Mogelijk verbod op het laten vrijspringen van veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mogelijk verbod op het laten vrijspringen van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:43

www.dehoefslag.nl

In Duitsland hebben de verschillende stamboeken, die lid zijn van de overkoepelende sport- en fokkerijorganisatie FN, zich op hun jaarvergadering uitgesproken tegen het vrijspringen van veulens en het berijden van tweejarige hengsten.

Verschillende veilingen maken, ter bevordering van de verkoop, de laatste jaren gebruik van foto’s en videomateriaal met daarop veulens die over een hindernis worden geleid. Een overeenkomstig commercieel doel dient het rijden van aspiranthengsten tijdens verschillende herfstkeuringen. De stamboeken geven met hun standpunt een duidelijk signaal af door het dierwelzijn boven het commerciële aspect te plaatsen.

Het KWPN heeft zich nog niet uitgesproken over een verbod op het vrijspringen van veulens. Achter de schermen heeft het stamboek wel laten doorschemeren vanuit overeenkomstige beweegredenen als hun Duitse collega’s hier op aan te willen sturen. Tot dit jaar konden eigenaren bij een enkele Nederlandse veulenveiling hun veulen nog laten vrijspringen op de fotodag.

Puchje

Re: Mogelijk verbod op het laten vrijspringen van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:44

Dit klinkt als een goed begin!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:46

Klinkt inderdaad als een goed begin, we hebben dieren geen machines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:49

Heel goed!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:50

super en nou wel doorzetten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:52

Gelukkig laten ze dat maar heel goed verbieden, en in de gaten houden!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:54

Wat zullen die grote hengstenhouders balen zeg, aangezien ze middels het vrijspringen hun eigen veulens hier op selecteren rond de 6e maand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:58

Deurtje van de bak dicht en dan gebeurt het gewoon nog. Denk dat je er niet heel veel mee gaat opschieten eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:00

Mooi! En nu goed naleven en over de hele wereld invoeren. Haha!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:03

Mooi zo dat ze het willen verbieden.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:08

Het is een begin, of het nageleeft gaat worden is een tweede.
Maargoed, stap voor stap wordt men bewuster.. Lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:12

Maar als een veulen eenmalig over een heel klein hindernisje wordt geleid is toch niet ernstig? Zolang het maar af en toe en met mate wordt gedaan zie ik er geen problemen in. Als er een boom in de wei ligt, springen ze ook wel.

Wat betreft rijden van 2-jarige hengsten ben ik dan weer niet voor, want dit is een veel langerdurend proces itt vrijspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:14

hilden1971 schreef:
Wat zullen die grote hengstenhouders balen zeg, aangezien ze middels het vrijspringen hun eigen veulens hier op selecteren rond de 6e maand.

Zij kunnen de springmanieren ook wel bepalen op basis van een balkje op de grond of een kruisje van 30 cm. Die hebben geen hele hindernissen nodig om te zien of de kwaliteit goed is.

Een tijd geleden stond er in de bit een heel artikel over een fokker die zijn veulens ter selectie liet springen. Hij deed dat imo heel erg mooi. Een simpel balkje op de grond of een klein kruisje. Dan met een vriendje de bak in en spelen maar.

De controle zal inderdaad erg lastig zijn als het achter gesloten deuren gebeurd. Maar zoals in het bericht al werd gemeld gaat het met name om het springen en bereiden tijdens veilingen/keuringen en de zaken die op video of foto worden vastgelegd. Dat is wel te controleren en te vervolgen. Je neemt mensen dan een verkoopmiddel uit handen waardoor het laten springen en berijden van jonge dieren wordt ontmoedigd.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:18

Net nog naar de site zitten kijken van jumping Mechelen en hun veiling, snapte ook niet waarom die veulens daarop moesten vrijspringen!

Maar idd, thuis zal dit vermoedelijk wel nog gebeuren, en dat is helemaal niet te controleren... helaas!

Klinkt niet slecht, hierboven, van dat kleine kruisje en met 2 veulentjes in de bak of zo... dus er zijn altijd mogelijkheden om het mens&paardvriendelijk te houden.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:03

Kan iemand me uitleggen wat er zo verkeerd is aan het vrijspringen voor veulens? Zolang dat spelenderwijs gaat is dat toch geen probleem? Of heb ik dat verkeerd?

Over de 2jarige hengsten: afstraffen. Daar ga je toch niet op zitten, kom nou..

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:30

Goed begin, inderdaad. Van mij mogen ze zelf de wedstrijden vrij springen voor tweejarige paarden ook verbieden. Als je ziet hoe sommige paarden thuis worden "geprepareerd"....

