Eventingsport zit in crisis en beleeft moeilijke tijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eventingsport zit in crisis en beleeft moeilijke tijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:51

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
foto: Kit Houghton / FEI

'Wanneer je eventing als sport wilt beoefenen, dan is er een kans dat je zult sterven.'

Een paard weegt gemiddeld rond de 500 kilogram. Wanneer zo'n zwaar dier op je voet stapt doet het gigantisch veel pijn en kun je zelfs een paar tenen of je hiel breken.
Wanneer een paard naar een kant valt terwijl je erop zit en je been eronder komt, dan mag je van geluk spreken wanneer je er zonder zware blessures vanaf komt.

Wanneer je paard een solide/vaste cross-country hindernis verkeerd beoordeelt, waardoor jij als eerste over de hindernis vliegt en het paard er met een koprol achteraan komt, dan mag je hopen dat je er niet onder terecht komt tijdens de landing. Wanneer dit toch gebeurt, dan is de kans groot dat je het niet meer kunt navertellen.

Tussen 1997 en vandaag (december 2008) zijn er minstens zevenendertig eventingruiters overleden ten gevolge van verwondingen opgelopen tijdens het springen van een cross-country parcours op nationaal, internationaal of Ponyclub-nivo.
Deze zevenendertig fatale gevallen komen op ieder nivo van deze sport voor en over de hele wereld. Veertien sterfgevallen deden zich voor in Engeland en acht in Amerika.
Recentelijk stierf een jong meisje nadat zij samen met haar paard een koprol maakte tijdens een Ponyclub evenement in Engeland, afgelopen oktober. Een Amerikaanse amazone kwam in 2006 ten val en stierf in september van dit jaar aan de complicaties. Een Ierse eventingruiter stierf in augustus 2008 nadat hij twee weken eerder tijdens een cross ten val kwam.

Het is een feit dat minstens vijfentwintig van deze zevenendertig sterfgevallen kwamen door een koprol van de ruiter van het paard af. In 2007 kwamen er zestien mensen om het leven, waarvan elf doordat zij onder het paard terecht kwamen na de val.

Zitten en overleven

In 1999 stierven binnen 4 maanden vijf eventingruiters in Engeland, waarvan vier door een koprol van het paard over de ruiter heen. De eventingwereld stond op zijn kop. De FEI reageerde onmiddellijk door een comitee op te richten welke zou onderzoeken wat de grootste risico's van deze sport zouden zijn.
De bevindingen van het comitee vertelden wat iedereen eigenlijk allang wist: het verkleinen van de kans dat een paard valt is de beste manier om de risico's voor ruiters te verkleinen.

Het comitee adviseerde een aantal onmiddellijke aanpassingen in het reglement, en dan met name de regels over hoe een ruiter op een hindernis zou moeten aanrijden wanneer een paard al een weigering heeft gemaakt. De ontwerpen en contructies van verschillende hindernissen werden eveneens aangepakt in de hoop dat de kans op een koprol van het paard zou worden geminimaliseerd. Ook begon de FEI data van de nationale federaties te verzamelen met betrekking tot paard- en ruitervallen op FEI competitie nivo.

Donkere tijden

In 1999 overleden er toch nog zoveel ruiters dat de Olympische status van de eventingsport werd bedreigd. Het internationale Olympisch comitee stond onder grote druk van landen welke de paardensport niet internationaal beoefenen en de ruitersport als een elite- en exclusieve sport zien, en sommeerde de FEI om te sport veiliger te maken en eveneens televisie-vriendelijk. De FEI moest hierdoor een aantal dingen aanpassen en zo gebeurde het dat eventing op het laatste ogenblik toch nog een Olympische sport bleef. Dit ging echter wel ten koste van onder andere de steeple-chase onderdelen, wat door velen als een spannend onderdeel werd gezien. Sommige die-hard supporters van deze tak van sport claimen dat het bannen van de steeple-chase juist meer risico's met zich mee bracht voor de paarden, omdat de paarden in de steeple-chase op zouden kunnen warmen voor de zwaarste fase: de cross-country.

