Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:33

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie


Speciale medische machines welke normaal gesproken voor mensen worden gebruikt, zouden het leven kunnen redden van Just incredible, het hengstveulen dat als het allereerste paard met Type 1 diabetes wordt gezien.

Onder toeziend oog van hun veearts, werken eigenaren David en Monica Hufana samen met 2 bedrijven -Insulet en DexCom- om een systeem te ontwerpen dat hen zal kunnen helpen om zijn glucose gehalte in de gaten te houden en insuline toe te dienen.

Insulet heeft een speciale OmniPod, een draadloze insulinepomp zo groot als een half ei, beschikbaar gesteld. Dit apparaat wordt normaal gesproken gebruikt voor mensen met diabetes. De OmniPod zit vol met insuline en wordt bevestigd aan de huid. Door middel van een Teflon catheter wordt er insuline aan de patient gegeven.

De OmniPod moet iedere drie dagen worden vervangen, wat zou betekenen dat de Hufanas het veulen niet meer iedere acht uur hoeven te prikken; iets wat ze op dit moment nog wel doen.

Het veulen is echter goed aan het groeien en daardoor is het steeds moeilijker aan het worden om iedere vier uur het bloed op suikergehalte te testen.
Daarom zullende Hufanas beschikken over een glucose-controleer systeem van DexCom. Dit apparaat zal iedere minuut het glucosegehalte aflezen om er zeker van te zijn dat de Omnipod genoeg insuline aan het veulen geeft.

Het glucose-controleer systeem beschikt over een sensor welke onder de huid van het veulen moet worden gebracht. Vanaf daar kan de ontvanger de metingen draadloos aflezen.

De behandelende veterinairen zijn echter bang dat de apparatuur niet bestand zal zijn tegen het ruwe speelgedrag van paarden. Dit is het eerste geval met Type 1 Diabetes, dus het is niet zeker of de apparaten wel bestand zijn tegen de bewegingen van het veulen.

Robert Campbell, vice president van Insulet, is echter optimistisch: "Ik weet zeker dat het goed komt. De OmniPod wordt ook gebruikt door professionele football spelers en atleten, dus het kan wel tegen een stootje."

Klik hier voor een foto van het veulen.

Verwant artikel:

[VN] Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetes-veulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:37

arm beest...en wat als hij is flink gaat rollen?
dit is niet paardvriendelijk meer naar mijn idee...
Waarom hebben ze hem kort na de geboorte niet in laten slapen?
Dat heeft het veulen echt niet in de gaten....

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:38

Als het mijn veulen was, had ik het waarschijnlijk ook inlaten slapen.

Getup

Berichten: 8372
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:49

Vrees dat dit gewoon een interessant experiment is...

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:53

Als de pomp inderdaad gaat werken, dan krijgt het veulen verder een normaal leven. Dat zou mooi zijn voor het beestje! Hopelijk kunnen ze iets maken dat rollen en spelen overleefd Lachen

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:59

Sorry maar dit slaat weer eens nergens op. Het is en blijft een beest en dit is een ongelooflijke dure kwestie dus of te geld of gewoon weg te idioot voor woorden en verlos dit beest. Wat als dit beest een toeval krijgt omdat het nog meer afhankelijk is van de mens dan de natuur zelf. Dan gaat het beest even goed naar de paardenhemel dus waarom uitstel van executie. Belachelijk dit.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:02

hilden1971 schreef:
Sorry maar dit slaat weer eens nergens op. Het is en blijft een beest en dit is een ongelooflijke dure kwestie dus of te geld of gewoon weg te idioot voor woorden en verlos dit beest. Wat als dit beest een toeval krijgt omdat het nog meer afhankelijk is van de mens dan de natuur zelf. Dan gaat het beest even goed naar de paardenhemel dus waarom uitstel van executie. Belachelijk dit.



In het 1ste topic zei ik het ook en nu sluit ik me aan, het is uitstel van executie, laat dat veulen los zodat het nog een redelijk waardig leven gehad heeft.....

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:04

Maar hij zal nooit een normaal leven kunnen leiden. Hij krijgt soms toevallen. Ook zal hij nooit mogen grazen in de weide.
"Gras zit vol met suikers, en je weet dat mensen en dieren met diabetes hun suikergehalte nou juist in de gaten moeten houden," aldus dokter Slovis.


Stelletje gekke amerikanen, wanneer gaan ze dieren nu eens als dieren behandelen?

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:16

Ik denk niet dat hij toevallen krijgt met een insulinepomp, die meet precies zijn bloedsuiker en past de insulinetoevoer erop aan.

Edit: dus als het echt goed zou gaan werken zou hij zelfs op het gras kunnen staan.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:47

Hoe moeilijk ook, ik had hem direct laten gaan.
Dit is in mijn ogen slechts een proefkonijn. 'Es kijken wat we kunnen'

Anoniem

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:09

e_horse schreef:
Ik denk niet dat hij toevallen krijgt met een insulinepomp, die meet precies zijn bloedsuiker en past de insulinetoevoer erop aan.