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

@just2see : dat "prepareren" gebeurt op alle leeftijden en alle niveau's... dan zou je alles kunnen afschaffen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:38

Het gaat hem niet om het "prepareren" an sich maar vooral op het aantal keer dat men die jonge paarden doet springen... Er is niets verkeerd mee om een veulen, een jaarling of twenter eens een klein sprongetje te doen maken om te zien hoe ze reageren enz... Maar je hebt mensen die alle wedstrijden vrijspringen afschuimen en dat is nefast voor de gezondheid van de paarden; da's overduidelijk bewezen.
Iedereen doet met hun paard wat ze willen hoor, maar je moet de mensen niet stimuleren door wedstrijden te organiseren voor jonge paarden.
Bij ons in België is voormalig Belgisch kampioen Koen Vereecke die ik persoonlijk goed ken ook tegen dat soort wedstrijden omdat ze geen meerwaarde bieden en eigenlijk nefast zijn voor de gezondheid omdat sommige mensen te veel gaan vrijspringen dan.
Ik ken ook wel mensen die af en toe eens naar zo'n wedstrijdje gaan om het paard te laten wennen enz... maar de meeste zien het echt als een wedstrijd en gaan thuis volop "oefenen"...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:41

Volledig akkoord....

Het is gewoon hoe de eigenaar zijn "verstand" gebruikt.

Maar moet daarom alles aan banden gelegd worden & verboden worden?

btw: Ik ben 1 van die mensen uit het laatste zinnetje. 5x buiten op een ganse winter&voorjaar... en pas wanneer ze 2,5 zijn.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:44

Leuk dat iedereen tegen het rijden van 2 jarige hengsten is, maar al die 3 jarige hengsten moeten wel onder het zadel getoond worden, of dachten jullie dat ze dan pas een paar dagen onder zadel zijn?
Ik ben er ook faliekant tegen, maar dat betekend ook dat ik nooit een 3 jarige hengst onder zadel kan laten keuren en dat zit je toch verkeerd bij het KWPN

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:47

joelledsr schreef:
Leuk dat iedereen tegen het rijden van 2 jarige hengsten is, maar al die 3 jarige hengsten moeten wel onder het zadel getoond worden, of dachten jullie dat ze dan pas een paar dagen onder zadel zijn?
Ik ben er ook faliekant tegen, maar dat betekend ook dat ik nooit een 3 jarige hengst onder zadel kan laten keuren en dat zit je toch verkeerd bij het KWPN

oh nee, dat is ook zeker niet mijn ding. Wat mij betreft mogen alle paarden een jaar later de test lopen. Is voor velen denk ik ook veel beter, zo niet voor alle Lachen

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:49

Het zou inderdaad beter zijn mochten de hengsten op ietwat oudere leeftijd worden gekeurd maar er is hier veel geld mee gemoeid en dat is het probleem denk ik.
Ze moeten gewoon minder vragen van zo'n jonge hengst vind ik.

Lientjeds : nee ze moeten niet alles afschaffen maar er zijn heel veel mensen die vinden dat het de verkeerde weg uitgaat met vrijspringen voor tweejarigen hoor. Leo De backere, mensen van Zangersheide, enz... zijn allemaal de mening toegedaan dat het niet goed is en vermits kennelijk niet iedereen over "gezond verstand" beschikt, zou men dat vrijspringen toch aan banden moeten leggen.
Als ik mij niet vergis, organiseert Zangersheide pas vrijspringen vanaf 3 jaar....
De stamboeken zouden hier een grotere rol kunnen spelen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:11

Saar88 schreef:
Kan iemand me uitleggen wat er zo verkeerd is aan het vrijspringen voor veulens? Zolang dat spelenderwijs gaat is dat toch geen probleem? Of heb ik dat verkeerd?

Over de 2jarige hengsten: afstraffen. Daar ga je toch niet op zitten, kom nou..

Om te kunnen springen moet een paard veel kracht halen uit de achterhand. De groeischijven in heup en spronggewricht sluiten pas vanaf 4 jaar. Pas dan is het skelet sterk genoeg, omdat er dan minder beweegelijkheid inzit, waardoor misvorming in de gewrichten minder waarschijnlijk is (overbelasting uitgezonderd). Hiernaast zal je natuurlijk ook de spieren moeten trainen, maar het skelet geeft de spieren de fundering waaraan ze vast zitten en als de fundering niet 100% belastbaar is kom je niet ver.

Om dezelfde redenen wordt trouwens ook dekken en (zwaar) ploegen met paarden onder de 4 jaar sterk afgeraden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:17

Goedzo OK dan!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:53

goed idee Haha! die veulens springen anders alles kapot, en dan krijg je er toch nooit een goed springpaard aan :p