Na het horrorjaar van 1999 kwamen er uiteraard nog meer sterfgevallen voor, maar niet meer zoveel als eigenlijk werd verwacht. Maar de laatste drie jaar lijkt het helaas weer flink raak.
Er zijn tot dusver achttien ruiters overleden tijdens een cross-country sinds het begin van 2006, inclusief een zwaar geval tijdens de Asian Games, wat ook werd opgenomen op video en nog steeds te zien is op het internet.

In 2007 stierven er negen ruiters, alhoewel dit er misschien elf zouden moeten zijn omdat er twee sterfgevallen niet werden bevestigd.
Tot dusver zijn er in 2008 vijf ruiters overleden tijdens wedstrijden.

Maar niet alleen ruiters gingen dood. Ook het hoge aantal sterfgevallen bij eventingpaarden de afgelopen jaren is zeer alarmerend. Hier is echter moeilijk informatie over te vinden omdat sterfgevallen van paarden in het verleden niet werden bijgehouden.
Sinds het begin van 2007 zijn er echter al zeker negentien eventingpaarden omgekomen.

De risico's in kaart brengen

Het lijkt er op dat -ondanks de verbeteringen van de hindernisontwerpen, parcoursontwerpen en zeer grote betrokkenheid van het paardensportpubliek, paarden nog steeds over hekken worden gekatapulteerd en/of op hun gevallen ruiters landen.

In Australie heeft men recentelijk een vijf jaar durende studie afgesloten waarbij men informatie verzamelde over verwondingen bij paard- en ruiter door een valpartij tijdens een cross-country.
Er werden 271 valpartijen door paarden gedocumenteerd, waarvan 57 keer een paard een koprol maakte bij de landing. Dit is dus 1 op de 5 keer.

Dit werd alarmerend hoog bevonden, temeer omdat bij ieder evenement een paardenval in het scoresysteem wordt afgedaan als "Eliminated" en de val dus als het ware verborgen blijft voor onderzoekers omdat de data verder niet meer te achterhalen is.

Recentelijk is een ruiterval zichtbaar in de resultaten wanneer een ruiter het parcours mag vervolgen. Dit is te volgen omdat hun penaltyscore zal eindigen op een '5'. (65 voor een val, 85 voor een weigering en een val, 105 voor twee weigeringen en een val, 125 voor twee weigeringen op dezelfde hindernis en een val).
Wanneer een ruiter een valpartij oplief en dan besloot op te geven, of twee keer van zijn paard afviel en uitgesloten werd, of een val kreeg en uitgesloten werd voor een andere reden, dan verdween deze informatie echter weer uit de resultaten. Omdat ruiters om verschillende redenen kunnen worden uitgesloten is de status 'Eliminated' in de resultaten veel te generaliserend en dus onbruikbaar voor bij onderzoeken.

Scores in beeld

Deze situatie is nu echter veranderd door nieuwe regels, aangesteld door de FEI vlak voor de Olympische Spelen van Beijing in augustus 2008. De nieuwe regels betekenen dat wanneer een ruiter een hindernis probeert te springen en hierbij ten val komt, automatisch zal worden uitgesloten en dus uit de resultaten zal verdwijnen.

De paardensportorganisatie van Australie (EFA) heeft de FEI verzocht een aantal simpele aanpassingen in te voeren om het aflezen van valpartijen nog makkelijker te maken. Hierdoor zouden de meeste valpartijen zichtbaar worden in de uiteindelijke resultaten.
Hieronder vind je het voorstel:

Afbeelding

De FEI heeft slechts milde interesse en het lijkt erop dat er voorlopig nog geen veranderingen zullen komen in het bijhouden van de resultaten.

Eventing wordt al jaren als een riskante sport gezien. Een studie wees uit dat het risico op een sterfgeval bij eventing groter is dan bij motorracen, gebaseerd op het aantal uren deelname. Een andere studie claimt dat het aantal sterfgevallen bij eventing groter is dan bij football, boksen en motorracen samen.

De Australische studie liet eveneens zien dat ruiters gemiddeld een val maken op iedere 10.000 hindernissen. In de praktijk zou dit betekenen dat tijdens een gemiddeld eendaags evenement met ongeveer 200 deelnemers, de ruiters samen ongeveer 5000 hindernissen springen (25 hindernissen per ronde). Er zouden dan gemiddeld zes ruiters ten val komen, waarvan een of twee gewond zouden kunnen raken.

