Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:53

http://www.usnews.com / Nieuwsredactie

Zelden is er een gelukkig eind te breien aan een slachtverhaal. Maar er zijn echter ook paarden die er toch nog goed vanaf komen, ook al waren ze eigenlijk allang afgeschreven.

De United States Equestrian Federation (USEF), het nationale sportorgaan voor de paardensport en lid van het Amerikaanse Olympisch comite, heeft Jamaica genomineerd voor paard van het jaar.

Jamaica was van oorsprong een slachtpaard maar presteert nu op Olympisch nivo. Dit is het verhaal van een paard waar men in bleef geloven;

Het verhaal van Jamaica begon jaren geleden in Europa, waar hij als ongewild paard naar de slacht werd gebracht. Niemand wilde de zoon van Cambridge Cole hebben.
Gelukkig bleek er op het allerlaatste moment iemand die hem toch nog een kans wilde geven. Hij werd gered en mocht als koetspaard voor toeristen gaan werken. Dit hield hij niet zolang vol omdat hij nogal veel moeite had met stilstaan.

Dit karaktertrekje van Jamaica viel niet in de smaak bij toeristen, die bang werden van het wispelturige paard, maar hierdoor viel het paard wel op bij Chester Weber, de zeer bekende Amerikaanse vierspanrijder.

Weber kocht de ruin en trainde hem tot vierspanpaard.

Jamaica is nu een ontzettend waardevol lid in het team van wereldklasse van Chester Weber. Samen behaalden zij niet alleen een zilveren medaille tijdens de Wereldkampioenschappen, maar zijn zij ook al zes jaar op rij de ongeslagen nationale kampioenen.

Best indrukwekkend voor een paard dat er eigenlijk niet meer had moeten zijn.

Volgens Chester Weber blijft Jamaica bij hem op stal tot aan zijn dood. Er zijn al veel collega rijders geweest die veel geld hebben geboden voor het inmiddels 17-jarige paard, maar Chester peinst er niet over.

Volgens veel mensen laat Jamaica's verhaal zien dat de meeste paarden die naar het slachthuis worden gebracht, toch nog best aan het werk kunnen en mensen van dienst kunnen zijn. De meeste dieren worden aan het slachthuis verkocht omdat mensen de dieren niet meer in hun onderhoud kunnen voorzien.
Wanneer het overmatig fokken van paarden beter onder controle zou worden gehouden of zelfs verboden zou kunnen worden, dan zouden er veel minder paarden bij het slachthuis belanden.

Chester Weber is zelf door de USEF ook nog eens genomineerd voor de titel Paardensportman van het jaar 2008.
Samen met zijn Jamaica laat hij zien dat alles mogelijk is zolang je er maar in blijft geloven.

Klik hier voor een foto van Chester en Jamaica.

Klik hier voor een standfoto van Jamaica.

Binckydenice

Re: Het indrukwekkende verhaal van slachtpaard Jamaica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:55

Top om te zien dat het dier er zo goed vanaf is gekomen... Ik vindt het heel erg om te weten dat het vaak anders afloopt....

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:56

nou dat is nog eens geluk voor dat paard.
ik ben niet tegen paarden na de slacht brengen maar een goed gezond paard hoort daar niet als je het mij vraagt.
een paard met een gebroken been of zo ja dat is weer een ander verhaal.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:56

dit verhaal had zo in de penny kunnen staan Knipoog

mooi verhaal Lachen

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:57

Zo'n mooi en ontroerend verhaal. Hele mooie foto Lachen
Er schuilt een mooie boodschap achter

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:58

MissToseland schreef:
dit verhaal had zo in de penny kunnen staan Knipoog

Dat dacht ik ook meteen Ja . Wel bijzonder dat de juiste persoon dat paard zag en er voor ging. Sprookjes bestaan dus toch!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:59

mooi verhaaal.
Fijn dat ook weer is word gezien dat niet alle slachtpaarden slecht zijn!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:02

schitterend verhaal fijn om t zien dat dit paard toch geluk heeft gehad wat met veel paarden niet zo is..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:05

Super dat 'ie door Chester ontdekt is, je kunt het als paard slechter hebben!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:09

Wat een heerlijk verhaal! Ik krijg er al helemaal kerstgedachten bij Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:09

Ik vind het zinnetje: Dat er best nog paarden zijn waar je mee aan het werk kunt en die nog mensen kunnen dienen. Toch een beetje eng (denkt aan al die sneue afgekeurde paarden die toch weer in de handel komen..) Dat 'redden van de slacht' is in mijn ogen vaak alleen maar een langere lijdensweg voor paarden. Maar goed, in dit geval heeft het goed uitgepakt.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 18-12-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:10

Citaat:
Wanneer het overmatig fokken van paarden beter onder controle zou worden gehouden of zelfs verboden zou kunnen worden, dan zouden er veel minder paarden bij het slachthuis belanden.

En dit ondersteun ik van harte, alle grote fokkers met meer dan tien veulens aanpakken. Ze verzieken de gehele markt en de bloedvoering. Ik mag hopen dat dit echt eens aan banden wordt gelegd, want dan krijgen de echt goede paarden van de kleine fokkers ook eens de grote kansen toegespeeld.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:19

Mwaw, ik heb wel het idee dat Chester het allemaal iets mooier en romantischer brengt dan het in werkelijkheid gebeurd is.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:22

of wat dacht je van de wannabe fokkertjes!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:32

hilden1971 schreef:
En dit ondersteun ik van harte, alle grote fokkers met meer dan tien veulens aanpakken. Ze verzieken de gehele markt en de bloedvoering.

