Anky wil heel snel veranderingen zien in paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky wil heel snel veranderingen zien in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 09:02

www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Salinero
Foto: Hippo Foto / FEI

'Dit behelst de puurheid van mijn eigen sport'

De nasleep van de Olympische Spelen is nog steeds duidelijk voelbaar. Er zijn in Hongkong een paar essentiële zaken niet goed gegaan. Onze internationale paardensportbond FEI staat momenteel dan ook voor belangrijke keuzes.

Vooral de doping bij paarden en de jurering van de dressuur zorgen voor veel ophef. Er moeten binnen niet al te lange tijd veranderingen plaatsvinden. Omdat we op een punt zijn beland dat de geloofwaardigheid van onze sport in het geding komt. Ik zal beide bovenstaande punten nog eens kort aanstippen.

In Hongkong zijn vijf springpaarden en één dressuurpaard positief bevonden. Ik heb op de springpaarden niet zo'n goed zicht, maar in het geval van mijn Amerikaanse collega Courtney King en haar paard Mythilus wil ik enige nuance aanbrengen. Want in het bloed van Mythilus werd 14 milligram gevonden van de pijnstiller Felbinac.

Terwijl er bij een rat (!) pas effect optreedt bij zevenduizend milligram. Wij hebben in de paardensport echter te maken met de zogenaamde nullijn. Wij mogen onze paarden niks geven. Nog geen aspirientje. In de humane sport is dat niet denkbaar. Maar wij kunnen niet met onze paarden communiceren.

Vandaar dat er is afgesproken om helemaal niets toe te dienen. Wat betreft de dressuur, loopt het ook aardig uit de hand. Het dressuurcomité van de paardensportfederatie heeft van FEI-president Haya het verzoek gekregen op te stappen. Dat wordt geweigerd.

Het comité verschuilt zich achter de stelling dat zij democratisch gekozen is. In mijn ogen is er niet zo veel democratisch aan dit gezelschap, dat vrijwel alleen uit juryleden bestaat. Als je een vertegenwoordiging wilt van alle belangrijke partijen in de dressuurwereld moet je ook ruiters, trainers, eigenaren van paarden en organisatoren van evenementen een plek geven in het comité.

Als er zoveel tegelijkertijd gebeurt, weet je dat anderen zich ermee gaan bemoeien. Vooral vanuit de Duitse paardensportbond FN is er kritiek. Zij vinden de dopingstraf van hun olympische ruiter Christian Ahlmann te laag en zij hebben het standpunt van de FEI ten opzichte van het dressuurcomité veroordeeld. Maar goed, in Duitsland staan ze ook onder druk.

Want de televisiezenders ZDF en ARD hebben laten weten dat zij geen paardensportevenementen meer uitzenden als de paardensport net als de wielersport het ene dopinggeval na het andere moet opbiechten. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik niet wil meedoen met al dat harde roepen.

Laat mij maar paardrijden. Daar haal ik mijn voldoening uit en zelfs op een moment als dit, geniet ik daar oprecht van. Aan de andere kant kan ik me natuurlijk ook niet helemaal onttrekken aan de huidige problemen. Ik moet als 'rolmodel' mijn verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook best ideeën en oplossingen.

Wat betreft de doping: waarom geen medisch dossier bijhouden van paarden? Je kunt er soms niet omheen dat een paard een medicijn nodig heeft. Het gaat dan om totaal onschuldige zaken zoals bij het verdoven tijdens het vijlen van de tanden of een verkoudheid.

Als ze tijdens een dopingcontrole onbeduidende hoeveelheden terugvinden van dergelijke middelen, kan je aan de hand van het dossier vaststellen of het een zaak van welzijn is of vals spelen. Wetenschappers zijn momenteel ook serieus oplossingen aan het onderzoeken. Het dressuurcomité ligt bij mij natuurlijk wat gevoeliger.

Het behelst de puurheid van mijn eigen sport. En ik roep al jaren dat onder andere de jurering anders moet. Maar nu er in Hongkong zichtbare fouten zijn gemaakt - er liggen zelfs wetenschappelijke analyses van onafhankelijke onderzoekers bij de FEI die dit aantonen - blijven sommige verantwoordelijken bij hoog en laag volhouden, dat zij hun werk wel prima deden. Ik vind dat raar.

Als sporter ben ik iedere dag bezig met verandering of verbetering. Dat mis ik bij de juryleden. Ik zeg helemaal niet dat zij het slecht doen. Ik dring er alleen op aan dat het altijd beter kan. En ik zou graag zien dat zij een houding aannemen waarin ze meer openstaan voor ideeën. Dat komt uiteindelijk alleen de sport maar ten goede.

