Nieuwe Europese regels voor slachten van paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe Europese regels voor slachten van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 22:01

http://www.pve.nl/

Vanaf 1 januari 2009 gelden er nieuwe Europese regels voor paarden (inclusief pony's en ezels) die in Nederland of in het buitenland naar het slachthuis gaan. Deze dieren moeten voorzien zijn van ondertekende 'VoedselKetenInformatie' (VKI). Hiermee informeert de paardenhouder het slachthuis over het aangeboden paard. Het slachthuis en de Voedsel en Waren Autoriteit houden rekening met deze informatie bij het slachten en het keuren van het paard. Het formulier is opgesteld in overleg tussen de PVE, de VWA en de Sectorraad Paarden.

De VKI-verplichting geldt niet voor paarden waarvoor in het Paardenpaspoort (deel I) is aangegeven 'niet bestemd voor humane consumptie'. Deze dieren mogen immers niet geslacht worden. Andere paarden mogen wel geslacht worden. Als dat gebeurt moet het paard vanaf 1 januari 2009 bij afvoer naar het slachthuis niet alleen vergezeld gaan van het paardenpaspoort, maar ook van het VKI-formulier.

Als 'voedselketeninformatie' moet de paardenhouder de informatie doorgeven die van belang is voor de veiligheid van het vlees. Het gaat hierbij vooral om de gezondheid van het dier, resultaten van uitgevoerd onderzoek en om toegediende diergeneesmiddelen. Ook moet de naam en het adres van de dierenarts worden genoteerd. Het VKI-formulier bevat een toelichting die helpt bij het invullen van het formulier. Roep bij twijfel de hulp van uw dierenarts in. Het Tijdschrift voor Diergeneeskunde zal hieraan in het januari nummer ook aandacht besteden.

Voor paarden zijn er niet veel middelen geregistreerd. Als er geneesmiddelen gebruikt worden, moet daarvoor een wachttermijn zijn aangegeven die verstreken moet zijn voordat het dier geslacht wordt. Op de website van de PVE en op het VKI-formulier wordt nader ingegaan op de aan te houden wachttermijnen. In ieder geval moeten alle diergeneesmiddelen worden vermeld die de afgelopen zestig dagen zijn toegediend. Maak hiervoor gebruik van een logboek met medicijnregistratie.

Veel paarden in Nederland gaan via een veehandelaar naar het slachthuis. Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben. De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen.
Zonder VKI kunnen de dieren niet geslacht worden. Als de dieren op het slachthuis aankomen zonder VKI, moet de slacht uitgesteld worden tot de informatie wel beschikbaar is.

Iedere EU-lidstaat vult de VKI-verplichting op een eigen manier in. De EU-lidstaten hebben de de principeafspraak, dat de VKI-formulieren van het land van herkomst geaccepteerd worden. Exporteurs van slachtpaarden kunnen hun leverancier ook vragen het formulier van het land van bestemming te gebruiken. Het Belgische voedselagentschap FAVV heeft hier een grote voorkeur voor.

EngeltjeS

Re: Nieuwe Europese regels voor slachten van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:04

Goed plan zeg! Ben er helemaal mee eens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:09

begrijp ik hieruit dat paarden die aangemerkt staan als niet bestemd voor consumptie geen VKI formulier hoeven te hebben, en bij die paarden ook geen medicijn registratie nodig is?

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:29

Dan maar hopen dat deze formulieren ook werkelijk naar waarheid in gevuld gaan worden... Ik heb er niet alle vertrouwen in dat dit in alle gevallen ook naar waarheid gaat gebeuren...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:37

Dit klinkt allemaal wel mooi, maar het is in de praktijk nog lang niet haalbaar.
Wat als een paard al meerdere tehuizen heeft gehad voordat hij uiteindelijk naar de slacht gaat ?
De laatste eigenaar weet nooit wat al de andere eigenaren "erin" gestopt hebben.
Ik neem aan dat ze geen bloedonderzoeken doen vlak voor het slachten aangezien dat al veel duurder is dan het bedrag wat een slachtpaard waard is.

Dit gaat pas echt werken als alle DA netjes de paspoorten invullen, wat ik nog niet zie gebeuren.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:44

De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen.

Met deze regel weet je bijna zeker, dat er mensen zijn die het niet naar waarheid in gaan vullen. Je zal maar met spoed je paard willen laten slachten door een gebroken been of iets dergelijks. Ik weet zeker dat er dan mensen zijn die het papier zo invullen dat het paard direct geslacht kan worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:47

volgens mij kan een paard altijd geschoten worden,
maar niet verwerkt voor consumptie als je niet kan aantonen dat het qua medicijnen oké is.
dus in spoedgevallen krijg je dan geen slachtgeld, ik denk niet dat men in zo'n geval weigert het paard uit zijn lijden te verlossen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:14

Had gehoopt dat het bericht zou gaan over dat de lange beestachtige transporten verboden werden, dát was pas goed geweest. Slachten in het dichtsbijzijnde slachthuis. Kun je het vlees transporteren naar waar je maar wilt maar berokken je in elk geval geen leed meer.