Dit slaat helemaal nergens op!!! Over het algemeen zijn het juist de grotere en proffesionelere fokkers die vooraf goed nadenken over de mogelijke afzetmogelijkheden van hun fokproducten en dus over het algemeen geen brakke paarden fokken! Een (commercieel) goed gefokt paard; daar is vrijwel altijd markt voor. Of commercieel fokken uiteindelijk het ras verbetert, zal moeten blijken. Maar commercieel houdt in dat er veel vraag naar is.

Ze moeten juist de wanna-be fokkers, de mensen die stamboekloze en kansloze kruizingen willen fokken hard aanpakken. Of gewoon elke merrie die niet voldoet aan stamboekeisen verplicht steriliseren met 3 jaar ofzo (en dan een verplichte oproep voor een stamboekkeuring oid).

Of mensen die elk jaar een shetje fokken, want zo'n veulentje is zo schattig...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:35

Elske_D schreef:
Mwaw, ik heb wel het idee dat Chester het allemaal iets mooier en romantischer brengt dan het in werkelijkheid gebeurd is.

ik ben dan wel benieuwd naar het werkelijke verhaal... Tong uitsteken

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:35

Kansloze kruisingen, daar gaan we weer. Niet iedereen zit op een paard met papieren te wachten...
( het is zo frustrerend als je zelf een kruising hebt om telkens te moeten lezen dat ze nutteloos, lelijk en in dit geval kansloos zijn)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:36

Een goed voorbeeld van de juiste match tussen ruiter en paard, wat helaas niet altijd gebeurt en waardoor er paarden met "gedragsproblemen" al dan niet veroorzaakt door de mens bij de slacht belanden.

Het belerende zinnetje over het maar raak fokken vind ik in dit geval niet op zijn plaats, ook met zorgvuldiger fokbeleid ga je het probleem niet uit de wereld helpen dat soms de verkeerde paarden in handen vallen van eigenaren die daar niet mee weten om te gaan.

Ik onderschrijf het echter wel dat er te veel paarden worden gefokt waar geen vraag naar is, en er zo een overschot ontstaat waar maar moeilijk van af te komen is. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat er hier in Europa nog geslacht mag worden, zodat we de Amerikaanse situaties hier iig niet hoeven mee te maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:38

ik denk dat er ook genoeg paarden met een vol papier zijn die 'voor de deur van het slachthuis staan', omdat ze niet klikken met hun eigenaar/niet goed opgevoed zijn/niet de juiste basistraining hebben gehad, etc...

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:40

@ Nouvel over eerste post: Dat weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat het sterk veridealiseerd is. Er zijn zoveel tuigertjes die 'richting slacht' gaan, dwz die op z' n minst op Hedel belanden. Dan rijden er sowieso al diverse (internationale) ponymenners met slachtmateriaal rond.

En nu klinkt het alsof Chester met z' n vriendin een dagje in Amsterdam liep te shoppen en daar karrepaard Jamaica zag en ' m van z' n Barbaarse baan gered heeft. Ik mis gewoon een paar links zoals hij komt bij die en die handelaar vandaan.

Ik geloof ' t verhaal an sich wel, maar 't klinkt me net te mooi, snap je.
Laatst bijgewerkt door Elske_D op 18-12-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:42

En zelfs als het Chester niet zelf is geweest die hem heeft gezien/ontdekt, maar dat dit paard hem is aangeboden door iemand die er wel wat in zag, doet dat afbreuk aan de prestatie die Chester met Jamaica heeft geleverd?

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:43

Nee, maar dat hoor je me ook nergens zeggen. Ik weet alleen dat Chester zeer veel gevoel voor show heeft en dingen prachtig weet te brengen Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:43

Ow ja, hij zal er vast wel via via terecht gekomen zijn...
Al koop Chester wel de meeste paarden in Europa...
en hij heeft dit paard toch wel mooi naar de top gekregen, bij wie 'ie 'm dan ook heeft gekocht...

Ik ken trouwens ook een Cambridge Cole die van de markt in Hedel komt en nu Z dressuur loopt... Cool

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:45

Miryamk schreef:
Kansloze kruisingen, daar gaan we weer. Niet iedereen zit op een paard met papieren te wachten...
( het is zo frustrerend als je zelf een kruising hebt om telkens te moeten lezen dat ze nutteloos, lelijk en in dit geval kansloos zijn)

Het gaat er om dat in een markt die verzadigd is en voor vrijwel gelijke bedragen ook betere/zorgvuldig gefokte raspaarden te koop zijn dergelijke paarden kansloos zijn met een grote kans dat ze bij de slacht komen.

Dat er leuke kruizingen zijn kan best, maar dat zijn uitzonderingen, evenals de mensen die daarop zitten te wachten. Dus daarom zulke kruizingen fokken is kansloos.

Als je een paard fokt, fok dat met een goede merrie die aan stamboekeizen voldoet met een goed passende hengst. Alleen dan fok je een paard met enige marktwaarde waarvan de kans dus minder groot is dat die bij de slacht terecht komt (op jonge leeftijd dan, want uiteindelijk komt het grootste deel van de paarden uiteindelijk wel bij de slacht terecht)

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:45

Weet niet hoe hij aan Jamaica komt, zal via Freund ofzo.