Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:05

Zonder zweep keur ik af!
Als je met een hoge vaart in een groep paarden galoppeert . Als het paard driegt uit te breken, of van zijn lijn afgaat, je paard op het foute been de bocht door wilt gaan. Kun je nog een tikJE op zijn schouder geven om van been te veranderen, en ect..

Dat is dus de corrigerende tikje wat Kyrkelover bedoelt

kyrkelover schreef:
Ook het zweepgebruik hier is een stuk anders ik mag niet eens is slaan, alleen corrigeren met een stokje nog kleiner als een springzweep. Ook al zou ik wel mogen slaan mag het maar 4 keer. .


Eva1993, iig 1 ding is zeker al de koerszwepen van ons, komen nooit zo hard aan als jullie hardplastic smalle zweepje..
En wat denk je zelf? Schuimrubber komt wel iets minder hard aan. Maar nogmaals het gaat niet om het slaan, maar om het aanmoedigen.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:17

Volgens mij wordt er in de internationale rensport nogal wat afgeslagen in de wedstrijden. Maar ik vind de oplossing oke, maar effectief zal het niet zijn. Dan worden ze voor de wedstrijd wel even flink "opgepept". Je moet het probleem niet oplossen op het terrein zelf, maar ook maatregelen nemen die ervoor zorgen dat het geheel niet meer toegestaan is, dus ook niet meer in de trainingen. Maargoed, dat is onmogelijk want je kan niet iedereen controleren.

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:55

Aanmoedigen.. Nagelbijten / Gniffelen ?
Nou ik zou het als paard niet echt aanmoedigend vinden als ik op het eind van de ren nonstop word geslagen... het zal vast niet zo hard aankomen als een rubberzweepje maar ik vind een zweepslag nou niet echt wat je noemt aanmoedigend..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:35

Eva, er zitten ontzettend veel regels aan het slaan.
We mogen niet vol uit de schouder slaan het mag maar 4 keer.
Je mag niet hoger komen dan je schouder en je mag alleen onderhands slaan.
Verder wordt er heel vaak langs het paard af geslagen en niet raak.
Het nadeel hiervan is, is dat je het verschil vaak niet ziet als je langs de kant staat. Zeker als je niet weet hoe dit gebeurt.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:18

kyra, het is moelijk uitleggen aan de mensen.. Toen ik 7 a 8 was dacht ik ook zo. pas toen ik ging kijken,
ben ik vol op de rensport gaan verdiepen omdat het zo leuk en gaaf tegen over de paarden was..
En nee mensen, ik geef wel om paarden praat er 24 per dag over..
De rensport is niet zo als het lijkt. Ga een kijkje nemen, het valt heus mee..

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:53

Dan kan je de zweep net zo goed helemaal afschaffen, want in andere disiplines wordt ook aan overmatig zweepgebruik gedaan.
Het verhaal dat je vanaf de M niet meer met zweep mag rijden, vind ik niet mee te maken hebben, want met losrijden rijden veel wel met zweep en kan er ook aardig gemept worden.
Ik vind het juist heel erg meevallen, wat er geslagen wordt in de draf en rensport. Dacht ook altijd dat het meer was, maar kom sinds een paar maanden elke week op 2 banen en vind het erg meevallen. Tuurlijk zitten er een paar tussen die het wel eens doen, maar dat heb je ook in de andere delen van de paardensport. Knipoog

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 03:49

Yinari schreef:
Haha, wat een leuk idee Ja. Kussentjes, het klinkt heel schattig Bloos .

Probleem zal wel zijn dat bij de training andere methodes kunnen worden gebruikt, die het paard tijdens de wedstrijd heus niet ineens vergeten is.....


Oh... ik wilde gaan zeggen dat ik dit type zweep wel een goed idee vind... maar nu ik jouw post lees kunnen ze maar beter de trainingen aanpakken inderdaad...

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:24

Ja joh Sientje en Yinari misschien moeten ze de paarden onder stroom zetten!!! Haha! Hou nou toch eens op over het afzeiken van de rensport!!!!!!!!!!! Boos! Kijk eens in je eigen keuken !!!! Onze renpaarden worden NIET geslagen in trainingen oid dat kan je ze niet aandoen, maar toen ik vroeger stout was kon ik ook een klap op mijn billen verwachten en ik heb er echt geen trauma aan over gehouden Cool . Een renpaard vooruit slaan zoals jullie bedoelen zou echt je doel voor bijgaan. Een renpaard doet het of doet het niet het ligt aan zijn mentaliteit of ze willen winnen.
Kijk eens in weiland met een aantal paarden er is altijd een die voorop loopt dat is de winnaar of zou zijn baasje het paard geslagen hebben om hem te laten "winnen" Go jij! Go jij!