Anky van Grunsven

KiWiKo

Re: Anky van Grunsven wil snel veranderingen zien in paardenspor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:06

mooi stukje, helder en duidelijk! Lachen

Pashon

Re: Anky wil heel snel veranderingen zien in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:08

helemaal mee eens! word hoog tijd dat ze de hele bende is aanpakken. het medische dossier vind ik zeker een goed plan!

ben benieuwd of er deze keer wel duidelijke nieuwe betere maatregelen worden getroffen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:13

Globaal weten we natuurlijk wel over welke fouten in Hongkongze het hebben maar weten jullie of dit nu ergens concreet staat waarop ze dit baseren b.v. bepaalde cijfers voor een onderdeel?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:15

jury schreef:
Globaal weten we natuurlijk wel over welke fouten in Hongkongze het hebben maar weten jullie of dit nu ergens concreet staat waarop ze dit baseren b.v. bepaalde cijfers voor een onderdeel?

tja bepaalde cijfers is maar net hoe je het ziet van welke kant enzo, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen versie van een bepaald cijfer/ beoordeling.
denk dat ze het globaal bedoelen het handelen van en naar.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:17

erg mooi verwoord, vrijwel hetzelfde wat Sjef zegt alleen een stuk tactvoller. vooral het medisch dossier kan nog wel een goeie zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:43

Dat medische dossier mag voor mij worden doorgevoerd, ook in het regionale etc.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:08

Rana schreef:
erg mooi verwoord, vrijwel hetzelfde wat Sjef zegt alleen een stuk tactvoller. vooral het medisch dossier kan nog wel een goeie zijn.

Helemaal mee eens,,,,

Ben benieuwd wie dr nu allemaal weer gaat brullen dat Sjef dit alleen zijn eigen eer en glorie roept, nu Anky ook eindelijk eens openheid geeft waar de werkelijke discussie over gaat.

Eerst was het Sjef, toen de Prinses en nu Anky,,,wie volgt !!!!!

Kom maar op...de kachel mag aan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:24

Nullijn is natuurlijk een drama.

Het zijn hier echter wel de goeden die onder de kwaden lijden. Want die nullijn is er niet voor niets. Als alle ruiters zulke brave mensen waren dat ze nooit stoute stofjes in hun paard zouden steken, was die nullijn ook overbodig.

Citaat:
...en de jurering van de dressuur zorgen voor veel ophef. Er moeten binnen niet al te lange tijd veranderingen plaatsvinden. Omdat we op een punt zijn beland dat de geloofwaardigheid van onze sport in het geding komt.

Zijn degenen die voor de ophef gezorgd hebben, en degenen die nu roepen dat er snel iets gedaan moet worden omdat die ophef zo slecht voor de sport is, niet dezelfden? Clown

Politiek...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:26

Ik vind het een goed plan zo'n medisch dossier, maar hoe is de juistheid daarvan te controleren? Lijkt me lastig..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:08

wat een helder en eerlijk verhaal. anky beschuldigt niemand, plaatst enkel haar kanttekeningen en dat allemaal vanuit haar eigen visie

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:21

erg mooi en duidelijk!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:26

ben het ook helemaal met haar eens, zo'n medisch dossier lijkt me een hele uitkomst Lachen en inderdaad, mooi verhaaltje van anky!!

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:29

randalinpony schreef:
Nullijn is natuurlijk een drama.

Het zijn hier echter wel de goeden die onder de kwaden lijden. Want die nullijn is er niet voor niets. Als alle ruiters zulke brave mensen waren dat ze nooit stoute stofjes in hun paard zouden steken, was die nullijn ook overbodig.

Citaat:
...en de jurering van de dressuur zorgen voor veel ophef. Er moeten binnen niet al te lange tijd veranderingen plaatsvinden. Omdat we op een punt zijn beland dat de geloofwaardigheid van onze sport in het geding komt.

Zijn degenen die voor de ophef gezorgd hebben, en degenen die nu roepen dat er snel iets gedaan moet worden omdat die ophef zo slecht voor de sport is, niet dezelfden? Clown

Politiek...

Ja .......het zijn inderdaad dezelfde maar op een ander/netter manier gezegd toch........

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

Uitstekend en goed verhaal weer van Anky.

Er zijn natuurlijk wel een paar kanttekeningen:
- Als je medische gegevens opslaat dienen ze goed beschermd te zijn zodat ze alleen gebruikt kunnen worden ten behoeve van het doel waarvoor ze geregisteerd worden, vergelijk het maar met het huidige electronische patiënten dossier (EPD) waarbij de privacybescherming in de praktijk een rotzooi is en volledig niet gewaarborgd.
- Verder is het verhaal van de rat waar, helaas is hier weggevallen dat het een dosering per gewichtseenheid betreft terwijl de 14mg per volume is (maakt nogal uit als een paard ongeveer 2000x zoveel gewicht als een rat heeft).
- Daarnaast kunnen we nu zo goed naar zeer kleine hoeveelheden stoffen zoeken dat het vinden van stoffen die via besmet zaagsel of wat dan tot de mogelijkheden behoort (redelijke voorbeelden van bekend, worden in de FEI procedures terecht van tafel geveegd want het gaat er om of een stof in een paard overtuigend is aangetoond en niet hoe die in het paard gekomen is).
Verder is de beveiliging niet zo sluitend te maken onder de huidige omstandigheden dat het onmogelijk wordt om paarden van een concurrent wat toe te dienen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:58

mooi verhaal en dat medische dossier zal in ieder geval een standje naar de goede weg zijn.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:36

