Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 08:32

http://www.telegraaf.nl

Luchanna Lub uit IJsselmuiden is ontroostbaar. Haar zes maanden oude paard Duckie moest maandagavond uit zijn lijden worden verlost, nadat het dier drie benen had gebroken toen het op de vlucht sloeg voor vuurwerkpijlen.

De eigenaresse weet wie de dadertjes zijn en heeft ze uitgenodigd om naar het zwaar gehavende overleden dier te komen kijken. "Dit mag nooit meer gebeuren", treurt Lub. De Overijsselse ging gisteren bij de ouders van de jonge vuurwerkvandalen langs. "Met één van de vaders heb ik afgesproken dat de kinderen naar het overleden paard komen kijken.

Dan weten ze precies wat ze aangericht hebben en is een straf van de politie niet meer nodig." De politie bevestigt dat de zaak onderling wordt opgelost en respecteert dat. Maandagavond liep Duckie samen met twee veulens in de bak aan de Trekvaart in IJsselmuiden. "Verderop staken jongeren carbid af, maar omdat het zover weg was wenden de dieren snel aan dat geluid", herinnert ze.

"Ik zag het onheil toen absoluut niet aankomen." Lub vertrok naar haar vader. Onderweg werd ze gebeld door de buurvrouw. Er was iets ernstigs gebeurd met Duckie. Volgens de politie IJsselland is Duckie op de vlucht geslagen voor vuurwerkpijlen. Die werden ook in de buurt gevonden. "Ik ben direct teruggereden. Via de telefoon hoorde ik dat de dierenarts drie gebroken benen had geconstateerd. Eén been hing er nog maar half aan. We moesten toen wel besluiten hem te laten inslapen."

Verwant artikel:

[VN] Paard breekt 3 benen dankzij vuurwerk in Kampen

KiWiKo

Re: Vandaaltjes moeten naar dood paard komen kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:36

wat ontzettend goed van haar dat ze dit zo op kan lossen! ik wens haar heel veel sterkte!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:39

bah echt erg, je moet zo je paard maar vinden in de wei, schik je je kapot.
dat vuurwerk is leuk maar alleen bestemd voor mensen die beseffen dat dieren hier absoluut niet blij mee zijn.
wij hebben gisteren alles binnengehaald wat op de wei liep om ongelukken te verkomen je weet t nooit.

ik hoop dat de jongetjes leren als ze t paard zien!
(wie draait op voor de kosten)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:51

Afschuwelijk,ik hoop dat deze jongens leren van de confrontatie.
Veel sterkte voor de eigenaar Ach gut

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:00

wat afschuwelijk blijft het zeg, hoop dat de jongens echt hun lesje hebben geleerd!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:01

Vreselijk! Wat goed van haar dat ze het zo oplost! Ik wens haar heel veel sterkte toe! Ben blij als dat vuurwerk gedoe klaar is!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:13

Knap dat ze het zo oplost. Ik geloof niet dat ik me in kon houden als het mijn paard was en de daders tegenover me stonden :|

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:20

Ik weet niet hoe oud de daders zijn maar ik nem aan nog vrij jong. ik denk dat deze actie meer oplevert dan straf van de politie.
Heb groot respect voor de eigenaresse en wil haar veel sterkte toewensen

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:27

een mooi idee van de eigenaresse Ja
het zal niet opzettelijk gebeurt zijn mss, zoiets ernstigs hebben de jongetjes vast niet voorzien

op deze manier worden ze hard geconfronteerd met hun daden

zullen ze wss niet zomaar nog eens doen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:28

KiWiKo schreef:
wat ontzettend goed van haar dat ze dit zo op kan lossen! ik wens haar heel veel sterkte!

Poeh.. ik weet niet of ik de moed zou hebben het zo op te lossen.
wat ontzettend goed van haar.

Ik hoop dat de kleine rotzakken er iets van leren.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:30

Jemig wat erg! Heel erg veel sterkte met het verlies van Duckie.
Hopen dat die jongens hun lesje hebben geleerd.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:32

Bah wat vreselijk, dit is toch je ergste nachtmerrie... Verdrietig
Vind het goed van de eigenaresse dat ze dit zo op kan lossen, maar had het zelf niet gekund denk ik...

Veel sterkte voor de eigenaresse!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:44

Respect voor de manier van oplossen, zeg!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:46

idd, veel respect voor de eigenaresse. ik hoop die die jochies hiermee hun lesje leren en dat ze nooit meer zoiets achterlijks uithalen.

Sterkte voor de eigenaresse !

