Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kiana schreef:Dit klinkt allemaal wel mooi, maar het is in de praktijk nog lang niet haalbaar.
Wat als een paard al meerdere tehuizen heeft gehad voordat hij uiteindelijk naar de slacht gaat ?
De laatste eigenaar weet nooit wat al de andere eigenaren "erin" gestopt hebben.
Ik neem aan dat ze geen bloedonderzoeken doen vlak voor het slachten aangezien dat al veel duurder is dan het bedrag wat een slachtpaard waard is.
Dit gaat pas echt werken als alle DA netjes de paspoorten invullen, wat ik nog niet zie gebeuren.
kiana schreef:Dit klinkt allemaal wel mooi, maar het is in de praktijk nog lang niet haalbaar.
Wat als een paard al meerdere tehuizen heeft gehad voordat hij uiteindelijk naar de slacht gaat ?
De laatste eigenaar weet nooit wat al de andere eigenaren "erin" gestopt hebben.
Dit gaat pas echt werken als alle DA netjes de paspoorten invullen, wat ik nog niet zie gebeuren.
yarrah schreef:Dat zou betekenen dat een verzekerde paard met een VKI verklaring niet naar de slacht gaat, maar ingeslapen wordt.
En wat gebeurd er nu met een paard met VKI verklaring die opgehaald word door de verzekering????
Sammie schreef:http://www.pve.nl/
Veel paarden in Nederland gaan via een veehandelaar naar het slachthuis. Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben. De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen. Zonder VKI kunnen de dieren niet geslacht worden. Als de dieren op het slachthuis aankomen zonder VKI, moet de slacht uitgesteld worden tot de informatie wel beschikbaar is.
..........
Iedere EU-lidstaat vult de VKI-verplichting op een eigen manier in. De EU-lidstaten hebben de de principeafspraak, dat de VKI-formulieren van het land van herkomst geaccepteerd worden. Exporteurs van slachtpaarden kunnen hun leverancier ook vragen het formulier van het land van bestemming te gebruiken. Het Belgische voedselagentschap FAVV heeft hier een grote voorkeur voor.