Minister richt zich tot sector voor handhaving coupeerverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Minister richt zich tot sector voor handhaving coupeerverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:42

horses.nl/ De paardenkrant

Afbeelding
Een Belgisch Trekpaard met gecoupeerde staart.
foto door Amanda

Minister van LNV Gerda Verburg stelt in een brief aan de tweede kamer dat alleen de volle medewerking van de paardensector het couperen van staarten kan beëindigen. De brief is opgesteld naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamerleden Esther Oudehand (PvdD) en Harm Evert Waalkens (PvdA). Zij wensen maatregelen om het omzeilen van het coupeerverbod tegen te gaan.

In de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren is in Nederland een coupeerverbod opgenomen. Maar al snel vonden trekpaardeigenaren mazen in de wet. Trekpaardveulens werden en worden naar Frankrijk gebracht en daar officieel gecoupeerd, met dat bewijs kunnen zij op de keuringen in Nederland terecht. In België hebben de keuringspaarden vrijwel allen een ‘zieke staart’. Daar mag namelijk met een medisch attest gecoupeerd worden.

In de motie wordt de regering verzocht het onmogelijk te maken om veulens die gecoupeerd zijn in te schrijven bij het stamboek, een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten en met concrete maatregelen te komen die een aan einde maken aan de ‘sluiproute’ voor het omzeilen van het Nederlandse coupeerverbod. Een juridische basis ontbreekt echter om die maatregelen daadwerkelijk te nemen. Daarom richt Verburg zich opnieuw naar de sector. Het stamboek, KVTH, wil graag meewerken aan voorlichting, ,,Maar wij zijn geen wetgevers”, stelt secretaris Harry van Rossum. ,,Al zouden we willen, wij kunnen niet verbieden dat veulens naar Frankrijk gaan om legaal te worden gecoupeerd.”

Verwant artikel

[VN] Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden
[VN] 'Couperen van paardenstaarten niet volledig uit te bannen'

mrie

Re: Minister richt zich tot sector voor handhaving coupeerverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:04

Helaas maar waar. Als de paardensector (lees de trekpaardenstamboeken) het couperen stilzwijgend tolereren terwijl iederen weet hoe de wet omzeilt wordt dan gebeurt er niets. De wetgever kan niet even de staturen van de verenigingen aanpassen. En dat is nou jammer.....

Wanneer worden de stamboeken nou eens wijzer. Het is misschien geen traditie of gewoonte, maar er komen wel weer nieuwe tradities en gewoontes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:24

ROFL ROFL ROFL mederwerking van het stamboek ROFL ROFL ROFL . Gezien het feit dat ze de ongecoupeerde paarden nog steeds genadeloos achteraan zetten op keuringen, verwacht ik op korte termijn nu niet bepaald medewerking vanuit die hoek.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:15

Ik begrijp dat de motie nu al is afgewezen? Wat gebeurd er nu concreet dan?
Ik vind het een fantastisch plan Lachen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:54

Ik kan echt niet begrijpen dat je met je veulen naar Frankrijk gaat om daar ze staart eraf te halen. Gewoon eisen van het stamboek dat paarden niet meer gecoupeerd op de keuring mogen verschijnen. Het is toch van de zotte dat mensen paarden nogsteeds zonder noodzaak couperen. Ik snap het echt niet.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:03

Ik snap het ook niet! Echt vreselijk zielig.. Bloos!
Dat doe je toch gewoon niet? Arme beestjes.. Boos!
Het moet inderdaad echt worden afgeschaft!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:26

Juliette86 schreef:
ROFL ROFL ROFL mederwerking van het stamboek ROFL ROFL ROFL . Gezien het feit dat ze de ongecoupeerde paarden nog steeds genadeloos achteraan zetten op keuringen, verwacht ik op korte termijn nu niet bepaald medewerking vanuit die hoek.

Juist..
Het stamboek laat zich dan ook niet van zijn goede kant zien.
Dat de paarden vroeger werden gecoupeerd, daar kan ik me iets bij voorstellen, niet dat ik er mee eens ben maar goed.
Maar dat het nu nog steeds gedaan wordt en dan vanuit cosmetisch oogpunt....ik begrijp dat gewoon niet.
Kijk je naar een paard en dan mist er een stuk aan Verdrietig
Wat is er nu mooier dan zo'n lekkere groot dik trekpaard met dito staart.

En dan de argumenten van de coupeerders, staart te zwaar (uitdunnen dan maar???) er komen maden in, niet schoon te houden....
Jammer hoor!

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:49

wij hebben zelf ook trekpaarden, couperen doen we niet meer. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de mensen die ze nog voor het werk gebruiken het lastig is als die zware staart over de leidsels word geslagen nou zijn er echter niet veel meer die ze voor het werk gebruiken maar ze zijn er nog.
Zelf vind ik het wel mooier staan als de staart eraf is, maar goed als ze het op keuringen enz niet meer tolereren is het voor iedereen gelijk.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:48

Die mensen van het stamboek zijn geen echte paardenliefhebbers dat kan niet anders.
En als de zware staart problemen geeft met het werk dan bindt je de staart toch gewoon op tijdens het werk? Geen reden om dan maar te couperen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:03

Ik vind dat hele couperen maar gewoon een grote smoes.
Mooi is het niet, en als je de staart af wilt knippen, knip hem dan heel kort tot aan de staartwortel of knip hem kort en bind hem op tijdens het werk.
Ik vind het prsoonlijk ook nog onsmakelijk uitzien.
Ik ben daarom ook voor om het sowieso af te schaffen voor ''schoonheids'' redenen.
Een staart couperen is alleen noodzaak als een DA dat zegt. En niet omdat een stamboek dat wilt omdat ze het vroeger allemaal deden.
Je keurt het paard toch niet omdat hij nou een lange of korte staart heeft.
En de reden die er vroeger werd gebruikt is allang niet meer van toepassing.