Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 22:06

http://www.minLNV / Nieuwsredactie


Het MinLNV maakte het vandaag openbaar: de inhoud van de Kamerbrief over een nota over het Gelders paard.
Hierin staan achtergronden, de huidige situatie en toekomstverwachtingen beschreven, vanuit het Nederlands biodiversiteitsbeleid en vanuit het fokbeleid.
De inhoud van de kamerbrief is voor geinteresseerden hieronder te lezen.


Geachte Voorzitter,

Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Dierenwelzijn van 11 september jl. stuur ik u de notitie van het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) over het Gelders Paard.
Ter uitvoering van de motie 28286 nr. 113 van de leden Ormel en Snijder-Hazelhoff over het veilig stellen van de toekomst van het Gelders Paard heb ik overleg gehad met het KWPN. Zij hebben op mijn verzoek deze notitie opgesteld. In de notitie zijn de achtergronden, de huidige situatie en de toekomstverwachtingen van het Gelders Paard beschreven, bekeken vanuit het Nederlandse biodiversiteitsbeleid en vanuit een fokbeleid dat zich richt op breed inzetbare, vriendelijke paarden geschikt voor (top)sport en recreatief gebruik.
Het KWPN geeft in haar notitie aan dat KWPN-fokkers en -gebruikers van het Gelders Paard ook in de toekomst bestaansrecht van dit type paard zien vanwege de veelzijdigheid, het makkelijke karakter en de specifieke kenmerken. Het KWPN geeft aan dat hiertoe:

- de veelzijdigheid een uniek kenmerk moet blijven en dat dit verder kan worden benadrukt door keuringen uit te breiden met meer disciplines en predikaten;
- selectie op karakter verder uitgebreid kan worden met extra karaktertesten en predikaten;

- de eis van bloedvoering (maximaal 12,5% veredelingsbloed) omwille van voorkoming van inteelt gehandhaafd blijft. Niet toegestane bloedlijnen en percentage vreemd bloed zullen opnieuw en in meer detail worden omschreven om onduidelijkheden te voorkomen;

- het Gelders Type meer gepromoot zal worden in het communicatiebeleid voor de komende jaren.
De Gelderlander Paard associatie heeft gereageerd op de notitie van het KWPN in het zwartboek "KWPN is anti-Gelders paard". Daarin geven zij aan zich geheel niet te kunnen vinden in de door het KWPN geformuleerde beleid. Ook de Stichting Zeldzame Huisdierrassen heeft gereageerd en zij geven aan dat het sprake moet zijn van een Gelders ras en niet van Gelders type. Verder geeft zij aan dat het voor de SZH acceptabel is indien wordt vastgelegd dat een dier als Gelders mag worden beschouwd indien er minimaal 75% Gelders bloed aanwezig is in de afstamming, waarbij wordt opgemerkt dat 87,5% nog wenselijker zou zijn. Zij geven aan dat door maximaal 12,5 % veredelingsbloed beperkt toe te staan, ook in hun visie, voldoende voorkomen wordt dat inteelt desastreuze vormen aan kan nemen.
Er loopt al jaren een discussie tussen het KWPN en De Gelderlander Paard associatie. De SZH heeft aangegeven te willen bemiddelen in de jarenlange discussie over 'ras' of 'type'.

De richting die het KWPN kiest voor het Gelders Paard, waarbij aanpassing aan de huidige wensen en behoud van de historisch sterke eigenschappen centraal staan spreekt mij aan. Dit en het op handen zijnde overleg tussen betrokken partijen over de bloedlijnen en de discussie over 'ras' of 'type' geeft mij voldoende vertrouwen in de veiligstelling van de toekomst van het Gelders Paard.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg.


Klik hier voor de PDF-files.

Verwante artikelen:

[VN] Gelders paard is Ras van het Jaar 2009
[VN] Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard
[VN] Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:56

Eh, volgens mij is gewoon de nota/brief van het KWPN geplakt en geknipt? En dan met Verburgs naam eronder?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:00

En daarnaast, heel belangrijk, de laatste alinea, waarin ze het vertrouwen in de aanpak van het KWPN uitspreekt.

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:12

Ja nou zeg, schrijf zelf een stukje. Dat is wat geloofwaardiger.

Mooi dat ze de aanpak steunt hoor, daar niet van.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:13

Op dezelfde dag heeft de Vaste Kamercommissie voor LNV de volgende brief van de Gelderlander Paard Associatie ontvangen:

Geachte Dames en Heren,

Graag wil ik u op de video "het Gelders paard = the Gelderlander = der Gelderländer" attenderen, die vandaag op YouTube staat http://www.youtube.com/watch?v=5jpjAnbb8Qg
In 4 minuten ziet u de veelzijdigheid van dit unieke Nederlandse paardenras en beelden en uitspraken van Tweede Kamerleden.
De video is een illustratie bij het Zwartboek KWPN is anti-Gelders paard http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... k_KWPN.pdf

Het Koninklijke Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) blijft intussen doorgaan met het geven van onjuiste informatie. Triomfantelijk wordt gemeld dat de Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) het Gelders paard heeft uitgeroepen tot Ras van het jaar 2009. Niet vermeld wordt dat de SZH hiermee aandacht vraagt voor het Gelders paard, omdat ze het niet eens is met het destructieve fokbeleid van het KWPN (zie bijlage).