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:19

Ik snap niet waarvoor je een zweep nodig zou hebben om je paard harder te laten lopen! Ik vind dat het paard uitzichzelf moet winnen en lopen en niet vooruit zou moeten geslagen worden..

Ik val jullie niet persoonlijk aan, dit is mijn mening.
4 keer slaan om 'aantemoedigen' vind ik 4 keer te veel.
Kijk een tik om van het been te veranderen vind ik oke, maar om aan te moedigen..

Als ik op tv kijk naar paardenrennen uit het buitenland zie ik gewoon die armen vol om hoog en een keiharde mep geven. Nou aanmoedigend hoor !

En ik geloof dat jullie dit niet doen, en dat dit in nederland ook niet gebeurd.. Maar dat maakt het niet minder omdat het wel in het buitenland gebeurd..

Tuurlijk gebruik ik mijn zweep ook, maar dit doe ik puur als corrigerende tik. niets meer niets minder.
dit is mijn mening, en dit is absoluut geen aanval tot jullie, maar dit is gewoon mijn mening.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:38

@ Eva: in het buitenland zijn er inderdaad andere regels.
En hier moet ook zeker wat aan gedaan worden.
Maa rik ben blij dat er in ieder geval in Nederland al regels aan zitten.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:34

dat bedoelen we dus met aanmoedigen! er zijn eeen heeelee hoop paarden diedenken.. goh ik zit hier wel goed, en laten dus mooi hun broek zakken.. als je nou alleen maar jezweep laat zien..denkt ie, ohw shit, en gaat lopen, enlaat dus zn kwaliteiten zien. natuurlijk, alseen paard goed is wint hij zonder zweep, maar een goed paard,is oook wel lui en moet ook wakkker worden geschud Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:08

Maar werkt zo'n effect 'zweep zien= hard lopen' niet alleen maar als je hem op de training eerst flink hebt doorgeslaan?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:10

nee zeker niet.
Ik heb nog nooit in de training mee gemaakt dat een paard flink is doorgeslagen.
Meestal is het geluid er van voor de paarden al genoeg.
Dit komt denk ik ook door het karakter van deze paarden. Ze reageren vaak erg snel op iets zeker omdat ze ook flink gevoerd worden. Hier zge ik niet mee dat het gekken paarden zijn in tegendeel het zijn super paarden.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:46

het zijn gevoelige paarden, zoals je vaak in de koers ziet, laten de jockeys de zweep zien, het paard denkt dat hij een tik krijgt en vlucht als het ware vooruit, in de training word niet geslagen, Als jouw vader met een stok achter je aan komt, blijf jij dan ook staan? nou ik niet! kijk eens eerder in de andere takken van de sport, oohw,, ik doe soms mijn ogen dicht, als ik dat allemaal zie, achterhand eronder: tikje erbij en sporen erin! hoppaa en dan lopen ze wel in de krul!:D in de training worden ze niet getraint op hard gaan, en slaan en kijken hoe snel ze zijn, hier worden ze meer ingehouden zodat ze vechtlust krijgen, kop aan kop galloperen op tempo en dan vasthouden,

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:02

Als ik niet blijf staan omdat mijn vader met een stok achter mij aankomt, is dat omdat ik in het verleden geleerd heb: "blijven staan= mep van stok = pijn".

Maar zoals ik van kyrke begrijp, gaat het om het schrik effect? Je laat op de training een zweep een eng geluid maken (de zwiep) waar het paard van schrikt, met als gevolg dat als het paard later de zweep ziet=eng geluid=rennen?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:10

jha zoiets.
ik denk alleen niet dat ze het echt met angst associeren, maar van hey ik moet wakker worden.
Het is een beetj zoals ook in de dresuur gebeurt dat je een tik geeft dat hij ff wakker moet blijven.