Ruiters die voor deze studie een enquete moesten invullen, waren het overigens niet eens over de definitie van een echte val. Volgens hen is het namelijk geen val wanneer je niet gewond bent geraakt.

De toekomst voor eventing

Recente foto's en video's op het internet geven de impressie dat er niet veel veranderd is sinds 2000, tenminste niet voor de paarden. Nog niet zolang geleden stierf het Britse paard Call Again Cavalier tijdens een experimenteel concours op Express Eventing. Het format zou aantrekkelijk zijn voor televisiekijkers omdat het een indoorparours was en slechts een paar uur duurde.
De winnaar van het concours ,Oliver Townend, sprak nog: "Ik wist dat ik snel kon gaan, maar ik wist niet dat ik zo snel kon rijden als nu!".
Men zou zich kunnen afvragen of er op dit moment wel zo'n snelle versie van deze sport moet worden geintroduceerd.

De paardensportbonden -en zeker ook de deelnemers- zouden moeten bevestigen dat deze sport risico's bevat, dat het mogelijk is om deze risico's te beperken, en alhoewel de kans op een verwonding misschien laag lijkt, de kans op een dodelijk ongeval voor paard en ruiter groot kan zijn.

Het is goed om te zien dat de FEI de gevaren van eventing serieus neemt en ruiters, officials en coaches betrekt bij het zoeken naar mogelijke oplossingen om de risico's te beperken.

Eventing is een sport waarbij kansen en pech een grote rol spelen, hoeveel moeite men ook doet om een concours veilig en zonder ongevallen te laten verlopen. Maar misschien is het tijd om de feiten eindelijk eens uit te spreken, iets wat men allang weet maar niet hardop durft te zeggen:

Wanneer je eventing als sport wilt beoefenen, dan is er een kans dat je zult sterven.

Klik hier voor foto's.

Kaka

Re: Eventingsport zit in crisis en beleeft moeilijke tijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:00

Waarom wordt er dan ook niet meteen onderzocht hoeveel ruiters en amazones in dezelfde periode zijn omgekomen en gewond geraakt in de dressuur, spring, endurance en tijdens recreatief rijden. En als dat wel onderzocht is, wat ik betwijfel, waarom wordt dat dan niet vermeld? Is het verschil niet de moeite van het vermelden waard?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:02

Die laatste zin slaat nergens op Scheve mond

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:04

De enelaatste zin Scheve mond , bij iedere sport heb je dat risico...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:05

toch wel een boeiend artikel, hoewel ik graag wat meer vergelijkingsmateriaal had gezien. Maar ik vind idd wel dat eventing een sport is met meer risico's, of beter gezegd: als het fout gaat zijn de gevolgen veel groter.

Die laatste zin is denk ik een knip-en-plak foutje want dat staat er ook al in het begin.

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:06

Natuurlijk is die kans ermee, dat is in ieder onderdeel van de paardensport, het gaat erom in welke mate je dat risico probeert te verkleinen.

Overigens is de kans dat je sterft aan t eind van je leven 100%, zo ist dan ook weer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:08

Die quote is er uitgelicht Ja

Don't shoot de messenger Knipoog
Mag ik (als niet-eventingruiter) nog even toevoegen dat ik laatst op tv een stukje zag over aziatische ruiters die binnen een paar uur moesten leren hoe ze een cross-country parcours konden overbruggen.
Dit mochten ze wel op ervaren paarden doen, maar toch hadden ze meeste ruiters nog nooit in galop gezeten of buiten de bak gereden.
Ja, zo krijg je als sport wel een negatief imago Scheve mond Dat soort dingen zouden ze wel aan mogen pakken imo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:10

en dat vind ik waanzinnig slecht; maar als ik eerlijk ben, ook met zeer ervaren combinaties kan het fout gaan, daar hebben we dit jaar ook voorbeelden van gezien.

Maar Death_squad heeft wel gelijk, de kans dat je sterft is gewoon 100%.