De Nederlandse overheid heeft in het kader van Countdown 2010 de internationale verplichting op zich genomen, dat in dat jaar geen biodiversiteit meer mag verdwijnen. Met het behoud van biodiversiteit voor het Gelders paard kan echter niet pas begonnen worden in 2010. Veel paarden met nog vrije bloedlijnen zijn heel oud. De in de video genoemde hengst Vulcaan in Canada is dit najaar al overleden.

Met vriendelijke groet,
namens de Gelderlander Paard Associatie

A.W. van Lijssel

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:19

Aardig filmpje.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 05:30

Inderdaad een leuk filmpje. Erg oftopic reactie van mij maar die beelden van de Levade ertussendoor. Kusje
Die Wandango is wel een beauty zeg.

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:25

Belangrijk is wel dat nu ook de SZH zegt dat het Gelders paard een ras is. Alleen dan kan het behouden blijven en goed worden omschreven. Alleen type is een belevingswereld die voor iedereen anders is. Het woord type is ook zeer rekbaar.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:46

Wat een onzin. Ook binnen een ras kan het fokdoel wijzigen.
Kijk maar naar de Friezen..die zijn ze rijtypischer aan het maken.

En leuk dat het SZH nu zegt dat het een ras is maar Verburg gaat met het KWPN mee. Of te wel wat gaat er veranderen? Niets, noppes, nada.

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:52

Friezen blijven herkenbare Friezen. Gelderse paarden zijn lang niet altijd meer herkenbaar.

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:59

Waarom zijn hier in godsnaam kamervragen voor nodig?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:14

Ja dat is zwaar over de top eefangel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:19

EdskoTakens schreef:
Friezen blijven herkenbare Friezen. Gelderse paarden zijn lang niet altijd meer herkenbaar.


Het overgrote deel van de Gelderse paarden is heel duidelijk een Gelderspaard om te zien. Natuurlijk is er wel eens een die wat te rijtypisch is. Maar staan alle groningers helemaal in het goede type? Lijkt mij niet want dan ben je klaar.
Verscheidenheid in type is er altijd al geweest..Op Wittenstein werden altijd al rijpaarden gefokt.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:59

eefangel schreef:
Waarom zijn hier in godsnaam kamervragen voor nodig?


natuurlijk moeten daar kamervragen over komen,
er zijn immers geen belangrijker zaken Knipoog

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:13

Leonora schreef:
eefangel schreef:
Waarom zijn hier in godsnaam kamervragen voor nodig?


natuurlijk moeten daar kamervragen over komen,
er zijn immers geen belangrijker zaken Knipoog


Jawel hoor vergaderen over het wel of niet afschaffen van de goudvissenkom.......

Huilen van het lachen ROFL

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:23

EdskoTakens schreef:
Friezen blijven herkenbare Friezen.


Dat waag ik te betwijfelen. Bij een moderne fries de sokken afscheren, manen trekken, bles er op tekenen en je ziet écht niet dat het een fries is.
Ze blijven in ieder geval de kleur trouw.

Maar als de fries gemoderniseerd wordt naar het huidige gebruiksdoel (mensport, dressuur) dan vraag ik me af wat daar mis mee is.
Je kan wel paarden fokken zoals ze die 50 jaar geleden graag zagen, maar toen liepen ze voor de ploeg en tegenwoordig worden ze voor andere dingen gebruikt. Tijden veranderen. En aan iedere fokker voor zich om mee te gaan in een moderner fokdoel of om de zwaardere type's te blijven fokken, met de vraag of die laatste wel verkoopbaar zijn.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:44

Helemaal mee eens !!

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:01

gelderse paarden moeten wel binnen de rasstandaarden gefokt blijven. als je dat niet wenst dan kun je net zo goed naar het kwpn gaan. dat zijn namelijk gelderse paarden veredeld met andere bloedlijnen. dit doen ze bij het groninger paard toch ook niet. tuurlijk paarden worden voor bepaalde doeleinde gefokt, maar je moet niet het ras gaan veranderen. en dat is wat ze met de gelder aan het doen zijn. hetzelfde geld voor haflingers die ze constant kruisen met arabieren en idd friezen kruisen met arabieren. dat vind ik ook niet kunnen. zoek dan een ras op dat wel bij je past, maar laat de rassen binnen hun standaarden vallen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:43

Euh je hebt zelf een Upperville x Witmar Alazan....dat is een hele moderne Gelderse hoor. Vermengt met heel veel rijpaardbloed. (Cabochon, Creool en Amor onder andere) Mooi bloed hoor daar niet van ........

