Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:46

www.horses.nl


Australië staat op het punt om het zweepgebruik in de rensport aan te pakken. In een plan van het bestuur van de rensportvereniging ARB staat het voorstel om alleen zwepen met kussentjes toe te laten. Bovendien pleiten ze voor strenger toezicht en zwaardere straffen op zweepgebruik in de sport.

De nieuwe regels worden waarschijnlijk in maart goedgekeurd. Voor actiegroepering Animal Liberation gaan de regels niet ver genoeg. De organisatie keurt zowel zweepgebruik als de rensport af. ,,Het is een nationale schande dat renpaarden nog altijd worden blootgesteld aan fysieke en psychologische stress. Het is bewezen dat renpaarden gekweld worden door kreupelheden, maagzweren en bloedingen in de longen. Onderzoeken indiceren dat paarden regelmatig over hun natuurlijke limieten worden gedwongen.”

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:56

Haha, wat een leuk idee Ja. Kussentjes, het klinkt heel schattig Bloos .

Probleem zal wel zijn dat bij de training andere methodes kunnen worden gebruikt, die het paard tijdens de wedstrijd heus niet ineens vergeten is.....

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:01

Yinari schreef:
Probleem zal wel zijn dat bij de training andere methodes kunnen worden gebruikt, die het paard tijdens de wedstrijd heus niet ineens vergeten is.....


Op dat punt ben ikook bang voor.
Ze willen winnen, en ik denk dat ze nog wel meer gaan doen om de paarden op te jutten.

wel een geinig idee Ja

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:11

Ben ik nou de enige die dit ergens nergens op vind slaan? Die zwepen kunnen niet, maar die met kussentje zijn huis niet zachter plus de paarden zullen niet zo getraind worden. Ooit met een kussengevecht wel eens zo'n kussen vlak tegen je aan gehad, is ook niet echt zacht hoor. Daarbij zullen ze die kussentjes ook wel kunnen vervalsen op een of andere manier...

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:16

Wij gebruiken (bijna) nooit geen zweep in de training. Dat gebruiken we enkel in de koers.

De kussentjes zweep (dus schuimrubber) gebruiken ze in GB al over de hordenrennen. Vind het ook wel een goed idee. De klappen die we in de koers geven gaat immers niet om pijn te doen of op te "jutten", maar om het aanmoedigen om te versnellen. We kunnen namelijk geen been geven.. Knipoog

babbii_lief
Berichten: 1153
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: zeeland (noord-branband)

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:24

ik vind het wel grappig maar heeft het nut dat denk ik niet

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:49

In dit artikel zie je wel gelijk het verschil tussen de rensport daar en in nederland.
Hoog aantal maagzweren, nou ik heb pas een stuk gelezen dat verschillende mensen hier in Nl zijn gaan controleren op maagzweren en dat heel veel paarden niks hadden.
Ook staat er dat er veel paarden lijden aan longbloedingen, tjha er zijn zoveel meer paarden die dat hebben maar komt er niet uit. Normaal worden deze paarden uit de sport gehaald.
Ook het zweepgebruik hier is een stuk anders ik mag niet eens is slaan, alleen corrigeren met een stokje nog kleiner als een springzweep. Ook al zou ik wel mogen slaan mag het maar 4 keer. Wel vind ik het goed dat deze zwepen vriendelijker gemaakt worden aangezien we de zwepen niet gebruiken als straf. Het is meer een soort tik die zegt jha nu mag je.
En stress tjha heb je dat niet in iedere tak van te paardensport.
Als je zo gaat kijken mogen bijna alle takken wel verboden worden.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:50

waarom zou het geen nut hebben?? in de training word de zweep niet gebruikt om te versnellen, ja een corrigerende tik op de hals zoals iedere ruiter doet. Door een vriendelijke zweep te gebruiken, word het meer gebruikt als stimulance,

Oliebeer
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:56

ik vind het onzin. Zo kan je elke (paarden)sport wel laag maken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:56

regels zullen kennelijk afwijken, want ik weet niet beter als dat er met de zweep maar 3 keer raak "geslagen" mag worden, bij meer volgt diskwalifactie

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:09

eh zonder zweep misschien?

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:16

Laten ze nu eerst eens kijken op de wedstrijden van pony en paardenruiters. Als ze daar nu eens dezelfde straffen geven als bij de renpaarden wordt het vast allemaal een HEEL STUK vriendelijker. En alle recreanten goed observeren tja wordt vast nog eens kassa voor de instanties......... Dus veroordeel de rensport wat minder en let op je eigen zaakjes.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:24

als ik zo lees hoe de bedoeling is dat de zweep gebruik wordt, hebben de kussentjes dus wel zeker zin.
Je zal dan ook wel zien bij wie de zweep op een verkeerde manier gebruikt wordt neem ik aan..
vallen ze mooi door de mand Knipoog

en splash, dan moeten we ook de zwepen bij de drssuur/spring/men en recreatie sport gaan verbieden, wnt ik durf je te zweren dat die ruiters er ook handje van hebben die dingen te misbruiken!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:26

wat ik meestal het grappigste vind is dat als er in de rensport een zweep gebruikt wordt spreekt iedereen moord en brand.
Maar ik ben toch vaak op een spring of dressuur wedsrijd geweest waar bij mij bij veel ruiters echt een vraagteken bij mij op kwam.
Wondjes bij de sporen als een paard weigert flink de zweep er over.
Op een wedstrijd terrein een paard helemaal verrot slaan omdat hij zijn dressuur proef niet goed liep.
Ik heb overigens in alle 3 de takken gereden, dus ik zeg dit niet zozeer om te zeggen van kijk eerst naar de andere takken.
Nee alle 3 de takken moeten aangepakt worden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:29

Kussengevecht???