Ik vind de quote wel erg dramatiserend, ik las net een tragisch voorval van iemand die haar paard wil tegenhouden, zelf valt en er een schedelbasisfractuur aan overhoudt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-12-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:10

Nou ja, dit slaat echt als een tang op een varken.
Enig idee hoe vaak mijn fjord al op mijn tenen gestaan heeft? Ze zijn er allemaal nog en er is nog nooit wat gebeurd op blauwe plekken na.
Dat het een sport is met meer risico's dan de andere vormen van paardrijden, dat is waar. Maar de eventing heeft de laatste jaren zoveel veranderingen doorgemaakt waardoor het in sommige gevallen juist veiliger is.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:12

viefdepief schreef:
Die laatste zin slaat nergens op Scheve mond

idd Misselijk

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:12

Lielle schreef:
Ik vind de quote wel erg dramatiserend, ik las net een tragisch voorval van iemand die haar paard wil tegenhouden, zelf valt en er een schedelbasisfractuur aan overhoudt.

Idd en dat paard stond zelfs in stal.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:16

Het is zoals gebruikelijk weer een opsomming van wat er allemaal fout gegaan is Boos!
maar nergens wordt er gesproken over wat er allemaal aan gedaan wordt om de sport veiliger te maken.

Wel goed dat dit onderzocht is maar ik zie de toegevoegde waarde van het voorgestelde nieuwe systeem niet. De nieuwe regels van de FEI dat er na een val niet meer verder gereden mag worden en het vlaggetjes-systeem dat ruiters uit de cross haalt, zijn betere opties denk ik en hebben direct gevolg voor de veiligheid van ruiter en paard.

Het blijft een gevaarlijke sport maar zo zijn er meer ...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:18

Idd, hoeveel Formule 1 coureurs (of elke andere vorm van motorraces) zijn er wel niet gestorven voordat er (andere) veiligheidseisen werden gesteld?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:38

Berichten van mensen die aangeven vergelijkingsmateriaal te missen, vind ik eigenlijk niet terecht. Het gaat er imo niet om hoeveel ongevallen het relatief zijn en hoe groot het risico relatief is. Hier wordt duidelijk gemaakt dat eventing een risicovolle sport is en de aantallen onderstrepen dat. Ten minste 37 doden is veel, ook als er in andere takken van sport tien keer zoveel slachtoffers zouden vallen. 37 mensenlevens zijn er absoluut te veel.
De Australische studie is een mooie om vast te stellen dat er een probleem is.
Is het nu niet aan de FEI om een onderzoek te laten uitvoeren naar manieren om tot verbetering te komen? Had de FEI dat niet direct moeten doen toen de studie uit Down Under werd gepubliceerd? Waar wacht ze nog op?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:46

Op zich snap ik wat je zegt. Maar ik vind het in zoverre wel relevant dat eventing hierom vaak als onverantwoord en dieronvriendelijk wordt afgeschilderd, terwijl dat IMO onterecht is, en daar is vergelijkingsmateriaal wel van toepassing. Ik denk dat veel ruiters (en vooral leken, maar die bepalen wel de toon van de discussie!) zich niet bewust zijn van de risico's van 'gewoon' dressuur of springen of zelfs maar de dagelijkse omgang, en dat creeert een vorm van schijnveiligheid.
Er zijn trouwens al heel wat acties om de sport veiliger te maken, jammer dat die niet in het artikel staan.

Verder ben ik het met de teneur van je bericht eens.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:56

ik denk dat mensen weten dat het gevaarlijk is als ze er aan beginnen, paardrijden komt nu eenmaal met gevaren.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:57

Misselijk

'Wanneer je autoraces als sport wilt beoefenen, dan is er een kans dat je zult sterven.'

Een auto weegt gemiddeld rond de 1000 kilogram. Wanneer zo'n zware auto over je voet rijdt doet het gigantisch veel pijn en kun je zelfs een paar tenen of je hiel breken.
Wanneer een auto naar een kant valt terwijl je erin zit en je been vast komt te zitten dan mag je van geluk spreken wanneer je er zonder zware blessures vanaf komt.

