Triest gevecht om zeldzame Rocky Mountain hengst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Triest gevecht om zeldzame Rocky Mountain hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 13:22

www.refdag.nl

Als kemphanen bevechten ze elkaar, twee ex-partners. Inzet van de juridische strijd: een uiterst zeldzaam paard.

Chocoladekleurig is de hengst, met witte manen. Een zogeheten Rocky Mountain Horse.

Over zo’n beetje alles voeren meneer Van den B. en zijn ex-partner mevrouw Van D. bittere strijd, over één ding zijn ze het eens: het paard dat inzet is van het kort geding bij de rechtbank in Utrecht is een zeer zeldzaam dier. Het dier kwam in de Amerikaanse staat Kentucky ter wereld en werd in 2005 op transport gezet naar Nederland. De viervoeter is tienduizenden euro’s waard en is goed voor pakweg twintig dekkingen per jaar. Een dekking brengt per keer 750 euro in het laatje.

Eensgezindheid over de uniciteit van de hengst dus, maar daarmee houdt de overeenstemming tussen de kijvende ex-geliefden wel op.

Sterker nog: de juridische strijd in het zaaltje van de Utrechtse rechtbank is even triest als ontluisterend. Verwijten tussen hem en haar vliegen over en weer. Hij: „Ze heeft me gezegd dat ze me financieel kapot zal maken. Het is bij haar alleen maar list en bedrog.” Zij: „Hij wil me op mijn hart trappen.”

Centrale vraag in het slepende conflict: wie is de rechtmatige eigenaar van de hengst? Er zijn al diverse procedures over gevoerd.

De hengst staat nu, half november 2008, bij Van den B. in de wei in een Utrechts dorp. Dat is zijn ex-vriendin Van D. een doorn in het oog. Per kort geding eist ze dat het dier onverwijld wordt overgeplaatst naar haar stal, enkele honderden meters verderop.

Er is haast geboden, dringt de vrouw via haar advocaat mr. J. Bredius aan. In de wei van haar ex kwijnt de hengst weg. „Het paard staat op een plek waar geen uitloopmogelijkheden zijn. Terwijl een hengst juist in beweging moet zijn.”

De vrouw vindt dat zij recht heeft op het dier. Zij sloot in 2005 de koopovereenkomst in Amerika, regelde de feitelijke betaling, inenting, het transport, de import in Nederland, de dierenarts en de dekkingen. Bovendien bereed ze de hengst in al die jaren, bijvoorbeeld tijdens evenementen, en verzorgde ze het dier als haar eigen kind. Van den B. had niks met de donkere viervoeter. Hij was zelfs bang voor het dier, betoogt de vrouw.

Dat de rechter in een eerdere procedure het paard aan Van den B. toewees, kan geen stand houden, vindt advocaat Bredius.

Van D. beschuldigt haar ex-vriend ervan dat hij documenten waaruit blijkt dat zij de wettelijke eigenares is, heeft verdonkermaand.

Lijnrecht tegenover het betoog van Van D. staat het verhaal van Van den B. Het paard behoort hém toe, betoogt hij bij monde van zijn advocaat mr. A. W. van Luipen. De koopovereenkomst mag dan de naam van zijn ex vermelden, hij schoof haar het geld toe. En hij bekostigde ook nog eens zaken als het tuig en het zadel en de financiering van paardenevenementen waar het bijzondere dier zijn shows moest geven.

Niet minder belangrijk is dat Van den B. in het Europees Stamboek staat geregistreerd als eigenaar, zo betoogt zijn raadsman. Dat de man, duivenmelker in hart en nieren, niet met paarden overweg kan, doet niet ter zake.

Dat de hengst bij Van den B. in de wei een armetierig bestaan leidt, is bezijden de waarheid, zegt de advocaat. Het dier krijgt keurig op tijd zijn voer.

Voeren de raadslieden de discussie nog op tamelijk zakelijke toon, zodra de ex-geliefden het woord krijgen, laaien de emoties op. Hij: „Zij heeft al zo veel van me afgepakt.” Zij: „Dit paard was voor mij een droom. Ik ging er mee naar beurzen en shows.”

