard zonder wintervacht kan ik dit wel een beetje begrijpen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:04

Wat een onzin. Dat ze de mogelijkheid moeten hebben om uit de wind te kunnen staan, mee eens. Maar een gezond paard met een goede wintervacht kan gemakkelijk met deze temperaturen in de wei blijven. Wel moet er natuurlijk voor voldoende ruwvoer gezorgd worden, zodat ze hun kacheltje draaiende kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Auky op 07-01-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Die van mij staan ook buiten alleen "opa "hebben we op stal gezet.. De rest kan wel onder een overkapping of de stal inlopen maar daar kunnen ze niet met zijn alle in wel hebben ze allemaal een deken op .. In het wild redden ze het ook..Ze krijgen wel constant vers water hebben voldoende ruwvoer.. Mijn rijpaard is zelf geschoren.. maar gaat echt niet uit zijn eigen op stal staan.. als ik haar op stal zet word ze gek.. Maar ze heeft wel voldoende en goede dekens op
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 07-01-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Mijn jaarling loopt gewoon buiten, of het nou -20 is of niet. Hij wil niet eens op stal. Huilen van het lachen

Onverantwoord vind ik het ook niet. Mits ze goed te eten krijgen om zichzelf warm te houden. Lachen

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:05

Tja ik heb mijn pony nu ook buiten staan, samen met twee geitjes. Met een stal waar ze in kunnen, maar daar gaat hij echt niet in hoor! Alleen als het heel hard regent gaat hij in zijn stal, anders blijft hij gewoon buiten, ook midden in de nacht met 10 graden vorst. De geiten gaan wel naar binnen, dat zijn watjes Knipoog Dus de dierenbescherming moet maar terugkomen als het heel hard regent, dat vinden paarden veel erger!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:08

Mijn paard staat ook zonder deken en zonder schuilstal buiten. En doet het er prima op Ja . Extra ruwvoer, superdikke wintervacht, hij heeft sowieso nog aardige reserves van de afgelopen zomer Clown . Als ik ook maar merk dat hij het enorm koud heeft, ben ik de eerste die er wat aan zou doen.

Zijn die mensen misschien vergeten hoe de winters jaren geleden waren? In die tijd (jaren 70 en 80) hadden mijn toenmalige verzorgpony's ook geen schuilstal, zelfs niet genoeg ruwvoer, als ik er aan terug denk. Maar ik was toen nog een kind, had ik maar beter geweten. Maar ze hebben het altijd prima gered. Heb toen ook geen DB gezien, hoor.

De DB is welkom om te komen kijken bij onze paarden buiten. Knipoog

Verder heeft mijn paard een gruwelijke hekel aan op stal staan. Daarbij, maken die mensen zich dan ook niet druk over de hertjes buiten? Die hebben het ook heel erg koud dan, denk ik. Slapen

Overigens zou ik blij zijn als het wat minder koud is, hoor, daar niet van. Ik ben een mens en ik maak me ook best druk over de temperaturen nu wat mijn dieren buiten betreft (paard en konijnen). Maar ik zie dat zij daar tegen kunnen. Ik als mens ben er echt niet op gebouwd. Ik vind het wel een ander verhaal als dieren buiten staan, die wel last van de kou hebben. Dan moet er zeker actie ondernomen worden, natuurlijk. Ja

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:09

OE! Ik ben een dierenmishandelaar Clown ... Ja mijn paard loopt nog 24/7 buiten. Hij heeft twee vriendjes die hij warm houdt en een schuilstal. We zorgen dat er regelmatig water/eten komt en voor de rest heeft hij het warmer als ik als ik daar ben.

Heeft de DB het liever dat ik een paard met zware artose op stal (waar het ook koud is) stil zet en hij 's morgens niet meer voorruit kan? Dat vind ik eigenlijk erger dan buiten laten.

Dat je een paard dat het niet gewend is plots buiten laat, tja das sneu.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:10

Wat grappig dat je een hok neer moet zetten als je van de gemeente je schuilstal weg moet halen Scheve mond Wat willen ze nou?! Daarnaast maakten ze daar alleen met regen of hitte gebruik van en ja tuurlijk heb ik ook liever een schuilstal maar als de gemeente weer moeilijk moet doen.
Paarden lijden er hier niet onder, krijgen gewoon heel veel hooi. Die 2 hoef ik hier echt niet op te sluiten, worden ze dood ongelukkig van. Nee laat ze maar lekker buiten fladderen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:11

Mijn verzorgpony van 22 staat op dit moment ook op het land samen met wat andere pony's. Hij heeft een dikke deken op maar geen schuilplek. Sterker nog, dat heeft ie al 4 jaar niet! En op stal hoef je hem niet te zetten want dan wordt ie helemaal gek, het is gewoon geen stalpaard. Ik ga wel dagelijks even kijken en het water wordt ook goed in de gaten gehouden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:14

[citeer] Wanneer je een paard met dit weer op een weiland hebt staan waar geen schuilstal mag staan, dan moet je hem maar verplaatsen.
Je weet in de zomer ook al dat je daar geen stal mag zetten, dus dan kun je ruim op tijd maatregelen nemen denk ik dan Gewoon een kwestie van de hoed en de rand weten denk ik Om dan nu te gaan klagen dat het niet mag is mosterd na de maaltijd.

Natuurlijk wist ik dit al,maar ik ben er al ruim een jaar mee bezig om te mógen bouwen,dus niet nu het zo koud is.En verplaatsen?zou het wel willen maar er is hier nix te huur of zelfs te koop.Ik heb 5 pony's dus op een manege zetten is té duur.Ik blijf proberen om een overkapping te mogen bouwen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:16

In Belgie zijn schuilstallen verplicht. Je moet overigens niet kijken hoe velen van die schuilstallen er uit zien, hoor. Knipoog
Daar heb je vaak met deze kou ook geen moer aan.

Ik zou graag een schuilstal willen, voor mijn eigen gemoedsrust. Al ben ik ook wel zo reeel dat ik weet dat die van mij er niet in gaat staan. Het mag niet bij ons, natuurgebied. Waar wel wat hogere begroeiing is, maar ook daar gaan ze niet staan.

Verder ga ik mijn paard echt geen deken op doen. Zijn vacht doet al het werk, dat is de natuur. Ga ik er een deken opdoen, verpest ik die werking juist.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:17

Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor. In Norbotten (noorden van Zweden) wordt het -30 or soms nog kouder. Die gaan gewoon naar buiten hoor. Vaak wel 's nachts binnen ja. Ook ivm water and hongerige beren en de enorme hoeveelheid sneeuw.