Dat medisch dossier klinkt heel leuk , maar ook hier kan fraude mee gepleegd worden. Als jij een dierenarts goed kent o.i.d. Ik bedoel maar zoiets simpels al de wormenkuren op recept, dat is nu al weer van de baan omdat er simpelweg gelijk mee gefraudeerd werd .. Maar het is inderdaad een mooi duidelijk stuk die ze geschreven heeft Haha!.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:44

GirlyMelis schreef:
Dat medisch dossier klinkt heel leuk , maar ook hier kan fraude mee gepleegd worden. Als jij een dierenarts goed kent o.i.d. Ik bedoel maar zoiets simpels al de wormenkuren op recept, dat is nu al weer van de baan omdat er simpelweg gelijk mee gefraudeerd werd .. Maar het is inderdaad een mooi duidelijk stuk die ze geschreven heeft Haha!.

tja mocht je daarmee frauderen, dan zet je je eigen carriere plus die van de DA op de tocht. overal word wel mee gefraudeerd maar het is ook niet terecht dat een paard door een simpel asperine positief word getest op doping (neem de asperine maar even als voorbeeld)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:03

Citaat:
Het comité verschuilt zich achter de stelling dat zij democratisch gekozen is. In mijn ogen is er niet zo veel democratisch aan dit gezelschap, dat vrijwel alleen uit juryleden bestaat. Als je een vertegenwoordiging wilt van alle belangrijke partijen in de dressuurwereld moet je ook ruiters, trainers, eigenaren van paarden en organisatoren van evenementen een plek geven in het comité.

Ja maar zijn ze nu eigenlijk democratisch gekozen of niet? Er zat toch tot voor kort een trainer in, Sjef heette die man geloof ik, misschien kent ze hem wel, was die dan ook niet zo democratisch gekozen?

Deze klucht begint steeds meer te lijken op Nederland-Duitsland bij voetbal. Elke zelfreflectie is volledig zoek, al schrijft de KNHS daar wel zo leuk over voor de leden in de basissport in de laatste Paard en Sport. Op een hoger niveau, door hun eigen mensen, bondscoach en topruiters hoeft het kennelijk niet in de praktijk te worden gebracht.
Als je wilt zien hoeveel schade 1 persoon met politieke spelletjes aan een sport kan toebrengen hoef je bijvoorbeeld maar te kijken naar de jarenlange misere bij de internationale schaakbond.

Nou ja 1 ding is zeker er zal geen paard van wakker liggen als de paardensport van de Olympische agenda verdwijnt en weer wat minder "topsport" wordt, dus allemaal lekker doorgaan met stoken tegen de juryleden en rare smeerseltjes en bandages op je paard doen en het is zo voor elkaar.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 19-11-08 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:05

Duidelijk pleidooi van Anky, petje af.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:32

Zo'n medisch dossier, moet dus ingevuld worden door DA,
Iedereen weet toch dat veel DA's omgekocht.
dus dat zal hierbij ook wel gebeuren.
nee medisch dossier zal niets uithalen denk ik. alleen dat paarden nu "legaal" gedrogeerd worden.

verder wel goed dat anky op deze tour is.
ze is niet alleen een fantastische dressurr ruiter maar wil ook dat de sport leuk blijft, en zet zich daarvoor in.
knap hoor

Myxyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:29

Goed stuk!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:01

7000 milligram bij een rat vergeleken met 14 milligram bij een paard. Geef Anky helemaal gelijk. Helder stukje. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:52

Hermelientje schreef:

Citaat:
Nou ja 1 ding is zeker er zal geen paard van wakker liggen als de paardensport van de Olympische agenda verdwijnt en weer wat minder "topsport" wordt, dus allemaal lekker doorgaan met stoken tegen de juryleden en rare smeerseltjes en bandages op je paard doen en het is zo voor elkaar.

Dacht ik ook.

Ik vraag me ook af wat het doel is van de juryperikelen breed uitmeten in landelijke pers.

lush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:03

Als dit "mooie" stuk van Anky geschreven zou zijn door Isabelle Werth zouden jullie bokkers dan nog zulke oogkappen op hebben, zou er dan ook zo gehuicheld worden, of werd Werth dan gewoon de grond ingeboord omdat ze dan maar alleen haar eigen haagje wil redden, zoals Anky nu.
Ze hebben zelf de zaak aan het stinken gemaakt, weten nu niet hoe ze hun eer moeten hoog houden en proberen de zwarte piet nu maar bij iemand anders neer te leggen.