Drie leden van de FEI dressuurcommissie nemen ontslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsedances

Drie leden van de FEI dressuurcommissie nemen ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 01:22

Courtesy St-George/ Vertaling door Horsedances

Hoewel de stemming van de ledenvergadering van de FEI , omtrent het voorstel van Prinses Haya en de Executive Board van de FEI, om de dressuurcommissie te ontslaan pas over een aantal uren verwacht wordt, is zojuist bekend geworden dat drie leden van deze commissie vandaag ontslag hebben genomen.

Het Italiaanse Jurylid Vincenzo Truppa, het Duitse jurylid Dr. Dieter Schule en vertegenwoordigster van de rijders in deze commissie Monica Theodorescu hebben te kennen gegeven de eer aan zichzelf te willen houden, en met onmiddelijke ingang terug te treden.

Vanmorgen voor de opening van de ledenvergadering van de FEI in Buenos Aires heeft ook Withages haar ontslag ingediend.

Verwante artikelen:

[VN] Prinses Haya wil ontslag van het gehele FEI dressuurcomité
[VN] FEI dressuurcomité weigert om op te stappen
[VN] FEI stelt tijdelijke werkgroep samen met dressuurexperts upd

snater

Re: Drie leden van de FEI dressuurcommissie nemen ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:57

Go jij! Go jij!

Dat zijn er dan vast drie. Duivel

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:53

kijk daar is het begin! Haha!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:54

Gezellig, gezellig, gezellige boel daar!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:56

Het begin van hopelijk grote verandering! Haha!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:33

snater schreef:
Go jij! Go jij!

Dat zijn er dan vast drie. Duivel

Dat zijn er alvast VIER

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:47

Ben ik dan de enige die de gang van zaken hoogst dubieus vind..?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:53

Ik vind het ook niet zo fris allemaal.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:28

Rana schreef:
kijk daar is het begin! Haha!

...van het einde

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:34

tis maar hoe je het ziet...

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:51

bonita-bon en shan, waarom vinden jullie dit niet 'fris' en het begin van het einde? ik weet er niet veel van, maar het lijkt mij dat als iedereen wil dat je aftreedt (terecht of niet), dat je dan sowieso niet meer goed kan functioneren. dan kan je beter plaats maken voor nieuwe mensen.
en als de FEI zelf al een ander comité heeft geinstalleerd, dan zijn er kennelijk meer mensen die vinden dat het anders moet. En wat je er ook van kunt zeggen, er is wel heel veel ophef over de manier van jureren (en niet alleen van Sjef), ook in andere landen.
Dus misschien toch niet zo gek dat er verandering komt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:06

Mariëtte Withages is ondertussen ook opgestapt!

Anders en beter zeggen ze dan in België!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:08

Nieuwe bezems vegen schoon??

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:12

Ookal zou het misschien wel niet allemaal zo zijn zo als het gezegd wordt. Is het met zo veel geschop maar beter om op te stappen net zo als al gezegd wordt in deze omstandigheden kan je ook niet meer goed functioneren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:21

ggit schreef:
bonita-bon en shan, waarom vinden jullie dit niet 'fris' en het begin van het einde? ik weet er niet veel van, maar het lijkt mij dat als iedereen wil dat je aftreedt (terecht of niet), dat je dan sowieso niet meer goed kan functioneren. dan kan je beter plaats maken voor nieuwe mensen.
en als de FEI zelf al een ander comité heeft geinstalleerd, dan zijn er kennelijk meer mensen die vinden dat het anders moet. En wat je er ook van kunt zeggen, er is wel heel veel ophef over de manier van jureren (en niet alleen van Sjef), ook in andere landen.

Volgens mij spelen er 2 zaken door elkaar. Het eerste is dat Nederland als team graag de gouden plak had willen winnen in China. Dat is helaas niet gelukt. De Nederlandse ruiters leverden niet hun beste prestatie (of in sporttermen piekten niet op het goede moment) en hadden wellicht ook niet hun sterkst mogelijke team aan de start, zie bijvoorbeeld http://www.eurodressage.com/

Citaat:
Holland's Olympic team reserve rider Adelinde Cornelissen (who could have giving Holland the team gold medal in Hong Kong if she were selected to ride for the team by Sjef Janssen) produced a monster score at the CDI Maastricht. Aboard her Parzival, she won with 76.083%, far ahead of Gal on Sisther.

Als dingen mis gaan is het menselijk om een zondebok te zoeken, in dit geval werd dat het Duitse jurylid Riexinger die men toch al niet zag zitten. Er wordt gesuggeerd dat het de schuld van partijdige jurering is dat het mis ging op de spelen. Dit kan natuurlijk in het geheel niet hard worden gemaakt want als de scores van Riexinger buiten beschouwing blijven zou Nederland ook verloren hebben.

De tweede zaak die speelt is dat er kennelijk heel wat mensen zijn die vinden dat er wel wat mag veranderen binnen de dressuurwereld en dat die veranderingen binnen de huidige structuur wel erg langzaam gingen. Dit soort traagheid heb je wel vaker binnen organisaties, of ze nu groot of klein zijn.