Een paar dagen later beslist de rechter dat Van den B. het paard niet hoeft over te dragen. Dat het dier geen uitloopmogelijkheden zou hebben in de wei bij Van den B. acht de rechter „niet aannemelijk.” De vrouw heeft „niets gesteld” waaruit blijkt dat de gezondheid van het paard in gevaar is.

De juridische touwtrekkerij om het paard is allerminst ten einde. Er loopt nog een hoger beroep bij het gerechtshof. De kortgedingrechter bij de Utrechtse rechtbank spreekt een waar woord: „U hebt nog een lange weg te gaan.”

Mayflower_

Re: Triest gevecht om zeldzame hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:26

En het paard wordt hier weer de dupe van.. Nou eens worden zullen ze het toch nooit, dus lijkt het mij gewoon beter dat het beestje een andere eigenaar krijgt..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:33

Oh erg, dat getouwtrek om een dier..... Boos!
En alleen maar omdat twee mensen elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen...

Ik krijg wel sterk het gevoel dat een van de twee alleen maar dwars wil liggen.
Hopelijk wordt er in het hoger beroep een goede, eerlijke beslissing genomen. En dan in eerlijk voor het paard, hè!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:39

Het paard staat in een weiland.. maar dat is zielig, want het dier moet in beweging zijn?? Ik volg die beredenatie van de vrouw even niet...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:40

hopelijk zijn er ook niet nog eens kinderen in het spel..... dat gekrakeel over een paard is al erg genoeg.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:43

Dat van die geen uitloopmogelijkheden in een weiland volg ik ook niet helemaal. Verder is het wel erg triest dat het paard de dupe is van een confict tussen 2 mensen.
Het lijkt erop dat de man hier het paard bekostigde, terwijl de vrouw er alles mee deed. Hoe moeilijk is het dan om beide een beetje toe te geven zodat de vrouw de man 'uitkoopt' en zij weer gelukkig is met haar paard?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:44

arm dier
wat mensen niet allemaal bezielt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:47

Verkoop het dier aan een liefdevolle baas en split het bedrag in tweeen. Kunnen ze verder vechten over het geld en gaat het paard vrijuit.
Te gek voor woorden dit soort zaken.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:49

Arm dier??? Ik vraag me toch echt af waarom het dier hier de dupe is? Geloof mij maar dat het dier alles krijgt wat het nodig heeft, anders kan dit weer worden gebruikt om de man voor het gerecht te slepen!

En het dier heeft echt geen weet van twee mensen die om hem vechten in de rechtzaal hoor.

Wel ben ik van mening dat deze mensen maar eens terug moeten kijken, ooit hielden ze van elkaar. Waar ging het mis, en waarom elkaar nu het leven zuur maken. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:49

Ik was toch wel even benieuwd om wat voor "zeldzame hengst" het zou gaan. Maar een Rocky Mountain hengst is helemaal niet zo zeldzaam hoor... In Nederland zijn er gewoon niet zo veel, maar in de VS zie je ze volop.

'k Zie de nieuwswaarde van dit topic ook niet echt eigenlijk....
Er gaan dagelijks mensen uit elkaar die hun huisdieren moeten verdelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:51

Inderdaad, ik denk dat het dier 'de dupe' laten worden een overdreven benaming is hier... beestje heeft als ik 't zo lees gewoon 24/7 weidegang en voer, zo zielig is dat niet.