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:04

keat schreef:
gelderse paarden moeten wel binnen de rasstandaarden gefokt blijven. als je dat niet wenst dan kun je net zo goed naar het kwpn gaan. dat zijn namelijk gelderse paarden veredeld met andere bloedlijnen. dit doen ze bij het groninger paard toch ook niet. tuurlijk paarden worden voor bepaalde doeleinde gefokt, maar je moet niet het ras gaan veranderen. en dat is wat ze met de gelder aan het doen zijn. hetzelfde geld voor haflingers die ze constant kruisen met arabieren en idd friezen kruisen met arabieren. dat vind ik ook niet kunnen. zoek dan een ras op dat wel bij je past, maar laat de rassen binnen hun standaarden vallen.


een Gelders paard valt gewoon onder het KWPN hoor,
wij willen het Gelders paard niet helemaal veranderen,
maar wel een klein beetje aanpassen aan de eisen des tijds
stilstand is achteruitgang Pling

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:14

Nouja, eigenlijk zijn het de fokkers die daar voor kiezen want die fokken steeds moderner.
Wel of niet je paard kunnen verkopen speelt daar wel een rol bij.

Overigens zou ik best weer eens een zwaardere hengst op mijn moderne merrie willen gebruiken, maar dan moet er wel één aangeboden worden.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:59

Leonora schreef:
keat schreef:
gelderse paarden moeten wel binnen de rasstandaarden gefokt blijven. als je dat niet wenst dan kun je net zo goed naar het kwpn gaan. dat zijn namelijk gelderse paarden veredeld met andere bloedlijnen. dit doen ze bij het groninger paard toch ook niet. tuurlijk paarden worden voor bepaalde doeleinde gefokt, maar je moet niet het ras gaan veranderen. en dat is wat ze met de gelder aan het doen zijn. hetzelfde geld voor haflingers die ze constant kruisen met arabieren en idd friezen kruisen met arabieren. dat vind ik ook niet kunnen. zoek dan een ras op dat wel bij je past, maar laat de rassen binnen hun standaarden vallen.


een Gelders paard valt gewoon onder het KWPN hoor,
wij willen het Gelders paard niet helemaal veranderen,
maar wel een klein beetje aanpassen aan de eisen des tijds
stilstand is achteruitgang Pling


sorry, ik bedoelde met wij ook een groot gedeelte van de fokkers.
Ik zou anders niet kunnen verklaren, waarom hengsten zoals Nickson, Elegant enz
zo matig gebruikt worden.

Anoniem

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:53

Ik dacht dat Elegant nog wel regelmatig gebruikt werd?
Mijn merrie werd er helaas niet drachtig van, Elegant merrie had ik wel zien zitten.

Persoonlijk zal ik niet snel een tuiger nemen, al vind ik een hengst als Sander het overwegen waard. Ik wil een veelzijdig gelders paard en daar hoort springen en beweging ook bij. Mijn merrie komt daarnaast al uit een tuigpaardmoeder en ik wil niet te tuigtypisch fokken, want mennen is bij mij bijzaak en niet hoofdzaak. Ik vond de enkele Nickson die ik gezien heb niet verkeerd, maar wel erg tuigtypisch.

Ik zou graag willen dat er wat meer hengsten als Laurentz en Alexandro waren, maar dan met andere bloedvoeringen.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:10

het fijt dat ik voor upperville heb gekozen is vanwege de lijn van mijn merrie. ga die maar eens na : witmar alazan x bazuin
de vader van witmar alazan is amor. deze hengst zit in bijna alle goed gekeurde gelderse hengsten. in de lijn van upperville zit hij ook maar dan wel heel ver weg. verder vind ik de hengst laurentz ook heel vet maarja zijn vader is weer bazuin.er zitten idd wel een paar hengsten tussen die ik had kunnen gebruiken maar die spraken mij niet zo aan... al heb ik wel een beetje spijt dat ik niet wat meer aandacht heb geschonken aan vitens... maarja ook die hengst komt weer echt uit een amor stam. dat is dus de reden dat ik uiteindelijk bij upperville terecht kwam. puur en alleen omdat de gelderse bloedlijnen ver op zijn en ik anders teveel in het amor bloed zou blijven hangen.mijn merrie is verder wel als 100 procent gelders aangeschreven en haar nakomeling zal dus iets van 80 procent zijn. dat is dus nog te overzien.verder is die heel erg sierlijk maar ze heeft zeker de gelderse bouw en front mee gekregen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:22

Daar gaat het mij niet om Keat. Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt met Upperville. Het gaat mij erom dat je roept dat de klassieke lijnen bewaart moeten blijven en dan dek je bij Upperville. Naast Bazuin zijn er nog veel zonder Amor. Elegant, Galant, Nickson, Sander, Ahoy en Rubus zijn er ook nog. En ook bij Sirius zit Amor al weer verder weg.

Als Upperville er nog was zou ik er ook mee willen dekken. Maar helaas. Hij is naar het buitenland vertrokken.