Nachtzicht van het paard is gelijk aan dat van de mens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nachtzicht van het paard is gelijk aan dat van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:37

www.horses.nl

Studies tonen aan dat een paard bij daglicht minder scherp ziet en andere kleuren waarneemt dan mensen. Onderzoekers in Zweden ontdekten onlangs dat het onderscheidingsvermogen van kleuren bij zwak licht bij sommige paarden gelijk is aan het onderscheidingsvermogen van de mens.

Onderzoekers Lina Roth, Anna Balkenius en Almut Kelbar leerden drie paarden om groene en blauwe vlakken te onderscheiden bij daglicht, bij het kiezen van de juiste kleur kregen ze een wortel als beloning. Wanneer de paarden in minimaal 70% van de gevallen voor de juiste kleur kozen verlaagden ze de lichtintensiteit. De paarden bleken bij het verlagen van de lichtintensiteit nog altijd de correcte kleur te kiezen.

Het paard Rex verloor bij het dimmen van het licht de motivatie om voor een kleur te kiezen en werd verder uitgesloten van onderzoek. Rosett bleef de juiste keuze maken tot een intensiteit van 0,02 cd/m2 (gelijk aan maanlicht), maar ook zij verloor daarna de belangstelling en scoorde ook slecht bij hoge lichtintensiteit.

Chap was het enige paard dat het onderzoek tot het einde volhield en hij bewees met het volledig afronden van het onderzoek dat hij bij zwak licht net zo goed kleuren kan onderscheiden als de mens. Hij wist net als Rex de juiste keuze te maken tot 0,02 cd/m2. De onderzoekers probeerden vervolgens om de lichtintensiteit te verlagen naar 0,007cd/m2. Op dit punt ging hij de mist in, maar bij het verhogen van de lichtintensiteit koos hij wel weer voor het juiste vlak, waarmee hij aantoonde dat hij nog wel mee wilde werken aan het onderzoek, maar de kleur bij een lagere intensiteit dan 0,02cm/m2 niet meer kon onderscheiden. Zes mensen ondergingen hetzelfde onderzoek. Zij konden de kleuren net als Chap en Rex onderscheiden tot een lichtintensiteit van 0,02 cm/m2.

Verwant artikel:

[VN] Paard weigert mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Nachtzicht van het paard is gelijk aan dat van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:46

Ik vind het eigenlijk niet veel zeggen als ze de onderzoek hebben gedaan met maar 3 paarden, maar dat is mijn mening.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:48

Oeiii, das geen best nieuws voor mij als nachtblinde amazone Clown
Ik vind eigenlijk ook dat ze een wat grotere groep paarden hadden kunnen onderzoeken, misschien waren dit nachtblinde paarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:54

Redelijk nietszeggend onderzoek, waarbij 1 paard het prima deed en 2 anderen het af lieten weten. Volgens mij om tot enig significant bewijs te komen zal er een grotere groep proefpaarden nodig zijn.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:57

Nou dit zegt dus ook niet zoveel he, net als men één kind gaat testen om te kijken of het nog egocentrisch is op een bepaalde leeftijd - en dat kind is het dan - mag men dan aannemen dat alle kinderen op die leeftijd nog egocentrisch zijn? Ga dit proefje eerst maar eens met een stuk of 100 of het liefst meer uitvoeren.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:01

ElCid schreef:
Redelijk nietszeggend onderzoek, waarbij 1 paard het prima deed en 2 anderen het af lieten weten. Volgens mij om tot enig significant bewijs te komen zal er een grotere groep proefpaarden nodig zijn.

Ben het hier helemaal mee eens. Omdat dat ene paard het dus tot maanlicht goed kan zien, kunnen alle paarden dus... Dit wordt finaal afgeschoten lijkt mij.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:36

Wij hebben dit onderzoek ook wel een met de hond gedaan i.v.m. profielwerkstuk Haha! Die honden hadden er ook altijd genoeg van na een half uur/uur.

