Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 10:10

www.agd.nl

Binnen tien jaar zal de dodelijke paardenziekte African Horse Sickness in Europa opduiken.

Dat zei de Spaanse wetenschapper José Sanches Vizcaino tijdens een symposium van het Centraal Veterinair Instituut (CVI) over vectorziekten.

Hij baseert zijn uitspraak op de uitbreiding van de ziekte in Afrika. "De muggen die de ziekte verspreiden komen in Europa voor, en de temperaturen in Europa zijn zodanig dat de ziekte hier verspreid kan worden."

Het grootste risico op insleep is volgens de wetenschapper de wind. "Knutten kunnen met de wind reizen en zo kunnen ze vrij eenvoudig naar Europa komen."

Hij adviseert Europa actie te ondernemen en te werken aan een vaccin. Nederland lijkt dit advies op te volgen. Het CVI begint volgend jaar met onderzoek naar African Horse Sickness.

Lynn_Nikita

Re: Dodelijke paardenziekte binnen tien jaar in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:14

hoop dat ze op tijd komen met een vaccinatie, lijkt me verschrikkelijk als er een uitbraak komt, zoals blauwtong of pest of nkb en zulke ruimingen komen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:15

"Nederland begint volgend jaar met een onderzoek"

Ik denk dat het volgende scenrario zich weer eens gaat afspelen in NL: Onderzoekje, daaruit blijkt dat de knutten hier niet lang overleven, dus NL doet niets. O oopsiepoopsie, toch Afrikaanse paardenpest, hoe kan dat nou?! Ojee heel veel paarden dood, misschien de boel hermetisch afsluiten en bedenken wat we moeten doen.... vervolgens met een baggerplan komen dat alle paarden bij voorbaat afm,aakt die in contact zijn geweest met een ziektedrager.... correct me if i'm wrong maarre.... blauwtong, MKZ etc

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:16

Brrr wat een enge berichten Scheve mond hopen op een vaccinatie. Doe mijn beest er vast maar een...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:18

Maar knutten zijn d rnu toch ook al ? (Zomereczeem) of bedoelen ze nog weer andere

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 10:21

Dezelfde knutten, alleen dan met deze ziekte besmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:23

*schrikt* Bloos! . Nouja, hopen dat ze er iets tegen kunnen vinden...... maar het zal één grote ramp worden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:25

Jemig wat eng!
Ik hoop niet dat het hier komt of dat ze iig een vaccinatie hebben.

Bah eng!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:31

Dus over een aantal jaren hoort de eczeemdeken tot de standaard uitrusting van een paard. Kunnen ze ze meteen een stukkie goedkoper maken Knipoog

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:34

AnneB schreef:
Brrr wat een enge berichten Scheve mond hopen op een vaccinatie. Doe mijn beest er vast maar een...

Helemaal mee eens!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:36

Hopen dat ze die vaccinatie inderdaad snel vinden! Heb geen zin in drie dode paarden Scheve mond

en zoals iemand hier al zei, binnen 10jaar staan al onze paarden onder de burka's Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:39

Nou ja dan voelt mijn pony zich niet meer alleen met dr burka *LOL*

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:02

De mijne staat er zowiezo al onder, maar hopen dat er een vaccinatie komt ja!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:34

Bonita_Bon schreef:

Ik denk dat het volgende scenrario zich weer eens gaat afspelen in NL: Onderzoekje, daaruit blijkt dat de knutten hier niet lang overleven, dus NL doet niets. O oopsiepoopsie, toch Afrikaanse paardenpest, hoe kan dat nou?! Ojee heel veel paarden dood, misschien de boel hermetisch afsluiten en bedenken wat we moeten doen.... vervolgens met een baggerplan komen dat alle paarden bij voorbaat afm,aakt die in contact zijn geweest met een ziektedrager.... correct me if i'm wrong maarre.... blauwtong, MKZ etc

Zoiets gaat er zeer waarschijnlijk gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:39

Ik roep het al sinds de varkenspest , kippenpest etc etc is geweest " de paardensector krijgt zijn beurtje ook nog wel"

En als ik nu hoor hoe de regering al loopt mopperen dat nederlands 'verpaard' vraag ik me sterk af hoe het tegen die tijd met vaccineren zal gaan. Is toch handig zo'n ziekte die de boel wat opruimt(zie de andere veehouders wie het overkomen is en vervolgens zijn uitgekocht of moesten stoppen).