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:49

Ik vind het een hele goede keuze van de eigenaresse. Hoop dat die jochies er iets van leren en NOOIT meer zoiets verschrikkelijks in hun hoofd halen.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:51

Respect dat de eigenaresse het op deze manier kan oplossen.
Die jongetjes zullen er op deze manier waarschijnlijk veel meer van leren!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:04

Heel goed!
Ik denk dat deze straf meer aankomt dan een bestraffend vingertje van de politie.
Sterkte voor de eigenaresse Ach gut (en de ouders... ik zou me diep diep doodschamen als mijn kind zoiets uitgevreten had en me serieus afvragen wat ik fout had gedaan....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:06

Verbazingwekkend dat ze het zo nuchter oplost. Knap hoor.

Sunflower1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:09

Heel veel sterkte wens ik jou.Ik denk dat het een hele goede manier is om de jongens ermee te confronteren wat ze aangericht hebben.Het is verschrikkelijk om op zo een manier je paard te moeten verliezen.Heel veel sterkte nogmaals.
Groetjes Andrea

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:10

Ik vind dat de ouders ook mee moeten.. het zijn immers de ouders die toestaan dat hun kinderen vuurwerk mogen afsteken. Of hun kinderen niet genoeg op hun hart hebben gedrukt dat dieren en vuurwerk niet samen gaan.

Maar erg veel respect voor de manier van oplossen. Sterkte met het verlies.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:10

previr schreef:
bah echt erg, je moet zo je paard maar vinden in de wei, schik je je kapot.
dat vuurwerk is leuk maar alleen bestemd voor mensen die beseffen dat dieren hier absoluut niet blij mee zijn.
wij hebben gisteren alles binnengehaald wat op de wei liep om ongelukken te verkomen je weet t nooit.

ik hoop dat de jongetjes leren als ze t paard zien!
(wie draait op voor de kosten)

En hier sla je de spijker op zijn kop. Niet vervelend bedoeld maar we lezen het elk jaar weer dat er beesten omkomen door vuurwerk. Mensen zonder paarden of welk ander dier dan ook beseffen niet wat het voor sommige beesten teweeg kan brengen. Mijn paarden op één na reageren er helemaal niet op, maar toch heb ik ze al een week binnen omdat er gewoon geknald word en wij een fietspad langs huis hebben waar echt wel eens een knal vandaan komt. Misschien voor de dierenbezitter een wijze raad en ik hoop dat iedereen deze opvolgt zet uw beesten gewoon binnen dit is gezien het feit op ongelukken echt niet zielig maar u neemt hiermee de verantwoording voor uw beesten en uw onwetende medemens. Ik wens deze mevrouw alle sterkte en geef haar één raad voor we het nieuwe jaar ingaan mee"laat zij wel de dekgelden voor uw nieuwe veulen betalen en niet alleen maar laten kijken naar een zielig hoopje resten van een paard" Raak hen maar door ook te werken voor hetgeen zij hebben aangericht. Een heel fijn 2009.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:11

Heel fijn dat de dadertjes bekent zijn! Zo kan dit inderdaad een goede les zijn!

... Ik zou ze zelf wel aan hun oor mee willen trekken, dat wel... Bloos Maar misschien doen de ouders dat...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:13

Mag hopen dat het beeld ze nog lang op de netvliezen blijft staan van wat ze hebben aangericht!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:13

Heel goed idee om dat zo te doen.Ik hoop echt dat ze zo erg schrikken dat ze er een poosje niet van kunnen slapen.Weet zeker dat ze dit dan nooit meer zullen doen,bij geen enkel dier.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:14

Marshaha schreef:
het zal niet opzettelijk gebeurt zijn mss, zoiets ernstigs hebben de jongetjes vast niet voorzien

Ik denk niet dat ze perongeluk het vuurwerk hebben aangestoken en in het weiland hebben gegooid... Hoe oud ze ook zijn, hoe puberaal gedrag ze ook vertonen, ze kunnen heel goed bedenken dat dieren en vuurwerk geen goede combi is. Ligt m.i. erg aan de opvoeding en normen en waarden van de ouders.

Zo liep ik gister met paard langs een jongetje die rotjes aan het afsteken was. Mijn paard reageert daar amper op (gelukkig), maar toch stopte het jochie ruim van tevoren, zei toen ik langsliep: 'Ik stop maar even, want straks schrikt je paard ervan.', en ging pas weer verder toen ik op ruime afstand was. Kind was jaar of 12, bewijs dat ze op die leeftijd dus wel helder kunnen nadenken.

Ik vind het trouwens wel heel super van die eigenaresse hoe ze dit oplost. Echt heel knap!