Ontopic, ik neem aan dat ze dit nog wel op grotere schaal gaan onderzoeken. Als de wetenschap van 1 paard afhangt (andere 2 gaven er de brui aan) dan vind ik dat niet echt betrouwbaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:39

Okee...en wat hebben wij eraan of we weten hoe een paard ziet in het donker?? Beetje onzinnig onderzoek lijkt mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:43

Naast het feit dat het geen goed onderzoek is met slechts 1 paard, is het ook nog eens zo dat je ogen in het donker geen kleuren meer zien, maar alleen nog zwart-wit zien.. Het kan dus heel goed dat paarden in het donker de grijswaarden beter kunnen onderscheiden dan mensen.. Zoiets moet je niet testen met kleuren, maar met grijze/witte objecten.

Ik heb zelf ervaren dat paarden in een donker bos precies de weg kunnen vinden, en ook prima boomwortels en paadjes en stenen kunnen zien, als de ruiters geen hand voor ogen meer zien..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:47

Als ik 's nachts in het bos rij zonder verlichting heb ik altijd het idee dat mijn paard de boel beter kan zien dan ik... En ik heb geen oogafwijking of iets dergelijks...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:58

Me 2. Ik laat het paard dan lekker lopen, want zie zelf soms geen reet meer Tong uitsteken

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:28

Elmira schreef:
Nou dit zegt dus ook niet zoveel he, net als men één kind gaat testen om te kijken of het nog egocentrisch is op een bepaalde leeftijd - en dat kind is het dan - mag men dan aannemen dat alle kinderen op die leeftijd nog egocentrisch zijn? Ga dit proefje eerst maar eens met een stuk of 100 of het liefst meer uitvoeren.

Daar ben ik het zeker mee eens.
maar dit onderzoekt leidt tot meer of niet dan?!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:52

aerdenhout1 schreef:
Okee...en wat hebben wij eraan of we weten hoe een paard ziet in het donker?? Beetje onzinnig onderzoek lijkt mij.

vind t wel handig want ik loop wel eens met een paard door t donker, zou t wel handig vinden dat deze dan even veel of meer als mij zien Tong uitsteken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:12

Inderdaad een onderzoek wat nog even door moet gaan denk ik Haha!. Ik neem toch niet aan dat ze er al klaar mee zijn na 3 paarden te hebben getest Lachen

Zelf heb ik altijd het idee dat paarden in het donker uitstekend kunnen zien. Ik hoop het maar, want als we in het donker terugkomen vertrouw ik altijd maar op mijn pony Knipoog

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:12

aerdenhout1 schreef:

Net als dat onderzoek naar borsten die krompen als je koffie drinkt. Volgens mij zijn ze een beetje doorgslagen hier, of ze hebben te veel tijd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:09

Ik vind het wel een nuttig onderzoek Ja. Door dit soort kleine onderzoekjes zijn we toch al heel wat wijzer geworden over wat paarden kunnen zien. Tenminste, we denken dat te weten. Hoe meer je weet hoe beter toch?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:24

Gelukkig drink ik geen koffie Haha!
Ik vind het op zich wel een nuttig onderzoek maar dan wel goed uitgevoerd met een grote groep paarden en niet met 2 stakers van de 3 paarden.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:58

Dit is raar.
Ik denk dat een test met 3 paarden idd niet relevant is.
Paarden hebben veel meer staafjes in verhouding dan mensen, dus dat zou ervoor moeten zorgen dat ze beter zien in het donker ... En dat is reeds lang door dissectie aangetoond Tong uitsteken

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:36

Hallo hallo lieve geitebreiers, voordat je wetenschappers afschiet altijd eerst de twijfels leggen bij degene die citeert en daarna eens kijken naar de context van het onderzoek.

De onderzoekers in kwestie zijn bezig met een hele serie van experimenten naar het gezichtsvermogen (van paarden). Er worden geen conclusies getrokken over het absolute gezichtsvermogen, maar slechts vergelijkingen gemaakt.

Een beetje internetter leest het na voordat hij de korte nieuwsflashjes op Bokt als kern van waarheid neemt:
http://jeb.biologists.org/cgi/reprint/210/16/i