Dit is het zoveelste formulier waarmee gesjoemelt gaat worden.
Ze leren het ook niet hè?!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:31

Een paard mag volgens mij altijd geslacht -> geschoten worden, maar dus straks alleen met zo'n VKI-formulier. Ik zie hier ook nogal wat haken en ogen aan. Zoals mijn oude verzorgpony, die heeft medicijnen gehad waardoor ze niet meer in de voedselketen terecht mocht komen, maar dat was lang voor de paardenpaspoorten verplicht waren. Die medicijnen staan dan dus niet vermeld. Zelfde met mijn eigen paard, die komt uit Engeland. Geen idee wat ze er daar in hebben gestopt. Niet dat Jessie naar de slager gaat om opgegeten te worden Knipoog maar zo zullen er nog wel meer paarden zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:45

Ik vind het wel een prettig idee dat een gestolen paard dus niet zomaar geslacht kan worden. Nu heb ik nog te vaak gehoord van mensen die hun paard (zelfs in Nederland) lieten slachten dat er verder niks gecontroleerd werd van papieren ofzo. En dat dus iedereen een paard uit een wei kan stelen, en dezelfde dag nog kan laten slachten en slachtgeld opstrijkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:00

Ik denk ook niet dat het allemaal vlekkeloos gaat verlopen.. Handelaren die paarden op een paardenmarkt kopen gaan echt niet eerst controleren wat t dier aan medicijnen heeft gekregen, die gaan dezelfde dag nog weg..
Ik hoopte inderdaad ook op een bericht over transport of iets anders over dierenwelzijn.

Wist trouwens niet dat ezeltjes ook in frikadellen worden verwerkt..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:27

de meeste paarden gaan naar belgie om geslacht te worden,in nederland worden niet zoveel paarden geslacht.
en iedere handelaar kan toch zelf dat formulier wel in vullen,en een handtekening verzinnen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 03:20

Kan me niet voorstellen dat dit systeem waterdicht is. Eerder vind ik dit systeem bijna een roep om fraude. Er moeten toch betere manieren zijn om het medicatiegebruik van een dier te monitoren, al dan niet voor slacht.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:14

En wassen neus, dit garandeerd geenzins de veiligeheid van mens of dier. Zo'n handelaar kan gewoon zijn handtekening op papaier zetten en het formuliertje invullen, geen haan die er naar kraait.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:59

Het is weer een extra barriere, je kunt minder makkelijk een paard laten slachten en zelf volledig anoniem blijven. Mag aannemen dat als je moet tekenen, je jezelf ook moet legitimeren.
Qua medicijngebruik zal het inderdaad een wassen neus zijn, dan moeten ze ten eerste de veearts die vermeld is op het formulier gaan bellen, maar dan heb je nog geen info over het verleden van het paard, en een paard kan natuurlijk door meerdere veeartsen behandeld zijn. Ik laat ook voor koliek en enten degene komen die het dichste bij zit, maar voor geen accute kreupelheid laat ik er eerder een uit België komen, waarvan ik weet dat hij heel goed is.
Trouwens opvallend dat er zoveel paarden via veehandelaren bij de slacht komen. Zijn er dan zoveel mensen die hun paard laten ophalen door zo'n handelaar om te laten slachten?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:46

Ben benieuwd hoe verzekeringen hier mee omgaan. De meeste afkeurde paarden gaan naar de slacht. Dat zou betekenen dat een verzekerde paard met een VKI verklaring niet naar de slacht gaat, maar ingeslapen wordt. Een logische gevolg daarvan is dat de premies omhoog gaat. En wat gebeurd er nu met een paard met VKI verklaring die opgehaald word door de verzekering????

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:00

Ik ben wel benieuwd. Dit soort regels geldt al jaren voor schapen en wj vullen braaf stapels formulieren in, maar een medicijnenlogboek hebben wij ook nog nooit aangelegd.

Als het wel 'waarheid' wordt, zullen de verzekeringspremies inderdaad omhoog moeten.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:44

kiana schreef:
Dit klinkt allemaal wel mooi, maar het is in de praktijk nog lang niet haalbaar.
Wat als een paard al meerdere tehuizen heeft gehad voordat hij uiteindelijk naar de slacht gaat ?
De laatste eigenaar weet nooit wat al de andere eigenaren "erin" gestopt hebben.
Ik neem aan dat ze geen bloedonderzoeken doen vlak voor het slachten aangezien dat al veel duurder is dan het bedrag wat een slachtpaard waard is.