Edit: dus als het echt goed zou gaan werken zou hij zelfs op het gras kunnen staan.


Zelfs ménsen met een insulinepomp kunnen hypers en hypo's krijgen, hoe zou een paard daar dan aan ontkomen? En al helemaal eentje die volop in de groei zit?
Om over grazen maar helemaal te zwijgen. ook een insulinepomp is ingesteld op een bepaalde hoeveelheid voedsel....
Ik snap werkelijk niet dat ze dit dier nog niet hebben afgemaakt. Te sneu voor woorden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:11

Laat dat beestje toch naar de eeuwige weides gaan ....

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:40

suleilitha schreef:
Zelfs ménsen met een insulinepomp kunnen hypers en hypo's krijgen, hoe zou een paard daar dan aan ontkomen? En al helemaal eentje die volop in de groei zit?
Om over grazen maar helemaal te zwijgen. ook een insulinepomp is ingesteld op een bepaalde hoeveelheid voedsel....
Ik snap werkelijk niet dat ze dit dier nog niet hebben afgemaakt. Te sneu voor woorden.


Met diabetes is goed te leven, hoor je overal... dus dan gaan de mensen dat ook geloven hè:' 't stelt allemaal nie zoveel voor, want er is toch goed mee te leven?'. Wat ze er niet bij vermelden is dat er bij kinderen 24hr toezicht moet zijn.. laat staan bij een dier.
Een insulinepomp is een heel goed hulpmiddel om type1 nóg nauwkeuriger te controleren en beheersen... maar is nog steeds even -mss zelfs meer- zorgintensief.

Bezopen om dit een dier en zijn eigenaar mee op te zadelen. Wel mooie publiciteitsstunt voor de onbekende insulinepomp-boer.
Laatst bijgewerkt door Baal op 19-12-08 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Als mens is er redelijk goed mee te leven, wij kunnen nadenken over wat wij eten en de evt. bijbehorende hoeveelheid insuline. Als wij denken dat we een hypo hebben kunnen we een bloedsuiker prikken. Een paard kan dat allemaal niet.

En dan hebben we het nog niet eens over de complicaties op lange termijn...die echt niet misselijk zijn.

Wat als dit paardje een beenwond krijgt (hoeft maar een kleintje te zijn). Dan heb je bij diabetes toch al snel een vervelend probleem.

Ik vraag mij af of dit paard wel paard kan zijn.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:55

zucht dit arme beestje is gewoon een proefkonijn..
ik had hem al lang al naar de eeuwige weiden laten gaan..
wij mensen behandelen paarden wat dat betreft veel te veel als een mens...helaas..

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:46

Wat een leuke kop heeft het beestje. Zonde dat hij zo moet gaan leven als ze hiermee doorgaan.. Sorry, ik vind het niks.

Thats_Me

Berichten: 10956
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:16

Leeft dat dier nog steeds.....

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:23

joehoee we gaan weer een welles nietes topic krijgen over waarom dat dier wel of niet in leven moet blijven Duivel

fijn dat ie nog leeft,helemaal tof voor de medische wereld want nu kunnen ze fijn van alles gaan uitproberen op dat dier.
wat misschien in de toekomst andere paarden kan helpen.

ik vind het alleen maar top wat ze proberen OK dan!

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:48

ellepel schreef:
joehoee we gaan weer een welles nietes topic krijgen over waarom dat dier wel of niet in leven moet blijven Duivel

fijn dat ie nog leeft,helemaal tof voor de medische wereld want nu kunnen ze fijn van alles gaan uitproberen op dat dier.
wat misschien in de toekomst andere paarden kan helpen.

ik vind het alleen maar top wat ze proberen OK dan!


aan de ene kant ben ik het met je eens,
maar aan de andere kant ze testen het wel of een levend wezen dat ook gevoelens heeft, maar ja op een andere manier kan je ook weer niet zulke uitvindingen doen voor paarden in de toekomst.

Ik heb er wat dubbele gevoelens over.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:00



(geen woorden voor)

CharleyT
Berichten: 4014
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:39

Triest, triest, erg triest,
had dat dier laten inslapen. Nu wordt het gebruikt, gewoon gebruikt. Commerciele belangen van fabrikanten, eigenaars die niet reeel meer denken over het verschil tussen mens en dier. Walgelijk zo iets.

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:41

getup schreef:
Vrees dat dit gewoon een interessant experiment is...


Dat was ook mijn eerste gedachten.

Als deze mensen echt van een dier houden, lieten ze hem naar de eeuwige weides gaan...

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Medische apparatuur moet leven van diabetesveulen redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:12

Niks anders dan inderdaad een experiment. Vraag eens iemand met diabetes type 1 (of een ouder van een kind mét) hoe makkelijk het is om bloedglucosewaarden te regelen, zelfs met pomp en continue bloedglucosemeting!!

Ik heb diabetes, ik zit in 'het wereldje' en dit is volkomen gekkenwerk.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:53

Hoe is het nu met dit veulen?