Zamora

Re: Triest gevecht om zeldzame Rocky Mountain hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:49

volgens mij weet ik wel over welk paard dit gaat. Alleen die tienduizende euro`s is wel beetje overdreven Tong uitsteken En al die jaren gereden...geloof dat het dier net 3 is geworden afgelopen jaar. *gezien het verhaal en ik dus denk te weten over wie het gaat*
Maar heftig verder!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:53

Ben erg benieuwd om welk paard het gaat idd, wat een gezeur eigenlijk Koe

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:59

ik weet niet of het gewaardeerd wordt als het geplaatst wordt Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:05

Volgens mij zijn er maar 2 RM hengsten in Nederland? (En bij ons op stal wordt er een veulen van hem geboren dit voorjaar!) Maar iig is dit heel vervelend voor alle betrokken partijen, op zoiets zit natuurlijk niemand te wachten. Ik hoop dat ze er naar ieders tevredenheid uit kunnen komen...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:07

Zamora schreef:
volgens mij weet ik wel over welk paard dit gaat. Alleen die tienduizende euro`s is wel beetje overdreven Tong uitsteken En al die jaren gereden...geloof dat het dier net 3 is geworden afgelopen jaar. *gezien het verhaal en ik dus denk te weten over wie het gaat*
Maar heftig verder!

Lijkt me sterk dat het over jou paard gaat, als het paard net 3 is lijkt het me sterk dat het uberhaupt al enkele jaren wordt bereden Lachen .. Dus denk niet dat dit hetzelfde paard is.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:07

er zijn wel meer hengsten maar zover ik weet 2 dekkende zilverappel hengsten. Een ervan ken ik de eigenaar goed en daar is het niet van. Ik weet dat de andere in Groenekan staat en alles wijst erop dat die hengst het is.
Erg triest allemaal.

edit: heb zelf 2 merries erdoor laten dekken. Een ervan is bij mij geboren en inmiddels verkocht.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 16-12-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:08

ChantalSmook schreef:
Lijkt me sterk dat het over jou paard gaat, als het paard net 3 is lijkt het me sterk dat het uberhaupt al enkele jaren wordt bereden Lachen .. Dus denk niet dat dit hetzelfde paard is.

edit: ik las het verkeerd haha maar er staan meer dingen in die niet kloppen en de rest wijst er allemaal op.
Bovendien "ken" ik zo`n beetje elke Rocky in Nederland
Laatst bijgewerkt door Zamora op 16-12-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:10

je zegt dat je denkt da tje weet over welk paard het gaat, en dat dat desbetreffende paard 3 is, lijkt me sterk dat dat hetzelfde paard is als aangegeven in dit krantenartikel aangezien het paard 'al die jaren gereden is', zelf zeg je dat dat al die jaren rijden wel mee zal vallen, maar het paard wordt gebruikt op shows ed. dus dan zal het echt wel ouder als 3 zijn, neem aan dat ze ggeen paard gebruiken dat niet eens ingereden is of net een maand onder het zadel is..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:11

Had wel een foto van de oh zo zeldzame hengst verwacht Ja

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:11

En ondertussen wordt door de gerechtelijke kosten de hengst duurder en duurder.
Vooral de advocaten worden hier rijk van Duivel

Triest dat 'houden van' verandert in 'haten'. Jammer dat mensen elkaar niets gunnen, terwijl je in goede tijden er zoveel plezier van gehad hebt samen blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-12-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:12

Ik denk wel dat de man er 'recht' op heeft.. maar eerlijk vind ik het niet.. Want wat moet hij verder met het paard? Hij zet het in de wei neer en doet er verder niets mee.. Hij doet het dus alleen maar om de vrouw te jennen omdat hij weet dat dat haar zwakke plek is..

meggiemeg

Het is al eerder gezegd, ooit hielden die 2 van elkaar. Toen kon alles en nu.... De liefde is over en ze gunnen elkaar helemaal niets meer..
Laat een onafhankelijk iemand het paard taxeren, de waarde wordt dan in 2-en gesplitst en zo kan de een de ander uitkopen.

Zamora

@chantalsmook: Nee het paard wat ik bedoel is zover ik weeet de enige Rocky die mee is geweest op shows e.d. en dan hoeft hij helemaal niet te worden bereden. Gewoon tentoonstellen in een stand e.d.
Zou in januari 3 jaar zijn geworden, en over de waarde klopt ook niet. Achternaam begint ook met een D en stond toen ook in omgeving utrecht. En hun site is al tijdje wegens omstandigheden uit de lucht.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:16

ik zeg wel het lijkt er allemaal op te wijzen, definitief kan ik het niet weten Tong uitsteken