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:45

Nou, dan pak ik mijn paard van oor tot staart helemaal in. Nagelbijten / Gniffelen

Alleen al de insteek; 'Nederland begint er volgend jaar aan'. Rolleyes Waarom niet meteen? Al het geld zeker weer op.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:50

Emmaa_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

ik heb hier nu les in op school en nederland is al heel lang bezig met een draaiboek maken in geval van uitbraken in europa en nederland. Ook is er wel een vaccin, maar wordt er nog niet geent, want als je nu wel inent, ben je niet meer vrij van deze ziekte en mag er dus ook geen export meer plaatsen vinden (onder export wordt dan niet alleen handel gezien, maar ook sperma/eicellen/embryo's en zelfs de wedstrijdpaarden mogen dan niet meer naar het buitenland.

Ook staat er in het draaiboek dat niet zomaar elk paard geruimd gaat worden om de kans op verspreiding tegen te gaan (zoals wel met de mkz was) maar worden alleen de paarden geeuthaniseerd die ook daadwerkelijk besmet zijn en we deze beestje niet willen laten pijn lijden.

Zo ff kleine toelichting Knipoog

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:51

ENG

Waarom is nederland nou weer zo stronteigenwijs zeg!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:53

Nou, volgend jaar is niet zo heel ver weg meer Knipoog , dus dat is nog wel te overzien. Er is intussen wel het een en ander bekend over de ziekte dus mogen we hopen dat het vaccin er snel komt Cool Maar anders liggen de burka's, anti vliegenmiddelen, etc hier al klaar.
En in het uiterste geval gaan de paarden overdag op stal en 's nachts naar buiten; alles beter dan zieke en/ of dode paarden.

Bedankt voor de toelichting Mara!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-11-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:53

Cowgirl schreef:
Ik roep het al sinds de varkenspest , kippenpest etc etc is geweest " de paardensector krijgt zijn beurtje ook nog wel"

En als ik nu hoor hoe de regering al loopt mopperen dat nederlands 'verpaard' vraag ik me sterk af hoe het tegen die tijd met vaccineren zal gaan. Is toch handig zo'n ziekte die de boel wat opruimt(zie de andere veehouders wie het overkomen is en vervolgens zijn uitgekocht of moesten stoppen).

het vaccinatiebeleid is dan ook zeer moeilijk, aangezien er ongeveer 450.000 geregistreerde paarden zijn, waarbij er nog een hele boel niet eens zijn geregistreerd is, is ook het aantal paarden niet met zekerheid te zeggen. Er is al wel een vaccin in afrika, maar deze mag in europa nog niet gebruikt worden, omdat deze hier nog niet is geregistreerd/goedgekeurd.

In een straal van 20 km vanaf de besmette plaats wordt er ingeent, daaromheen komt een beschermingsgebied en een toezichtgebied, waar niet geent wordt. Wel kan de 20-km zone uitgebreidt worden zodat meer paarden ingeent worden. Maar vooralsnog dus, als de paardenpest hier uitbreekt, worden dan nog steeds niet alle paarden ingeent...
Laatst bijgewerkt door Mara op 29-11-08 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:54

Emmaa_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Denk ook dat zo iets gaat gebeuren en waarom beginnen ze er niet nu meteen aan?

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:55

Sandraah_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Denk ook dat zo iets gaat gebeuren en waarom beginnen ze er niet nu meteen aan?

lees mijn reactie ook ff hierboven

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:57

ElCid schreef:
Nou, volgend jaar is niet zo heel ver weg meer Knipoog , dus dat is nog wel te overzien. Er is intussen wel het een en ander bekend over de ziekte dus mogen we hopen dat het vaccin er snel komt Cool Maar anders liggen de burka's, anti vliegenmiddelen, etc hier al klaar.
En in het uiterste geval gaan de paarden overdag op stal en 's nachts naar buiten; alles beter dan zieke en/ of dode paarden.

Bedankt voor de toelichting Mara!

ja ik vond de lessen heel interessant, dan blijft de info ook hangen he..

op internet staat het draaiboek ook ergens te vinden! maar weet zo ff niet waar

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:00

NOu ik ga vast sparen voor vliegendekens etc
Echt ik vind dat zo eng :|

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:01

Sjippeltje schreef:
NOu ik ga vast sparen voor vliegendekens etc
Echt ik vind dat zo eng :|

je kunt als het uitbreekt ook nog veel andere voorzorgsmaatregelen nemen hoor. Laat nergens stil water liggen, gebruikt insecticide om de stal schoon te maken enz. zorg er gewoon voor dat je geen broedplaatsen voor de knutten/muggen creeert