Dit gaat pas echt werken als alle DA netjes de paspoorten invullen, wat ik nog niet zie gebeuren.

Ja inderdaad, hier ligt de verantwoordelijkheid bij de dierenartsen, dus zie dit nog niet zo snel gebeuren.
Maar wel goede zaak alleen zal het in de pratijk een fiasco worden helaas

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:57

En wanneer worden er nou eens regels opgesteld die iets doen aan het welzijn van de slachtdieren zelf? Vind het een grof schandaal zoals slachtpaarden naar o.a. Italië vervoerd worden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:04

kiana schreef:

Met zo'n formulier erbij weet een nieuwe eigenaar dat dus wel, is de bedoeling.

"In ieder geval moeten alle diergeneesmiddelen worden vermeld die de afgelopen zestig dagen zijn toegediend. Maak hiervoor gebruik van een logboek met medicijnregistratie.

Veel paarden in Nederland gaan via een veehandelaar naar het slachthuis. Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben. De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen.
Zonder VKI kunnen de dieren niet geslacht worden. Als de dieren op het slachthuis aankomen zonder VKI, moet de slacht uitgesteld worden tot de informatie wel beschikbaar is."

Dus de verantwoording van de eigenaar om het in te vullen. Iedere eigenaar. Het formulier blijft bij verkoop bij het paard en iedere eigenaar die er medicijnen in stopt (zelf of door DA) moet dat opschrijven. Ook als het een tussenhandelaar betreft.

Dat er mee gesjoemeld gaat worden lijkt me duidelijk, maar als het gebeurt zoals het bedoeld is: eigenlijk best een goed idee.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:10

yarrah schreef:
Dat zou betekenen dat een verzekerde paard met een VKI verklaring niet naar de slacht gaat, maar ingeslapen wordt.
En wat gebeurd er nu met een paard met VKI verklaring die opgehaald word door de verzekering????

Als jij hem wilt laten schieten ipv inslapen dan kan dat. Maar als er medicijnen gebruikt zijn waarvan de wachttijd nog niet verstreken is zal het naar de destructor gaan ipv naar de slager (komt de verzekering hem niet ophalen maar Rendac).

Om die kosten te besparen zullen er in de toekomst wrs paarden de wachttijd uit moeten zingen zonder medicijnen, dat is wel een nare 'bijwerking'' van dit gebeuren denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:29

Ja een hele nare bijwerking,ik denk ook niet dat dit gaat werken.Trouwens niet veel mensen doen hun paarden bij de veehandelaar naar de slacht,maar als paarden in het handelscircuit komen en ze hebben iets {slecht karakter,gebreken} waardoor ze niet meer verkocht worden.Dan gaan ze vaak naar een ander soort handelaar voor een habbekrats die ze soms nog verkoopt maar meestal naar de slacht brengt.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 04:21

"Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben."
HELE VREEMDE UITSPRAAK!!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:55

Nog heel wat haken en ogen idd...
Tisby, idd vreemd...

Daarbij komt dat er ook onzin vermeld staat in dit artikel. Wanneer een paard niet geslacht mag worden voor humane consumptie mag het wel degelijk geslacht worden, alleen niet aangeboden worden ter consumptie...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:51

Sammie schreef:
http://www.pve.nl/
Veel paarden in Nederland gaan via een veehandelaar naar het slachthuis. Om problemen bij het slachten van het paard te voorkomen, moet de veehandelaar in alle gevallen vragen om een ingevuld en ondertekend VKI-formulier. Veehandelaren en transporteurs doen er daarom goed aan om altijd een aantal blanco formulieren bij de hand te hebben. De eigenaar of houder van het paard moet zelf de informatie invullen en het formulier ondertekenen. Zonder VKI kunnen de dieren niet geslacht worden. Als de dieren op het slachthuis aankomen zonder VKI, moet de slacht uitgesteld worden tot de informatie wel beschikbaar is.
..........
Iedere EU-lidstaat vult de VKI-verplichting op een eigen manier in. De EU-lidstaten hebben de de principeafspraak, dat de VKI-formulieren van het land van herkomst geaccepteerd worden. Exporteurs van slachtpaarden kunnen hun leverancier ook vragen het formulier van het land van bestemming te gebruiken. Het Belgische voedselagentschap FAVV heeft hier een grote voorkeur voor.

Volgens mij betekent dit dat de maatregelen geen enkele invloed zullen hebben op de misstanden die ontstaan door de lange transporten naar Italie enz. Misschien zal het alleen nog maar erger worden - want Nl zal wel weer het braafste jongetje van de klas worden, waardoor slachten in het buitenland (met de mogelijkheid gebruik te maken van het formulier van dat land) nog aantrekkelijker zal worden ???