Wanneer je automobilist een situatie verkeerd beoordeelt, waardoor jij als eerste over de voorruit vliegt en de auto er met een koprol achteraan komt, dan mag je hopen dat je er niet onder terecht komt tijdens de landing. Wanneer dit toch gebeurt, dan is de kans groot dat je het niet meer kunt navertellen.
.... zal maar niet verdergaan denk dat de cijfers in het volgende stukje te veel schrik aanjagen.....

....sorry hoor vind het wel erg overtrokken allemaal.....

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:08

Nou ik vindt dit toch al een sport van niks.Ik bedoel met springen en dressuur zitten ook risico's maar ik heb het niet op hinderissen die muurvast zijn.vindt je het dan gek dat er veel ruiter mt paard over de kop gaan.En dan zoveel de paarden dood gegaan,die paarden vragen er niet om.Van mij mocht dit allang verboden worden.

Ik ga met niemand in discussie dit is gewoon mijn mening.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:11

ik zou je toch aanrdaen om je eens te verdiepen in waarom di ehindernissen vast zijn. Daar is een heel duidelijke reden voor, en het makat de sport toch een stuk veiliger. Een menign is prima, maar zolang die niet is gebaseerd op feitelijke informatie, is die ook net zoveel waard als de moeite die ervoor gedaan is om hem te vormen.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:16

uhm wat een rare zin ..elk sport heeft risico's dat je zult sterven als je dit beoefent is wel erg ver gezocht

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:18

Daar heb je wel gelijk in maar ik walg er zo van dat ik die moeite wil besparen.Maar je hebt wel gelijk hoor.Maar als ik zulke dingen zie dan is dat voor mij gelijk afgelopen.Tuurlijk heb ik wel vaak eventing gezien op tv maar ook best vaak vallen gezien dus daarom vindt ik dit

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:21

de aantallen die in het stuk genoemd worden zijn gewoon feiten, hier kunnen we niks aan doen, het is dus niet overtrokken. Maar het gaat wel over 37 mensen over de hele wereld in meer dan tien jaar! volgens mij zijn er idd zeker netzoveel ongelukken gebeurd tijdens recreatieve ritten (maar hier ontbreken idd de aantallen van) Tuurlijk zijn er risico's verbonden an onze mooie sport, maar zijn die er niet bij alle sporten? Er wordt heel erg veel aan het verbeteren van de veiligheid gedaan, doordat er nu duidelijker wordt gerapportdeerd wanneer er wat mis gaat en dit ook meer in de media komt lijkt het erop dat al deze aanpassingen niet het gewenste effect hebben gehad. Ik denk dat de aanpassingen allemaal bijdragen aan het verhogen van de veiligheid in de sport.

Voor mezelf sprekende: Ik beoefen met heel erg veel plezier de eventingsport en ik weet zeker dat mijn paarden het ook geweldig vinden. Ik denk dan maar zo; wanneer mij tijdens een cross iets ergs zou overkomen, is dat gebeurd op een moment waarop mijn paard en ik zoveel plezier hebben samen. Er zijn niet veel momenten in het leven mooier dan het rijden van een cross-country!!!!!!!!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:25

sabje1985 schreef:
Daar heb je wel gelijk in maar ik walg er zo van dat ik die moeite wil besparen.Maar je hebt wel gelijk hoor.Maar als ik zulke dingen zie dan is dat voor mij gelijk afgelopen.Tuurlijk heb ik wel vaak eventing gezien op tv maar ook best vaak vallen gezien dus daarom vindt ik dit

Inderdaad worden bij tv uitzendingen helaas alle vallen er uit gelicht, dit is sensatie en trekt publiek, alle 200 combinaties die de sprong goed overwinnen zijn niet interessant, dit levert namelijk geen hoge kijkcijfers op........

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:38

Kaka schreef:
Waarom wordt er dan ook niet meteen onderzocht hoeveel ruiters en amazones in dezelfde periode zijn omgekomen en gewond geraakt in de dressuur, spring, endurance en tijdens recreatief rijden. En als dat wel onderzocht is, wat ik betwijfel, waarom wordt dat dan niet vermeld? Is het verschil niet de moeite van het vermelden waard?

dat zat dus ook in mijn hoofd bij het lezen van het artikel....

Florence1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:43

Nee, na dit artikel zal het een stuk beter gaan inderdaad... Echt hele goede reclame voor de eventingsport!