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:35

Raja schreef:
als ik zo lees hoe de bedoeling is dat de zweep gebruik wordt, hebben de kussentjes dus wel zeker zin.
Je zal dan ook wel zien bij wie de zweep op een verkeerde manier gebruikt wordt neem ik aan..
vallen ze mooi door de mand Knipoog

en splash, dan moeten we ook de zwepen bij de drssuur/spring/men en recreatie sport gaan verbieden, wnt ik durf je te zweren dat die ruiters er ook handje van hebben die dingen te misbruiken!


klopt maar als ik bijvoorbeeld zie dat er in de endurance vanaf klasse 3 geen zwepen meer gebruikt mogen worden gaat prima.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:37

splash1999 schreef:
eh zonder zweep misschien?

Sta ik 100% achter, koers zonder stok dan kun je zien of een paard hard kan lopen.

Vind het wel jammer dat zo'n dierenrechtennazigroep weer moet zeggen dat ze zo zielig zijn. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan om longbloedingen, maagzweren en kreupelheden terug te dringen en met succes, steeds meer en meer oudere paarden lopen nog punt gaaf koersen uit.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:39

vanaf de M dressuur mag je overigens ook geen zweep meer gebruiken, maar eigenlijk vind ik dat krom.
de beginnende ruiters (niet iedereen natuurlijk) hebben minder gevoel, hoe met een zweep om te gaan...

tenmionste, das mijn idee...

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:42

beter met zweep dan met sporen. daar zijn de gevolgen nog heftiger van bij slecht gebruik.

Maar dat geld bij alles eigenlijk

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:45

Het is idd het gebruik ervan...

Maar dat is ook zekr met alles zo..

Ik vind het iig een goed initiatief...

just2see
Berichten: 311
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:54

Ik vind dit ook een goed initiatief maar het zou van mij verplicht moeten worden. Ofwel geen zwepen meer ! Ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat ze er volle bak om gaan meppen aan de meet...
Rensport heeft me nooit aangesproken en draf al helemaal niet. Ik heb de indruk dat het paard daar vaak gereduceerd wordt tot een geldmachine en wanneer ze niet (meer) kunnen lopen, gelijk naar het slachthuis... Ik ken in de draf toch verschillende mensen die zo'n mentaliteit hebben maar misschien is het bij de top anders.
Natuurlijk zijn er ook wantoestanden bij de dressuur en de springsport maar ik zou toch veel liever een springpaard zijn dan een draver hoor.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:57

Als ik het bericht goed heb begrepen, dan gaat de organisatie ervanuit dat er op het renparcours nogal aardig afgerost wordt met een zweep? En dat het kussentjeseffect dit dan tegengaat.
Maar is dit dan niet gewoon een soort van Pavlov reactie, die dus zo niet opgelost wordt?

Want stel nu, helemaal hypothetisch, dat renpaarden behoorlijk te verduren krijgen met de zweep. Op een gegeven moment ga je het geluid van de zweep dan associeren met pijn en harder lopen (aangeleerde reactie). Dus op de training sla je hem extra goed, tot het moment daar is dat je paard zelfs maar bij het zoevend geluid extra zijn best doet.
Als je kussentjes hebt, zal het op het terrein een beetje uitmaken omdat je je paard niet meer hard kunt meppen(al mocht het maar 3 keer had ik altijd gehoord?), maar zolang je thuis maar goed afrost zodat het paard schrik krijgt vanaf het moment dat je met het (kussen)zoevend zweep door de lucht gaat.
Dus als het zoals ik begrijp gaat over het verkeerd gebruik van de zweep, dan zou het toch geen enkel effect hebben eventuele mishandelingen, achter gesloten deuren kan het evengoed verdergaan.
(nogmaals voordat ik rensportliefhebbers op mijn dak heb, dat paarden mishandeld worden is puur hypothetisch bedoelt, om de logica van de organisatie proberen te volgen, ik heb er geen idee van hoe hard of hoe zacht het wereldje echt is).
Dan is een beter alternatief helemaal geen zweep meer, zal je er thuis ook een stuk minder mee omgaan als je het toch niet kunt gebruiken in een wedstrijd.

Verder vraag me af hoeveel paarden er met psychologishe stress zitten het moment dat ze een springparcours binnen moeten, of die vroegtijdig uit de dressuursport getrokken worden wegens kreupelheden etc..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:03

is waar hoor katleentje.
Ik gebruik bijv. de zweep ook in training.
Maar het meerendeel van de tijd steek ik hem in mijn laars.
En ik geef alleen een keer een tik als ze niet luisteren.
Het is alleen zo dat in veel andere landen er ergere dingen gebeuren.
En daar is de rensport in nederland ook de dupe van .
Hier zijn echt ontzettend veel regeltjes en hoge boetes.
de eerste keer overmatig zweepgebruik is meen ik €75.
Verder kun je hier in Nederland niet eens is meer koersen voor het geld, want de kosten zijn daa rveel t ehoog voor.
Je moet dus iedere maand er heel wat bij leggen om met een paard te koersen.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:04

ROFL Penny op hoog niveau Haha!

Ik hoop dat de paarden er ook om kunnen lachen Tong uitsteken

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: Mogelijk zachte zwepen met kussentjes in de rensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:58

Volgens mij komt een zweep met kussentjes net zo hard aan..