Charly05

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-07-07

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:15

ik vind het wel een leuk idee, maar als ze iets willen doen zal het toch aan de mensen zelf moeten liggen, die moeten dan gewoon minder hard slaan

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:25

Tja alles beter dan zonder kussentjes.. Ik kijk vaak de renwedstrijden op tv waarbij vooral tijdens de laatste minuten enorm veel en hard wordt geslagen. Bij die mensen noem ik dat geen opjutten of wakker maken meer..ik zie de zweep buigen als het op de flank/kont van het paard neerkomt. De arm van de jockey hangt de laatste minuten (wat nog erg lang is) automatisch naar achter met de zweep in de hand die om de pas een tik geeft. Ik kijk dan naar alle ruiters en zie de armen allemaal zowat synchroom op en neer slaan. Ik vind de rensport geweldig mooi, maar die beelden op tv..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:48

Joceline schreef:
Tja alles beter dan zonder kussentjes.. Ik kijk vaak de renwedstrijden op tv waarbij vooral tijdens de laatste minuten enorm veel en hard wordt geslagen. Bij die mensen noem ik dat geen opjutten of wakker maken meer..ik zie de zweep buigen als het op de flank/kont van het paard neerkomt. De arm van de jockey hangt de laatste minuten (wat nog erg lang is) automatisch naar achter met de zweep in de hand die om de pas een tik geeft. Ik kijk dan naar alle ruiters en zie de armen allemaal zowat synchroom op en neer slaan. Ik vind de rensport geweldig mooi, maar die beelden op tv..

Dit komt inderdaad in andere landen wel nog voor.
Dit vinden velen ook erg jammer.
Wel moet je er rekening mee houden dat ze niet bijna elke pas slaan maar ook vaak langs de kont afhalen. Maar dan nog inderdaad dat overmatige zweepgebruik keur ik af.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:08

splash1999 schreef:
eh zonder zweep misschien?


mogen ze dat bij het springen ook wel doen
zie regelmatig op springwedstrijden als een pony weigert, dat die even 10x goed hard geslagen wordt voorde hindernis en dan rijden ze opnieuw aan, pony bokkend en al opnieuw naar de hindernis af, pony weigert nog paar keer en dan woesj weg uit de ring en pony moet er nog even aan geloven, ik rijdt wel met zweep, maar help alleen mijn pony ermee in de afzet wanneer hij moet. Hij weigert niet dus hoef hem ook niet te slaan, en dan deed ik het nog niet, alleen op de hals, want ik heb geen zin dat me pony de volgende keren ookstopt, hou het leuk voor je diertje(L)

zo zielig is de rensport niet wat veel mensen denken, dressuur zou dan ook zielig zijn omdat ze 2 bitten in hebben Verward

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:13

ik vind het een beetje overdreven allemaal, iedere tak heeft zn voor en nadelen, je kan het beter beoordelen als je er in zit, zoals ik de rensport beter vind dan iedere andere tak van de sport, zo vind een ander het weer van zijn/haar tak. ik geloof niet dat een dressuurruiter in training ook zo grof rijd, zelfde geld voor andere takken, velen denken dat rensport hard is, maar is ook anders zodra je eens binnen gaat kijken Knipoog

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:28

ik weet zeker dat in alle diciplines overmatig zweepgebruik veel gebeurd. Dus de mensen moeten er op aangesproken worden. Ik zie het ook bij gewoon dressuur of springles of zelfs bij gewoon vrijrijden (of juist dan) terwijl de meeste paarden dan toch echt iets mankeren en daarom het gevraagde niet willen of kunnen doen.

suikermeisje

Berichten: 8348
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:30

ik vind de rensport helemaal niet zo hard,
en de drafsport ook niet hoor,
ff die paarden opjutten, wat is daar erg aan,
doen ze ook bij springen ofzo hoor,
dan ff in de barage extra de sporen erin:S
heb op Duindigt van die koersen gezien, nou niets zieligs aan hoor, is wel vet om te zien

Bij marathons zie je ook vaak die fanatiekelingen en die ranselen ook met de zweep erover omdat vermoeide paard na de 3e ronde nog maar ff hard laten gaan.
Rijd zelf ook wel de marathons, maar wees wel eerlijk tegenover je paard, als die moe is is die moe, e kan die niet mee zo hard, je moet gewoon goed conditie en kracht trainen, niet lange afstande maar ff knoert hard.

Ben wel een freaky van de rensport, drafspot interesseerd me ook wel, lekker racen:p

GEEN_ZIN

Berichten: 426
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: R'dam

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:11

Leuk idee Haha! Clown

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:42

zoals iem dus ook zegt. bijv in marathon met de zweep erop als je paard moe is, in de rensport zie je vaak ook wel dat wanneer het paard moe is de jockey het opgeeft en zijn handen neerzet.