Doordat Nederland deze twee zaken een beetje door elkaar haalt, wordt de sfeer er internationaal niet vrolijker op. Voor een verslag hierover kun je het beste dit even lezen:
http://www.eurodressage.com/news/dressa ... on-fn.html

Natuurlijk is verandering niet bij voorbaat slecht, waar het om gaat is de manier waarop. Je kunt het binnen het systeem doen zoals Obama (change, change, change). Ook kun je de stoelpoten van de zittende mensen (die bij de FEI overigens gewoon volgens de reglementen waren gekozen) onder ze uit zagen, dan krijg je ook verandering. Als je echter binnen een organisatie dan de mensen die hebben zitten zagen op de belangrijke positie's gaat zetten, dan krijg je een tikkende tijdbom. Iedereen die enig verstand heeft van hoe het werkt binnen een onderneming of organisatie kan je vertellen wat er dan meestal gebeurt. Het is een vrijbrief voor de volgende lading mensen met (terechte of onterechte) grieven om opnieuw stoelpoten te gaan zagen. Daarom noemde ik het het begin van het einde.
Er is nu veel wijsheid nodig om deze zaak weer op het goede spoor te krijgen. Het zou dan in ieder geval een klein beginnetje kunnen zijn als men hier in Nederland ophoudt met een Duits jurylid de schuld te geven voor wat er mis ging in Hongkong.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:41

ggit schreef:

Alleen het 'niet fris' zijn mijn woorden. Haha!

Wie is 'iedereen' volgens jouw?
Ik denk nl dat de hele heisa maar draait om 1 persoon, die blijkbaar zoveel macht heeft (of zo'n grote bek) dat hij een paar anderen voor z'n karretje kan spannen.
Dat het systeem aan verandering toe is zullen, denk ik, vele mensen best met hem eens zijn.
Maar om als een olifant door een porceleinkast heen te walsen.......

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:11

eens, de manier waarop verdient beslist geen schoonheidsprijs. maar dat neemt niet weg, zoals gezegd, dat je effectiviteit als commissie zo ongeveer gereduceerd is tot nul..
misschien zou het beter zijn om de 'nationalistische' verwijten te voorkomen om even geen Nederlanders én geen Duitsers in de commissie te plaatsen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:37

Hermelientje, als jij waarde hecht aan woorden als "could have, would have and should have", dan kun je beter een glazen bol kopen!
Hoe weet die journalist nou in vredesnaam of Adelinde in Hongkong voor het goud voor Nederland gezorgd zou hebben?
Met de scores van Maastricht wel ja, maar Maastricht en Hongkong zijn niet te vergelijken en ieder nadenkend mens beseft dat!

Verder vind ik het behoorlijk kortzichtig van een aantal dat zij denken dat alleen Sjef ervoor gezorgd heeft dat deze mensen zijn teruggetreden. Maar ja, als je iemand graag wilt slaan vind je altijd wel een stok (of een zweepje...) nietwaar?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:05

horseyfries schreef:
Hermelientje, als jij waarde hecht aan woorden als "could have, would have and should have", dan kun je beter een glazen bol kopen!
Hoe weet die journalist nou in vredesnaam of Adelinde in Hongkong voor het goud voor Nederland gezorgd zou hebben?
Met de scores van Maastricht wel ja, maar Maastricht en Hongkong zijn niet te vergelijken en ieder nadenkend mens beseft dat!

Verder vind ik het behoorlijk kortzichtig van een aantal dat zij denken dat alleen Sjef ervoor gezorgd heeft dat deze mensen zijn teruggetreden. Maar ja, als je iemand graag wilt slaan vind je altijd wel een stok (of een zweepje...) nietwaar?

Ik heb geen glazen bol en ben gelukkig ook geen bondscoach en weet dus ook niet waaraan het verlies nou precies lag, maar ik kan wel rekenen en weet dus wel waaraan het niet lag en dat is 1 jurylid die nu de zwarte piet krijgt toegespeeld. Of hanteren we hier nu opeens ook een andere manier van optellen en delen dan in de rest van de wereld?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:55

Als je alles goed gelezen en gevolgd had inclusief de brieven van Prinses Haya dan weet je ook dat het daar helemaal niet over gaat, dus blijkbaar trek jij totaal verkeerde conclusies.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:28

horseyfries schreef:
Als je alles goed gelezen en gevolgd had inclusief de brieven van Prinses Haya dan weet je ook dat het daar helemaal niet over gaat, dus blijkbaar trek jij totaal verkeerde conclusies.

Nee het ging er hier in dit topic over dat sommige mensen de manier waarop alles gegaan is niet erg fijntjes vinden. Als men vindt dat iets niet snel genoeg gaat in een democratisch gekozen systeem kan men twee dingen doen, dat heb ik hierboven al uitgelegd. Als je kiest voor het "hogerop" zoeken (in dit geval bij prinses Haya) om democratisch gekozen mensen in een onmogelijke positie te zetten en op die manier de poten onder hun stoel uitzaagt creëer je meestal een politiek wespennest. Ik heb dit hierboven al uitgelegd, maar daar ga je niet op in. Dat oa de Duitse bond, de Spaanse bond en de Belgische bond niet zo verrukt zijn van hoe het gegaan is is logisch. (Dat wil ook helemaal niet zeggen dat er van die bonden niets mag veranderen.) De Duitsers weten natuurlijk wel als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn van het onderuit halen van een democratisch systeem.

Het is natuurlijk ook heel zot dat Anky in de krant gaat beweren dat het niet correct is dat er geen trainers in het committee zitten terwijl de trainer die erin zat (Sjef zelf) er juist uit is gestapt.

Ik zeg nogmaals dat in de praktijk meestal blijkt dat als je op deze manier te werk gaat er steeds weer een nieuwe groep komt die dezelfde taktiek gaat toepassen om hun zin te krijgen.
Voor de goede orde ik heb het hier dus nadrukkelijk over de gang van zaken, niet over het eventuele nut van de veranderingen die men graag wil zien.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 24-11-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:30

Liezel1 schreef:
Nieuwe bezems vegen schoon??

En komen hopelijk in alle hoeken ??????????????????/