Twee vijftienjarige meisjes uit Capelle hebben gisterochtend het leven gered van twee paarden, een kat en een hond bij een brand in een schuur van een woning aan de ’s Gravenweg.
Op weg naar het IJsselcollege zagen Daisy Rave en Amanda van Ballegooijen net na negenen de rook uit het dak slaan van de schuur. Amanda: ,,Daisy zei tegen mij, joh dat huis staat in de fik. Ik zei, dat is een grapje zeker? Nee, echt zei ze. Toen zijn we teruggegaan.’’
Bij de brug naar de woning van Irene Emmerzaal zien ze dikke zwartwitte rook uit de naastgelegen schuur opstijgen, maar ze stuiten op het ijzeren hek. Dat wil niet open, maar ze weten toch de aandacht te trekken van bewoonster Irene Emmerzeel. Die komt naar buiten en weet zelf op het nippertje Angel en Sance en haar hond en kat uit de schuur te bevrijden. ,,Intussen belden die meiden 1-1-2. Waarschijnlijk door kortsluiting in de schuur was de elektriciteit uitgevallen waardoor het hek niet meer open wilde,’’ zegt Emmerzeel die de dieren loslaat in de paardenbak achter de woning. Met een sleutel gaat het hek open en terwijl Amanda de brandweerwagens opwacht neemt Daisy de bewoners mee de straat op, weg van de brandende schuur. De brandweer weet de brand snel te blussen.
,,Waren de meiden een paar minuten later langsgekomen, dan waren de paarden in vlammen opgegaan,’’ zegt Emmerzaal die ’s middags van de schrik bekomen naar het zwartgeblakerde interieur van de schuur kijkt. ,,Alles is weg: het voer, de zadels, de dekens, alles. Maar dat is zo erg niet. Gelukkig hebben de dieren het overleefd. Ik ben die meiden zo verschrikkelijk dankbaar.’’
Daisy en Amanda worden vandaag nog een keertje in het zonnetje gezet. De directie van de school is zo trots op de twee vmbo-scholieren dat ze een bioscoopbon krijgen.